supertweeter boven 9710m

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

dove schreef:
dank voor de uitleg

voor mijn goede verstaan: beide filters ("filter uit m'n post hierboven" en in die uit "de link die ik gaf") zijn seriefilters, maar voor een FR-driver (geen sprake van 'serie' of 'parallel') maakt de plaatsing van een filter niet uit ?
In het schemaatje links in de link die je opgaf, is het een meerwegsysteem met een seriefilter.
Het schema dat zichtbaar is in jouw post, is (denkelijk) een breedbander met een filter ervoor, dat is een serieschakeling van driver en filter en daar mag je beide elementen inderdaad gewoon omwisselen.

Het begrip "seriefilter" is wellicht wat verwarrend, omdat er elementen in parallel staan aan de verschillende drivers.
Voor de stroom is het wel degelijk een serieschakeling, immers voor het hoog staat er een C in serie met de tweeter (en in parallel met de woofer), voor het laag staat er een L in serie met de woofer (en in parallel met de tweeter).

Voor de 1-weg breedbander zou je het inderdaad ook een "seriefilter" kunnen noemen, immers staan de filtercomponenten in jouw geval ook in serie met de driver.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

dove schreef:
lepain schreef:
Die ribbons zijn echt juweeltjes, maar die zijn denk ik juist heel geschikt om breedbandig te worden gebruikt, beetje zonde om ze dan als supertweeter te gebruiken.
supertweeter ... ?? :
lepain schreef:
door hun lichte papieren conus hebben ze een rendement van 92 dB, maar breken ze ook rond de 3K keihard op.
:wink:

zonder gein: ik ken de 9710, en ik zou nooit een filter in z'n pad brengen !! ('t draaid allemaal om de juiste toepassing van een drive ...)

Petter
Ja, als supertweeter omdat ik de breedbander het meeste werk wil laten doen.
Maar waarom zou je geen filter gebruiken voor de 9710? Hij heeft het heel hard nodig, of een vorm van mechanische compensatie. (karlssonslot, vorm van rondstraler misschien) Is dat wat je bedoelt?
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hey,
ik neig nu trouwens sterk naar de visaton rht 13 aw. De bandtweeter. Dit komt vooral omdat interficior heel enthousiast is over een hivi ribbon die hij laatst gehoord heeft.
Visaton geeft trouwens heel weinig informatie over de rht13aw. Is er iemand die ervaringen heeft met dit apparaat? Of ergens een specsheet heeft liggen?
Bijlagen
visatonrht13aw.jpg
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik zal eens gaan spitten. Heb ze een hele tijd geleden gebruikt en bevielen me erg goed. Mooi gedetaileerd.
Als ik wat tegenkom zal ik het inscannen voor je.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Bedankt! :D
Heb je ze ook al opgeblazen? Ik heb gelezen dat ze nogal gevoel zijn voor overbelasting.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

slecht filteren + te hard spelen heet dat :P

qua looks kunnen ze wel.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

lepain schreef:
Bedankt! :D
Heb je ze ook al opgeblazen? Ik heb gelezen dat ze nogal gevoel zijn voor overbelasting.
Ik heb er inderdaad ooit twee opgeblazen. Dit kwam niet door het filter of te hard...nou ja, "even" te hard dan...door en statische tik. PATS...weg tweeter. Setje toen vervangen en die hebben nog jaren gespeelt. (was volgens mij rond 1987)
Bijlagen
visaton.jpg
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

He Edo,

Dit is de eerste foto zonder bier................ :twisted: :wink: :lol:

Staat wel `n meidendrankje als ik me niet vergis 8)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ja, toen was het meer BaCo... :)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Die oude philips tweeters met het gaasje voor de dome zijn allen 91 db.
Ik heb er in het verleden mee gewerkt, ze klinken goed en gaan niet gauw stuk.
http://hupse.eu/radio/speakers/AD0163.htm
http://hupse.eu/radio/speakers/AD0161.htm
http://hupse.eu/radio/speakers/AD0160.htm
Overigens wordt er op deze site voor jouw unit 97 db opgegeven:
http://hupse.eu/radio/speakers/9710.htm
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zal die 97dB niet die piek zijn ?

Het gebeurd wel vaker dat ergens een piek de spl waarde wordt.
Nijn

Bericht door Nijn »

Ik zat zelf ook al een tijdje met een soortgelijk idee te spelen. Heb namelijk een 12" breedbander van Philips. Wat mij eigenlijk het mooist leek was om een klein tweetertje - bijvoorbeeld een van die Daytons uit de groupbuy - midden voor de dustcap te bouwen. Bijvoorbeeld de dustcap weghalen, en door middel van een tussenstukje (hout) als een soort van phaseplug in het midden van je speaker monteren. Blijft alleen de vraag hoe je de draadjes weg gaat werken. Volgens mij heeft die van mij geen gat in de magneet, maar die van jou wellicht wel?

