GZ-37 getters

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: GZ-37 getters

Bericht door molekuul »

Ik heb beide modellen, met ronde- en met D-Getter
Boven(als je de foto opent links) met Ronde Getter en onder(als je de foto opent rechts) met D-Getter
20241213_103300.jpg
Het verschil in constructie zit um in hoe de plate aan de stand-off gelast is zie onderstaande foto's
bij de D-Getter zit de veer boven de Mica plaat, bij de ronde getter zit de veer onder de mica plaat
20241213_103434.jpg
20241213_103418.jpg
Verder zie ik geen constructie verschillen.

Ze meten overigens hetzelfde
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: GZ-37 getters

Bericht door peterl »

Ik denk dat het voor het uiterlijk op de versterker wel uit kan maken, soms past zo'n groter model mooier op de versterker, of je daar dan 50 tot 200 euro meer voor wil betalen is aan jou.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: GZ-37 getters

Bericht door Pcdg »

En dat terwijl je ook met 50 cent uitstekend kan gelijkrichten, maar dat is een hele andere kwestie. Ach, de hele hobby bestaat natuurlijk niet bij de gratie van kost efficiency, integendeel;-)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Zie mijn topic, ik heb nu een Fat Glass CV-378 erin zitten, met dank aan Piet1950.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Nog een vraagje aan de kenners, de 274B lees ik veel goeds over, in hoeverre kan deze een CV378 vervangen, of zijn de verschillen simpelweg te groot?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: GZ-37 getters

Bericht door molekuul »

Hoi Walter,

Eigelijk kun je deze niet verwisselen. De CV378 is een indirect verhitte diode, met de cathode aan pin 8. Dit maakt de CV378 zo’n stille diode buis. De 274B is een direct verhitte diode. Bij deze moet de B+ aan de centertap van de heater van de diode aangesloten worden. Hiedoor heb je iets meer afvlakking van de voeding nodig.

Maar bij de meeste voedingen zit zondermeer veel te veel capaciteit in de voeding. Dus je zult het niet meteen merken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Bedankt!

Als jij je CV378 Fat Glass van de plank wil omzetten naar euro’s, hoor ik het graag trouwens.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Weer een CV378 vraagje, mijn Duovac tester schijnt gelijkrichters te kunnen meten, maar hoe sluit ik de draadjes aan, ik vind pin 8 nogal verwarrend, soms zeggen ze dit is kathode, maar wordt ook als heater aangegeven, en zijn het nu twee buishelften die je apart moet testen?

Zie einde van de manual, ik zou de methode testen als een normale buis willen doen, dus anode/plate voltage varieren en de stroom aflezen, de tester kan tot 340 mA aan schijnt, dus zou idee moeten geven van groot deel van de curve? Gaat die curve nou uit van gelijk of wisselstroom?

https://www.radioelec.com/images/Image/ ... _guide.pdf

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0670.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Dit helpt een beetje, maar betere uitleg is welkom…

https://tubesound.com/testing-a-balance ... be-tester/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GZ-37 getters

Bericht door Pjotr »

Er kan geen wisselstroom door, het heet "gelijkrichter". Dus wat denk je? Ga overigens niet over de max waarde qua stroom die in de datasheet staat. Anders trek je de cathode stuk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Ha Peter,

Je hebt vast het idee dat je het duidelijk uitlegt, maar ik snap er nog steeds niks van.

Misschien moet ik mijn vragen meer concreet stellen, als eerste:

Op de Duovac moet je anode/kathode/heater en verschillende grids via draadverbindingen verbinden met de buis pinnen. Als ik het nu goed begrijp is de heater ook gelijk de cathode bij de cv378. Welke draad verbindingen moet ik maken?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GZ-37 getters

Bericht door Pjotr »

Misschien dan toch eens wat aan zelfstudie gaan doen over elektronenbuizen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Kun je dan aub mijn vraag beantwoorden, bovenstaande is nutteloos…
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: GZ-37 getters

Bericht door molekuul »

Bij een gz-37 is pen 8 gekoppeld aan een zijde van de heaters en aan de kathodes zie
https://frank.pocnet.net/sheets/129/g/GZ37.pdf

Het is een indirecte verhitte diode buis.
In de opbouw zijn het 2 dioden, die met de kathode aan elkaar gekoppeld zijn.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: GZ-37 getters

Bericht door molekuul »

Hier staat wat uitleg hoe een Valvo MK-4 werkt
https://frank.pocnet.net/instruments/AV ... IVuser.pdf

Beide helften worden afzonderlijk getest, er wordt gekeken wat de spanningsval bij verschillende belastingen is. Deze moet voor beide helften gelijk zijn. Als deze niet meer binnen spec is, is ie versleten.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: GZ-37 getters

Bericht door AatV »

Deed me hieraan denken...



groet,
Aat
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Volgens de leverancier van mijn Duovac tester, moet ik buispin 8 zowel met de heater, als met de cathode verbinden op de Duovac, heb wat moeite dit te begrijpen, klinkt als een soort van kortsluiting…?
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

GZ37.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Bedankt Piet, zo had de leverancier het ook omschreven, maar dan zit F+ direct aan K, dus heater aan kathode, geeft dat geen rare dingen dan?
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

De aansluitingen van het meetapparaat moeten verbonden worden met de juiste pin van de buis. Als bij de buis de kathode en 1 kant van de gloeidraad al op dezelfde pin zitten, dan kunnen er dus 2 aansluitingen van je meetapparaat op dezelfde pin uit komen. Dus dit gaat gewoon goed.

Piet
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Bedankt, dat klinkt wel logisch ja. De gloei is gewoon een 5V power supply toch? Hoe moet ik me een kathode voorstellen, hoe ziet zo’n ding er fysisch uit?
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

Anderen hebben al aangegeven om wat aan zelfstudie te doen. Daar voel je kennelijk niet zoveel voor. Dat is je eigen keuze. Hiermee heb ik je vraag voldoende beantwoord, vind ik.

Piet
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Inmiddels thuis van vakantie, dus binnenkort de Duovac tester eens proberen met CV378, iedereen bedankt voor de tips. De leverancier geeft trouwens aan Vplate 30V geeft 125mA, maar met de datasheets online kom ik eerder op 30V geeft 130-135mA, iemand een idee wat ongeveer 100% zou moeten zijn voor deze buis?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: GZ-37 getters

Bericht door molekuul »

Walt schreef: di 05 aug 2025, 8:57
Bedankt, dat klinkt wel logisch ja. De gloei is gewoon een 5V power supply toch? Hoe moet ik me een kathode voorstellen, hoe ziet zo’n ding er fysisch uit?
Vaak is het een keramische heater, die gedraaid is als een wokkel, maar dan dunner en langer, daaromheen zit geisoleerd een buisje wat de kathode is.

https://www.researchgate.net/figure/Cro ... _312022427
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Dit is een NOS Philips cv378 skinny bottle, op 30v beide buishelften exact gelijk 148 mA maar liefst.
Bijlagen
IMG_0677.jpeg
Plaats reactie