GZ-37 getters
Moderator: Beheerdersteam
Re: GZ-37 getters
Ik heb beide modellen, met ronde- en met D-Getter
Boven(als je de foto opent links) met Ronde Getter en onder(als je de foto opent rechts) met D-Getter Het verschil in constructie zit um in hoe de plate aan de stand-off gelast is zie onderstaande foto's
bij de D-Getter zit de veer boven de Mica plaat, bij de ronde getter zit de veer onder de mica plaat
Verder zie ik geen constructie verschillen.
Ze meten overigens hetzelfde
Boven(als je de foto opent links) met Ronde Getter en onder(als je de foto opent rechts) met D-Getter Het verschil in constructie zit um in hoe de plate aan de stand-off gelast is zie onderstaande foto's
bij de D-Getter zit de veer boven de Mica plaat, bij de ronde getter zit de veer onder de mica plaat
Verder zie ik geen constructie verschillen.
Ze meten overigens hetzelfde
Re: GZ-37 getters
Ik denk dat het voor het uiterlijk op de versterker wel uit kan maken, soms past zo'n groter model mooier op de versterker, of je daar dan 50 tot 200 euro meer voor wil betalen is aan jou.
Re: GZ-37 getters
En dat terwijl je ook met 50 cent uitstekend kan gelijkrichten, maar dat is een hele andere kwestie. Ach, de hele hobby bestaat natuurlijk niet bij de gratie van kost efficiency, integendeel;-)
Re: GZ-37 getters
Zie mijn topic, ik heb nu een Fat Glass CV-378 erin zitten, met dank aan Piet1950.
Re: GZ-37 getters
Nog een vraagje aan de kenners, de 274B lees ik veel goeds over, in hoeverre kan deze een CV378 vervangen, of zijn de verschillen simpelweg te groot?
Re: GZ-37 getters
Hoi Walter,
Eigelijk kun je deze niet verwisselen. De CV378 is een indirect verhitte diode, met de cathode aan pin 8. Dit maakt de CV378 zo’n stille diode buis. De 274B is een direct verhitte diode. Bij deze moet de B+ aan de centertap van de heater van de diode aangesloten worden. Hiedoor heb je iets meer afvlakking van de voeding nodig.
Maar bij de meeste voedingen zit zondermeer veel te veel capaciteit in de voeding. Dus je zult het niet meteen merken.
Eigelijk kun je deze niet verwisselen. De CV378 is een indirect verhitte diode, met de cathode aan pin 8. Dit maakt de CV378 zo’n stille diode buis. De 274B is een direct verhitte diode. Bij deze moet de B+ aan de centertap van de heater van de diode aangesloten worden. Hiedoor heb je iets meer afvlakking van de voeding nodig.
Maar bij de meeste voedingen zit zondermeer veel te veel capaciteit in de voeding. Dus je zult het niet meteen merken.
Re: GZ-37 getters
Bedankt!
Als jij je CV378 Fat Glass van de plank wil omzetten naar euro’s, hoor ik het graag trouwens.
Groetjes Walter
Als jij je CV378 Fat Glass van de plank wil omzetten naar euro’s, hoor ik het graag trouwens.
Groetjes Walter
Re: GZ-37 getters
Weer een CV378 vraagje, mijn Duovac tester schijnt gelijkrichters te kunnen meten, maar hoe sluit ik de draadjes aan, ik vind pin 8 nogal verwarrend, soms zeggen ze dit is kathode, maar wordt ook als heater aangegeven, en zijn het nu twee buishelften die je apart moet testen?
Zie einde van de manual, ik zou de methode testen als een normale buis willen doen, dus anode/plate voltage varieren en de stroom aflezen, de tester kan tot 340 mA aan schijnt, dus zou idee moeten geven van groot deel van de curve? Gaat die curve nou uit van gelijk of wisselstroom?
https://www.radioelec.com/images/Image/ ... _guide.pdf
Groetjes Walter
Zie einde van de manual, ik zou de methode testen als een normale buis willen doen, dus anode/plate voltage varieren en de stroom aflezen, de tester kan tot 340 mA aan schijnt, dus zou idee moeten geven van groot deel van de curve? Gaat die curve nou uit van gelijk of wisselstroom?
https://www.radioelec.com/images/Image/ ... _guide.pdf
Groetjes Walter
Re: GZ-37 getters
Dit helpt een beetje, maar betere uitleg is welkom…
https://tubesound.com/testing-a-balance ... be-tester/
https://tubesound.com/testing-a-balance ... be-tester/
Re: GZ-37 getters
Er kan geen wisselstroom door, het heet "gelijkrichter". Dus wat denk je? Ga overigens niet over de max waarde qua stroom die in de datasheet staat. Anders trek je de cathode stuk.
