stenen kast of steen van binnen aanbrengen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Kan ik ook extra bracing stangen maken in de kast? Laat zeggen van rond 15mm ofzo. Van de linker naar de rechter kast wand. Dat kan ook alles trilling vrij maken.

Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.

En als plaatmateriaal. Is HDF aan te raden ipv MDF?
Laatst gewijzigd door fireman op ma 07 jan 2008, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

fireman schreef:
Kan ik ook extra bracing stangen maken in de kast? Laat zeggen van rond 15mm ofzo. Van de linker naar de rechter kast wand. Dat kan ook alles trilling vrij maken.

Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.
Rondhout is prima, zie ook post van Pjotr
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

nlmb schreef:
fireman schreef:
Kan ik ook extra bracing stangen maken in de kast? Laat zeggen van rond 15mm ofzo. Van de linker naar de rechter kast wand. Dat kan ook alles trilling vrij maken.

Mocht ik dan minder intern volume overhouden, dan kan ik ipv 30mm dikke bracing naar 25mm bracing gaan. Of is dat een oplossing dat elkaar opheft. En dat ik dus aan 30mm bracing evenveel rendement heb ( kwa dood maken van de kast ) als 25 bracing met 15mm ronde stangen.
Rondhout is prima, zie ook post van Pjotr
yepp, gezien. Nu nog een uitleg met onderbouwing.

Ik ben momenteel het hout aan het berekenen. Meerdere lagen. op elkaar. Daar ga ik vooralsnog voor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bij bracungs van latjes moet je er wel op letten dat de latten niet zelf gaan trillen en buigen.

Simpel 15 mm x 15 mm lijkt mij dan echt te dun. Alternatief is dan een heel vakwerk gaan maken met latten verticaal en horizontaal (in de breedte en in de diepte) en dan de knooppunten verlijmen. Je krijgt dan een matrix constructie zeg maar. Dat is wel loeisterk en optimaal maar wel erg veel werk. Voordeel van zoiets is ook dat het dempingsmateriaal goed op zijn plaats blijft zitten.

Zover ben ik noot gegaan en heb rondhout van 40 mm rond gebruikt tussen tegenover elkaar liggende wanden voor mijn 2 x B139 sub destijds. De wanden waren toen van 22 mm dik spaanplaat en dat was uiteindelijk erg doods geworden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel bracing van fatsoenlijk hout (dus niet van dat zachte), anders heb je er niet zo veel aan...
Geus
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 26 dec 2007, 13:27
Locatie: Rijnmond -zuid

Bericht door Geus »

Alhoewel ik er niet al te veel ervaring mee heb ;Het is toch de bedoeling van bracing om de trilfrequentie van een wand naar een hogere frequentie te brengen. Is het aanbrengen van balkjes op de wanden dan niet effectiever,als het zoveel mogelijk koppelen met de andere zijwanden ? Uiteraard op onregelmatige afstanden van elkaar.

Martin
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Trillen van de wanden betekent ook buigen van de wanden. Tegenover elkaar liggende wanden doen dat tgv de drukvariaties in tegengestelde richting. Bracing houdt dat dan in grote mate tegen.

Simpel latjes op de wanden lijmen zet wdb weinig zoden aan de dijk
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Even een ander vraagje. Ik heb momenteel geen geo-driehoek hier in huis ( lang geleden dat ik op school zat )

Maar ik wil even wat berekenen.


Afbeelding

Hoek A is 9 graden. Lengte tussen A en B is 355. Wat is de afstand tussen B en C.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

tan(9) * 355 (~ 56,23)
Plaats reactie