Double backloaded horn speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door richard »

Jeroen900ss schreef: zo 28 sep 2025, 3:19
Meende ergens gelezen te hebben dat tussen 0,5-1 qts geschikt was, en lager beter was..
Het gaat om de verhouding fs/Qts. Die moet bij voorkeur groter zijn dan 120.

Komt uit de tijd dat het versterkervermogen beperkt was. Een luidspreker met lage Qts heeft meestal een sterk magneetveld en korte spreekspoel. Het rendement is daardoor hoog, maar het laag blijft achter. Dat laag wordt versterkt door de hoorn; een akoestische transformator van hoge druk - lage amplitude naar lage druk - hoge amplitude.
.
Een luidspreker met hoge Qts is meestal beter thuis in een TL (fs/Qts < 40) of gesloten box (fs/Qts = 40 - 80).
Bouw je zo'n luidspreker in een hoorn zal het laag te sterk worden en het midden en hoog overheersen.

Die van jou zit fs/qts rond de 100, zou een BR speaker kunnen zijn, maar wellicht doet hij het ook wel in een hoorn.

Een goed ontworpen BL-hoorn is vrij universeel inzetbaar. Voor een hoorn voor 8" luidsprekers passen bijvoorbeeld Lowthers, AER en Fostex units. Mits fs/Qts voldoende hoog is. Ik weet niet of er veel 6,5" units voor BL-hoorns zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”