Had ik nog niet aan gedacht! Hele goeie Hans! In plaats van het bitumen kan je ook rubber vijverfolie gebruiken. Dat is denk ik veel duurzamer en scheurt niet zo gemakkelijk. Samen met het vilt van de faceplates heb je dan ongeveer dezelfde dikte gecreëerd als dat de tweeter heeft.DIY_Freak schreef:Het is een tweeter, dus dit is een uitgelezen kans om een dun en absorberend materiaal als drager te gebruiken: bitumen, in een sandwich tussen twee mdf plaatjes, alleen maar om de boel op z'n plaats te houden. Voor en achter wat plakvilt over zowel de face plates als (deels) de de omliggende baffle voor wat extra 'verankering' van de tweeter en je hebt een prachtig vibratie arm, symmetrische baffle voor de neo3.
Toepassing NEO3PDR als dipool
Moderator: Beheerdersteam
Is inderdaad duurzamer, goed ideejeroen_d schreef:Had ik nog niet aan gedacht! Hele goeie Hans! In plaats van het bitumen kan je ook rubber vijverfolie gebruiken. Dat is denk ik veel duurzamer en scheurt niet zo gemakkelijk.
Ik heb nu baffle aan de achterzijde verder uitgevijld, over de gehele diepte van 8 mm onder een hoek van 45 graden. Dit geeft een verslechtering van de symmetrie, zie hiervoor het gedrag bij 2000 Hz. Ik denk nu dat het het beste is om de NEO zo vlak mogelijk op de baffle te laten aansluiten, waarbij er niet 6+8 maar 6+6 mm of 4+8 mm wordt gebruikt. Of gewoon een 12 mm MDF plaat die je infreest voor verzonken montage van de faceplate, terwijl er voor de NEO3PDR een strak gat van 68x87mm wordt uitgezaagd.
Naar aanleiding van een vraag van boppo84, heb ik het afstraalgedrag opgemeten. Let vooral op de zwarte lijn (0graden), de blauwe lijn (15 graden) en de rode lijn (30 graden). 15 graden zit mooi op het gemiddelde. Het filter daarop afstemmen en onder die hoek luisteren geeft een evenwichtig spectrum.
Ik heb ook nog een meting op 90 graden erbij gezet. Mooi 20 dB beneden referentieniveau over het gehele spectrum. Dit geeft aan dat de symmetrie toch best wel goed is, ook met deze verder uitgevijlde baffle.
Ook mooi is dat van 2-10kHz het afstraalgedrag uniform is, met uitzondering van de diffractie-effecten.
Ik heb ook nog een meting op 90 graden erbij gezet. Mooi 20 dB beneden referentieniveau over het gehele spectrum. Dit geeft aan dat de symmetrie toch best wel goed is, ook met deze verder uitgevijlde baffle.
Ook mooi is dat van 2-10kHz het afstraalgedrag uniform is, met uitzondering van de diffractie-effecten.
Hoi Jeroen!
Ik wil de Neo 3 graag met de Usher 8945P combineren in dipoolsetting en daarbij zo laag mogelijk crossen, vanwege een paar slechte eigenschappen van de usher. ( De goede wegen hopelijk op tegen de slechte
)
Weet jij misschien uit de praktijk hoe laag de Neo 3 in te zetten is? De paper van B&G zegt namelijk 1200 hz, maar dat lijkt mij erg laag, wil je ook nog op fatsoenlijk niveau kunnen luisteren (105dB piek)..
mvg,
Martijn
Ik wil de Neo 3 graag met de Usher 8945P combineren in dipoolsetting en daarbij zo laag mogelijk crossen, vanwege een paar slechte eigenschappen van de usher. ( De goede wegen hopelijk op tegen de slechte
Weet jij misschien uit de praktijk hoe laag de Neo 3 in te zetten is? De paper van B&G zegt namelijk 1200 hz, maar dat lijkt mij erg laag, wil je ook nog op fatsoenlijk niveau kunnen luisteren (105dB piek)..
mvg,
Martijn
- voodooless
- Contacteer:
De mechanische belastbaarheid stijgt in dipoolgebruik, tenminste als je boven het punt zit waar monopool en dipool dezelfde maximale geluidsdruk kunnen leveren. Dit zit bij een normale baffle altijd ruim beneden 1000 Hz. Blijf je realiseren dat als ie minder dB'tjes weergeeft, hij ook minder uitslaat.
Hoe het met de elektrische belastbaarheid zit weet ik niet. Ook niet wat de mechanische Xmax is. Je hebt wel het voordeel dat het effectieve oppervlak ca 11 cm2 is, dat is groter dan de meeste dometweeters. Dit zijn slechts wat hints in de goede richting. Het piekvermogen is dacht ik redelijk hoog, dus pieken van 105 dB moeten geen probleem zijn. Continu 105 dB helpt hem naar zijn grootje ben ik bang, dan brandt ie denk ik door.