Zomaar een ideetje dus!

Groetjes,
Martin
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

De 97 dB haalt ie alleen in de piek inderdaad, dan gaat ie over de 100.

@Stephen: bedankt voor de info over de Philips tweeters.
@Nijn:
ken je Hammer dynamics? http://www.hammerdynamics.com/
Die lossen het op met een tweeter aan een latje.

En Edo, tja, wat is een statische tik, zoiets als dat je een schok krijgt als je je hand op de deurklink legt? Hoe kan zoiets in een audiostysteem gebeuren? En gebeurt het vaak?
Maar verder gewoon een toptweeter dus? :D Weet je nog hoe ie gefilterd was?
Oja, en kon het hard?
richard

Bericht door richard »

Is het niet een beetje zonde dat je dé sterke eigenschap van een breedbander min of meer om zeep brengt door een supertweeter?
weidok

Bericht door weidok »

richard schreef:
Is het niet een beetje zonde dat je dé sterke eigenschap van een breedbander min of meer om zeep brengt door een supertweeter?
denk dat je daar gelijk in hebt Richard..
weidok

Bericht door weidok »

b_force schreef:
Klopt jah, tis ook wel erg ruim gezegd hoor :)
Maar het geeft een beetje hetzelfde idee.

Maargoed, een paar opties voor tweeters (met een oude look)

Philips, KEF, Heco, Audax

En misschien kan je ergens nog een paar oude Vifa, Seas of Visaton vinden, maar die kom je wat minder vaak tegen.
nog een oude look optie
Een 10 cm SABA alnico papieren conus tweeter
!!!

met andere woorden een 8 - 10 cm breedbander (fostex)

misschien 2 of 4 tangbands,

of een Fostex FT17H supertweeter heb hem op een stokje
naast de Hammer Dynamics woofer gemonteerd en klonk
beter dan de originele Audax dome tweeter !!

Afbeelding

specs:
Technische Daten(Herstellerangaben)
Hochtonhorn,
Übertragungsbereich bis 50 kHz,
98,5 dB Kennschalldruck,
25 mm Schwingspule,
Ferrit-Magnet,
ab ca. 5000 Hz einsetzbar
Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 8 / 6,9 Ohm,
Resonanzfrequenz: 2600 Hz
succes
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

richard schreef:
Dat hangt nogal de kwaliteit af van de breedbander.

De w4-657SC wordt ook weleens al breedbander gezien, maar dat is hij echt niet (breekt heel erg hard op rond de 7KHz, niet bepaald aangenaam).

en zo worden er wel meer onder het kopje "breedband" verkocht, wat eigenlijk onterecht is.

Ik denk persoonlijk dat je idd het idee van deze oude Philips om zeep helpt. aan de andere kant krijg je er wel een aangenamer geluid voor terug denk ik zo.

De vraag is dus hoe erg je het is zijn nostalgische waarde wilt houden.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

richard schreef:
dat het een puntbron is?
Ja, misschien wel... ik vraag me af hoezeer de toevoeging van een tweeter dat zou verstoren.
De hart tot hart afstand van tweeter naar breedbander zou groter zijn dan de golflengte op de overnamefrequentie. Het zijn dan dus twee losse bronnen en misschien ook wel zo te horen.

De overnamefrequentie komt dan ook wel heel hoog te liggen, ik zou de tweeter alleen gebruiken als aanvulling, ik denk aan 8kHz omdat de respons daar begint af te vallen. Misschien zelfs 10 kHz. Als 18jarige kan ik tot ongeveer 18 kHz nog horen (weergegeven door onze b3sjes, dus misschien is het nog hoger). En als ik de pieken in het hoog die de 9710 maakt afzwak wordt het gebied boven de 10 kHz te zwak. En dat gebied kan voor mij nog wat toevoegen.

Maar misschien is het inderdaad beter om eerst de pieken in het hoog te verzwakken en daarna te besluiten over een tweeter.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kan ook gewoon gaan testen wat beter is.
Zo duur zijn die tweeters ook weer niet.

