(en nog een) UcD400 - (kast)layout

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

jeroen_d schreef:
Ik vind dit er heel netjes uitzien! Volgens mij heb jij hier toch wel wat ervaring mee :wink: .
Thx! en dat klopt... 8)
14 jaar geleden heb ik mijn laatste printjes geëtst... was weer leuk om te doen.

In het etsmiddel:

Afbeelding

en het resultaat:
Afbeelding

Overigens zat er in deze versie nog een ontwerpfoutje. De printbaan onder de rode circel had rechtdoor moeten gaan en niet zoals 'ie nu loopt. Heeft me 2 Hexfred's gekost... :roll:
Laatst gewijzigd door dday_one op ma 19 feb 2007, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,

M'n complimenten voor een sterk staaltje huisvlijt, maar toch heb je volgens mij niet goed gekeken naar 't schema van mijn power supply. Staan de T-network condensatoren nu gewoon parallel? Zo ja, dan heb je zojuist alle voordelen de deur uit gedaan en heb je een van een T-network een doorsnee condensator gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Lennert,

M'n complimenten voor een sterk staaltje huisvlijt, maar toch heb je volgens mij niet goed gekeken naar 't schema van mijn power supply. Staan de T-network condensatoren nu gewoon parallel? Zo ja, dan heb je zojuist alle voordelen de deur uit gedaan en heb je een van een T-network een doorsnee condensator gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bedankt voor de complimenten! Ik heb jouw schema goed bekeken, en ook diverse berichten op diyaudio gelezen. Veel heen en weer gemailt met Denis van DNM Products (waar ik de t-nets vandaan heb. Daarnaast een whitepaper van jensen gelezen (http://www.partsconnexion.com/jensen/jensen.html#faq). Daar stond in dat parallel een heel goed resultaat zou geven omdat dan de interne weerstand minder zou zijn. Misschien heb ik dit niet goed begrepen omdat de jensens over 'gewone 4-pole' caps ging en niet over t-nets...

Bovendien, mijn belangrijkste reden om het zo te doen was omdat ik ergens een bericht las van jou, waarin stond dat 2 of 4 t-nets slechts een 1,5db verschil in rimpel gaf. Ik ben dus van plan om het ene kanaal met 4 caps en de andere met 2 op te bouwen. Dan kan ik zelf het verschil luisteren en misschien ergens gaan meten aan de voeding.

Ik dacht dat zoals ik het nu had aangesloten, er nog steeds voordeel zou zijn omdat in en uitgang van de cap losgekoppeld waren. Misschien (waarchijnlijk :) ) heb ik dit verkeerd bergrepen. Nou ja, dan ga ik nog een keer de keuken in :lol: zal mijn vrouw leuk vinden... Kan ik meteen het foutje in het schema herstellen!

Thx voor je antwoord. Dit soort opmerkingen heb ik echt wat aan!!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, je maakt dezelfde denkfout als vele anderen. De crux van 't verhaal is dat je door juist gebruik van een T-network HF rommel uit je voedingslijnen houdt, of in ieder geval een significante reductie laat zien. Je creeërt in feite een situatie waarbij de laad stromen van de condensatoren niet via dezefde weg de condensator bereiken als de ontlaad stromen van de belasting. Je scheidt dus twee stroomkringen, die van de laadstroom (met allerlei HF rotzooi) en die van de ontlaadstroom, die je zo schoon mogelijk wilt hebben.

Je moet de T-network condensatoren dus in serie zetten, zodoende dat je pas op 't eind, aan de kant van de belasting de boel aan elkaar knoopt, onderstaand schema geeft dit duidelijk aan. Dit is de juiste manier om e.e.a. aan te sluiten. Ik heb dit zowel meettechnisch als gehoormatig geverifieeërd. E.e.a. is eenvoudig aan te passen op jouw printen, maar je kunt natuurlijk ook even twee nieuwe etsen. De keuze voor vier stuks ipv. twee heeft meer te maken met de maximale rimpel- en ruisonderdrukking, die is met twee stuks al goed, maar met vier stuks nog zo'n ~1.5dB beter.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik dacht 't ook al te zien in het eerste plaatje aan dat printje dat er naast lag.. Maar ik heb me niet verder bezig gehouden met de aansluitingen van zo'n T-net C.. Grappig..

