UCD versterker zelfbouwen of toch kant en klaar kopen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

markje schreef:
Je hebt voor 2 UcD180's echt geen softstart nodig, die inschakelstroom stelt niet zo heel veel voor.


Groeten Mark
Idd, ik heb een 160 VA trafo gebruikt met daar achter 4 x 10.000uF in totaal (monoblock). Geen enkel probleem met inschakelen.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik schakel voor mijn UcD400 zo'n 600VA in met 60.000uF erachter. Allemaal achter 1 schakelaar, gaat prima :)

Een UcD180, met laten we zeggen 400VA moet dus ook gemakkelijk kunnen zonder softstart.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Makkelijk, wel 2 ook.

Maarre, Steks... is dat ding onderhand af?



Groeten Mark
steks
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 25 feb 2005, 20:07
Locatie: Barendrecht

Bericht door steks »

markje schreef:
Makkelijk, wel 2 ook.

Maarre, Steks... is dat ding onderhand af?



Groeten Mark
Nee, nog niet af. De behuizing heb ik gisteren besteld, de onderdelen zelf moeten nog even wachten. Ik wil bij BMM bestellen, maar wil eerst lid worden voor de korting. Gisteren heb ik me aangemeld, maar nog geen reactie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nog wel een opmerking over wel of geen softstart. Ook al vliegt de zekering in de groepenkast er niet uit dan worden de buffer elco's nog wel met een stroom opgeladen die ver boven de toegestane maximale waarde van de elco's ligt bij een 400 VA trafo. Ok, dat is maar eventjes en daar gaan ze niet direct stuk van maar ze slijten daarvan wel harder.

Zet je je versterker een paar keer per dag aan en uit dan is het om die reden wel aan te bevelen een goed gedimensioneerde softstart te gebruiken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bij mij knalde de zekering aan de lopende band. Heb er in navolging van mijn Aleph 5 een NTC in gezet.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

NTC, dat was dat systeem dat niet werkte bij aan-uit-aan toch? Dit om eventuele noobs die willen beginnen met een cost-effective UCD alvast te waarschuwen.

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik zou niet van een "systeem" willen spreken. Het is een weerstand die bij inschakelen een hoge weerstand heeft en vervolgens door het warm worden in waarde zakt. Het zit er bij mij al jaren in. Er zijn vast elegantere oplossingen maar deze werkt ook...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op vr 11 apr 2008, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik zet vanaf 150VA eigenlijk altijd een NTC voor mijn trafo, dat zit er bij mij zo ingeburgerd dat ik niet beter weet.

Voor de 'noobs': er zijn speciale NTC's voor trafo's, die zijn 5W en een specifieke waarde. De NTC's die ze gebruiken in eenvoudige temperatuurregeling zijn veel te licht.



Groeten Mark
Plaats reactie