Dat was bij mij ook de reden. Maar dan gaat het wel over een voorversterker. Da's al een pak makkelijker.deepspace schreef:Het is ook juist een uitdaging om alles erin te krijgen.
titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Om het misschien nog wat moeilijker te maken:
Weet iemand nog een leuk simpel Classe A ontwerpje wat 10 tot 15 W in rond de 6 Ohm kan duuwen? Ik zou dan misschien de ribbon met een classe A ampje aansturen i.p.v de LM. Een LM neem ik dan nog wel voor de woofers. Ik vrees alleen voor de koeling van een Classe A amp, maar eerst eens een ontwerpje vinden
Ik heb in ieder geval dit gevonden: http://sound.westhost.com/project3b.htm
Weet iemand nog een leuk simpel Classe A ontwerpje wat 10 tot 15 W in rond de 6 Ohm kan duuwen? Ik zou dan misschien de ribbon met een classe A ampje aansturen i.p.v de LM. Een LM neem ik dan nog wel voor de woofers. Ik vrees alleen voor de koeling van een Classe A amp, maar eerst eens een ontwerpje vinden
Ik heb in ieder geval dit gevonden: http://sound.westhost.com/project3b.htm
- voodooless
- Contacteer:
Klopt, maar deze http://sound.westhost.com/project36.htm maakt korte mette met het ontwerp van Pass
Ik heb er dus enige twijfels aan, zeker aangezien de eisen aan de PSU nogal flink zijn. Deth of Zen of die van de vorige link lijken me dan wat beter... Daarnaast lijkt me een frequency response tot 16 Khz ook niet echt ideaal om een ribbon aan te sturen die tot 40 Khz speeld 
Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben
Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben
Of maak gewoon een rond gat in de bodem van de kast en een keldertje voor je trafo. Kun je zo 10 mm mee winnen en het blijft er toch strak uitzien.
Die hele platte 12V trafo's zijn doorgaans speciaal voor halogeenlampjes bedoeld. Je kan er daar natuurlijk ook 4 van 50VA van nemen. Iets afwikkelen van de secundaire wikkeling tot je 9V per tafo hebt.
Die hele platte 12V trafo's zijn doorgaans speciaal voor halogeenlampjes bedoeld. Je kan er daar natuurlijk ook 4 van 50VA van nemen. Iets afwikkelen van de secundaire wikkeling tot je 9V per tafo hebt.
The one and only JLH amp:deepspace schreef:Om het misschien nog wat moeilijker te maken:
Weet iemand nog een leuk simpel Classe A ontwerpje wat 10 tot 15 W in rond de 6 Ohm kan duuwen?
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/
Als je op die amp rond Googled kom je massa's enthousiaste bouwers tegen. Het ontwerp is al meer dan 30 jaar oud en nog steeds alive and kicking
- voodooless
- Contacteer:
Die had ik idd ook al gevonden idd
ziet er ook netjes uit idd. Ik moet ze nog eens allemaal goed bekijken.
De tip met het extra bakje voor de trafo had ik ook al bedacht. Maar liever niet natuurlijk
Maar met een classe A amp erbij heb ik toch alweer meer VA's nodig, dus ik denk dat ik er dan al zeker niet omheen kom
Ik wil in ruil voor betere sound ook eventueel wel een 2U kast bestellen. Ik ga maandag een checken of ik mijn bestelling nog kan weizigen.
De tip met het extra bakje voor de trafo had ik ook al bedacht. Maar liever niet natuurlijk
Maar met een classe A amp erbij heb ik toch alweer meer VA's nodig, dus ik denk dat ik er dan al zeker niet omheen kom
Ik wil in ruil voor betere sound ook eventueel wel een 2U kast bestellen. Ik ga maandag een checken of ik mijn bestelling nog kan weizigen.
Welke je ook neemt, plaats een cap van pakweg >10uF tussen versterker en tweeter, dit om de DC te blokken, tweeters zijn daar uber gevoelig voor.
Het probleem dat je wel ga hebben is dat je 2 trafos gaat nodig hebben voor de aparte blokken ( clasA en die LM3886 ), iets wat je dus meer geld gaat kosten, wat niet steeds gewenst is.
Neem ook is een kijkje op de site van PMA en bekijk zijn laatste creatie.
( member van diyaudio, zoek gewoon op naam en klick op zen www knopje )
Rudy
Het probleem dat je wel ga hebben is dat je 2 trafos gaat nodig hebben voor de aparte blokken ( clasA en die LM3886 ), iets wat je dus meer geld gaat kosten, wat niet steeds gewenst is.
Neem ook is een kijkje op de site van PMA en bekijk zijn laatste creatie.
( member van diyaudio, zoek gewoon op naam en klick op zen www knopje )
Rudy
Deepspace, ik zie dat je ontwerpen zoekt voor classe A versterkers, wil je voor je begint eens uitleggen wat je aan het maken bent, eventueel zijn er members die je dan verder kunnen helpen ivm keuzes van eindtrappen, en de waarom en waarom niet van die classe A. En hoe en wat met filterfrequenties en etc, want om enkel classe A te gaan boven de 4000Hz zie ik weinig nut in. Daar je voor die zoals ik vernomen heb 10W minstens 40W continue gaat dissiperen, en dit lijkt weinig maar is praktisch toch behoorlijk moeilijk weg te werken en zowel 2U als 3U kasten.
Als je voor dat layback rustig hoog wilt gaan, kan je beter opteren voor een mosfet versterker, daar deze *zachter* uit de hoek komen.
Rudy
Als je voor dat layback rustig hoog wilt gaan, kan je beter opteren voor een mosfet versterker, daar deze *zachter* uit de hoek komen.
Rudy
- voodooless
- Contacteer:
Bedankt voor de grote vezorchtheid wegens de kosten 
Maar ik had toch al twee trafo's in de planning staan, dus zoveel maakt het niet uit. ik wil idd vanaf 3,5 K de klasse A amp gebruiken, en 10 W is echt meer dan zat daarvoor. Ik realiseer me dat ik dan flink wat warmte verstook, maar dat gaat in een 2U kast wel lukken
Het hele probject is en blijft een experiment, en dat het wat gaat kosten is niet zo erg. Ik heb tijd zat, en ik wil het graag tot een goed einde brengen.
Een klasse A amp is naar mijn idee prima om het hoog aan te sturen (ook al stookt het flink). de woofers ga ik met een mooi LM3886 ontwerp doen, en zal ook prima uit de verf komen
Maar ik had toch al twee trafo's in de planning staan, dus zoveel maakt het niet uit. ik wil idd vanaf 3,5 K de klasse A amp gebruiken, en 10 W is echt meer dan zat daarvoor. Ik realiseer me dat ik dan flink wat warmte verstook, maar dat gaat in een 2U kast wel lukken
Het hele probject is en blijft een experiment, en dat het wat gaat kosten is niet zo erg. Ik heb tijd zat, en ik wil het graag tot een goed einde brengen.
Een klasse A amp is naar mijn idee prima om het hoog aan te sturen (ook al stookt het flink). de woofers ga ik met een mooi LM3886 ontwerp doen, en zal ook prima uit de verf komen
Okey, zal effe wat richtlijnen geven van waar je moet wegblijven 
Voor je bas-unit is die LM3886 een goede keuze, dus das fertig
Voor die hogetoner, om zowel de kostprijs van koellichaam, transfo en bufferelco's kan je best opzoek gaan naar een push-pull classeA, of een klasseAB die je dan opvoerd naar een klasseA ( niks mis met dit principe hoor ). De reden hiervoor is dat een push-pull classeA de helft verbruikt kwa stroom dan een classeA met constante stroombron princype.
Concreet wil dit zeggen dat voor pakweg 10W op je 6ohmer je een piekspanning nodig hebt van 22Vp-p en een instelstroom van 2A, maar dankzij die push-pull dus 1A, als vervolg kunnen we dan zeggen dat je voedingsspanning ( ingerekend 4V railverlies van versterker ) 22V/2 + 4V = 15V is , als minimum wel te verstaan, dit zowel plus als min heeft als gevolg dat je constant verlies in warmte 15V*2zijden*1A => 30W, nog overkomelijk. Je transfo moet dit ook constant aankunnen en word daarom op zen minst 120VA, als je je transfo een beetje lief hebt
KWa afvlakking valt het nogal mee daar je voedingsspanning betrekkelijk laag is en 4700uF/25 a 35V gaan vrij goedkoop over de toonbank, je hebt er wel >15.000 uF per voedingsppaning van nodig ( das 30.000uF per kanaal ).
Versterkers die in aanmerking komen
-> ESP p3B
-> DOZ NIET !!!
-> Hirage push-pull
-> Hirage SE NIET !!!
-> Geen enkele PASS amp buiten de A75, maar das nou NET buiten het budget
-> Op de site van PMA staan er 2 die toepasbaar zijn, zie DIYaudio
-> Verder elke ClasseAB die je tegenkomt is in te stellen als ClasseA
Misschien nog 2 dingen, alle SE ( single ended ) amps, degene die je dus niet mag gebruiken worden gepresen om hun basweergave, niet om hun hoge toonweergave, daar deze principieel niet in staat zijn de 40Khz te bereiken, laat je in deze keuze niet misleiden daar dit geen belang heeft.
En als tweede, koellichamen horen buiten de kast , niet binnenin
, deze brok warmte krijg je nooit op normale convectionele manieren naar buiten.
Men persoonlijke mening hieromtrend zal ik ook effe geven, maar dit is zuiver ter info en moet je je niets van aantrekken.
1. Ik zou niet voor die classeA gaan daar het de aandacht van de rest wat wegtrekt
2. ik zou eerder opteren voor bijvoorbeeld een LM4780 zoals rho, daar deze kwa bas toch wel meer te bieden heeft
3. de implementatie van een 2dB BSC voorzien, actief is dit heel simpel.
4. ik zou de basweergever elektronisch bijkorrigeren zodanig dat zen -6dB punt in het laag het -3dB word, dit verijst wel meer vermogen maar de kast kan eleganter worden en het geheel klinkt strakker.
5. Als filter zou ik een 24dB/octaaf prefereren. ( actief wel te verstaan )
Ik ga het daar effe bij laten
Groetjes
Rudy /die gaat slapen want die had deze nacht geen oog dicht gedaan
Voor je bas-unit is die LM3886 een goede keuze, dus das fertig
Voor die hogetoner, om zowel de kostprijs van koellichaam, transfo en bufferelco's kan je best opzoek gaan naar een push-pull classeA, of een klasseAB die je dan opvoerd naar een klasseA ( niks mis met dit principe hoor ). De reden hiervoor is dat een push-pull classeA de helft verbruikt kwa stroom dan een classeA met constante stroombron princype.
Concreet wil dit zeggen dat voor pakweg 10W op je 6ohmer je een piekspanning nodig hebt van 22Vp-p en een instelstroom van 2A, maar dankzij die push-pull dus 1A, als vervolg kunnen we dan zeggen dat je voedingsspanning ( ingerekend 4V railverlies van versterker ) 22V/2 + 4V = 15V is , als minimum wel te verstaan, dit zowel plus als min heeft als gevolg dat je constant verlies in warmte 15V*2zijden*1A => 30W, nog overkomelijk. Je transfo moet dit ook constant aankunnen en word daarom op zen minst 120VA, als je je transfo een beetje lief hebt
KWa afvlakking valt het nogal mee daar je voedingsspanning betrekkelijk laag is en 4700uF/25 a 35V gaan vrij goedkoop over de toonbank, je hebt er wel >15.000 uF per voedingsppaning van nodig ( das 30.000uF per kanaal ).
-> ESP p3B
-> DOZ NIET !!!
-> Hirage push-pull
-> Hirage SE NIET !!!
Misschien nog 2 dingen, alle SE ( single ended ) amps, degene die je dus niet mag gebruiken worden gepresen om hun basweergave, niet om hun hoge toonweergave, daar deze principieel niet in staat zijn de 40Khz te bereiken, laat je in deze keuze niet misleiden daar dit geen belang heeft.
En als tweede, koellichamen horen buiten de kast , niet binnenin
Men persoonlijke mening hieromtrend zal ik ook effe geven, maar dit is zuiver ter info en moet je je niets van aantrekken.
1. Ik zou niet voor die classeA gaan daar het de aandacht van de rest wat wegtrekt
2. ik zou eerder opteren voor bijvoorbeeld een LM4780 zoals rho, daar deze kwa bas toch wel meer te bieden heeft
3. de implementatie van een 2dB BSC voorzien, actief is dit heel simpel.
4. ik zou de basweergever elektronisch bijkorrigeren zodanig dat zen -6dB punt in het laag het -3dB word, dit verijst wel meer vermogen maar de kast kan eleganter worden en het geheel klinkt strakker.
5. Als filter zou ik een 24dB/octaaf prefereren. ( actief wel te verstaan )
Ik ga het daar effe bij laten
Groetjes
Rudy /die gaat slapen want die had deze nacht geen oog dicht gedaan
- voodooless
- Contacteer:
Dat dacht ik ookRudy schreef:Okey, zal effe wat richtlijnen geven van waar je moet wegblijven
Voor je bas-unit is die LM3886 een goede keuze, dus das fertig![]()
Bedankt voor de heldere uitlegVoor die hogetoner, om zowel de kostprijs van koellichaam, transfo en bufferelco's kan je best opzoek gaan naar een push-pull classeA, of een klasseAB die je dan opvoerd naar een klasseA ( niks mis met dit principe hoor ). De reden hiervoor is dat een push-pull classeA de helft verbruikt kwa stroom dan een classeA met constante stroombron princype.
-> ESP p3B
-> DOZ NIET !!!
-> Hirage push-pull
-> Hirage SE NIET !!!
Dat was ook mijn bedoeling eigenlijk. De koeling voor de LM doe ik in de kast (die zal ook niet al te veel stoken), de kast beval ventilatie. De Classe A koeling doe ik dan aan de achterkant, in een 2U kast zou er wel plek zat moeten zijn.En als tweede, koellichamen horen buiten de kast , niet binnenin, deze brok warmte krijg je nooit op normale convectionele manieren naar buiten.
De rest (filter) komt later wel, en zal nog wel zat aandacht krijgen. Het LM ontwerp is al helemaal bedacht, dus dat is ook geen probleem.Men persoonlijke mening hieromtrend zal ik ook effe geven, maar dit is zuiver ter info en moet je je niets van aantrekken.
Bass is niet zo dramatisch belangrijk voor de speaker (is een center), dus de LM zal zeker wel voldoen. Meer dan 40W heb ik toch niet nodig. En daarnaast heb ik al 3x LM3886 liggen2. ik zou eerder opteren voor bijvoorbeeld een LM4780 zoals rho, daar deze kwa bas toch wel meer te bieden heeft
BSC? Bedoel je Baffle step correctie? Dat kan door een simpel passief netwerkje op line level3. de implementatie van een 2dB BSC voorzien, actief is dit heel simpel.
Zou kunnen idd, Maar aangezien bass niet dramatisch belangrijk is, vind ik dat niet echt nodig.4. ik zou de basweergever elektronisch bijkorrigeren zodanig dat zen -6dB punt in het laag het -3dB word, dit verijst wel meer vermogen maar de kast kan eleganter worden en het geheel klinkt strakker.
Nope, oneven orde is voor een MTM van voordeel, dus het gaat 3e of 5e orde worden (2 of 3 dual opamps dus)5. Als filter zou ik een 24dB/octaaf prefereren. ( actief wel te verstaan )
Nogmaals bedankt voor de info! Het is zeker zeer nuttigIk ga het daar effe bij laten
Onderschat het warmtegedeelte vooral niet, 30W ( koelelement 10*7.5*4 cm MINIMUM, en zelfs deze gaat gloedheet staan 70°C ) lijkt weinig maar is uberveel, en of je dit passief wegkrijgt aan de achterzijde van een 2u kast is maar zeer de vraag, laat staan dat die DOZ met zen 60W daarvoor in aanmerking komt, en let op dit zijn minimumwaarden .. ik zeg er dit maar bij want hier hangt de levensduur van je versterker enorm van af.
Als ik jou was zou ik zelfs de ClasseA versterker tot op -3dBw in classeA laten en verder in ClasseB, je zal snel merken dat 30W veel is.
Ivm die bsc dit is idd een passief ding, geen enkel probleem daarmee.
Wist niet eens dat het een center werd dus al dat van die bascorrectie mag je vergeten
Let op met filters dat elektrisch en acoustisch niet altijd overeen komen. Maar daar ken ik zelf niet het heel verhaal van. Daar ken ik hetgeen van wat ik zelf in de praktijk nodig had.
Groetjes en goedenacht allen
Rudy
Als ik jou was zou ik zelfs de ClasseA versterker tot op -3dBw in classeA laten en verder in ClasseB, je zal snel merken dat 30W veel is.
Ivm die bsc dit is idd een passief ding, geen enkel probleem daarmee.
Wist niet eens dat het een center werd dus al dat van die bascorrectie mag je vergeten
Let op met filters dat elektrisch en acoustisch niet altijd overeen komen. Maar daar ken ik zelf niet het heel verhaal van. Daar ken ik hetgeen van wat ik zelf in de praktijk nodig had.
Groetjes en goedenacht allen
Rudy
- voodooless
- Contacteer:
De DoZ doet geen 60W hoor op de manier hoe ik hem wil gebruiken! Volgens mijn maat zo'n 40W, dus dat is al heel wat minder, maar nog steeds erg veel.Rudy schreef:Onderschat het warmtegedeelte vooral niet, 30W ( koelelement 10*7.5*4 cm MINIMUM, en zelfs deze gaat gloedheet staan 70°C ) lijkt weinig maar is uberveel, en of je dit passief wegkrijgt aan de achterzijde van een 2u kast is maar zeer de vraag, laat staan dat die DOZ met zen 60W daarvoor in aanmerking komt, en let op dit zijn minimumwaarden .. ik zeg er dit maar bij want hier hangt de levensduur van je versterker enorm van af.
Klopt, maar op 5e orde wordt het verschil al erg klein. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je een vlakke curve hebt met een goede afstraling. Metingen zullen nog moeten aangeven wat het beste is...Wist niet eens dat het een center werd dus al dat van die bascorrectie mag je vergeten
Slaap zacht in ieder geval
Laatst gewijzigd door voodooless op di 11 jan 2005, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
effe nog snel 

deze raad ik persoonlijk aan
Die DOZ zal altijd het dubbele dissiperen van welke ander push-pull ook, het is u eenmaal de aard van het beestje, ik raad hem niet af hoor, prima ding, maar vergeet niet dat 30W al ENORM veel is in termen van dissiperen.
En spijtig genoeg zit je "maat" erneven, check esp paginas, check die kolom met dissipaties en uitgangsvermogen, en denk tussen 8 en 4 ohm met een voedingspanning van 30V.
http://sound.westhost.com/project36.htm
Met men 60tig zit ik behoorlijk juist.
Rudy

deze raad ik persoonlijk aan
Die DOZ zal altijd het dubbele dissiperen van welke ander push-pull ook, het is u eenmaal de aard van het beestje, ik raad hem niet af hoor, prima ding, maar vergeet niet dat 30W al ENORM veel is in termen van dissiperen.
En spijtig genoeg zit je "maat" erneven, check esp paginas, check die kolom met dissipaties en uitgangsvermogen, en denk tussen 8 en 4 ohm met een voedingspanning van 30V.
http://sound.westhost.com/project36.htm
Met men 60tig zit ik behoorlijk juist.
Rudy
- voodooless
- Contacteer:
Maar zat er idd langs, maar hij heeft ff gemeten, en het is 42W met 14 V DC en 1,5 A.
Nog steeds moeilijk om weg te duwen... Met een 0,6 K/W moet dat lukken denk ik. Die zijn best wel passend te vinden voor een reselijke prijs
Kun je misschien nog verstellen waarom je deze aanraad (buiten dan dat ie minder vermogen vreet). Het ding heeft blijkbaar ook geen terugkoppeling bijvoorbeeld (niet dat ik daar veel vanaf weet, ik hoor het ook maar weer van anderen)
Nog steeds moeilijk om weg te duwen... Met een 0,6 K/W moet dat lukken denk ik. Die zijn best wel passend te vinden voor een reselijke prijs
Kun je misschien nog verstellen waarom je deze aanraad (buiten dan dat ie minder vermogen vreet). Het ding heeft blijkbaar ook geen terugkoppeling bijvoorbeeld (niet dat ik daar veel vanaf weet, ik hoor het ook maar weer van anderen)
hey je vergeet iets, dat ding moet op 30V draaien, niet op 14V !!!!!
de spanning is niet symmetrisch, dus moet de voedingspanning het dubbele zijn van de uitggangsswing.
14/2 ( theoretisch dan nog ) => 7 Vpiek => 7 / V2 => 5Veff => P = U²/R => 5*5 / 6 => 4.2W !!!!!!!!
en die 14 volt is dan nog genomen zonder transistor verliezen, hier moet je minstens van je 14 nog 4V aftrekken, das minstens he !!! wat je maar 2W overhoud !!!!
Waarom ik dat ding aanraad, dissipatie is 1 ding, is makkelijk bouwbaar, is symmetrisch opgebouwd,das nooit slecht voor het wegwerken van 2de harmonische vervorming, en de distortie is een pak lager dan die DOZ.
Let wel op bij dit design kan je niet zomeer zonder er rekening mee te houden de voedingsspanning veranderen.
Nou ben ik egt weg
Rudy
de spanning is niet symmetrisch, dus moet de voedingspanning het dubbele zijn van de uitggangsswing.
14/2 ( theoretisch dan nog ) => 7 Vpiek => 7 / V2 => 5Veff => P = U²/R => 5*5 / 6 => 4.2W !!!!!!!!
en die 14 volt is dan nog genomen zonder transistor verliezen, hier moet je minstens van je 14 nog 4V aftrekken, das minstens he !!! wat je maar 2W overhoud !!!!
Waarom ik dat ding aanraad, dissipatie is 1 ding, is makkelijk bouwbaar, is symmetrisch opgebouwd,das nooit slecht voor het wegwerken van 2de harmonische vervorming, en de distortie is een pak lager dan die DOZ.
Let wel op bij dit design kan je niet zomeer zonder er rekening mee te houden de voedingsspanning veranderen.
Nou ben ik egt weg
Rudy
- voodooless
- Contacteer:
Verrek, je hebt gelijk Rudy:) De DoZ is dan kwa koeling idd te heftig (komen we toch nog op dat kriterium uit)
Heb je misschien meer info over die amp? Hoeveel vermoegen? Wat voor heatsink? Als het te doen is, dan wil ik het wel proberen namelijk!
Ik vind het de website: http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm
Staat dat je 60W moet afvoeren, lijkt me niet echt minder dan de DoZ.
Daarnaast hoort dit er ook nog bij zo te zien:

Staat btw dat meer voedingsspanning no prob is... Wat is er dan me minder spanning?
Heb je misschien meer info over die amp? Hoeveel vermoegen? Wat voor heatsink? Als het te doen is, dan wil ik het wel proberen namelijk!
Ik vind het de website: http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm
Staat dat je 60W moet afvoeren, lijkt me niet echt minder dan de DoZ.
Daarnaast hoort dit er ook nog bij zo te zien:

Staat btw dat meer voedingsspanning no prob is... Wat is er dan me minder spanning?
- voodooless
- Contacteer:
- Leeuwarden
Is relatief
ja is niet onoverkomelijk, maar 30W in een 2U door enkel vanachter te kunnen koelen is wel al lastig, laat staan 60W.
En die amp van PMA heeft nog een te hoge voedingsspaning en instelstroom, hij moet ingesteld worden op voedingspanning van +15 en -15V en insstelstroom 1A, waardoor je op 30W komt. Nu geeft ie momenteel 22W@8E.
Hoe het verder moet zal ik deze avond verder uitleggen, heb drukke dag vandaag...
Groetjes
Rudy
ja is niet onoverkomelijk, maar 30W in een 2U door enkel vanachter te kunnen koelen is wel al lastig, laat staan 60W.
En die amp van PMA heeft nog een te hoge voedingsspaning en instelstroom, hij moet ingesteld worden op voedingspanning van +15 en -15V en insstelstroom 1A, waardoor je op 30W komt. Nu geeft ie momenteel 22W@8E.
Hoe het verder moet zal ik deze avond verder uitleggen, heb drukke dag vandaag...
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 11 jan 2005, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf gebruik ik meestall kasten van monacor, met koelprofielen ingebouwd aan zijkant, iets wat handig is als je geen zin hebt in metaalbewerking 
Ik gebruik deze kasten tot een dissipatie van 50W/kant, ook niet hoger wegens veiligheid tot verbranding. ( van je vingers , niet koellichaam he
).
Raakbare delen mogen niet hoger dan 50°C gaan, volgens de wet voorgeschreven.

Groetjes
Rudy
Ik gebruik deze kasten tot een dissipatie van 50W/kant, ook niet hoger wegens veiligheid tot verbranding. ( van je vingers , niet koellichaam he
Raakbare delen mogen niet hoger dan 50°C gaan, volgens de wet voorgeschreven.

Groetjes
Rudy
- voodooless
- Contacteer:
Ja, die 2U kasten met koelvinnen zijn wel erg mooi, maar ook vreselijk duur >100 € . Een normaal koelvinnetje i.c.m een normale 2U kast is veel goedkoper, maar ik moet nog even kijken wat ik precies doen.
De PMA ziet er zeker goed uit, maar die maat van mij was bang dat de ruststroom nogal temperatuurafankelijk zou kunnen zijn... Kun je dat misschien ook ontkrachten?
Ik zal in ieder geval de bestelling voor de 1U kast weizigen naar 2U, en eens vragen wat eentje met koelribben percies zal kosten.
De PMA ziet er zeker goed uit, maar die maat van mij was bang dat de ruststroom nogal temperatuurafankelijk zou kunnen zijn... Kun je dat misschien ook ontkrachten?
Ik zal in ieder geval de bestelling voor de 1U kast weizigen naar 2U, en eens vragen wat eentje met koelribben percies zal kosten.
Ssshit, dan kan mijn koffiezetapparaat de vuilnisbak in? Maar misschien geldt dat alleen in Belgie en hebben ze er daar een wet voor???Rudy schreef:Raakbare delen mogen niet hoger dan 50°C gaan, volgens de wet voorgeschreven.
Groetjes
Rudy
De Europese machinerichtlijn geeft om en nabij de 70 graden aan voor metaal en over de 100 graden voor hout. Maar dat heb je alleen nodig als je je apparaat CE gekeurd wil hebben en in aantallen wil verkopen. Als hobbyist heb je er niet veel mee te maken.
Btw. die Monacor kasten zijn idd erg mooi, maar toch weer niet mooi genoeg voor in de huiskamer vind ik