Ach Lepain, soms heeft IO wel iets van een kunstacademie. Een half jaartje geleden was ik bij Harrie HEC, je kent hem vast wel. Stonden daar twee jonge dames en ontspon het volgende gesprek:
"Heeft u ook tandwielen?"
"Tandwielen? Nee die verkoop ik niet. Maarreh wat wil je er mee?"
"Nou eh, wij hebben een opdracht om een keukenmixer te ontwerpen. En wij dachten zo, daar zitten vast tandwielen in"
Laat je niet opfokken Lepain .... je hebt hier al lang laten zien dat je barst van het talent op dit gebied.
We hebben niet alleen techneuten nodig in dit land. Ook Io-ers om het verkoopbaar te maken.
(En als je hele andere talenten hebt moet je die gebruiken .... stel je voor dat ik in de zorg moest werken; dan was ik na 2 weken overspannen ....)
Geloof dat een beetje gevoel voor humor geen kwaad kan bij sommige techneuten
Lees ook even de link die ik aangaf Ovni, als dat geen aanmoediging is weet ik het ook niet meer. (De daar aangehaalde Crijn Bouwman IS afgestudeerd IO'er )
ls ik naar dit ontwerp kijk, dan zie ik twee woofers op afstand gemonteerd met een hoorn erboven. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat het ontwerpdoel was om een naar voren stralende luidspreker te krijgen over een zo breed mogelijk frequentiegebied. Met de woofers op deze wijze in een behuizing geplaatst kan, met de juiste actieve aansturing, een cardioide afstraling worden bereikt. Richtwerking dus naar voren tot voor de allerlaagste frequentie.
Ik vind het niet mooi, maar het ontwerp oogt uitermate functioneel.
Helemaal mee eens.
Als je de achterste driver een delay geeft die gelijk is aan de afstand kan je een erg mooie cadioid karakteristiek creëren. Of dit echter ook zo goed werkt in deze openbaffle opstelling.....
Ik pas dit regelmatig toe met PA systemen met een zeer goed resultaat.
Dit vraagt echter wel om een groter aantal subs. De afstand is ook groter dan deze situatie.
ls ik naar dit ontwerp kijk, dan zie ik twee woofers op afstand gemonteerd met een hoorn erboven. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat het ontwerpdoel was om een naar voren stralende luidspreker te krijgen over een zo breed mogelijk frequentiegebied. Met de woofers op deze wijze in een behuizing geplaatst kan, met de juiste actieve aansturing, een cardioide afstraling worden bereikt. Richtwerking dus naar voren tot voor de allerlaagste frequentie.
Ik vind het niet mooi, maar het ontwerp oogt uitermate functioneel.
Helemaal mee eens.
Als je de achterste driver een delay geeft die gelijk is aan de afstand kan je een erg mooie cadioid karakteristiek creëren. Of dit echter ook zo goed werkt in deze openbaffle opstelling.....
Ik pas dit regelmatig toe met PA systemen met een zeer goed resultaat.
Dit vraagt echter wel om een groter aantal subs. De afstand is ook groter dan deze situatie.
Eindelijk een relevante reactie ipv al dat kunstgelul.
Lijkt mij een speaker die terug gaat naar de essentie. Alleen de drivers en de rest corrigeren met een DSP?
Ach Lepain, soms heeft IO wel iets van een kunstacademie. Een half jaartje geleden was ik bij Harrie HEC, je kent hem vast wel. Stonden daar twee jonge dames en ontspon het volgende gesprek:
"Heeft u ook tandwielen?"
"Tandwielen? Nee die verkoop ik niet. Maarreh wat wil je er mee?"
"Nou eh, wij hebben een opdracht om een keukenmixer te ontwerpen. En wij dachten zo, daar zitten vast tandwielen in"
Hehe, nou, die opdracht heb ik toen ook gedaan. Maar Harrie HEC ken ik niet.
Ik was toen best verbaasd dat ik op de faculteit geen tandwielen kon krijgen. Uiteindelijk heb ik mijn handaangedreven keukenmixer gemaakt door een slacentrifuge en een elektrische mixer te slopen en te combineren.
