Geenius schreef:DIY_Freak schreef:Waar ligt voor jou de grens mbt uitgaven voor het filter tov de units? Ik dacht dat jij ook al wat ontwerpen had gemaakt waar de kosten van het filter die van de units evenaren of zelfs overtreffen.
Als ik een speaker bouw heb ik een bepaald totaal budget voor ogen. Bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit van het geluid zijn er (globaal genomen) drie factoren die alle drie even belangrijk zijn:
1. De kast
2. De drivers
3. Het filter
Ik kijk dan niet wat de beste/duurste drivers zijn die ik nog binnen mij budget kan kopen en wat blijft er dan over voor het filter, maar zie het als één geheel - de drivers en het filter zijn voor mij één ding. De laatste jaren ben ik gaan inzien (mede door de opkomst van "exotische" filtercomponenten) hoe belangrijk de kwaliteit van het filter is. Ik ben dan ook van mening dat als je probeert een goede balans te vinden in kwaliteit/prijs, dat het vaak beter is om wat meer geld in het filter te steken i.p.v. in de drivers. Een goed voorbeeld is de Vifa XT25TG30-04 en de Scanspeak R2904-7000. In de meeste gevallen zou ik kiezen voor de Vifa met een Silver/Oil ervoor i.p.v. een Scanspeak met een gewone Audyn Cap of M-Cap. In het eerste geval is de condensator duurder dan de tweeter (bij elkaar ongeveer EUR. 150,- afhankelijk van de waarde); in het tweede geval ben je EUR. 435,- kwijt. Dit voorbeeld is misschien wat extreem want de Scanspeak tweeter is overdreven duur maar het is alleen om de zaak te verduidelijken - meestal is het wat genuanceerder.
Gelukkig ben ik ook wel eens in de positie om én/én te gebruiken.

Klinkt eigenlijk niet veel anders dan hoe ik erover denk

, alleen ik druk me soms wat ongenuanceerd uit om de zaken helder te krijgen

Maar er blijven wel verschillen in zienswijze.
Als je een driver hebt die een pareltje temidden van de concurrentie is, dan ligt het voor de hand om relatief meer geld uit te geven dan je anders zou doen. Maar ik denk dat ik per saldo toch meer nadruk op de drivers leg in m'n afweging. Als een onderdeel laten we zeggen twee nullen in de prijs heeft, ga ik goed nadenken hoe het zover heeft kunnen komen

Als je eenmaal zoveel geld aan een onderdeel uit wilt gaan geven, dan moet er een handiger manier zijn om dezelfde kwaliteit te bereiken binnen het budget en vaak betekent dat een flinke wijziging of een nieuw ontwerp.
Kast is inderdaad niet minder belangrijk dan de drivers. Sterker nog, een top kast met ordinaire units kan uitzonderlijk goed klinken. Maar qua constructie hoeft de kast geen relatief grote kostenpost te zijn, zeker als je met wat betere drivers werkt. Afwerking is nog een kostenpost waar ik ook graag een beetje meer geld en moeite in steek. Luisteren doe je tenslotte ook met de ogen.