Dre, Ik heb het voorlopig helemaal gehad met die moeilijke ontwerpen! Voor een versterker die in een hoek komt te staan doe ik dan nog best veel moeite, maar vergelijk het niet met de kast van Cve..
Hier de gelakte situatie (4 lagen ei glans) en het voorbeeld hoe het straks naast de speaker komt te staan. Er moeten nog pootjes onderkomen en alles moet natuurlijk nog ingebouwd worden.
Het lijkt een beetje kitcherig op de foto, maar in het echt past het wel goed bij elkaar. Zolang je ze niet in een strak modern interieur zet tenminste.
Ik heb er even naar gekeken, en het punt is vooral dat de datasheet niet helemaal over een lijkt te komen.
(helaas doet de farnell site hier momenteel niet/traag)
Zo hebben grijs en bruin puntjes en rood een geel.
Ik heb even de datasheet toegevoegd.
logischer wijs zouden Violet en Grijs verbonden moeten worden
en Zwart en Geel. (volgens de datasheet dus, naar ground)
Het vreemde is, dat het net lijkt dat de schema op de trafo zelf laat zien dat de punjes bij zwart en oranje lijken te zitten.
(maar tis wel lastig te zien)
Primair ben je in principe klaar als je grijs en violet aan elkaar hebt gelegd.
Secundair kun je 2 wegen bewandelen:
1. vanuit beide wikkelingen eerst gelijkrichten en vervolgens afvlakken. Vervolgens leg je de + van de onderste gelijkgerichte spanning aan de - van de bovenste, wat dan je secundaire GND wordt (vaak ook signaalmassa)
2. De wikkelingen aan elkaar leggen zoals je dat ook primair hebt gedaan en vervolgens je gelijkrichting tussen de bovenste aansluiting van de bovenste wikkeling en het knooppunt doen voor de positieve spanning en tussen de onderste en het knooppunt voor je negatieve voeding. Het knooppunt wordt dan vanzelfsprekend je GND.
Ik heb altijd vernomen dat optie 1 de beste is, al kan ik dat niet onderbouwen. Wellicht iemand anders hier wel.
Dus: Rood en Oranje aan elkaar als zijnde massa.
Zwart en Geel op de gelijkrichter.
De meningen over een dubbele gelijkrichter zijn erg wisselend.
De een zegt een dubbele gelijkrichter zorgt alleen maar voor extra schakel noise. De ander zegt dan is het beter gescheiden.
Bij dubbele gelijkrichters wordt de massa meteen bij de gelijkrichters gecreëerd.
In theorie zou het dan niet uit moeten maken. De + en - uitgang van beide gelijkrichters bij elkaar levert het zelfde op als de midden aftak van de trafo.
De versterker doet het. Heb eerst 1 module aangesloten nu, zodat ik er niet meteen 3 kwijt ben als het fout zit.
Dat is dus positief!
Wat meeegaaa vervelend is is dat ik twee 3 kanaals interlinks heb gemaakt van Cat5 STP kabel voor 3 xlr pluggen die het dus niet goed doen. Brom.. Sluit ik een normale xlr kabel aan dan heb ik nergens last van. Sluit ik 1 kanaal met deze speciale kabel aan en er is brom.
De kabel bestaat uit 8 kernen en een mantel. De mantel en 2 kernen heb ik als massa gebruikt voor alle drie xlr pluggen. Kan iemand me vertellen wat er fout gedaan is?
(Als ik de module aanraak wordt de brom erger, iets met de aarde?)
Je kunt toch niet anders verwachten als je het hele XLR idee verkracht?
Neem drie XLR kabels, ieder met hun eigen mantel die je aan massa aansluit, en doe er een kous omheen om het geheel bij elkaar te houden als je het idee van 1 kabel wilt hebben.
Hier kan volgens mij niemand wat mee als je niet precies verteld wat je hebt gedaan.
Het hele cat-5 kabel idee voor interlinks vind ik onzin, maar goed daar zullen de meningen over verschillen. Twisted pair is bedacht om te zorgen voor hoogfrequent data overdracht over 2 lijntjes. Audio doe je nog steeds het beste via een goed afgeschermde interlink met dichte mantel en zeer goede verbinding met massa. Om mogelijke problemen met kabelcapaciteit te omzeilen stuur je de interlink aan met een buffer waarvan je bewust de uitgangsimpedantie hebt verhoogd tot ca 200ohm (serieweerstandje). Leuke truuk mocht je CD-speler of voorversterkeruitgangsbuffer niet zo'n weerstand hebben. Werkt feilloos en probleemloos. Als je het gevoel hebt dat een massieve kern voordelen biedt, kun je zelfs zeer goed coax kabel als interlink gebruiken. Zet er een neutrix connector aan en je hebt een high end interlink. Maar goed, dat is alleen leuk voor het ongebalanceerde verhaal.
Achteraf ook niet zo slim om Cat5 te nemen. (heb meteen kant en klare interlinks besteld) Maar waarom het bromt, zelfs wanneer ik maar 1 kanaal aansluit snap ik dan nog niet.
Hier een foto van een van de twee versterkers. Alles zit ingebouwd en als ik hem inschakel gaan 3 lichtjes branden. Ik dacht dat de versterkers uitgingen als ze onbelast aangezet werden? Dat gebeurt niet. Ook niet met de AD versie. Bedrading oogt niet supernetjes nog. Is ook erg vol met 3 modules.
Waarschijnlijk zit het probleem niet in je CAT5 kabel maar in je aarde aansluitingen in de versterker. Bij mij was het de amp-on draad die ik aan het RCA chassis had gekoppeld.
Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad met het aansluiten van 2 (naar eindversterkers omgebouwde) consumentenversterkers. Als ik deze aanstuurde via 2 losse cinch-kabels geen probleem, plakte ik mijn zelfgemaakte 4-kanaals ertussen: BROMMMMMMMM.
Ik weet heel zeker dat de kabel goed was, maar op de een of andere manier pakte hij zo toch iets van brom op. Vreemde zaak. Ik doe het nooit meer en zal eerder 4 losse adres leggen als 1 4-voudige.
De HG modules zijn vrij van brom, maar de AD modules brommen zacht. Beide versterkers hebben dat probleem.
De aansluitingen van de HG en de AD zijn precies identiek gedaan, met uitzondering van een dc protectie netwerkje op de AD versie die achterwege is gelaten. Hoe zou dit brommen nou komen? Als ik met m'n hand de speakeraansluiting aanraak wordt de brom harder (aardingsprobleem?).
Zal een aardingsprobleem zijn, gezien de module wel gewoon netjes inschakeld.
Ik heb zelfs eens meegemaakt dat de muziek UIT de UcD modules kwam
De vraag is alleen hoe het ontstaat.. De HG's hebben geen brom en zijn hetzelfde aangesloten.
Morgen zal ik de AD vervangen voor een HG uit de andere kast. Als het probleem dan weg is, kan een AD waarschijnlijk niet samen met een HG op dezelfde voeding. Ik gok maar wat. Misschien verkoop ik de AD's dan en koop er HG's bij.