Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

olav682
Berichten: 19
Lid geworden op: do 27 feb 2025, 20:22

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door olav682 »

Met dank aan forumlid 9000006 is het gelukt! :goeie:

Mijn Philips 682 autoradio uit ca. 1982 is nu voorzien van bluetooth als vervanging van AM. Dus vanaf nu kan ik in mijn auto uit 1983 naar mijn geheel periodecorrecte radio luisteren op FM, bandjes afspelen op de cassettespeler en ook nog eens via bluetooth verbinden met mijn telefoon om bijvoorbeeld Spotify te luisteren. Niet dat ik daar ooit naar geluisterd heb, maar dat terzijde; het ging ook om de uitdaging van het project en wie wat wat Spotify me nog brengt.

Zoals eerder beschreven was het al bijna gelukt, met als laatste probleempje dat de BT module ook opstartte wanneer de cassettespeler werd ingeschakeld waardoor beide geluidsbronnen via de speakers door elkaar heen te horen waren. Ik heb de hierboven beschreven zekering bij Q3 geplaatst en nu gaat het wel goed. Het opmerkelijke is dat de gemeten spanningen van op de +AM lijn vrijwel identiek zijn gebleven: bij cassettespeler aan een daling van ca 0,1V bij zowel de keuzeschakelaar op FM (0,86V ipv de eerder gemeten 0,96V als restspanning) als op AM (0,97V ipv de eerder gemeten 1,05V restspanning. Bij lange na geen 0V dus, maar toch schakelt de bluetooth module niet meer in. Hoe dit komt weet ik nog niet, maar daar ga ik tijdens wat autoritjes eens rustig over nadenken. De restspanning is er blijkbaar nog wel, maar niet meer krachtig genoeg om Q3 te schakelen.

Morgen de autoradio weer inbouwen en dan nog even hopen dat de BT module niet teveel storingen van de motor oppikt; ben benieuwd en voor nu vooral erg trots dat het met 9000006'hulp is gelukt 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door Henkjan »

:yeah:
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door 90000006 »

Mooi dat het gelukt is =D>
olav682 schreef: vr 28 mar 2025, 21:16
Hoe dit komt weet ik nog niet, maar daar ga ik tijdens wat autoritjes eens rustig over nadenken. De restspanning is er blijkbaar nog wel, maar niet meer krachtig genoeg om Q3 te schakelen.
Voor het inschakelen van de BT module is de spanning op de basis van Q3 bepalend, niet die op de +am. Een transistor heeft 0,5-0,7 V nodig op de basis om de BE overgang in geleiding te sturen, daaronder kan er geen basis stroom lopen en spert de transistor. De spanningsdeler met de twee weerstanden zorgt er nu voor dat daar ongeveer 3 a 4 V voor nodig is op de+am lijn.

Hopelijk werkt het ook goed in de auto. Ik las dat je het zonder print hebt opgebouwd, zorg er voor dat het mechanisch wel enigszins body heeft. Auto's zijn omgevingen met nogal wat trillingen.

Volgende project een cassettedeck opknappen zodat je bandjes kan opnemen voor in de auto? :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door Barry2001 »

Respect voor je doorzettingsvermogen, heel gaaf dat het gelukt is!
olav682
Berichten: 19
Lid geworden op: do 27 feb 2025, 20:22

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door olav682 »

90000006 schreef: za 29 mar 2025, 10:32
Mooi dat het gelukt is =D>

Voor het inschakelen van de BT module is de spanning op de basis van Q3 bepalend, niet die op de +am. Een transistor heeft 0,5-0,7 V nodig op de basis om de BE overgang in geleiding te sturen, daaronder kan er geen basis stroom lopen en spert de transistor. De spanningsdeler met de twee weerstanden zorgt er nu voor dat daar ongeveer 3 a 4 V voor nodig is op de+am lijn.

Hopelijk werkt het ook goed in de auto. Ik las dat je het zonder print hebt opgebouwd, zorg er voor dat het mechanisch wel enigszins body heeft. Auto's zijn omgevingen met nogal wat trillingen.

Volgende project een cassettedeck opknappen zodat je bandjes kan opnemen voor in de auto? :lol:
Inschakelen BT module begint me te dagen, dank nogmaals voor de toelichting.

Inmiddels werkt het systeem ook goed in de auto. Ook met draaiende motor geen storingen of rare bijgeluiden, helemaal fijn! De BT module plus transistorschakeling heb ik in een kunststof kastje geplaatst dat ik toevallig nog had liggen. Alles paste er met een beetje proppen net in, dus ik verwacht niet dat er zaken stuk zullen gaan door trillingen. Het kastje zelf heb ik op de bevestigingsbout die achter uit de radio steekt bevestigt, dus de BT module vormt één geheel met de radio. Het kastje liep bijna klem tegen een kunststof buis onder het dashboard, maar door het iets te roteren past het zonder contact te maken met de buis nu precies (soms moet je een beetje geluk hebben).

En ja, een cassettedeck aan de praat krijgen om bandjes op te nemen zou best handig zijn. De bandjes met de daarop aanwezige muziek die ik nu draai zijn net zo oud als de auto (42 jaar, het geheel van auto plus muziek is een soort tijdcapsule) en de kwaliteit van het geluid laat zo nu en dan wel wat te wensen over (ondanks dat de cassettespeler netjes is schoongemaakt en voorzien van nieuwe snaren). De originele bandje een keer opnieuw opnemen zou niet verkeerd zijn, maar voor nu biedt de BT module uitkomst. Mooi projectje voor komende winter.
20250327_151158.jpg
Patiënt is aan het bijkomen op de operatietafel. Aan de metalen behuizing is het zwarte kunststof kastje bevestigd met daarin de transistorschakeling plus BT module. Op de achtergrond de (voor de operatie van start ging al overleden) donor waar weerstandjes en transistoren uit zijn gehaald.
20250329_180617.jpg
Weer ingebouwd en werkend zoals de bedoeling is.

Dank allemaal!
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door 90000006 »

Mooi om te lezen, dank voor de terugkoppeling! Vroege 900 classic?

Met niet-originele elektrische ramen dan :think:
olav682
Berichten: 19
Lid geworden op: do 27 feb 2025, 20:22

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door olav682 »

Yep, goed gezien! Het betreft een 900 classic turbo uit 1983, met wel degelijk originele elektrische ramen :-)
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door 90000006 »

Weer wat geleerd, ik dacht dat de raam schakelaars ook bij de 900 altijd tussen de stoelen zaten. Maar ik ben meer van de 9000 :wink:
olav682
Berichten: 19
Lid geworden op: do 27 feb 2025, 20:22

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door olav682 »

't Is dan ook een vroege 900 classic; de latere hebben ze inderdaad tussen de voorstoelen. En een 9000, top! Ook op het SF te vinden toevallig?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door 90000006 »

Daar hang ik ook wel eens rond ja :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door ray5150 »

Fijn om te lezen dat het gelukt is. veel plezier ermee gewenst. :goedzo:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door Chocomel »

Gaaf, mooi weggewerkt zo.
olav682
Berichten: 19
Lid geworden op: do 27 feb 2025, 20:22

Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!

Bericht door olav682 »

Dank!
Plaats reactie