Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Moderator: Beheerdersteam
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Zo werkte Klipsch wel hoor: Paul Klipsch ziet Amar Bose aan de overkant van de straat lopen. Hij zet zijn handen aan zijn mond en toetert "Hé Amar, maak je nog steeds van die flut speakers?" Amar draait zich naar de muur aan de zijkant van de straat en mompelt "Yehhhhhhhhhhhhhhh".
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
In de jaren '80 eens een exemplaar van de Electronics World gekocht. Daarin stond de theorie en wat vuistregels om zelf een hoorn te ontwerpen. Voor laag heb je vooral een exponentiële hoorn of de tractrix. Waarbij de laatste het meest efficiënt met beperkte afmetingen werkt. Met een paar formules het hoornverloop uitrekenen en uitzetten op een plaat spaanplaat. De kastbreedte is hierbij gegeven.
Ook wat rekenen aan het volume van de achterkamer in relatie met halsoppervlak en bovenste grensfrequentie die door de hoorn mocht ontsnappen.
Heeft mij een paar flinke BL-hoorns opgeleverd die veel overeenkomst hadden met de Jericho die een paar jaar later in de K&T werd gepubliceerd.
Ze zijn inmiddels gesneuveld, ze waren wel erg aanwezig.
Had ik ze in eerste instantie in combinatie met Mangers, maar dat werkte niet goed in het laag, te veel en te weinig gecontroleerd. Eigenlijk is zo'n luidspreker meer voor Lowthers of 8" Fostex breedbanders. Er was ook nog een Frans merk. AER was er destijds nog niet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
PHY uit Frankrijk? Sorry voor off topic geklets...
Die 890 is heel gaaf, en die hoorns heb je mooi gemaakt.
Een hoorn voor het laag... Als je het passief gaat inzetten dan moet het wel in de basis kloppen, althans dat zou mijn startpunt zijn.
Maar er is niet gezegd dat (al) dingen mis(zijn ge)gaan
Die 890 is heel gaaf, en die hoorns heb je mooi gemaakt.
Een hoorn voor het laag... Als je het passief gaat inzetten dan moet het wel in de basis kloppen, althans dat zou mijn startpunt zijn.
Maar er is niet gezegd dat (al) dingen mis(zijn ge)gaan
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Met AJ Horn kun je vrij laagdrempelig hoorns berekenen:
http://aj-systems.de/indexe.htm
Qua freeware is Hornresp heel goed, maar wat lastiger onder de knie te krijgen.
De oude vuistregels werken wel, maar geeft geen optimaal resultaat is mijn ervaring. Marshall Leach was dacht ik de eerste die een volledig beeld erbij had.
Groetjes Walter
http://aj-systems.de/indexe.htm
Qua freeware is Hornresp heel goed, maar wat lastiger onder de knie te krijgen.
De oude vuistregels werken wel, maar geeft geen optimaal resultaat is mijn ervaring. Marshall Leach was dacht ik de eerste die een volledig beeld erbij had.
Groetjes Walter
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Maar om het aan de praat te krijgen is AJHorn echt wel weer een stuk lastiger (geworden ?) Met allerlei tijdrovend PC-gelockt licentiesleutelgedoe. Heeft mij 2 weken heen en weer mailen met Armin gekost. Armin wordt ook een dagje ouder en is niet zo vlot van reageren. Beide progjes doen overigens vrijwel hetzelfde met de dezelfde methode. Hornresp is niet moeilijk als je de zat tututorialfilmjes op jijbuis volgt en die dan ook zelf even oefent. Progjes of niet, je zult toch zelf moeten snappen wat je aan het doen bent voor een beetje succesvol resultaat.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Hier wederom een update van mijn zelfbouw project. De eerste basskist is af (weegt bijna 100 kg) en klinkt zoals gehoopt, zwaar, diep en strak. _O_
De hoorn en tweeter hoorn die er bovenop staat moet nog worden aangesloten, filterbehuizing met LC regelaars wordt de komende tijd aan gewerkt.
Foto's worden zo geupload.
De hoorn en tweeter hoorn die er bovenop staat moet nog worden aangesloten, filterbehuizing met LC regelaars wordt de komende tijd aan gewerkt.
Foto's worden zo geupload.
