Idd, ik heb een 160 VA trafo gebruikt met daar achter 4 x 10.000uF in totaal (monoblock). Geen enkel probleem met inschakelen.markje schreef:Je hebt voor 2 UcD180's echt geen softstart nodig, die inschakelstroom stelt niet zo heel veel voor.
Groeten Mark
UCD versterker zelfbouwen of toch kant en klaar kopen
Moderator: Beheerdersteam
Nee, nog niet af. De behuizing heb ik gisteren besteld, de onderdelen zelf moeten nog even wachten. Ik wil bij BMM bestellen, maar wil eerst lid worden voor de korting. Gisteren heb ik me aangemeld, maar nog geen reactie.markje schreef:Makkelijk, wel 2 ook.
Maarre, Steks... is dat ding onderhand af?
Groeten Mark
Nog wel een opmerking over wel of geen softstart. Ook al vliegt de zekering in de groepenkast er niet uit dan worden de buffer elco's nog wel met een stroom opgeladen die ver boven de toegestane maximale waarde van de elco's ligt bij een 400 VA trafo. Ok, dat is maar eventjes en daar gaan ze niet direct stuk van maar ze slijten daarvan wel harder.
Zet je je versterker een paar keer per dag aan en uit dan is het om die reden wel aan te bevelen een goed gedimensioneerde softstart te gebruiken.
Zet je je versterker een paar keer per dag aan en uit dan is het om die reden wel aan te bevelen een goed gedimensioneerde softstart te gebruiken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik zou niet van een "systeem" willen spreken. Het is een weerstand die bij inschakelen een hoge weerstand heeft en vervolgens door het warm worden in waarde zakt. Het zit er bij mij al jaren in. Er zijn vast elegantere oplossingen maar deze werkt ook...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op vr 11 apr 2008, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zet vanaf 150VA eigenlijk altijd een NTC voor mijn trafo, dat zit er bij mij zo ingeburgerd dat ik niet beter weet.
Voor de 'noobs': er zijn speciale NTC's voor trafo's, die zijn 5W en een specifieke waarde. De NTC's die ze gebruiken in eenvoudige temperatuurregeling zijn veel te licht.
Groeten Mark
Voor de 'noobs': er zijn speciale NTC's voor trafo's, die zijn 5W en een specifieke waarde. De NTC's die ze gebruiken in eenvoudige temperatuurregeling zijn veel te licht.
Groeten Mark
