Spoelenprobleem

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
De dikste dorsnee folie spoel van Mundorf is 2,76mm. Deze heeft een Rdc van 0.28 ohm.
Het is een gewone draad luchtspoel: http://www.mundorf.com/deutsch/bauteile/spulen/l300.htm
DIY_Freak schreef:
Ik ken geen regionaal verkoop adres van Mundorf spoelen
Soundline in Haarlem
DIY_Freak schreef:
maar ik gok dat de prijs over de 100 eur ligt, nog een stukkie duurder dan cd CFI spoel die ik in m'n vorige post noemde
EUR. 80,-
DIY_Freak schreef:
Ik weet dat jij die foliespoelen mooier van linken dan conventionele luchtspoelen e.a. Maar vind je werkelijk dat de prijs gerechtvaardigd is, bijvoorbeeld in deze case: 3.9mH op een Scanspeak 8545? 1 filteronderdeel dat bijna evenveel kost als de unit waar het voor hangt? In een wereld waar alles relatief is, is dat toch gewoon een scheve verhouding :?
Inderdaad
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Kort maar krachtig antwoord. Ik zie dat er een misverstand mijnerzijds is: geen folie maar draad. Ik heb even de folie mundorf opgezocht via www.soundline.nl en daar blijkt de folie versie 108 euri te kosten. Zat er niet ver naast met m'n gok 'boven de 100' ;)
Inderdaad
Waar ligt voor jou de grens mbt uitgaven voor het filter tov de units? Ik dacht dat jij ook al wat ontwerpen had gemaakt waar de kosten van het filter die van de units evenaren of zelfs overtreffen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Waar ligt voor jou de grens mbt uitgaven voor het filter tov de units? Ik dacht dat jij ook al wat ontwerpen had gemaakt waar de kosten van het filter die van de units evenaren of zelfs overtreffen.
Als ik een speaker bouw heb ik een bepaald totaal budget voor ogen. Bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit van het geluid zijn er (globaal genomen) drie factoren die alle drie even belangrijk zijn:

1. De kast
2. De drivers
3. Het filter

Ik kijk dan niet wat de beste/duurste drivers zijn die ik nog binnen mij budget kan kopen en wat blijft er dan over voor het filter, maar zie het als één geheel - de drivers en het filter zijn voor mij één ding. De laatste jaren ben ik gaan inzien (mede door de opkomst van "exotische" filtercomponenten) hoe belangrijk de kwaliteit van het filter is. Ik ben dan ook van mening dat als je probeert een goede balans te vinden in kwaliteit/prijs, dat het vaak beter is om wat meer geld in het filter te steken i.p.v. in de drivers. Een goed voorbeeld is de Vifa XT25TG30-04 en de Scanspeak R2904-7000. In de meeste gevallen zou ik kiezen voor de Vifa met een Silver/Oil ervoor i.p.v. een Scanspeak met een gewone Audyn Cap of M-Cap. In het eerste geval is de condensator duurder dan de tweeter (bij elkaar ongeveer EUR. 150,- afhankelijk van de waarde); in het tweede geval ben je EUR. 435,- kwijt. Dit voorbeeld is misschien wat extreem want de Scanspeak tweeter is overdreven duur maar het is alleen om de zaak te verduidelijken - meestal is het wat genuanceerder.

Gelukkig ben ik ook wel eens in de positie om én/én te gebruiken. :D
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
DIY_Freak schreef:
Waar ligt voor jou de grens mbt uitgaven voor het filter tov de units? Ik dacht dat jij ook al wat ontwerpen had gemaakt waar de kosten van het filter die van de units evenaren of zelfs overtreffen.
Als ik een speaker bouw heb ik een bepaald totaal budget voor ogen. Bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit van het geluid zijn er (globaal genomen) drie factoren die alle drie even belangrijk zijn:

1. De kast
2. De drivers
3. Het filter

Ik kijk dan niet wat de beste/duurste drivers zijn die ik nog binnen mij budget kan kopen en wat blijft er dan over voor het filter, maar zie het als één geheel - de drivers en het filter zijn voor mij één ding. De laatste jaren ben ik gaan inzien (mede door de opkomst van "exotische" filtercomponenten) hoe belangrijk de kwaliteit van het filter is. Ik ben dan ook van mening dat als je probeert een goede balans te vinden in kwaliteit/prijs, dat het vaak beter is om wat meer geld in het filter te steken i.p.v. in de drivers. Een goed voorbeeld is de Vifa XT25TG30-04 en de Scanspeak R2904-7000. In de meeste gevallen zou ik kiezen voor de Vifa met een Silver/Oil ervoor i.p.v. een Scanspeak met een gewone Audyn Cap of M-Cap. In het eerste geval is de condensator duurder dan de tweeter (bij elkaar ongeveer EUR. 150,- afhankelijk van de waarde); in het tweede geval ben je EUR. 435,- kwijt. Dit voorbeeld is misschien wat extreem want de Scanspeak tweeter is overdreven duur maar het is alleen om de zaak te verduidelijken - meestal is het wat genuanceerder.

Gelukkig ben ik ook wel eens in de positie om én/én te gebruiken. :D
Klinkt eigenlijk niet veel anders dan hoe ik erover denk :o , alleen ik druk me soms wat ongenuanceerd uit om de zaken helder te krijgen ;) Maar er blijven wel verschillen in zienswijze.

Als je een driver hebt die een pareltje temidden van de concurrentie is, dan ligt het voor de hand om relatief meer geld uit te geven dan je anders zou doen. Maar ik denk dat ik per saldo toch meer nadruk op de drivers leg in m'n afweging. Als een onderdeel laten we zeggen twee nullen in de prijs heeft, ga ik goed nadenken hoe het zover heeft kunnen komen ;) Als je eenmaal zoveel geld aan een onderdeel uit wilt gaan geven, dan moet er een handiger manier zijn om dezelfde kwaliteit te bereiken binnen het budget en vaak betekent dat een flinke wijziging of een nieuw ontwerp.

Kast is inderdaad niet minder belangrijk dan de drivers. Sterker nog, een top kast met ordinaire units kan uitzonderlijk goed klinken. Maar qua constructie hoeft de kast geen relatief grote kostenpost te zijn, zeker als je met wat betere drivers werkt. Afwerking is nog een kostenpost waar ik ook graag een beetje meer geld en moeite in steek. Luisteren doe je tenslotte ook met de ogen. :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Maar ik denk dat ik per saldo toch meer nadruk op de drivers leg in m'n afweging. Als een onderdeel laten we zeggen twee nullen in de prijs heeft, ga ik goed nadenken hoe het zover heeft kunnen komen ;) Als je eenmaal zoveel geld aan een onderdeel uit wilt gaan geven, dan moet er een handiger manier zijn om dezelfde kwaliteit te bereiken binnen het budget en vaak betekent dat een flinke wijziging of een nieuw ontwerp.
Soms kan het ook zijn dat ik op zich heel tevreden ben met de gekozen drivers en de uiteindelijke filterconfiguratie maar dan wil ik bijvoorbeeld nog een tikje meer diepte in de soundstage of een wat groter links-rechts panorama - dan loont het om één of meer filteronderdelen van hoge (helaas dure) kwaliteit te nemen. Maar ik ben het met je eens, soms zit je dan aan zulke kosten dat je voor hetzelfde geld ook nieuwe interlinks had kunnen kopen. :)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Maar ik ben het met je eens, soms zit je dan aan zulke kosten dat je voor hetzelfde geld ook nieuwe interlinks had kunnen kopen. :)
Om maar eens een willekeurig andere kostenpost te noemen :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.......en zo houden we met z'n allen de economie draaiende. :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het kwam al even voorbij, de i-Punkt© coils...
Je ziet ze regelmatig voorbij komen in ontwerpen, maar eigenlijk vooral in het buitenland. Hier zie je ze niet zoveel.
Heeft iemand die wel eens gebruikt of weet iets van de kwaliteit van dit type spoelen?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
Het kwam al even voorbij, de i-Punkt© coils...
Je ziet ze regelmatig voorbij komen in ontwerpen, maar eigenlijk vooral in het buitenland. Hier zie je ze niet zoveel.
Heeft iemand die wel eens gebruikt of weet iets van de kwaliteit van dit type spoelen?
Hmmm, ik dacht gisteren al een reply te hebben geschreven. Zal wel iets met de internetverbinding zijn geweest.

