6 kanalen UcD 180HG

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dre, Ik heb het voorlopig helemaal gehad met die moeilijke ontwerpen! :wink: Voor een versterker die in een hoek komt te staan doe ik dan nog best veel moeite, maar vergelijk het niet met de kast van Cve..

Hier de gelakte situatie (4 lagen ei glans) en het voorbeeld hoe het straks naast de speaker komt te staan. Er moeten nog pootjes onderkomen en alles moet natuurlijk nog ingebouwd worden.

Het lijkt een beetje kitcherig op de foto, maar in het echt past het wel goed bij elkaar. Zolang je ze niet in een strak modern interieur zet tenminste.
Bijlagen
PICT2620.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zit met een vraagje..

Mijn trafo moet zo aangesloten worden dat ik secundaír één ground en twee 30V aansluitingen over hou.

Kan iemand me zeggen welke draden ik met elkaar moet verbinden aan de secundaire kant, die dan de ground vormen?

primair heb ik grijs en violet in serie gezet.

alvast bedankt!
Bijlagen
PICT2627.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb er even naar gekeken, en het punt is vooral dat de datasheet niet helemaal over een lijkt te komen.

(helaas doet de farnell site hier momenteel niet/traag)

Zo hebben grijs en bruin puntjes en rood een geel.

Ik heb even de datasheet toegevoegd.

logischer wijs zouden Violet en Grijs verbonden moeten worden
en Zwart en Geel. (volgens de datasheet dus, naar ground)

Het vreemde is, dat het net lijkt dat de schema op de trafo zelf laat zien dat de punjes bij zwart en oranje lijken te zitten.
(maar tis wel lastig te zien)
Bijlagen
29531-2.pdf
(20.14 KiB) 131 keer gedownload
Laatst gewijzigd door b_force op di 08 jul 2008, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Martijn,

Primair ben je in principe klaar als je grijs en violet aan elkaar hebt gelegd.

Secundair kun je 2 wegen bewandelen:
1. vanuit beide wikkelingen eerst gelijkrichten en vervolgens afvlakken. Vervolgens leg je de + van de onderste gelijkgerichte spanning aan de - van de bovenste, wat dan je secundaire GND wordt (vaak ook signaalmassa)

2. De wikkelingen aan elkaar leggen zoals je dat ook primair hebt gedaan en vervolgens je gelijkrichting tussen de bovenste aansluiting van de bovenste wikkeling en het knooppunt doen voor de positieve spanning en tussen de onderste en het knooppunt voor je negatieve voeding. Het knooppunt wordt dan vanzelfsprekend je GND.

Ik heb altijd vernomen dat optie 1 de beste is, al kan ik dat niet onderbouwen. Wellicht iemand anders hier wel.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Optie 1 is idd "beter" omdat je dan zowel +V als -V daadwerkelijk goed gelijkgericht en elk apart afvlakt.

In hoeverre dat hoorbaar is, vraag ik me heel erg af. Ik heb weleens wat gesimuleerd in multisim en de verschillen zijn echt heel klein.

Het punt is dat je volgens de datasheet Zwart en Geel zou moeten verbinden, en volgens de foto Rood en Oranje.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik zou de foto van de trafo aanhouden.

Dus: Rood en Oranje aan elkaar als zijnde massa.
Zwart en Geel op de gelijkrichter.

De meningen over een dubbele gelijkrichter zijn erg wisselend.
De een zegt een dubbele gelijkrichter zorgt alleen maar voor extra schakel noise. De ander zegt dan is het beter gescheiden.
Bij dubbele gelijkrichters wordt de massa meteen bij de gelijkrichters gecreëerd.

In theorie zou het dan niet uit moeten maken. De + en - uitgang van beide gelijkrichters bij elkaar levert het zelfde op als de midden aftak van de trafo.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Heeft een en ander nog met de wikkelrichting te maken?

dus rood en oranje samen of juist zwart en geel..
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zou rood en oranje bij elkaar nemen, dan zit er nog iets van logica in.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Zeker.

Als je ze anders om zou aansluiten heb je 0 volt.
je hebt dan namelijk twee keer de zelfde sinus en niet een tegenfase sinus.

maar zwart en geel kan dus inderdaad ook.
Of er echter iets "extra" gebeurd durf ik niet te zeggen.

Alle fabrikanten geven en midden knooppunt aan.
Dit is uit gemak (schema) of het heeft echt een reden.

Je zou hier over Amplimo kunnen mailen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik doe wel gewoon oranje en rood dan.

Als ik iets begin te ruiken meld ik het! :twisted:

Thanks guys!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zolang je niet 2 aansluitingen van 1 wikkeling aan elkaar knoopt, zul je niets ruiken :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Tis trouwens geen amplimo, maar een trafo van Farnell.

Je zou ze idd nog even kunnen mailen.

Maargoed de keuzes lijken me nu wel duidelijk :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De versterker doet het. Heb eerst 1 module aangesloten nu, zodat ik er niet meteen 3 kwijt ben als het fout zit.

Dat is dus positief! :)

Wat meeegaaa vervelend is is dat ik twee 3 kanaals interlinks heb gemaakt van Cat5 STP kabel voor 3 xlr pluggen die het dus niet goed doen. Brom.. Sluit ik een normale xlr kabel aan dan heb ik nergens last van. Sluit ik 1 kanaal met deze speciale kabel aan en er is brom.

