drieweg met eton laag, mid en visaton hoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Paul

Bericht door Paul »

Promising!

hoe ga je de bovenkanten rond / vloeiend maken?

http://www.marten.se/base.html

Is dit de bron van de inspiratie?
xmax

Bericht door xmax »

Bedankt voor de reacties,

Montana, ik heb nog maar een kant uigezaagt maar het is de bedoeling dat allebei de kanten het zelfde worden, dat zal natuurlijk niet helemaal lukken maar ik doe mijn best :D

Paul, Niet aan gedacht tijdens het tekenen maar vind het wel een erg mooie speaker.

De bovenkant ga ik gewoon schuren en later misschien nog met glasvezel matjes of iets dergelijks beplakken om het nog gladder te kunnen krijgen.

groet,

Max
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

xmax schreef:
Morgen ga ik de binnenkant van de andere kant ook uitzagen.

Ik ben van plan om de golfjes ook nog af te ronden. Is dat een goed idee of kan ik dat beter niet doen?

Groet,

Max
Afronden van de golfjes heef geen positief effect. Niet doen.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Kun je vertellen of het dan ook een negatief effect heeft, of waarom het geen positief effect heeft?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

het zal geen negatief effect hebben, maar het positieve effect zal zeer,zeer zzeeeeer minimaal zijn.

Kost een hoop tijd, en je krijgt er niks voor terug.
xmax

Bericht door xmax »

vandaag weer vijf uurtjes zoet geweest met zagen :D
nu is ook de tweede kant uitgezaagd.
Bijlagen
DSC02392.JPG
xmax

Bericht door xmax »

Als het weinig nut heeft om de golfjes af te ronden ga ik dan niet doen (misschien wel een beetje met een schuurpapiertje).

Voor de achterkant en onderkant heb ik een kantenfreesje nodig maar ik weet niet waar ik die kan kopen (voor niet al te veel geld) weet iemand een winkel in de buurt van Hilversum waar ze deze verkopen?

Groet,

Max
xmax

Bericht door xmax »

Ik ben begonnen met het maken van de bracing maar ik weet nog hoe ik de gaten het best zou kunnen maken.

Ik heb twee soorten gaten bedacht en vraag mij nu af welke het besten is of kan ik de gaten beter op een andere manier te maken?
Persoonlijk zou ik liever voor de eerste gaan omdat ik denk dat dit erg stevig is en ook meer lucht door laat.

Ik hoor graag jullie mening hier over

alvast bedankt

Max
Bijlagen
bracing 3.jpg
bracing 2.jpg
bracing 1.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

NR 1 is de beste optie.....precies om de redenen die je zelf aangeeft :)

Wowly
xmax

Bericht door xmax »

Ik zit de laatste tijd met het idee om in plaats van één eton 8 800 woofer in een bas reflex kast er twee te gebruiken in een gesloten kast van ongeveer 50 liter.

Is dit een goed idee of kan ik dat beter niet doen?

ik heb al wat met WinISD zitten spelen en daar krijg ik het volgende plaatje uit.

ik hoor hier graag jullie mening over

alvast bedank.

groet,

max
Bijlagen
win isd.jpg
nlmb

Bericht door nlmb »

Zoals je curve laat zien is komt er in 50 liter weinig laag uit. Dit komt mede doordat de woofer parameters zijn geoptimaliseerd voor een basreflex systeem.

Als je echt gesloten wilt, dan zul je de curve moeten compenseren met actieve correctie voor laag < 45 Hz.
richard

Bericht door richard »

MDF werkt veel meer in de dikte van de plaat dan in de lengte en breedte. Let er op dat je de uit schijven opgebouwde kop niet star aan de rest van de kast bevestigt, anders gaat het MDF van de kop vast scheuren. Er zijn hier wel meer voorbeelden langs gekomen van uit laagjes opgebouwde kasten die scheurden omdat hier bij de constructie niet op is gelet.
xmax

Bericht door xmax »

Ben ik weer met een nieuw idee :) .

Ik vond de ronde onderkant van de speaker toch niet echt mooi, dus in mijn nieuwe ontwerp is die recht.

Ook heb ik de speaker 9˚ naar achter laten hellen zodat de magneten van de woofer en middentoner op één lijn staan. Alleen de tweeter licht zo net niet op de zelfde lijn.

Is het een goed idee om de speaker zo naar achter te laten hellen of kan ik dat beter niet doen (of op een andere manier).
Ik vind het zelf in ieder geval een stuk mooier als hij naar achter hangt :D

groet,

Max
Bijlagen
Naamloos.jpg
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het akoustische centrum ligt niet bij elke driver op dezelfde plek. Het is in de meeste gevallen wel aan te bevelen om je speaker te laten hellen, omdat je de fase dan mooier kan laten aansluiten. Je kan ook eerst metingen doen in een testkast als je zekerheid wil! :wink:

mvg,

Martijn
xmax

Bericht door xmax »

Ha martijn, bedankt voor je antwoord.

Is er ook nog een andere manier om er achter te komen of het op deze manier werkt? Of zal ik het echt met een testkast moeten proberen?

groet,

Max
Martijn H

Bericht door Martijn H »

xmax schreef:
Ha martijn, bedankt voor je antwoord.

Is er ook nog een andere manier om er achter te komen of het op deze manier werkt? Of zal ik het echt met een testkast moeten proberen?

groet,

Max
Wat wil je laten werken?

Als je allemaal testkastjes maakt voor de units met een goed filter dan kan je wel achterhalen wat een ideale opstelling is, maar dat zal je toch nooit kunnen verwerken in jouw ontwerp.

Ik zou hem dus gewoon bouwen zoals jij wil. Onder een hoek is een goed idee. Die rode lijntjes zeggen dan alleen niet zoveel als je het mij vraagt..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”