Trex 30/60/90/175/350Watt amp met Lat FET

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Ook 1 besteld, ik gebruikte deze https://nl.aliexpress.com/item/10050045 ... pt=glo2nld

En deze soldeer/pasta.
IMG_0651.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Kappa7 »

Zal ik ook bestellen.
Lijkt me prima,
Had zelf deze gevonden,
https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... ry_from%3A
Zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 19 okt 2024, 22:35
Misschien niet helemaal de zelfde maar dat je zo iets voor dat geld thuis kunt krijgen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050078 ... ry_from%3A
Heb er gelijk een besteld.
Ben benieuwd. Die Chinezen dumpen ook alles :rofl: Ik had er vorig jaar eentje van rond de 70 euries en die fikte in een paar maanden snel uit: Element kaduuk.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Mijn simpele hotplate van 5 euro doet het al 2 jaar. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Koekenpan van de Action? :lol:
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Vandaag de print aan de spanning gehad.
Nadat ik de aanpassingen voor pin 2 en 3 had gemaakt.

Was nog geen succes. :(

Trekt 6 amp van de voeding en deze schakelt dan uit.
Mogelijk klopt de voorinstelling van de fets niet meer.
R5/R8(4k7) waren voor +/- 16v in origineel, nu gebruik ik 24V.

Hier door geen metingen mogelijk of er oscillaties zijn.

Suggesties zijn welkom?
Trex 1b schematic.jpg
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 21 okt 2024, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Zou zeggen probeer eerst eens een bias van 100 mA.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Driekwartgeleider »

Kijk eens naar Rod Elliott project 101 voor een wat serieuzer bias ontwerp met ECX10N20 / ECX10P20.
https://sound-au.com/project101.htm

Waarom ga je trouwens niet verder met je LM3886 Overture, en dan de standaard set-up van Texas Instruments zelf volgend?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Betreffende lm3886 begin ik binnenkort met metingen. Snap alleen nog niet waarom de ene print prima werkt en de andere hoge dc offset heeft en oscilleert.

Mijn schema was een modificatie op een diyaudio ontwerp en dit zal nog verder moeten worden uitgewerkt. Maar ik hou van eenvoudig. Er is al een ander ontwerp. https://www.diyaudio.com/community/thr ... st-7815048

Maar ik ga zoals Pjotr al zij mij in de bias instelling verdiepen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Je kunt bv eens beginnen om de gate bias spanning te verlagen door over R6+R7 een weerstand van 680 ohm te zetten.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Bias veranderen gaf geen verandering.

Er was een verwisseling van pin 2 en 3 van de FET's. Schema aangepast en nieuwe printen besteld. :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Had ik er gelijk ook maar een potje ingeklust om de bias netjes in te stellen.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Waar zou ik die potmeter moeten plaatsen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Dat weet je toch wel? Indien niet kun je beter een goed doordacht ontwerp nabouwen. Van John Linsley Hood b.v.
80-100 Watt Mosfet Audio Amplifier.pdf
(2.86 MiB) 88 keer gedownload
Zie ook hier:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 82.361257/
https://startfetch.com/jlh/
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

@Kappa7, ik heb geld van de hotplate terug gekregen. Deal ging niet door. Was te goedkoop om waar te zijn. :(
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Driekwartgeleider »

Il kreeg ook al de betaling teruggestort, kennelijk meer verkocht dan er voorraad was.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Nieuwe printen zijn gearriveerd.
1730408605213.jpeg
Vanavond gemonteerd.
1730408605245.jpeg
Hopelijk morgen tijd om te testen.
1730408605235.jpeg
1730408605224.jpeg
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Met wat simulatie help op DIYaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... ic.424463/
Trex 2d lat fet sim (1).jpg
Trex2.jpg
Hieronder de laatste versie 2d vandaag getest.
Trex1.jpg
Enkele metingen:

- DC aan de uitgang = 0,3mV
- Clippen begint bij 21Vrms aan 8 ohm
- Bereik Ibias = 0...1,5A.(500mA ingesteld).
- Voeding +/- 36V.

Hopelijk later deze week de vervormingsmetingen.

Hieronder het gebruikte schema.
De opamp Q5 wordt gebruikt als correctie voor minimale vervorming.
Totale versterking is R4/R3 = 33x.

T1..4 zorgen ervoor dat de uitgang van de opamp Q5 3 maal wordt versterkt.

Met R5 stel je de ruststroom in.

Met +/-36V voeding zal de output 100Wrms aan 4 ohm zijn.
Voor 100Wrms aan 8 ohm ben je een voeding van +/- 44V nodig, bij +/-36V aan 8 ohm heb je 50Wrms.
Trex 2d schema as-build.jpg
Verder in de bijlages de gebruikte gerber files en LTspice simulatie.
Print 60 x 100mm, allemaal draadonderdelen.
Trex 2d PCB LAT FET.jpg
PCB en onderdelen kosten ongeveer 45 euro.
Bijlagen
T Rex 2d LTspice.zip
(2 KiB) 35 keer gedownload
Gerber Trex 2d PCB.zip
(64.21 KiB) 21 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op wo 01 apr 2026, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Best wel goede vervorming cijfers(0,000058%) bij 1W aan 8ohm. Moet alleen nog 50hz interferentie met de meting zien te verlagen.
Trex 2d distorsion.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Leuk =D> al staat ie met 500mA bias wel in pure klasse-A bij 1W aan 8 ohm. Nu 10W in 4 ohm....
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Bij 10W aan 4ohm ook lage vervorming( 0.00071%).
1743946380212.jpg
64v.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Nog wel laag maar het loopt wel ver door in het spectrum. Waarom eigenlijk zo hoog in zijn bias, staat ie 36W constant te kachelen. Normaal is tussen de 50mA en 75mA voor paartje van deze Fets.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Dat klopt, koellichaam wordt best warm.

Op Diyaudio zijn verschillende ontwerpen met een bias tussen de 200 en 1000mA.
Ik vond 500mA een goede waarde( 2watt classA, daarna B) om te beginnen.
Ik ga ook lagere bias instellingen proberen, ben benieuwd of je het verschil hoort of alleen kunt meten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Pjotr »

Meten vast wel. Mijn praktijkervaring met de Hitachi fets, die vrijwel identiek zijn, is dat het helemaal niet kritisch is. Zeker gehoormatig niet! Het is lang zo kritisch niet als met Bjt's. De gerenommeerde Perreaux versterkers staan ook ergens tussen de 50mA (koud) en 75mA (warm) per paartje. Daarin staan dan 4 paartjes parallel voor 400W_rms.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Trex 2d in zijn behuizing.
Geheel draadonderdelen.

Irust = 100mA.
Voeding 2 x 42V.
IMG_20250706_171318.jpeg
IMG_20250706_171014.jpeg
IMG_20250706_171251.jpeg
Omdat dit concept mij goed bevalt, komt er nog een met 20N/P20 lat fets.
Verwacht vermogen 200 Wrms aan 8 ohm. Voeding 2 x 66V.

Preview.
IMG_0986.jpeg
Plaats reactie