De kabel bestaat uit 8 kernen en een mantel. De mantel en 2 kernen heb ik als massa gebruikt voor alle drie xlr pluggen. Kan iemand me vertellen wat er fout gedaan is?

(Als ik de module aanraak wordt de brom erger, iets met de aarde?)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had precies dezelfde klachten met UTP 5 kabel.


Geen idee waar het aan kan liggen, zou toch goed zijn, zou je denken ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kunt toch niet anders verwachten als je het hele XLR idee verkracht?

Neem drie XLR kabels, ieder met hun eigen mantel die je aan massa aansluit, en doe er een kous omheen om het geheel bij elkaar te houden als je het idee van 1 kabel wilt hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had het bij niet-gebalanceerd signaal.

Met XLR wordt het idd nog wat crucialer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Ik had het bij niet-gebalanceerd signaal.
Hier kan volgens mij niemand wat mee als je niet precies verteld wat je hebt gedaan.

Het hele cat-5 kabel idee voor interlinks vind ik onzin, maar goed daar zullen de meningen over verschillen. Twisted pair is bedacht om te zorgen voor hoogfrequent data overdracht over 2 lijntjes. Audio doe je nog steeds het beste via een goed afgeschermde interlink met dichte mantel en zeer goede verbinding met massa. Om mogelijke problemen met kabelcapaciteit te omzeilen stuur je de interlink aan met een buffer waarvan je bewust de uitgangsimpedantie hebt verhoogd tot ca 200ohm (serieweerstandje). Leuke truuk mocht je CD-speler of voorversterkeruitgangsbuffer niet zo'n weerstand hebben. Werkt feilloos en probleemloos. Als je het gevoel hebt dat een massieve kern voordelen biedt, kun je zelfs zeer goed coax kabel als interlink gebruiken. Zet er een neutrix connector aan en je hebt een high end interlink. :wink: Maar goed, dat is alleen leuk voor het ongebalanceerde verhaal.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Stukje tasker kopen en klaar.
Ze hebben ook mooie vier parige kabel.
Dit zijn dus vier individueel afgeschermde kabels in een.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Jeroen

Wat ik had gedaan was nogal simpel een stukje van hooguit 1 meter. Ik vond dat niet helemaal het noemen waard, maargoed.

Voor kleine stukjes hoef je sowieso niet bang te zijn voor de capaciteit

Überhaupt vraag ik me dat af, want die is van goede kabel rond de 47-56pF per meter.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Achteraf ook niet zo slim om Cat5 te nemen. (heb meteen kant en klare interlinks besteld) Maar waarom het bromt, zelfs wanneer ik maar 1 kanaal aansluit snap ik dan nog niet.

Hier een foto van een van de twee versterkers. Alles zit ingebouwd en als ik hem inschakel gaan 3 lichtjes branden. Ik dacht dat de versterkers uitgingen als ze onbelast aangezet werden? Dat gebeurt niet. Ook niet met de AD versie. Bedrading oogt niet supernetjes nog. Is ook erg vol met 3 modules.

Morgen is ook de andere afgebouwd.
Bijlagen
PICT2629.JPG
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Waarschijnlijk zit het probleem niet in je CAT5 kabel maar in je aarde aansluitingen in de versterker. Bij mij was het de amp-on draad die ik aan het RCA chassis had gekoppeld.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad met het aansluiten van 2 (naar eindversterkers omgebouwde) consumentenversterkers. Als ik deze aanstuurde via 2 losse cinch-kabels geen probleem, plakte ik mijn zelfgemaakte 4-kanaals ertussen: BROMMMMMMMM.

Ik weet heel zeker dat de kabel goed was, maar op de een of andere manier pakte hij zo toch iets van brom op. Vreemde zaak. Ik doe het nooit meer en zal eerder 4 losse adres leggen als 1 4-voudige.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zo! De tweede is ook klaar.

De HG modules zijn vrij van brom, maar de AD modules brommen zacht. Beide versterkers hebben dat probleem.

De aansluitingen van de HG en de AD zijn precies identiek gedaan, met uitzondering van een dc protectie netwerkje op de AD versie die achterwege is gelaten. Hoe zou dit brommen nou komen? :roll: Als ik met m'n hand de speakeraansluiting aanraak wordt de brom harder (aardingsprobleem?).
Bijlagen
PICT2631.JPG
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Zal een aardingsprobleem zijn, gezien de module wel gewoon netjes inschakeld.

Ik heb zelfs eens meegemaakt dat de muziek UIT de UcD modules kwam :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Barry schreef:
Zal een aardingsprobleem zijn, gezien de module wel gewoon netjes inschakeld.

Ik heb zelfs eens meegemaakt dat de muziek UIT de UcD modules kwam :D
De vraag is alleen hoe het ontstaat.. De HG's hebben geen brom en zijn hetzelfde aangesloten.

Morgen zal ik de AD vervangen voor een HG uit de andere kast. Als het probleem dan weg is, kan een AD waarschijnlijk niet samen met een HG op dezelfde voeding. Ik gok maar wat. Misschien verkoop ik de AD's dan en koop er HG's bij.
Plaats reactie