Trex 30/60/90/175/350Watt amp met Lat FET
Moderator: Beheerdersteam
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Ook 1 besteld, ik gebruikte deze https://nl.aliexpress.com/item/10050045 ... pt=glo2nld
En deze soldeer/pasta.
En deze soldeer/pasta.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Zal ik ook bestellen.
Lijkt me prima,
Had zelf deze gevonden,
https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... ry_from%3A
Zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
Lijkt me prima,
Had zelf deze gevonden,
https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... ry_from%3A
Zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Ben benieuwd. Die Chinezen dumpen ook allesKappa7 schreef: ↑za 19 okt 2024, 22:35Misschien niet helemaal de zelfde maar dat je zo iets voor dat geld thuis kunt krijgen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050078 ... ry_from%3A
Heb er gelijk een besteld.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Vandaag de print aan de spanning gehad.
Nadat ik de aanpassingen voor pin 2 en 3 had gemaakt.
Was nog geen succes.
Trekt 6 amp van de voeding en deze schakelt dan uit.
Mogelijk klopt de voorinstelling van de fets niet meer.
R5/R8(4k7) waren voor +/- 16v in origineel, nu gebruik ik 24V.
Hier door geen metingen mogelijk of er oscillaties zijn.
Suggesties zijn welkom?
Nadat ik de aanpassingen voor pin 2 en 3 had gemaakt.
Was nog geen succes.
Trekt 6 amp van de voeding en deze schakelt dan uit.
Mogelijk klopt de voorinstelling van de fets niet meer.
R5/R8(4k7) waren voor +/- 16v in origineel, nu gebruik ik 24V.
Hier door geen metingen mogelijk of er oscillaties zijn.
Suggesties zijn welkom?
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 21 okt 2024, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Kijk eens naar Rod Elliott project 101 voor een wat serieuzer bias ontwerp met ECX10N20 / ECX10P20.
https://sound-au.com/project101.htm
Waarom ga je trouwens niet verder met je LM3886 Overture, en dan de standaard set-up van Texas Instruments zelf volgend?
https://sound-au.com/project101.htm
Waarom ga je trouwens niet verder met je LM3886 Overture, en dan de standaard set-up van Texas Instruments zelf volgend?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Betreffende lm3886 begin ik binnenkort met metingen. Snap alleen nog niet waarom de ene print prima werkt en de andere hoge dc offset heeft en oscilleert.
Mijn schema was een modificatie op een diyaudio ontwerp en dit zal nog verder moeten worden uitgewerkt. Maar ik hou van eenvoudig. Er is al een ander ontwerp. https://www.diyaudio.com/community/thr ... st-7815048
Maar ik ga zoals Pjotr al zij mij in de bias instelling verdiepen.
Mijn schema was een modificatie op een diyaudio ontwerp en dit zal nog verder moeten worden uitgewerkt. Maar ik hou van eenvoudig. Er is al een ander ontwerp. https://www.diyaudio.com/community/thr ... st-7815048
Maar ik ga zoals Pjotr al zij mij in de bias instelling verdiepen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Je kunt bv eens beginnen om de gate bias spanning te verlagen door over R6+R7 een weerstand van 680 ohm te zetten.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Bias veranderen gaf geen verandering.
Er was een verwisseling van pin 2 en 3 van de FET's. Schema aangepast en nieuwe printen besteld.
Er was een verwisseling van pin 2 en 3 van de FET's. Schema aangepast en nieuwe printen besteld.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Had ik er gelijk ook maar een potje ingeklust om de bias netjes in te stellen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Dat weet je toch wel? Indien niet kun je beter een goed doordacht ontwerp nabouwen. Van John Linsley Hood b.v.
Zie ook hier:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 82.361257/
https://startfetch.com/jlh/
Zie ook hier:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 82.361257/
https://startfetch.com/jlh/
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
@Kappa7, ik heb geld van de hotplate terug gekregen. Deal ging niet door. Was te goedkoop om waar te zijn. 
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Il kreeg ook al de betaling teruggestort, kennelijk meer verkocht dan er voorraad was.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Nieuwe printen zijn gearriveerd.
Vanavond gemonteerd.
Hopelijk morgen tijd om te testen.
Vanavond gemonteerd.
Hopelijk morgen tijd om te testen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Met wat simulatie help op DIYaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... ic.424463/
Hieronder de laatste versie 2d vandaag getest.
Enkele metingen:
- DC aan de uitgang = 0,3mV
- Clippen begint bij 21Vrms aan 8 ohm
- Bereik Ibias = 0...1,5A.(500mA ingesteld).
