Inschakelvertragingsperikelen.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Heb hier nog printen van liggen: https://audio-creative.nl/projecten/uni ... rsterkers/
Is erg vaak nagebouwd, werkt altijd feilloos.
Is erg vaak nagebouwd, werkt altijd feilloos.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Hallo Jan,
Dat zo'n eenvoudige schakeling niet werkt, intrigeert mij wel. Zeker, omdat ik deze in een verder verleden gekocht en goed werkend gebruikt heb.
Als je wilt, mag je er wel 2 naar mij toesturen, dan wil ik er ook weleens aan meten. Misschien kan ik wat vinden.
Stuur mij eventueel een berichtje.
Piet
Dat zo'n eenvoudige schakeling niet werkt, intrigeert mij wel. Zeker, omdat ik deze in een verder verleden gekocht en goed werkend gebruikt heb.
Als je wilt, mag je er wel 2 naar mij toesturen, dan wil ik er ook weleens aan meten. Misschien kan ik wat vinden.
Stuur mij eventueel een berichtje.
Piet
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Misschien is het wel te simpel. Er zijn hierover afgelopen tiental jaren al zoveel draadjes geweest met evenzovele oplossingen. Zoek er maar eens op. Denk dat er in dit geval gewoon afvaltroep gebruikt is. Chinezen kopiëren ook elkaar driftig. Dus goed voorstel Piet!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Gewoon laten liggen die chinese junk. Je hebt geen idee wat je in huis haalt, qua prijs kan het vaak alleen maar imitatie zijn, en dat hangt dan ook nog aan het lichtnet.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Ja, qua kruip/isolatieafstanden is het sowieso niet safe aan het lichtnet, maar dat is minder belangrijk hier als LS relais.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Ook gebouwd: aanrader!Barry2001 schreef: ↑za 23 nov 2024, 7:03Heb hier nog printen van liggen: https://audio-creative.nl/projecten/uni ... rsterkers/
Is erg vaak nagebouwd, werkt altijd feilloos.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Ik heb het schema van Patrick https://www.redcircuits.com/Page171.htm opgebouwd op een stuk gaatjesprint, met onderdelen uit de bak met gebruikte (en nieuwe) onderdelen.
In plaats van de BC337, die ik niet heb liggen, heb ik twee BC574B gebruikt.
Voedingsspanning 12,3V AC van een secundaire wikkeling, na de gelijkrichting van D1/C1: 13,5V DC.
Het relais wordt vrijwel direct bekrachtigd.
De beschrijving spreekt van het wijzigen van R3 en/of C2, maar welke kant op? Weerstand vergroten of verkleinen? Of capaciteit verhogen of verkleinen? (verhogen, lijkt mij.)
En met hoeveel?
[EDIT:] een tweede 100uF elco, parallel aan C2 levert nauwelijks (extra) vertraging op. Nu zijn beide elco's decennia oud, kan dat (zoveel) effect hebben?
Of zijn het de BC574B, die niet geschikt zijn?
Groeten, Jan.
In plaats van de BC337, die ik niet heb liggen, heb ik twee BC574B gebruikt.
Voedingsspanning 12,3V AC van een secundaire wikkeling, na de gelijkrichting van D1/C1: 13,5V DC.
Het relais wordt vrijwel direct bekrachtigd.
De beschrijving spreekt van het wijzigen van R3 en/of C2, maar welke kant op? Weerstand vergroten of verkleinen? Of capaciteit verhogen of verkleinen? (verhogen, lijkt mij.)
En met hoeveel?
[EDIT:] een tweede 100uF elco, parallel aan C2 levert nauwelijks (extra) vertraging op. Nu zijn beide elco's decennia oud, kan dat (zoveel) effect hebben?
Of zijn het de BC574B, die niet geschikt zijn?
Groeten, Jan.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Kan toch ook niet werken, alles dat nodig is om het relays aan te laten trekken is het opladen van C2 tot 1.2 volt. Veelal staat er een zener in serie met de basis van Q1 om het schakelpunt te verhogen naar een bruikbaarder waarde.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Ook het verdubbelen van de weerstand R3 geeft geen noemenswaardige vertraging.
Voor vandaag vind ik het wel goed, ik bouw morgen de hele schakeling nog eens op, nu met versere 100uF elco(s).
@ Driekwartgeleider: Waarom zou dit niet werken?
En welk waarde zou een zener moeten hebben?
Als ik morgen de schakeling nog eens opbouw, kan ik die er gelijk tussen zetten
Groeten, Jan
Voor vandaag vind ik het wel goed, ik bouw morgen de hele schakeling nog eens op, nu met versere 100uF elco(s).
@ Driekwartgeleider: Waarom zou dit niet werken?
En welk waarde zou een zener moeten hebben?
