Frezen.....
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik heb dat K+T artikel ook gelezen, maar daar werd het niet echt duidelijker van voor mij. (en daar gebruikten ze de eigenlijke speaker als mal en dat lijkt me niet echt fijn met je dure Focal audiom oid)
Mischien wel leuk om daar een eigen artikel over te maken?
Daar wil ik me wel mee bezig houden, maar dan heb ik wel een driver nodig die niet rond is
Mischien wel leuk om daar een eigen artikel over te maken?
Daar wil ik me wel mee bezig houden, maar dan heb ik wel een driver nodig die niet rond is
Zo, plaatje maar weer even via omweg.
Ik heb dit even gemaakt omdat ik denk, dat een freesmal voor ons het meest vervelende klusje is.
Als je er echter een hebt, kun je die de volgende keer weer gebruiken.
Als er vragen zijn, zie ik dat wel
Het verhaal over frezen ligt bij de redactie en zal binnenkort wel verschijnen.
Ik heb overigens het idee dat er op het kantoor van de redactie iets in de war is op pc gebied. Mis hem al een tijdje.
Sietse
Ik heb dit even gemaakt omdat ik denk, dat een freesmal voor ons het meest vervelende klusje is.
Als je er echter een hebt, kun je die de volgende keer weer gebruiken.
Als er vragen zijn, zie ik dat wel
Het verhaal over frezen ligt bij de redactie en zal binnenkort wel verschijnen.
Ik heb overigens het idee dat er op het kantoor van de redactie iets in de war is op pc gebied. Mis hem al een tijdje.
Sietse
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
komt er op neer dat je eerst met de frees om je speaker heen gaat (of als je dat niet wil: omtrek aftekenen, dat uitzagen en daaromheen frezen), dat dan weer gebruikt om een 2e deel te frezen wat dan de mal is. moet je wel de juiste maat frees en copieerhuls hebben. er staat ergens op t web een mooie uitleg met foto's, ik ga van t w.e. wel ff in m'n argief zoeken of ik t nog kan vinden
Leuke foto's.
Maar als je de in de tekening aangegeven afstand opmeet, kun je bv met een passer of een stukje hout van de juiste dikte en potlood, langs de rand van de luidspreker gaan. Dan heb je de contour op het materiaal staan. Triplex is prima. Uitzagen met een figuurzaag, want een decoupeerzaag splinterd nog al wat. Beetje glad schuren en klaar voor de strijd.
Niet iedereen heeft zo'n mooie tafelfrees om printplaten te maken.
Het kan ook zo :
Teken je ontwerp op de printplaat met een potlood of een scherpe metalen pen. Bedek de vlakken met een watervaste filtstift, zodanig dat je de weg te etsen baantjes er tussen blank laat. Bij de elektonika hobbyzaken kun je etsmiddelen kopen. De printplaat in de etsoplossing leggen, er bij blijven en af en toe met een zacht kwastje voorzichtig even over de printplaat vegen tot alles weg is dat weg moest. Goed afspoelen onder de kraan. Filtstift wegpoetsen met verdunner. Zo heb ik er al veel gemaakt.
Sietse
Maar als je de in de tekening aangegeven afstand opmeet, kun je bv met een passer of een stukje hout van de juiste dikte en potlood, langs de rand van de luidspreker gaan. Dan heb je de contour op het materiaal staan. Triplex is prima. Uitzagen met een figuurzaag, want een decoupeerzaag splinterd nog al wat. Beetje glad schuren en klaar voor de strijd.
Niet iedereen heeft zo'n mooie tafelfrees om printplaten te maken.
Het kan ook zo :
Teken je ontwerp op de printplaat met een potlood of een scherpe metalen pen. Bedek de vlakken met een watervaste filtstift, zodanig dat je de weg te etsen baantjes er tussen blank laat. Bij de elektonika hobbyzaken kun je etsmiddelen kopen. De printplaat in de etsoplossing leggen, er bij blijven en af en toe met een zacht kwastje voorzichtig even over de printplaat vegen tot alles weg is dat weg moest. Goed afspoelen onder de kraan. Filtstift wegpoetsen met verdunner. Zo heb ik er al veel gemaakt.
Sietse
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik heb t stuk gevonden over hoe een lastig gevormde driver te verzinken: http://www.exquisiteaudio.ca/baffle.html
in t kort komt t hier op neer:
in t kort komt t hier op neer:
- maak driver vast op stuk MDF
ga met frees rond, helemaal door MDF heen (leg dus een ander stuk eronder, zodat je niet in de werkbank freest!), je hebt nu sjabloon #1
leg sjabloon #1 op een ander stuk MDF, ga met de frees in het gat van sjabloon #1 rond, helemaal door. je hebt nu sjabloon #2
monteer de copieerhuls (let op: de diameter van de copieerhuls moet precies 3* die van de gebruikte frees zijn, bv 3/4" copieerhuls en 1/4" frees) op de frees en gebruik sjabloon #2 om de verzinking te frezen in de baffle