Hoe het met de elektrische belastbaarheid zit weet ik niet. Ook niet wat de mechanische Xmax is. Je hebt wel het voordeel dat het effectieve oppervlak ca 11 cm2 is, dat is groter dan de meeste dometweeters. Dit zijn slechts wat hints in de goede richting. Het piekvermogen is dacht ik redelijk hoog, dus pieken van 105 dB moeten geen probleem zijn. Continu 105 dB helpt hem naar zijn grootje ben ik bang, dan brandt ie denk ik door.
- voodooless
- Contacteer:
Bedankt!jeroen_d schreef:De mechanische belastbaarheid stijgt in dipoolgebruik, tenminste als je boven het punt zit waar monopool en dipool dezelfde maximale geluidsdruk kunnen leveren. Dit zit bij een normale baffle altijd ruim beneden 1000 Hz. Blijf je realiseren dat als ie minder dB'tjes weergeeft, hij ook minder uitslaat.
Op 1200 Hz is dat een hele prestatie dus! De Usher dipt op 1200 Hz flink dus misschien dat ik er dan met de neo 3 en wat trukjes uitkom!
Het feit dat de neo 3 zo laag komt maakt het ook makkelijker om een iets grotere mid unit te gebruiken..
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Ik zat wat te denken:
Als je een dipool woofer en de neo op één baffle hebt, zal de uitslag van de neo dan niet worden gemoduleerd door de (veel grotere) uitslag van de woofer? Als de neo z'n kamer er achter heeft, is de mechanische demping veel groter, waardoor het effect misschien slechts minimaal aanwezig is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het membraan zonder deze demping gaat 'meebewegen' met de beweging van de woofer.
Hoe denken jullie daar over?
Als je een dipool woofer en de neo op één baffle hebt, zal de uitslag van de neo dan niet worden gemoduleerd door de (veel grotere) uitslag van de woofer? Als de neo z'n kamer er achter heeft, is de mechanische demping veel groter, waardoor het effect misschien slechts minimaal aanwezig is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het membraan zonder deze demping gaat 'meebewegen' met de beweging van de woofer.
Er is geen druk op het vlak van de baffle. Wellicht als de neo8 pal voor de woofer hangt dat het anders wordt.Martijn M schreef:Ik zat wat te denken:
Hoe bedoel je dat? Het lijkt mij dat er een drukverschil tussen de voor en achterzijde van het baffle bestaat. De druk is slechts nul aan de zijkanten van het baffle, waar de druk wordt kortgesloten. Van de wooferas af is de druk weliswaar kleiner, maar toch nog niet gelijk aan nul?DIY_Freak schreef:Er is geen druk op het vlak van de baffle. Wellicht als de neo8 pal voor de woofer hangt dat het anders wordt.Martijn M schreef:Ik zat wat te denken:
Valt volgens mij wel mee dat het membraan meebeweegt, het lichte membraan wordt stevig in de tang gehouden door de neodynium magneten. Daar kan een golf langs de baffle lopend niet veel aan veranderen denk ik.
Maar goed, wellicht leuk om straks een experiment te doen en te kijken of er signaalspanning op de tweeterklemmen ontstaat indien de woofers flink bewegen.
Maar goed, wellicht leuk om straks een experiment te doen en te kijken of er signaalspanning op de tweeterklemmen ontstaat indien de woofers flink bewegen.
De Neo8 zal zich ook in het gebied van uitdoving bevinden. De golven komen elkaar tenslotte in het midden (AC woofer) tegen, membraan of geen membraan. Ik heb het woord "wellicht" gebruikt, juist om de reden die Jeroen aandraagt. Het is dus wellichtMartijn M schreef:Hoe bedoel je dat? Het lijkt mij dat er een drukverschil tussen de voor en achterzijde van het baffle bestaat. De druk is slechts nul aan de zijkanten van het baffle, waar de druk wordt kortgesloten. Van de wooferas af is de druk weliswaar kleiner, maar toch nog niet gelijk aan nul?DIY_Freak schreef:Er is geen druk op het vlak van de baffle. Wellicht als de neo8 pal voor de woofer hangt dat het anders wordt.Martijn M schreef:Ik zat wat te denken:
Je hebt daar niet gelijk in Hans. Je moet het echt zien als twee monopolen, in tegenfase, op een bepaalde afstand van elkaar. De afstand wordt bepaald door de breedte en diepte van de baffle en er is pas uitdoving daar waar de golven elkaar ontmoeten. Ze ontmoeten elkaar pas nadat ze die afstand hebben afgelegd. Als je de achterkant van de dipool dichtmaakt, ontstaat er niet plots alsnog druk langs de voorkant van de baffle, dat maakt niets uit. Je ziet het ook aan de diffractie, die is bij dipool 2x zo heftig als gevolg van de golven langs de baffle zowel aan voor- als achterkant.
Alleen met voldoende demping van de versterker, een membraan zonder kortgesloten spreekspoel swingt lekker mee.jeroen_d schreef:Valt volgens mij wel mee dat het membraan meebeweegt, het lichte membraan wordt stevig in de tang gehouden door de neodynium magneten. .
