Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Hondasnl schreef:
CarloPJB schreef:
Hij is al bijna klaar :wink:
Bizar, wist niet dat je zulke bouwdozen zo kunt kopen :wink:
Voor geld is alles te koop :wink:

Maar het ziet er wel erg mooi uit allemaal.Let vooral eens op de Aluminium BR poorten :shock:
Nou, mij net ff iet wat te veel bling bling :wink:
Lijkt dan weer zo "fabrieks".
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, mij ook. De voet van de Neeper is ook 1 brok metaal...gaat het hier niet worden. Alles hout. Kwam nog een foto tegen hoe de vorm is ontstaan. Ook weer niet tekenen, maar plaatjes hout, paar dunne latjes en een paar spijkertjes. Speakers erop en aftekenen. Zo is de vorm ontstaan, en ook de plaats van de bracing.
Bijlagen
ideetje.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En hieronder de vorm van de midkast.
Bijlagen
midkast.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En een deel van de demping. Scheelt weer als de kast dicht is...kan er nu nog makkelijk bij. Komt nog meer in, maar voor vanavond vond ik het genoeg even...
Bijlagen
demping-1.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat zoe je weer in een rap tempo :P

Waar is het bier gebleven ? 8) :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Dat zoe je weer in een rap tempo :P

Waar is het bier gebleven ? 8) :lol:
Valt mee, had even de tijd om wat te doen, maar komende dagen en weekend veel werk dus zal wel weer even duren voodat ik weer verder kan. Veel schuur en freeswerk is gedaan dus kan wel makkelijk nu 's avonds wat demping plakken en beginnen aan de zijkanten.
Wat betreft biertje.... :) ....staan wat verdekt opgesteld, maar als je goed kijkt staan er twee (op de foto van de midkast...twee foto's terug).
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Dat zoe je weer in een rap tempo :P

Waar is het bier gebleven ? 8) :lol:
Bart:
Eerst werken dan bier :D .

Edo:
Zo te zien heb jij ook een lekkere werkplek waarin je je ongestoord kan terugtrekken :wink: .

Tekeningen hoeven niet, veel foto's, das nog veel leuker.
Zeker details enz.
Zeer inventief bouwen zo, je laat hier zien dat het dan ook op die manier kan.

Rustig aan, want als ie klaar is...is ie weer klaar.

Het bouwen is genieten en de drang van ..... hoe zal ie gaan klinken is echt een verrassing, kriebels in je buik, killing zelfs.
Zeker als ie bijna af is.
Als dat dan ook nog eens geheel naar verwachting is of zelfs meer dan dat , dan kan het niet meer stuk.

Het is erg gemakkelijk iets te kopen als je veel geld hebt, maar het is veel en veel leuker om iets zelf te bouwen wat dan ook nog eens geheel naar je zin is.
Dat geeft erg veel voldoening.

Ik volg je bouw, ben zeer benieuwd naar je progressie en results!

marcus
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op do 22 nov 2007, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee, Edo doet aan werken EN bier :lol: :lol: :lol:

Misschien is hij daarom zo snel ? :P :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vanavond de demping in de midkasten verlijmt. Alles op maat snijden en met bisontix erin plakken. Wat gebruikt is tegen de wanden is 8mm dik (dun) ondertapijt. Goedkoop en heb er goede ervaringen mee. De vulling wordt BAF of longhair-wol strengen.

Als ik even tijd heb ga ik alvast de midwoofer erin hangen en wat metingen doen. Dezelfde metingen ga ik uitvoeren met een kastje met dezelfde inhoud, maar dan rechthoekig. Eens kijken wat nou precies de verschillen zullen zijn met deze aanpak. Ik had al diverse variaties hierop gezien, waaronder verschillende van Jeroen en ben hierdoor op het idee gekomen om dit ook eens te proberen. Wordt vervolgt.
Bijlagen
middemping.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, weer even wat tijd vanmiddag voor het sinterklaasfeest, dus kon er nog even wat gezaagd worden. Gaan we vanavond maar eens aan beginnen.
De zijkanten worden een sandwitchconstructie van 3 lagen MDF en 2 lagen multiplex. Totaal dus 5 lagen hout met totale dikte van 21mm (inclusief twee potten lijm)....
Bijlagen
planken.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goed, alle lagen zitten erop en daarnet tussen de regendruppels door even aan het schuren geweest. De 5 lagen waren wat groter dan nodig was dus er moest nog wel wat af her en der.
Maar bandschuurmachine met korrel 60 erop gaat redelijk rap.
En dus paar stoflongen verder is alles eraf. (stiekem toch stofkapje opgedaan). Doordat de kopse kant uit nogal wat lagen hout bestaat is het niet verstandig om gelijk hierover te gaan fineren. Dus komt er nog 1 dunne MDF afwerk laag bij op de plaatsen waar het kopse hout te zien is. Dus voor, achter en bovenop. Op onderstaande foto's zie je hoe het er nu bijstaat en een close-up van de verschillende lagen hout.
Bijlagen
houtlagen1.jpg
schuren.jpg
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

hé das mooi!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Schiet weer op zeg! Hoe heb je de platen aan elkaar gelijmd, met de roller ingelijmd?