Een paar nieuwe printjes maken is wel het mooiste.. Wijzigen kan wel maar ook waar je niet kan kijken moet 't mooi zijn natuurlijk..

Kees
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
...
De crux van 't verhaal is dat je door juist gebruik van een T-network HF rommel uit je voedingslijnen houdt, of in ieder geval een significante reductie laat zien. Je creeërt in feite een situatie waarbij de laad stromen van de condensatoren niet via dezefde weg de condensator bereiken als de ontlaad stromen van de belasting. Je scheidt dus twee stroomkringen, die van de laadstroom (met allerlei HF rotzooi) en die van de ontlaadstroom, die je zo schoon mogelijk wilt hebben.
...
Ok, ik snap je verhaal. Dit staat ook in dat whitepaper. Maar, als ik het aansluit zoals het nu zit, dus zo:

Afbeelding

dan zijn de laatstromen toch ook ontkoppeld? Alleen niet dubbel zoals bij jou, waar, zeg maar, waar de eerste t-net de tweede oplaadt. Is dat het verschil (ook in klank en meetresultaten dan)?

Nogmaals, thx voor je antwoord.

gr. Lennert
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Een paar nieuwe printjes maken is wel het mooiste.. Wijzigen kan wel maar ook waar je niet kan kijken moet 't mooi zijn natuurlijk..
Kees
Precies. Ik was voor die printbaan al in staat om nieuwe printjes te maken. Nu heb ik in ieder geval een echt goede reden... :shock:

Trouwens, iemand nog een idee hoe ik zo'n printje kan vertinnen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,

Tsja, zo kan 't ook, maar je wint nu niks in de scheiding van laad en ontlaad stromen tov. een enkele T-network condensator.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dday_one schreef:
Trouwens, iemand nog een idee hoe ik zo'n printje kan vertinnen?
De simpelste methode die nog goed werkt ook is: (doe 't al jaaaaaren zo)

Alle sporen lekker dik vertinnen met ruim voldoende tin. Dan de print overeind houden en spoor voor spoor van boven naar beneden met de soldeerbout af laten lopen.. Gaatjes kun je heel makkelijk open krijgen met een scherpe potloodpunt en je soldeerbout. Schoon maken met spiritus of alcohol..(eventueel na het solderen van de componenten)..
Na het schoonmaken kun je zelfsde print inspuiten met een polyurethaanlak.. Reparatiewordt dan wel wat moeilijker maar ook dat kun je keurig herstellen..

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik had vroeger van Seno zo'n chemish vertinbad, dat werkte wel, maar was verrekte lastig om te solderen daarna. Als ik nu proto's maak gebruik ik soldeerstop uit zo'n spuitbus, gewoon op 't blanke koper. Van dezelfde fabrikant die ook contactspray maakt, Kontakt Chemie als ik mij niet vergis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Lennert,

Tsja, zo kan 't ook, maar je wint nu niks in de scheiding van laad en ontlaad stromen tov. een enkele T-network condensator.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Thx voor de aanvullingen, de nieuwe print is ontworpen:

Afbeelding

Morgen ofzo 's kijken of ik 'm kan gaan etsen...
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Tsja, zo kan 't ook, maar je wint nu niks in de scheiding van laad en ontlaad stromen tov. een enkele T-network condensator.
Dus als ik het goed begrijp, het ik bij parallele opstelling wel enige ontkoppeling van laad en ontlaad stromen, maar is verder het voordeel van 4 caps alleen de 20.000uF buffercapaciteit per rail i.p.v. 10.000uF bij een enkele t-net?