Re: GZ-37 getters
Ha Peter,
Je hebt vast het idee dat je het duidelijk uitlegt, maar ik snap er nog steeds niks van.
Misschien moet ik mijn vragen meer concreet stellen, als eerste:
Op de Duovac moet je anode/kathode/heater en verschillende grids via draadverbindingen verbinden met de buis pinnen. Als ik het nu goed begrijp is de heater ook gelijk de cathode bij de cv378. Welke draad verbindingen moet ik maken?
Groetjes Walter
Je hebt vast het idee dat je het duidelijk uitlegt, maar ik snap er nog steeds niks van.
Misschien moet ik mijn vragen meer concreet stellen, als eerste:
Op de Duovac moet je anode/kathode/heater en verschillende grids via draadverbindingen verbinden met de buis pinnen. Als ik het nu goed begrijp is de heater ook gelijk de cathode bij de cv378. Welke draad verbindingen moet ik maken?
Groetjes Walter
Re: GZ-37 getters
Misschien dan toch eens wat aan zelfstudie gaan doen over elektronenbuizen...
Re: GZ-37 getters
Bij een gz-37 is pen 8 gekoppeld aan een zijde van de heaters en aan de kathodes zie
https://frank.pocnet.net/sheets/129/g/GZ37.pdf
Het is een indirecte verhitte diode buis.
In de opbouw zijn het 2 dioden, die met de kathode aan elkaar gekoppeld zijn.
https://frank.pocnet.net/sheets/129/g/GZ37.pdf
Het is een indirecte verhitte diode buis.
In de opbouw zijn het 2 dioden, die met de kathode aan elkaar gekoppeld zijn.
Re: GZ-37 getters
Hier staat wat uitleg hoe een Valvo MK-4 werkt
https://frank.pocnet.net/instruments/AV ... IVuser.pdf
Beide helften worden afzonderlijk getest, er wordt gekeken wat de spanningsval bij verschillende belastingen is. Deze moet voor beide helften gelijk zijn. Als deze niet meer binnen spec is, is ie versleten.
https://frank.pocnet.net/instruments/AV ... IVuser.pdf
Beide helften worden afzonderlijk getest, er wordt gekeken wat de spanningsval bij verschillende belastingen is. Deze moet voor beide helften gelijk zijn. Als deze niet meer binnen spec is, is ie versleten.
Re: GZ-37 getters
Volgens de leverancier van mijn Duovac tester, moet ik buispin 8 zowel met de heater, als met de cathode verbinden op de Duovac, heb wat moeite dit te begrijpen, klinkt als een soort van kortsluiting…?
Re: GZ-37 getters
Bedankt Piet, zo had de leverancier het ook omschreven, maar dan zit F+ direct aan K, dus heater aan kathode, geeft dat geen rare dingen dan?
Re: GZ-37 getters
De aansluitingen van het meetapparaat moeten verbonden worden met de juiste pin van de buis. Als bij de buis de kathode en 1 kant van de gloeidraad al op dezelfde pin zitten, dan kunnen er dus 2 aansluitingen van je meetapparaat op dezelfde pin uit komen. Dus dit gaat gewoon goed.
Piet
Piet
Re: GZ-37 getters
Bedankt, dat klinkt wel logisch ja. De gloei is gewoon een 5V power supply toch? Hoe moet ik me een kathode voorstellen, hoe ziet zo’n ding er fysisch uit?
Re: GZ-37 getters
Anderen hebben al aangegeven om wat aan zelfstudie te doen. Daar voel je kennelijk niet zoveel voor. Dat is je eigen keuze. Hiermee heb ik je vraag voldoende beantwoord, vind ik.
Piet
Piet
Re: GZ-37 getters
Inmiddels thuis van vakantie, dus binnenkort de Duovac tester eens proberen met CV378, iedereen bedankt voor de tips. De leverancier geeft trouwens aan Vplate 30V geeft 125mA, maar met de datasheets online kom ik eerder op 30V geeft 130-135mA, iemand een idee wat ongeveer 100% zou moeten zijn voor deze buis?
Re: GZ-37 getters
Vaak is het een keramische heater, die gedraaid is als een wokkel, maar dan dunner en langer, daaromheen zit geisoleerd een buisje wat de kathode is.
https://www.researchgate.net/figure/Cro ... _312022427
Re: GZ-37 getters
Dit is een NOS Philips cv378 skinny bottle, op 30v beide buishelften exact gelijk 148 mA maar liefst.