Jan
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

prachtig projectje weer, ben benieuwd naar de uiteindelijke afwerking én klank... zou Trijntje hier wel eens op willen horen... :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mikekiwi schreef:
... zou Trijntje hier wel eens op willen horen... :wink:

Toevallig gisteravond naar het concert van Trijntje geweest...erg leuk.
Als alles klaar is ben je natuurlijk welkom om te luisteren.

@Jan: De platen zijn verlijmt met witte houtlijm. Eerst flink wat lijm erop aanbrengen en uitsmeren met een kleine lijmkam. Die kleine gele die je vaak bij de bouwmarkten krijgt. Ik heb vorige keer alles met de roller gedaan, maar had geen rollers meer liggen, dus vandaar die lijmkam. Ging ook erg goed moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Edo schreef:
mikekiwi schreef:
... zou Trijntje hier wel eens op willen horen... :wink:
Toevallig gisteravond naar het concert van Trijntje geweest...erg leuk.
Als alles klaar is ben je natuurlijk welkom om te luisteren.
Ik weet het, ik zag je lopen, vandaar dat ik het even noemde... :D Ik zat dus ook in de zaal, heb erg genoten moet ik zeggen, was een prettig stukje luisterplezier en de gitarist had ook z'n avond...
Laatst gewijzigd door mikekiwi op za 01 dec 2007, 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leonardo was zeker in vorm. Heb ook veel naar zijn gitaarkunsten zitten kijken. (en ervan genoten natuurlijk).
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Jeetje Edo wat kan je dat snel en goed zeg..... :shock:

Ik wordt er even stil van.

Ik lees in ieder geval mee! Mooi project....

(Las ik nu goed dat die Neeper 20.000 dollar kost.....)

greetz
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoiets ja, rond de 20.000 (prijs is wel wat gezakt laatst geloof ik. Heb al iets gezien van 17.000 euro). Gelukkig wordt dit iets goedkoper.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Duo weltevree. Klaar voor de afwerklaag.
Bijlagen
duo-weltevree.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er al waanzinnig uit Edo!!!

=D>

With compliments, marcus

PS, hou je wel rekening met je bekabeling, kun je die nu nog routen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeer nice Edo ! :D

Hoe je het zo snel doet, ik weet het niet :P

Maaruhm, waar laat je de rest ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Valt wel mee toch, qua tijd. Veel voorbereiding (paar maanden). Daarna heb je alles wel in je hoofd, dus de vorm en hoe te bouwen. En da's maar een paar dagen werk. Afwerking kost wel meer werk, en dan nog wat proeven doen met de midkasten, filter ontwerpen (kost veelal het meeste werk), maar ook dat zit al in de computer. Heb nu 4 versies gesimuleerd die allemaal wel goed eruit komen, dus praktijk zal het leren. En met dat experimenteerbord voor filters gaat het wel heel snel. De rest van de gaten komen er later in, aar omdat de midkast al in de kast zit, heb ik dat gat als eerste gemaakt. Volgende stap is het front maken. Dat wordt tijdelijk met een paar deuvels op z'n plaats gehouden, zodat ik de gaten kan gaan maken voor de woofer en tweeter. Als die gaten in de baffle zitten, teken ik ze over op de kast en kunnen de gaten in de kast gemaakt worden. Het inwendig afschuinen van de gaten doe ik later met de bovenfrees/schuurmachine.
Da's ongeveer de werkwijze.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Ziet er heel mooi uit Edo!!!

Blijf ik volgen.

Is Dayton in Nederland verkrijgbaar, of heb je ze geïmporteerd?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks, gelukkig de sint weer naar Spanje dus wordt weer wat rustiger dus kan ik weer verder. De units zijn voor zover ik weet niet te verkrijgen in Nederland. Ik heb ze laten overvliegen vanuit Amerika. Was goedkoper dan ze uit Duitsland te halen (waar ze ook te koop zijn)
Gesloten