Sure bordjes klasse D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: do 04 dec 2025, 20:49
PFC is sowieso niet van nut bij audioversterkers.
Waarom niet? PFC doe je niet voor de versterker, maar om de belasting van het net sinusvormig te houden. Met de wisselende belasting van een versterker is het nut beperkt, maar je bent nog steeds de pulsen van de gelijkrichter kwijt. En als je ziet hoeveel sommigen uitgeven aan netfilters is PFC voor het "schoonhouden" van het net zowel een stuk effectiever als goedkoper.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

Omdat PFC alleen werkt bij een continue belasting van > 0,25x nominale belasting. Alleen dan hou je de pulsen min of meer sinusvormig. Bij een audioversterker zijn de vermogenspulsen veel te kort om dat goed te laten werken. Hypex heeft ooit een paar voedingen met PFC gehad in het programma maar is daar toch weer snel van afgestapt. De kosten en moeite wogen niet op tegen de baten. Dus waarom 3x zoveel geld uitgeven? Denk niet dat het met kaliber Surebordjes enige winst gaat geven.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Het is inderdaad vooral een kostenkwestie, jammer dat Conrad maar een beperkte selectie heeft van de LRS-x00N2 want die zijn zeer schappelijk geprijsd en perfect voor versterkers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

Het gaat bij Mouser alleen om een BTW nummer. Dat is hun "Profi" check. Heb je daar de beschikking over dan kun daar gewoon de gelimiteerde OEM spullen bestellen. Het is dan wel rechtenvrij en kosteloos verzenden boven de €50, maar je moet dan zelf de BTW afdragen en dat wordt hier wel streng gecontroleerd. Dus als iemand daarover beschikt wellicht een group buy?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Digikey heeft ze ook, en het lijkt alsof je ze daar gewoon kan bestellen als privé klant.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

De spulletjes zijn aangekomen. Ik moet nog een boel doen vandaag, maar vanavond ga ik ermee aan de slag.
Bijlagen
PXL_20251211_101341247.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Goed, ik heb er gisteravond al aardig wat mee kunnen spelen. Ik heb de bordjes nog niet met 4 kanalen simultaan gebruikt, maar wel alle vier de kanalen getest, en alles lijkt te werken. In SigmaStudio heb ik een testprojectje aangemaakt met wat filters en een digitaal "doorgeefluik" waarbij de inkomende I2S data naar de I2S uitgang wordt doorgestuurd, zodat ik master/slave daisychaining kon testen. Testprojectje ziet er zo uit:
Screenshot 2025-12-12 102557.png
En het werkt op beide bordjes. Ik kan met bordje 1 (master) mijn telefoon met bluetooth koppelen, het slave bordje via I2S koppelen en dan wordt het signaal netjes doorgegeven, wel met een vertraging van 3 sample clocks: uitklokken op de master, overkruien naar slave, inklokken op slave. Bij 48 kHz sampling rate komt dat uit op 62,5 microseconden vertraging, en dat is precies wat ik op de scoop ook zie. Bij daisychainen moet je dus met die vertraging rekening houden. Ik heb nooit eerder met SigmaStudio gewerkt, maar het is niet moeilijk en duidelijk wel de bedoeling om 'm zo te gebruiken. De af fabriek geladen firmware is leuk om te kijken of het bordje het doet, maar niet meer dan dat.

Dan de kwaliteiten:

Bij het in- en uitschakelen is een heel licht plopje hoorbaar. Ik heb het nog niet gemeten, maar wel een oude tweeter ermee lastiggevallen en die had er geen probleem mee. Prima dus.

Zonder signaal meet ik een offset tussen de 40 mV en 50 mV op de uitgangen. Dat is meer dan de datasheet aangeeft voor de TDA7498E (+/- 20 mV), dus wellicht loopt er een lekstroompje door een koppelcondensator. Problematisch is dit niet, maar wel iets om in de gaten te houden.

De versterker ruist enigszins. Ik heb mijn Mission speakertjes op ongeveer armlengte afstand op mijn bureau staan, en als het heel stil is hoor ik de ruis. Met het minste achtergrondgeluid is het echter al niet meer hoorbaar, en als ik opsta hoor ik het ook niet meer. In de praktijk zal het voor de meeste toepassingen geen probleem zijn, maar echt deftig is het niet.

De ventilator is temperatuurgestuurd, en gaat aan bij zo'n 55 graden en weer uit bij 45 graden. Gisteravond ging eens in de 5 minuten de ventilator gedurende zo'n 20 seconden aan. Ook als er geen signaal wordt afgespeeld gaat de ventilator sporadisch gedurende een seconde of 10 aan. Hij maakt weinig geluid.

De elco's zijn van een vaag merk (LH.Nova), maar bij dit prijsniveau verwacht ik geen Panasonic. Voor een uiterst scherpe 60 euro per bordje (direct bij Sure besteld) vind ik dat je heel veel krijgt, dus ergens moet de marge op gepakt worden.

Al met al leuke bordjes. Kritisch luisteren kon ik in de opstelling niet, maar het zou erg onredelijk zijn om te verwachten dat deze bordjes met de top meekomen. Ze zijn gemaakt om mee te knutselen en experimenteren, en daar lenen ze zich goed voor. Ik ben er in ieder geval blij mee. Vergeet niet een ICP5 erbij te bestellen en een "functional cable kit" als je met SigmaStudio aan de slag wil.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Chocomel »

Leuk om te lezen. 3 samples valt mij alleszins mee. Neemt de slave ook de klok over via I2S ?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht van wel. Hoe voorkom je anders op den duur buffer overflows of underruns? De buffer is aan beide zijden maar 1 word clock diep, dus zelfs het miniemste verschil in klokfrequentie tussen master en slave manifesteert zich snel.
Plaats reactie