Ik heb een 10mH I-punkt afgelopen weekend in een aanpassing van het ExMotion ontwerp van intertechnik gebruikt in het LP filter van de Seas Excel W26, niet de lulligste woofer dacht ik zo. Klinkt niet minder dan uitstekend!

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ze nog niet elders gezien heb, maar er niet lang geleden tegenaan ben gelopen in de IT catalogus. In de tussentijd ook naar volle tevredenheid toegepast in een 3-weg ontwerp (Eclipse W1038R 10"woofer, Seas L17, SS9500) zowel op de woofer als op de mid bij een overgang op 200Hz.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op wo 09 mar 2005, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

zowel op de woofer als op de mid
je maakt een grapje :?:

Rudy
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rudy schreef:
zowel op de woofer als op de mid
je maakt een grapje :?:

Rudy
Is de Paus protestants?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zal het anders stellen, denk je dat de permeabiliteit van de spoelmateriaal nog goed is bij 2khz ? nou mag ie wel parrallel staan aan die unit, die 2Khz komt er zoiezo over te staan.

Wetende dat het silicium substraat is is het het slechtste kernmateriaal dat er ook maar bestaat, maar voor 500Hz en minder lijkt het me nog doenbaar.

voor je laag unit vind ik ze behoorlijk op zen plaats, daar dient ie ook voor.

op die vraag van de paus, dunno, laatste tijd valt daar aan te twijfelen :D

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

DIY_Freak schreef:
Hmmm, ik dacht gisteren al een reply te hebben geschreven. Zal wel iets met de internetverbinding zijn geweest.
Zo had ik laatst opeens twee dezelfde posts...oeps..
DIY_Freak schreef:
Ik heb een 10mH I-punkt afgelopen weekend in een aanpassing van het ExMotion ontwerp van intertechnik gebruikt in het LP filter van de Seas Excel W26, niet de lulligste woofer dacht ik zo. Klinkt niet minder dan uitstekend!

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ze nog niet elders gezien heb, maar er niet lang geleden tegenaan ben gelopen in de IT catalogus. In de tussentijd ook naar volle tevredenheid toegepast in een 3-weg ontwerp (Eclipse W1038R 10"woofer, Seas L17, SS9500) zowel op de woofer als op de mid bij een overgang op 200Hz.
Thanks, vanwege de gunstige prijs denk ik dat ik het eens ga proberen met dit type. Eens kijken wat de verschillen zijn met wat andere "meer gangbare" (en duurdere) types.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rudy schreef:
Zal het anders stellen, denk je dat de permeabiliteit van de spoelmateriaal nog goed is bij 2khz ? nou mag ie wel parrallel staan aan die unit, die 2Khz komt er zoiezo over te staan.

Wetende dat het silicium substraat is is het het slechtste kernmateriaal dat er ook maar bestaat, maar voor 500Hz en minder lijkt het me nog doenbaar.
Als dat van enige invloed zou zijn, dan zou je dat moeten kunnen meten aan de hand van een impedantieplot, nietwaar? Misschien kom ik daar binnenkort aan toe, maar ik heb al zoveel op het lijstje staan dat ik niets beloof.

Aan de andere kant, ik kan niet zeggen dat het resultaat in dit ontwerp verkeerd klonk. Het ontwerp is zowiezo gortendeels tot stand gekomen met de oren van de koper als referentie en een totaal ondergeschikte rol van de metingen. Dus evt. afwijkingen van de spoel tov de ideale plots zoals ze te zien zijn in lspcad zijn al meegerekend.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”