Bij een tweeter zit de condensator in de weg om de lage frequenties door de versterker te laten dempen. Een parallelweerstand aan de tweeter of een parallelspoel doet deze demping weer toenemen.
Mis ik iets?jeroen_d schreef:Je hebt daar niet gelijk in Hans. Je moet het echt zien als twee monopolen, in tegenfase, op een bepaalde afstand van elkaar. De afstand wordt bepaald door de breedte en diepte van de baffle en er is pas uitdoving daar waar de golven elkaar ontmoeten. Ze ontmoeten elkaar pas nadat ze die afstand hebben afgelegd.
Neem een rechte dipool baffle met een woofer.
Meet de geluidsdruk naast de zijkant van de baffle -> uitdoving.
Hang een Neo8 aan een draadje naast de zijkant -> nog steeds uitdoving: het toegevoegde membraan verandert daar niets aan.
Kantel nu het geheel 90 graden en plak nog wat omlijsting aan de neo8 vast -> een baffle met een woofer en een neo8. Waarom is er nu opeens sprake van twee losse monopolen met een andere uitkomst? Een verschil in afstand (een andere lengte van het padverschil) doet daar niets aan af: ergens langs de rand van een simpele, platte baffle, of daarbinnen op het punt van de neo8 waar de golven elkaar ook ontmoeten.
EDIT: ik zie al waar het mankt loopt. Naast de uitdoving van een beperkt deel van de woofer's afstraling, heb je weldegelijk te maken met padverschillen vanuit de neo gezien waar de bronnen vrijwel niet of slechts deels uit fase staan.
De diffractie is in het geval van perfectie symmetrie exact gelijk, wat betreft de geluidsbronnen 'voor' en 'achter', maar uit fase. Je zou dus minder diffractie invloeden op de freq curve verwachten.Je ziet het ook aan de diffractie, die is bij dipool 2x zo heftig als gevolg van de golven langs de baffle zowel aan voor- als achterkant.
Tweemaal fout Hans.
-EDIT- eenmaal fout ik zag dat je het zelf al inzag.
Wat diffractie betreft, de diffractie effecten aan voor en achterkant vormen hun eigen dipoolsysteem met als onderlinge afstand de dikte van de baffle als je on-axis kijkt. Dit dipoolsysteem heeft maxima van +6dB en diepe minima. Maar de maxima zijn dus 2x zo groot als bij een normale box. -EDIT- dit vraagt om een experiment waarbij de randen van de baffle taps toelopen, geeft on-axis volledige uitdoving van de diffractie. Hoewel je daar off-axis niets aan hebt want dan wordt de afstand tussen de difractiedipool niet meer nul, met een maximale afstand op 90 graden. En misschien is zo'n scherpe taps toelopende rand dan nog wel veel erger
.
Wat diffractie betreft, de diffractie effecten aan voor en achterkant vormen hun eigen dipoolsysteem met als onderlinge afstand de dikte van de baffle als je on-axis kijkt. Dit dipoolsysteem heeft maxima van +6dB en diepe minima. Maar de maxima zijn dus 2x zo groot als bij een normale box. -EDIT- dit vraagt om een experiment waarbij de randen van de baffle taps toelopen, geeft on-axis volledige uitdoving van de diffractie. Hoewel je daar off-axis niets aan hebt want dan wordt de afstand tussen de difractiedipool niet meer nul, met een maximale afstand op 90 graden. En misschien is zo'n scherpe taps toelopende rand dan nog wel veel erger
Ik prefereer geen scorekaartjes bij ieder bericht...jeroen_d schreef:Tweemaal fout Hans.
Wat diffractie betreft, de diffractie effecten aan voor en achterkant vormen hun eigen dipoolsysteem met als onderlinge afstand de dikte van de baffle als je on-axis kijkt. Dit dipoolsysteem heeft maxima van +6dB en diepe minima. Maar de maxima zijn dus 2x zo groot als bij een normale box. -EDIT- dit vraagt om een experiment waarbij de randen van de baffle taps toelopen, geeft on-axis volledige uitdoving van de diffractie.
Diffractie effecten (even losgezien van de bafflestep, wat in essentie wel hetzelfde verschijnsel is) hebben een betrekkelijk kleine invloed op het totaalgeluid als je geen rare dingen doet met je baffle ontwerp. Als je de effecten on-axis weet te minimaliseren, dan zijn de overgebleven off-axis invloeden van ongeschikt belang m.i.Hoewel je daar off-axis niets aan hebt want dan wordt de afstand tussen de difractiedipool niet meer nul, met een maximale afstand op 90 graden. En misschien is zo'n scherpe taps toelopende rand dan nog wel veel erger.
Heb nu geen tijd, maar ga nog even na te denken wat in het algemeen beter zou werken: een 'donut baffle', of juist het door jou geschetste tapse baffle van equivalente omvang.