David, een kleine vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Hans Nootdorp »

Welke drivers heb je nu op de "pijnbank"....?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

Ik heb de Celestion TFX0515 gekocht, omdat die de meeste mogelijkheden biedt.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

De goede voornemens zijn binnen.
IMG20250429162316.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Shadow »

Brinta of iets beters?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

Bambix als prototype. Als ik weet hoe het moet maak ik een paartje voor de mooi. Dit is afval dat zich dat nog niet realiseert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Nix mix met dat spul. Gewoon impregneren met epoxy injectiehars als grondlaag. Dat trekt er net zo diep in als de hoeveelheid die je er op brengt en het uiteindelijk gaat geleren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door wouter »

ik moest even aan je topic denken, SBa komt met een nieuwe 5,25" coax... maar zo kun je altijd wel blijven wachten dus doe dat maar niet ;-)
https://www.facebook.com/groups/DIYLoud ... 924493328/
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

De verwachtingen gaan omhoog. Nu niet als een gek gaan knutselen, maar onthoud dat je ooit eens als ingenieur bent opgeleid die zich aan het protocol houd. Geloof je het zelf?
IMG20250510132210.jpg
IMG20250510145335.jpg
Een nadere simulatie bracht aan het licht dat de MLTL zich steeds meer neigde naar de TL oplossing. Ik heb de MLTL dus maar laten varen en een TL met constante doorsnede gemaakt. Deze deed het in de simulatie beter dan een tapse vorm. De BR oplossing en de dubbele BR oplossing konden in een zelfde volume met eenzelfde poort. Ik heb dus een tussenschot gemaakt zodat ik in een kast zowel BR als dubbel BR kan evalueren.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

Overigens, het toevoegen van een condensator in de BR oplossing leidde in de simulatie tot een iets kleinere kast. Bij simulatie met deze kastgrootte bleek een condensator van 1000 uF in het dieplaag een lichte bult weg te werken. Of de kool de sop waard is moet nog blijken uit hoor en meet testen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door wouter »

Dat was waar bij mij de theorie het verloor van de luistertest ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Ik heb dat MLTL eigenlijk nooit begrepen. Is toch soort van BR uiteindelijk. Spannend...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Shadow »

Een echte TL valt 4e orde af onder Fs en een MLTL 2e orde toch? Net zoals een BR idd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door satefan »

Bij een goed dempte TL kan het 2e orde zijn. Anders wordt het 3e of 4e orde, heb ik altijd begrepen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Shadow »

Ja toch ook mogelijk?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Ze vallen allemaal min of meer 4e orde af. Alleen heb je bij MLTL en BR veel meer compressie van de lucht met dat kleine gaatje en daarmee navenante vervorming. Een gewone rechte TL kan veel ruimer "ademen" om het zo maar te zeggen. De drukverschillen zijn veel kleiner. En dat hoor je.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Shadow »

Je gebruikt het dus ook niet uit weelde?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Henkjan »

http://www.quarter-wave.com/Project04/E ... esign.html
MJKing schreef:
The ML TL enclosure can be thought of as a form of transmission line where quarter wavelength standing waves are used to provide the spring for the mass of air in the port. To physically model a straight uniform TL, clamp a yardstick to the edge of a counter or desk and pluck the free end so that it starts to vibrate. The vibration pattern is analogous to the air velocity in a TL. The TL's air velocity is zero at the closed end as is the yardstick's motion at the clamped end. The TL's air velocity is a maximum at the open end as is the yardstick's velocity at the free end.

There are two ways of changing the frequency of vibration for the yardstick. If you shorten the length cantilevered off the counter, the frequency of vibration will increase. Make the length longer and the frequency decreases. This is how straight TL's have traditionally been tuned by adjusting the length. The second way of tuning the frequency of the yardstick is to add a lump of mass to the free end. Put a piece of modeling clay on the free end and watch the frequency decrease. What I have done to the classic TL is put a lump of mass at the terminus end using a restrictive port. For a given frequency, I can shorten the TL (make it stiffer) increasing the tuning frequency and then add mass (air in a port) to pull the frequency back down and get a similar tuned result. One other benefit of having a lump of mass at the terminus is a rolled off port output above the first quarter wavelength resonance. This result is similar to a bass reflex port's response. I did this first with the ML TQWT and then with a straight TL. If you try the yardstick analogy, I think by changing the length and adding mass to the end you can demonstrate to yourself exactly what I am doing in my MathCad computer models.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

Ik heb met verschillende behuizingen gespeeld en de TL komt toch als beste uit de bus. De BR was boemerig van karakter, een condensator ervoor gaf geen verbetering. De dubbel BR gaf een zompige bas. Overigens moesten de BRbuisjes twee maal zo lang zijn als in de simulatie. Het programma Transmissionline is duidelijk niet getest op dubbelkamerreflex.
De TL gaat wel iets minder diep als de BR's (55 ipv 50 Hz) , maar daar kan ik mee leven.
Metingen David.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door wouter »

Mooi werk John! Heb je dat in stereo kunnen testen of is dat mono gedaan?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

Dit is nog allemaal in mono.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Ga je nu een van de testkasten ombouwen zodat ze beiden hetzelfde zijn straks ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

De uiteindelijke kasten wil ik iets anders maken. Het voordeel van een proefkast is dat je fouten beter ziet als op een tekening. Bovendien zijn de testkasten niet van onberispelijke kwaliteit aangaande de afwerking.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door John P »

Ik sta ernstig in dubio. Ik heb de uitlaatopening van de TL naar de onderkant verplaatst en het geheel op pootjes gezet. Dit is qua vorm een stuk beter, de uitgang was een optisch gedrocht in het geheel. Ik heb een filter dat geheel naar mijn smaak is maar ik ben nog niet tevreden. De verhouding van de kast is niet mooi, hij is te smal en te diep. Nu kan ik dat gewoon negeren en gaan bouwen, maar het resultaat is zo goed dat ik het zonde vind om een tweederangs doos te hebben.
IMG20250626122302.jpg
VXP- Tweede orde-v2 XO-schema-1.png
VXP- Tweede orde-v2 Six-pack.png
Echter als ik een bredere ondiepere kist maak is het weer de vraag of hij net zo goed klinkt. Kortom, echte eerste wereld problemen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Een TL wordt meestal nou eenmaal diep. Ik vind er eigenlijk niks mis mee optisch. Kwestie van even wennen :D Anders maak je hem hoger. Tweet wil je doorgaans op ong. oorhoogte hebben vanuit de luisterpositie.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: David, een kleine vloerstaander

Bericht door wouter »

Je kunt toch spelen met de TL, in de hoogte, een C-indeling of fuzzy TL... Zandkamer
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”