stenen kast of steen van binnen aanbrengen
Moderator: Beheerdersteam
Kan ik ook extra bracing stangen maken in de kast? Laat zeggen van rond 15mm ofzo. Van de linker naar de rechter kast wand. Dat kan ook alles trilling vrij maken.
Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.
En als plaatmateriaal. Is HDF aan te raden ipv MDF?
Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.
En als plaatmateriaal. Is HDF aan te raden ipv MDF?
Laatst gewijzigd door fireman op ma 07 jan 2008, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Rondhout is prima, zie ook post van Pjotrfireman schreef:Kan ik ook extra bracing stangen maken in de kast? Laat zeggen van rond 15mm ofzo. Van de linker naar de rechter kast wand. Dat kan ook alles trilling vrij maken.
Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.
yepp, gezien. Nu nog een uitleg met onderbouwing.nlmb schreef:Rondhout is prima, zie ook post van Pjotrfireman schreef:Kan ik ook extra bracing stangen maken in de kast? Laat zeggen van rond 15mm ofzo. Van de linker naar de rechter kast wand. Dat kan ook alles trilling vrij maken.
Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.
Ik ben momenteel het hout aan het berekenen. Meerdere lagen. op elkaar. Daar ga ik vooralsnog voor.
Bij bracungs van latjes moet je er wel op letten dat de latten niet zelf gaan trillen en buigen.
Simpel 15 mm x 15 mm lijkt mij dan echt te dun. Alternatief is dan een heel vakwerk gaan maken met latten verticaal en horizontaal (in de breedte en in de diepte) en dan de knooppunten verlijmen. Je krijgt dan een matrix constructie zeg maar. Dat is wel loeisterk en optimaal maar wel erg veel werk. Voordeel van zoiets is ook dat het dempingsmateriaal goed op zijn plaats blijft zitten.
Zover ben ik noot gegaan en heb rondhout van 40 mm rond gebruikt tussen tegenover elkaar liggende wanden voor mijn 2 x B139 sub destijds. De wanden waren toen van 22 mm dik spaanplaat en dat was uiteindelijk erg doods geworden.
Simpel 15 mm x 15 mm lijkt mij dan echt te dun. Alternatief is dan een heel vakwerk gaan maken met latten verticaal en horizontaal (in de breedte en in de diepte) en dan de knooppunten verlijmen. Je krijgt dan een matrix constructie zeg maar. Dat is wel loeisterk en optimaal maar wel erg veel werk. Voordeel van zoiets is ook dat het dempingsmateriaal goed op zijn plaats blijft zitten.
Zover ben ik noot gegaan en heb rondhout van 40 mm rond gebruikt tussen tegenover elkaar liggende wanden voor mijn 2 x B139 sub destijds. De wanden waren toen van 22 mm dik spaanplaat en dat was uiteindelijk erg doods geworden.
Alhoewel ik er niet al te veel ervaring mee heb ;Het is toch de bedoeling van bracing om de trilfrequentie van een wand naar een hogere frequentie te brengen. Is het aanbrengen van balkjes op de wanden dan niet effectiever,als het zoveel mogelijk koppelen met de andere zijwanden ? Uiteraard op onregelmatige afstanden van elkaar.
Martin
Martin
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem


