AV receivers Sony of Harman Kardon?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

VAAUDIO schreef:

Ik heb via een andere forum met een high-end audio reviewer van America gesproken.

Volgens hem is het zonde om een receiver er voor te gebruiken.
Aangezien ik de eindversterkers niet gaat gebruiken.
Kan ik het beste een 'Pre-amp' / Surround processor' gebruiken.

Voordeel daarbij is dat je, je geld zo uitgeeft aan en goede processor in plaats van een verdeling tussen een processor en een eindversterker.
ben ik het volledig mee eens.

maar, ... heb je ook de processor nodig? want die zit meestal reeds in de DVD speler!

in dat geval kun je gewoon weg met een meervoudige kanaalselektie en volumeregeling.

Je zou die zelf kunnen maken met een kanaalkiezer en een goede potmeter. Er is op zba reeds een topic over.

Je kan ook werken met een straight-forward voorversterker, puur high-end.
Kanaalselectie dmv relais. Volumeregeling door weerstandsbank en versterking met hoogwaardige opamps.

Persoonlijke noot: Ik had zelf zo'n Rotel RSX surround receiver oplossing en dacht dat dit al een redelijke kwaliteit gaf, ... tot ik een test voorversterker van Audyn meekreeg. Deze is opgebouwd zoals hierboven beschreven, dus met ingangsrelais, highend opamps en weerstand IC's. Dat klankverschil met een all-in-one toestel is gewoon te groot.
Als DVD bron gebruik ik een Denon 2910, die doet het decoderen en neemt ook het bass-management over.

Succes verder.
Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Zoals in de PM uitgelegt zijn de JRX kasten van JBL echte disco speakers. Hierdoor zijn ze voor jou toepassing niet echt beschikt. Een enorme dip in het mid die jij juist nodig hebt. Tevens enorm wollig en ongecontroleerd in het laag.

Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar een Yamaha C112VA
Ook handige link.

Dit zijn topkasten die gemaakt zijn om te vliegen. Wel zo veilig met kasten van dit gewicht.
(ik neem aan dat je ze netjes wilt vliegen, vandaar deze kast).

Prima klinkend speakertje, die in de zelfde prijsklasse licht.

Een Yamaha sub is wel iets meer aan de prijs. Bedenk je echter wel dat je daarmee een veel strakkere en diepgandere sub mee in huis haald.

De Crown versterkes zijn opzich een goede keus. Kunnen een hoop hebben en zijn vrij degelijk. Wel opletten met voldoende koeling.

Zoals eerder gezegt zou een DVD speler met analoge 5.1 uitgang voldoende zijn. Een goede systeem processor, of mixer zou voor een setup als deze een veel makkelijkere en doeltreffendere oplossing zijn.

Wij doen dit soort dingen altijd met digitale mixers (yamaha 01V of DM1000) dat zal echter voor jou toepassing lichtelijk overdreven zijn.
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

Soundexcel schreef:
Zoals in de PM uitgelegt zijn de JRX kasten van JBL echte disco speakers. Hierdoor zijn ze voor jou toepassing niet echt beschikt. Een enorme dip in het mid die jij juist nodig hebt. Tevens enorm wollig en ongecontroleerd in het laag.

Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar een Yamaha C112VA
Ook handige link.

Dit zijn topkasten die gemaakt zijn om te vliegen. Wel zo veilig met kasten van dit gewicht.
(ik neem aan dat je ze netjes wilt vliegen, vandaar deze kast).

Prima klinkend speakertje, die in de zelfde prijsklasse licht.

Een Yamaha sub is wel iets meer aan de prijs. Bedenk je echter wel dat je daarmee een veel strakkere en diepgandere sub mee in huis haald.

De Crown versterkes zijn opzich een goede keus. Kunnen een hoop hebben en zijn vrij degelijk. Wel opletten met voldoende koeling.

Zoals eerder gezegt zou een DVD speler met analoge 5.1 uitgang voldoende zijn. Een goede systeem processor, of mixer zou voor een setup als deze een veel makkelijkere en doeltreffendere oplossing zijn.

Wij doen dit soort dingen altijd met digitale mixers (yamaha 01V of DM1000) dat zal echter voor jou toepassing lichtelijk overdreven zijn.
Heel goed info! bedankt. :D

V
Plaats reactie