Thx.
Groeten,
Lennert
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dus als ik het goed begrijp, het ik bij parallele opstelling wel enige ontkoppeling van laad en ontlaad stromen, maar is verder het voordeel van 4 caps alleen de 20.000uF buffercapaciteit per rail i.p.v. 10.000uF bij een enkele t-net?
Ja, in jouw geval. In mijn opstelling heb je én 20.000uF extra én nog eens ~1.5dB betere rimpel/ruis onderdrukking.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je toch gaat sleutelen aan de print mag je de snubber condensatoren voor de gelijkrichtdiodes zo dicht mogelijk op de diodes zetten. Ook alle sporen van en naar de T-network condensatoren zo dicht mogelijk langs elkaar leggen, zodat je de oppervlakte ingesloten in de lus zo klein mogelijk houdt. Beter is nog om dubbelzijdig te werken en dan de sporen op elkaar te leggen, maar dan heb je wel een dubbelzijdige print nodig, ik denk dat 't niet opweegt tegen 't extra werk in dit geval.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als voorbeeld mijn UcD voeding met twee stuks T-network condensatoren, duidelijk te zien is 't feit dat de gelijkricht diodes dicht opeen gepakt zitten, SMD snubber condensatoren direct op de aansluitpinnen en 't over elkaar leggen van de sporen naar de T-network condensatoren. In deze lussen lopen namelijk de grootste laad/ontlaad stromen oa. door 't op/ontladen van de condensatoren maar ook 't abrupte afschakelen van de diodes, die afschakelflank is behoorlijk steil en heeft dus ook aardig was HF componenten. Door de lus klein te houden zorg je dus voor minimale afstraling naar omringende componenten wat gezien de stromen die d'r lopen anders best aanzienlijk kan zijn.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,

Had je de UcD400's al gemodificeerd? Of zal ik even 't recept geven daarvoor?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Lennert,

Had je de UcD400's al gemodificeerd? Of zal ik even 't recept geven daarvoor?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Sander,

Bedankt voor je hulp bij mijn project!

Wat ik wilde doen is het volgende:

- Vervangen main-supply caps door Panasonic FC 680uF/100v
- Vervangen opamp door LM4562 met CRD's aan de neg. rail (heb ik nog een vraag over: zie onder)
- Eigen 12v voeding voor de opamp. Ik las in de datasheet van de LM4562, dat de performance van de twee opamps in de LM4562, gelijk is als de voedingspanning +/-15v is. Kan ik dan niet beter een aparte 15v voeding maken ipv 12v? Wat denk jij daarvan? Kan de rest van de UcD daartegen?
- Overbruggen ingangscaps. Bij bronnen met DC op de uitgang plaats ik bv 2.2uF auricaps over de uitgang (moet ik trouwens nog wel kopen...)
- Vervangen weerstanden R10 door 3k3 en R12 door 1k8 type 0102 (weet jij een adresje waar ik kleine aantallen kan kopen? RS verkoopt ze alleen per honderden...)
- Vervangen low-voltage decoupling caps door Panasonic FC 22uF/50v
- Twisten van alle voedingdraden en afschermen met mesh-tape
- Als volume regeling en ingangskeuze schakeling gebruik ik de kit van Jos van Eijndhoven.

Weet jij nog meer tweaks?

Dit is ovrigens de 12v voeding die ik heb gemaakt (en de oude voedingsprint ernaast):

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,
Vervangen main-supply caps door Panasonic FC 680uF/100v
Liever BC components BC136 in 470uF/63V

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=580820
Eigen 12v voeding voor de opamp. Ik las in de datasheet van de LM4562, dat de performance van de twee opamps in de LM4562, gelijk is als de voedingspanning +/-15v is. Kan ik dan niet beter een aparte 15v voeding maken ipv 12v? Wat denk jij daarvan? Kan de rest van de UcD daartegen?
Bij de UcD400 v6.1 module kan twee 10-ohm weerstanden verwijderen, daarmee wordt de opamp losgekoppeld van de voeding op de UcD module. Zodoende zou je de opamp met een hogere voedingsspanning kunnen voeden. Of 't zin heeft? Geen idee, gehoormatig zal 't weinig uitmaken, zeker niet met de CRD's op de uitgang.
Vervangen weerstanden R10 door 3k3 en R12 door 1k8 type 0102 (weet jij een adresje waar ik kleine aantallen kan kopen? RS verkoopt ze alleen per honderden...)
De weerstanden zijn type MMU102 van Vishay.