- Voeding +/- 36V.
Hopelijk later deze week de vervormingsmetingen.
Hieronder het gebruikte schema.
De opamp Q5 wordt gebruikt als correctie voor minimale vervorming.
Totale versterking is R4/R3 = 33x.
T1..4 zorgen ervoor dat de uitgang van de opamp Q5 3 maal wordt versterkt.
Met R5 stel je de ruststroom in.
Met +/-36V voeding zal de output 100Wrms aan 4 ohm zijn.
Voor 100Wrms aan 8 ohm ben je een voeding van +/- 44V nodig, bij +/-36V aan 8 ohm heb je 50Wrms.
Verder in de bijlages de gebruikte gerber files en LTspice simulatie.
Print 60 x 100mm, allemaal draadonderdelen.
PCB en onderdelen kosten ongeveer 45 euro.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... ic.424463/
Hieronder de laatste versie 2d vandaag getest.
Enkele metingen:
- DC aan de uitgang = 0,3mV
- Clippen begint bij 21Vrms aan 8 ohm
- Bereik Ibias = 0...1,5A.(500mA ingesteld).
- Voeding +/- 36V.
Hopelijk later deze week de vervormingsmetingen.
Hieronder het gebruikte schema.
De opamp Q5 wordt gebruikt als correctie voor minimale vervorming.
Totale versterking is R4/R3 = 33x.
T1..4 zorgen ervoor dat de uitgang van de opamp Q5 3 maal wordt versterkt.
Met R5 stel je de ruststroom in.
Met +/-36V voeding zal de output 100Wrms aan 4 ohm zijn.
Voor 100Wrms aan 8 ohm ben je een voeding van +/- 44V nodig, bij +/-36V aan 8 ohm heb je 50Wrms.
Verder in de bijlages de gebruikte gerber files en LTspice simulatie.
Print 60 x 100mm, allemaal draadonderdelen.
PCB en onderdelen kosten ongeveer 45 euro.
- Bijlagen
-
- T Rex 2d LTspice.zip
- (2 KiB) 35 keer gedownload
-
- Gerber Trex 2d PCB.zip
- (64.21 KiB) 21 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op wo 01 apr 2026, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Best wel goede vervorming cijfers(0,000058%) bij 1W aan 8ohm. Moet alleen nog 50hz interferentie met de meting zien te verlagen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Leuk
al staat ie met 500mA bias wel in pure klasse-A bij 1W aan 8 ohm. Nu 10W in 4 ohm....
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Nog wel laag maar het loopt wel ver door in het spectrum. Waarom eigenlijk zo hoog in zijn bias, staat ie 36W constant te kachelen. Normaal is tussen de 50mA en 75mA voor paartje van deze Fets.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Dat klopt, koellichaam wordt best warm.
Op Diyaudio zijn verschillende ontwerpen met een bias tussen de 200 en 1000mA.
Ik vond 500mA een goede waarde( 2watt classA, daarna B) om te beginnen.
Ik ga ook lagere bias instellingen proberen, ben benieuwd of je het verschil hoort of alleen kunt meten.
Op Diyaudio zijn verschillende ontwerpen met een bias tussen de 200 en 1000mA.
Ik vond 500mA een goede waarde( 2watt classA, daarna B) om te beginnen.
Ik ga ook lagere bias instellingen proberen, ben benieuwd of je het verschil hoort of alleen kunt meten.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Meten vast wel. Mijn praktijkervaring met de Hitachi fets, die vrijwel identiek zijn, is dat het helemaal niet kritisch is. Zeker gehoormatig niet! Het is lang zo kritisch niet als met Bjt's. De gerenommeerde Perreaux versterkers staan ook ergens tussen de 50mA (koud) en 75mA (warm) per paartje. Daarin staan dan 4 paartjes parallel voor 400W_rms.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Trex 2d in zijn behuizing.
Geheel draadonderdelen.
Irust = 100mA.
Voeding 2 x 42V.
Omdat dit concept mij goed bevalt, komt er nog een met 20N/P20 lat fets.
Verwacht vermogen 200 Wrms aan 8 ohm. Voeding 2 x 66V.
Preview.
Geheel draadonderdelen.
Irust = 100mA.
Voeding 2 x 42V.
Omdat dit concept mij goed bevalt, komt er nog een met 20N/P20 lat fets.
Verwacht vermogen 200 Wrms aan 8 ohm. Voeding 2 x 66V.
Preview.