Kan je ze altijd nog weg laten :)
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Daar heb je wel gelijk. Misschien moet ik die ribbons maar gewoon nemen, lijkt me heel mooi. Als het niet werkt met de 9710, dan misschien wel met de b3s.
weidok

Bericht door weidok »

lepain schreef:
@Nijn:
ken je Hammer dynamics? http://www.hammerdynamics.com/
Die lossen het op met een tweeter aan een latje.
detail met audax dometweeter (25 mm?)
Bijlagen
audax
audax
Filter met Audax tweeter
Filter met Audax tweeter
weidok

Bericht door weidok »

Deze Audax soft dome tweeter gaat het om
de TM025F1 1" Textile Dome Tweeter

Afbeelding

linkje specs en prijzen

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... er=276-152
dove

Bericht door dove »

lepain schreef:
Ik heb hier een paar Philips 9710's staan. Het zijn breedbanders uit de jaren zestig. Ze hebben nogal een reputatie.
< ... >
De 9710 misdraagt zich wel een beetje in het hoog, op 3 en op 10kHz heeft ie twee pieken van wel 8 dB!
Als dit eenmaal getemd is zal ik het hoog moeten aanvullen met een supertweeter.
lepain schreef:
dove schreef:
zonder gein: ik ken de 9710, en ik zou nooit een filter in z'n pad brengen !! ('t draaid allemaal om de juiste toepassing van een drive ...)

Petter
Maar waarom zou je geen filter gebruiken voor de 9710? Hij heeft het heel hard nodig, of een vorm van mechanische compensatie. (karlssonslot, vorm van rondstraler misschien) Is dat wat je bedoelt?
z'n reputatie heeft 'ie voor z'n over-all klankkwaliteit, incl. pieken en dalen, MI

Juist die pieken en dalen zijn voor mij geen waarschuwing voor slechte muziek-reproduktie (mijn eerste reactie is niet 'dempen', 'wegfilteren', 'alleen gefiltered gebruiken' ed.!): de shelved-up hoge-tonen zijn prima met een IB of wellicht sterk-aperiodische kast te combineren (zeker ook gezien de Xmax). De natuurlijkheid van omgaan met klank/textuur waar deze driver oa. bekend om staat zal MI alleen maar aangetast worden door een Xover. Een broad-range filter (waarbij alle frequenties gelijkvormig passeren), bv. een BSC om de HF wat in nivo terug te brengen, is MI dan ook ook een maximale 'ingreep'. Driver's unieke frequentie-continue omgang met oa. dynamiek en toon-opbouw/uitsterven is door een filter van enig soort, maar bijzonder een narrow-band filter als bv. een Xover, zo makkelijk om zeep te helpen ...

vandaar mijn suggestie: geef 'm een huisje (gesloten of sterk-aperiodische kast), maar blijf 'm ongefiltered gebruiken (hooguit een basic low-Q BSC'tje...) [-o< :wink:

Petter
richard

Bericht door richard »

dove schreef:
z'n reputatie heeft 'ie voor z'n over-all klankkwaliteit, incl. pieken en dalen, MI
...
vandaar mijn suggestie: geef 'm een huisje (gesloten of sterk-aperiodische kast), maar blijf 'm ongefiltered gebruiken
Zelf vind ik ook dat het kleuren met geluid tot heel aangename resultaten kan leiden, mits goed gedaan.
Als een dergelijke luidspreker naturel goed klinkt zou ik er ook niet te veel aan corrigeren.
In een antieke sportwagen zet je ook geen stuurbekrachtiging en automaat. Het comfort wordt misschien wel verhoogd maar van het rijplezier blijft weinig over.
weidok

Bericht door weidok »

richard schreef:
dove schreef:
...
vandaar mijn suggestie: geef 'm een huisje (gesloten of sterk-aperiodische kast), maar blijf 'm ongefiltered gebruiken
Zelf vind ik ook dat het kleuren met geluid tot heel aangename resultaten kan leiden, mits goed gedaan.
Als een dergelijke luidspreker naturel goed klinkt zou ik er ook niet te veel aan corrigeren.
In een antieke sportwagen zet je ook geen stuurbekrachtiging en automaat. Het comfort wordt misschien wel verhoogd maar van het rijplezier blijft weinig over.
Bij de Philips breedbanders (ongefilterd) die ik tot nu toe heb mogen
beluisteren op open baffles klonken zo mooi dat ik geen tweeters heb gemist eigenlijk.... maar dat is mijn smaak :)

Verder was ik behoorlijk verrast van de natuurlijke klank weergave
van zulke puntbronnen !!! heb ze met de Saba Cello (Rondo)
(2weg resonantie kasten) kunnen vergelijken en de OB puntbronnen
klinken "eerlijker" zeg maar...

Maar dat kun je zelf door uitproberen ook ervaren .. dus :)

lees mijn topic over de No Box maar eens rustig door...
zou ik zeggen.... :roll: :roll: :roll:
Plaats reactie