Het verhaal over de oplaadpunten is een mooi voorbeeld hoe IOers techniek bruikbaar kunnen maken. De waterstofscooter staat nog op de faculteit trouwens, is een mooi ding:
@ Ovni: Opfokken...hmja, ik had niet het gevoel dat ik opgefokt was. Misschien komt het wel zo over.
Ik denk dat het komt doordat je in Delft vrij vaak hoort dat IO geen studie is, en dat ik nu op het forum de tijd en ruimte heb om een goed antwoord te bedenken en te plaatsen. Ik begrijp ook wel dat het afkraken van IO grappig bedoeld is. En als hier mensen zijn die IO echt een cursus vinden hoop ik dat ze begrijpen waarom ik er anders over denk.
Geloof dat een beetje gevoel voor humor geen kwaad kan bij sommige techneuten
Lees ook even de link die ik aangaf Ovni, als dat geen aanmoediging is weet ik het ook niet meer. (De daar aangehaalde Crijn Bouwman IS afgestudeerd IO'er )
Had ik al gelezen Pjotr. Was mij ook wel duidelijk dat jij er anders in stond. Ik ben trouwens geen techneut of IO-er.... verre van dat .... ik voel mij dan ook niet aangesproken.
Dat techneuten (vooral wiskundigen, maar ook de andere kant van het wetenschappelijke spectrum; de classici) wat meer mogen relativeren over de importantie van hun vak, het liefst met ironische zelfspot, klopt wel.
Dit ding laat me toch niet helemaal los. Het minimalistische en functionele begint me toch wel een beetje te bevallen, alleen vind ik de uitvoering in het geheel wat vreemd. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe groot ie is. Zoals ie nu staat zou je zeggen dat 't een soort bookshelf-model is.
Lijkt mij een speaker die terug gaat naar de essentie. Alleen de drivers en de rest corrigeren met een DSP?
Dat denk ik dus ook.
Het is een cardioid openbaffle systeem. wat behoorlijk wat correctie nodig zal hebben.
Dit om de laag drivers bij de hoog hoorn aan te kunnen sluiten.
De baffle is zeer minimalistisch (ik gok het op max 10cm), hierdoor zal de rezonantie frequentie redelijk hoog liggen.
Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe groot ie is. Zoals ie nu staat zou je zeggen dat 't een soort bookshelf-model is.
Ik denk eerder dat dit om twee 12" drivers met een stevige hoorn gaat.
Anders zal het nooit kunnen werken.
Toch zie ik het nut van die dubbele woofer op deze manier niet zo zitten, wordt het rendement verhoogt? Misschien neemt het volume wat toe maar je moet er ook twee keer zoveel vermogen inpompen.
Het nuttig membraanoppervlak is ook niet twee keer zo groot als bij een enkele woofer, de achterste staat voor een groot deel in de schaduw van de voorste. Een cardoïde afstraling krijg je met een gesloten box achter een open baffle, de naar achteren afgestraalde energie wordt dan min of meer geabsorbeerd door de box.
Ik denk dat deze opstelling gewoon als een dipool afstraalt. Met een delay zal in de hogere frequenties aan de achterzijde een onregelmatig frequentieverloop ontstaan, waarbij de uitgedoofde en versterkte frequenties afhankelijk zijn van de wooferafstand en de daarbij passende delay.
Toch zie ik het nut van die dubbele woofer op deze manier niet zo zitten, wordt het rendement verhoogt? Misschien neemt het volume wat toe maar je moet er ook twee keer zoveel vermogen inpompen.
Het nuttig membraanoppervlak is ook niet twee keer zo groot als bij een enkele woofer, de achterste staat voor een groot deel in de schaduw van de voorste. Een cardoïde afstraling krijg je met een gesloten box achter een open baffle, de naar achteren afgestraalde energie wordt dan min of meer geabsorbeerd door de box.
Ik denk dat deze opstelling gewoon als een dipool afstraalt. Met een delay zal in de hogere frequenties aan de achterzijde een onregelmatig frequentieverloop ontstaan, waarbij de uitgedoofde en versterkte frequenties afhankelijk zijn van de wooferafstand en de daarbij passende delay.
Ik zou ook een enkele grote woofer (b.v. 18"of 21") verwachten.