Als ik morgen de schakeling nog eens opbouw, kan ik die er gelijk tussen zetten
Groeten, Jan
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 24 nov 2024, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Omdat de spanningsopbouw over elko C2 exponentieel verloopt en opladen tot 1.2V vanuit een 12V bron dus heel snel gaat. een goede week geleden kwam er hier op het forum een Velleman K4700 voorbij welke dit wel op juiste manier oplost. daar wordt gekozen voor een zener van 6,8 Volt.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Het schakelingetje van Piet1950 doet het gewoon hoor. Niks zener nodig. Ding tript op 2/3 van de voedingsspanning op de elco. Dat is ong. de RC tijd. Veel simpeler kan het niet. I.i.g. niet voor langere tijden. Wel zou ik een bleeder van 1K - 4K7 over de voeding zetten zodat de elco sneller ontlaadt na uitschakelen.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Het gaat over het schakelingetje van meanman64. En hoger dan 2 * Vbe komt die elko niet beste Pjotr.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Dat is sowieso geen slimme manier van doen omdat daarbij het relais maar langzaam doorschakelt. Voor LS geen probleem maar als je 230V lasten als trafo's gaat schakelen branden de contacten wel snel in.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Voor een slimme oplossing denk ik eerder aan een 4060 dan aan een 555.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Werkt perfect , al jaren .Driekwartgeleider schreef: ↑zo 24 nov 2024, 20:00Het gaat over het schakelingetje van meanman64. En hoger dan 2 * Vbe komt die elko niet beste Pjotr.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Vanmiddag de schakeling van meanman64 (https://www.redcircuits.com/Page171.htm) nog eens opgebouwd met wat 'recentere' componenten, gelijk maar 2 x 100uF, R3 = 470K, weer 2 x BC547B (bij gebrek aan BC337) en een zener over de relais contacten (https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/BZV85.pdf)
Het werkt (wat bij mij altijd weer de vraag is...), maar de vertraging is nét een seconde, een beetje krap. Nog niet getest in de betreffende versterker, om te zien of het voldoende is, dat is voor morgen.
Ik heb de verbinding naar Q1 uitgevoerd met een draadje, zodat er gemakkelijk wat tussen gezet zou kunnen worden, want er was gisteren sprake van een zener ertussen om de inschakelvertraging te verlengen. De vraag is natuurlijk welke waarde?
Groeten, Jan.
Het werkt (wat bij mij altijd weer de vraag is...), maar de vertraging is nét een seconde, een beetje krap. Nog niet getest in de betreffende versterker, om te zien of het voldoende is, dat is voor morgen.
Ik heb de verbinding naar Q1 uitgevoerd met een draadje, zodat er gemakkelijk wat tussen gezet zou kunnen worden, want er was gisteren sprake van een zener ertussen om de inschakelvertraging te verlengen. De vraag is natuurlijk welke waarde?
Groeten, Jan.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Deze schakeling is ook niet bedoelt om trafo's te schakelen .
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Werkt in de praktijk perfect .Driekwartgeleider schreef: ↑zo 24 nov 2024, 16:02Kan toch ook niet werken, alles dat nodig is om het relays aan te laten trekken is het opladen van C2 tot 1.2 volt. Veelal staat er een zener in serie met de basis van Q1 om het schakelpunt te verhogen naar een bruikbaarder waarde.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Met een opgekrikt schakelpunt is er wel de mogelijkheid een kleinere elko te kiezen, en is er ook nog de mogelijkheid R3 te verlagen zodat het relays wat zelfverzekerder aantrekt. Maar als het zo ook tot vreugde voert is dat natuurlijk super. Proost!
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Ik gebruik de bc 546 zoals vermeld in de uitleg van de ontwerper .
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Ik zie het, jij gebruikt dus een hogere voedingsspanning.
Vanochtend de waarde van C2 verhoogd van 200uF naar 420uF (220uF 50V parallel gezet) en ik merk weinig van het verhogen van de vertragingstijd.
Blijkbaar werken de BC547B in deze opstelling niet (zo) goed, óf ik wordt gepiepeld door mijn multimeter, die iets traag is met de doorverbind- piep...
Even een ledje als test laten schakelen; die gaat gelijk aan, dus er is geen sprake van enige vertraging...
Back to the drawingboard/foutzoeken.
Groeten, Jan.
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
De schakeling wordt gevoed door een secundaire wikkeling van een RKT trafo; ik heb er eentje met twee aftakkingen, 9V AC en 12V AC.
Gebruik ik de 9V aftakking, dan meet ik 10V DC als het relais aangetrokken is en gebruik ik de 12V aftakking, dan meet ik 13,5V DC over de aansluitingen van de spoel, als het relais aangetrokken is.
Groeten, Jan.
Gebruik ik de 9V aftakking, dan meet ik 10V DC als het relais aangetrokken is en gebruik ik de 12V aftakking, dan meet ik 13,5V DC over de aansluitingen van de spoel, als het relais aangetrokken is.
Groeten, Jan.