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=1215938
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=1215945
Vervangen low-voltage decoupling caps door Panasonic FC 22uF/50v
Beter kun je Elna RE3 of Elna Starget gebruiken, de Panasonic FC hebben een scherp randje dat na verloop van tijd gaat irriteren.
Twisten van alle voedingdraden en afschermen met mesh-tape
Twisten is voldoende, met de mesh tape koppel je e.e.a. weer capacitief, da's niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,
Dit is ovrigens de 12v voeding die ik heb gemaakt (en de oude voedingsprint ernaast):
Doe eens een schema posten, waarom bv. die dikke brugcel? Beter kun je nette Schottky diodes gebruiken, bv. de MBR1100 icm. een 10 ~ 47nF snubber erover. Met een RCRC erna, bv. 2.2-ohm/470uF/2.2-ohm/470uF. Voor de regelaars neem je de MC7812CT/MC7912CT van On Semi, niet van een andere fabrikant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Als voorbeeld mijn UcD voeding met twee stuks T-network condensatoren, duidelijk te zien is 't feit dat de gelijkricht diodes dicht opeen gepakt zitten, SMD snubber condensatoren direct op de aansluitpinnen en 't over elkaar leggen van de sporen naar de T-network condensatoren. In deze lussen lopen namelijk de grootste laad/ontlaad stromen oa. door 't op/ontladen van de condensatoren maar ook 't abrupte afschakelen van de diodes, die afschakelflank is behoorlijk steil en heeft dus ook aardig was HF componenten. Door de lus klein te houden zorg je dus voor minimale afstraling naar omringende componenten wat gezien de stromen die d'r lopen anders best aanzienlijk kan zijn.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, thx.

Een nieuwe versie:

Afbeelding

Wat vind je ervan? Dubbelzijdig vind ik wat moeilijk thuis te etsen. Als ik er 50 laat maken, kost iets van $600, dan is het wel te doen... wie weet...

mzzl.
Lennert
Laatst gewijzigd door dday_one op di 20 feb 2007, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Lennert,
Dit is ovrigens de 12v voeding die ik heb gemaakt (en de oude voedingsprint ernaast):
Doe eens een schema posten, waarom bv. die dikke brugcel? Beter kun je nette Schottky diodes gebruiken, bv. de MBR1100 icm. een 10 ~ 47nF snubber erover. Met een RCRC erna, bv. 2.2-ohm/470uF/2.2-ohm/470uF. Voor de regelaars neem je de MC7812CT/MC7912CT van On Semi, niet van een andere fabrikant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik had nog 2 van die brugcellen liggen... Niet in het schema trouwens, ik heb wel snubbers gebruikt van 47nF.

Hier het schema:

Afbeelding

Overigens kon in de 78/7912 van On nergens vinden. Bij RS staan ze wel, maar die kunnen ze niet leveren...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je toch printen aan 't etsen bent zou ik ook even twee nieuwe printen maken voor de voeding voor de opamp. Die brugcellen eruit, MBR1100 erin, en een RCRC netwerk ipv je huidige oplossing. De On Semi regelaars zijn bij Farnell te krijgen.

MBR1100
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=4897432

MC7812CT
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=701865

MC7912CT
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=701920

Ik zie trouwens dat je BC components BC037 hebt gebruikt in je opamp voeding, ik zou iets anders nemen. Bv. Panasonic ECA of Elna RE3 in 470uF/35V. Na de regelaars kan je toe met 100uF/35V.

ECA 470uF/35V
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=8767289

RE3 470uF/35V
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=3618640

ECA 100uF/35V
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=8767254

RE3 100uF/35V
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=3618614

De Panasonic ECA's klinken iets frisser dan de Elna RE3 maar 't verschil is heel marginaal, zeker met de LM4562 en z'n hoge PSRR.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,
Wat vind je ervan?
Ik zou nog wat schuiven met m'n gelijkricht diodes, liefst wil je de lus van de diodes naar de condensatoren zo klein mogelijk hebben, ik zie nu twee lange printsporen helemaal buitenom lopen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Wat een boeiend onderwerp: kasten bouwen ...
Gelukkig gaat het veel meer om wat er IN de kast zit

Ik geloof dat er hier wel iets bijzonders zich afspeelt.
2 professionals aan het werk in real-time haast. :idea:
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

m.a.w. het gaat niet over de KAST lay-out, maar veel meer over de KAART Lay-out :idea:
Plaats reactie