Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Ouwebok »

CSD schreef: ma 09 sep 2024, 13:22
Iemand nog een idee over de 'rietjes' die volgens het ontwerp toegevoegd moeten worden?
brKnipsel.JPG
Ik heb altijd gedacht/begrepen dat de rietjes resonanties binnen de basreflexpoort helpen voorkomen door het dwarsoppervlak op te delen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door wouter »

De wand verliezen maak je verhoudingsgewijs erg groot. Maar een basreflex afstemmen met een woofer met een Qts van 0,2 zou ik in een simulatie moeten zien om me iets bij voor te stellen. Die rietjes zou ik eerder bij een te hoge Q verwachten, zoals de Mission 707 met de Vifa C20WG met zwakke magneet.

Een PR op de achterzijde maakt bij mijn baskast prototypes dat de boel gewoon over de vloer begint te schuiven met 2x 3" Dayton ND91. Een no go
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef: ma 09 sep 2024, 18:42
Het klopt natuurlijk wel :mrgreen: De druk in de kast werkt dan via het oppervlak van de PR als veer tegen de PR. Dat heeft dan zijn eigen compliantie. De PR en de kast zijn dus a.h.w. middels die luchtveer met elkaar verbonden. PR en kast zullen elkaar dan in beweging zetten omgekeerd evenredig met de massa's van ieder. Zet je 2 gelijke PR's tegenover elkaar dan zullen de veerkrachten van beide elkaar volledig opheffen en blijft er voor de kast netto niks meer over.
OK, en nu de situatie dat de woofer tegenover de PR zit, op de resonantiefrequentie van het systeem? Dan heft het qua krachtenoverdracht via de lucht elkaar toch ook op?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Pjotr »

Het gaat natuurlijk om het totaal van krachten. Een PR en een speaker zijn fysiek niet identiek. Je hebt ook nog de kracht tegen het oppervlak van de kast zelve. En dat oppervlak zal dan ook niet even groot meer zijn aan beide kanten. Eigenlijk was dat straalmotor vergelijk niet eens zo gek w.d.b. :mrgreen:
Wieger61 schreef: ma 09 sep 2024, 19:47
Wat is de meerwaarde van rietjes?
Dat het werkt! Normaliter is de Q van de BR resonantie zelf, erg hoog. Die tem je wat waardoor de afval en group delay ook geleidelijker wordt. En het zal best goed helpen om de buisresonantie van de BR pijp zelve te dempen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Wieger61 »

markbakk schreef: ma 09 sep 2024, 20:31

OK, en nu de situatie dat de woofer tegenover de PR zit, op de resonantiefrequentie van het systeem? Dan heft het qua krachtenoverdracht via de lucht elkaar toch ook op?
Dacht ik ook, maar uit de frequentie-, amplitude- en krachtkarakteristiek van de woofer en de PR in VituixCAD kun je afleiden dat ze beide niet altijd in fase werken, noch elkaar volledig op kracht compenseren. Zo vergroot de PR boven de resonantiefrequentie de geluidsdruk van de woofer, maar verlaagt die in tegenfase daaronder. In tegenfase trekken ze gezamenlijk aan de kast.. Twee identieke PR's tegenover elkaar sluiten wel op elkaar aan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door markbakk »

Dat snap ik. Ik denk ook dat ik me meer zorgen zou maken over de overdracht van trillingen van de korf van de woofer naar de behuizing dan van die van één of beide PR’s naar de behuizing.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: ma 09 sep 2024, 20:50
Dat het werkt! Normaliter is de Q van de BR resonantie zelf, erg hoog. Die tem je wat waardoor de afval en group delay ook geleidelijker wordt. En het zal best goed helpen om de buisresonantie van de BR pijp zelve te dempen.
Dat het totaal beroerd werkt bedoel je dan.

Het hele idee was nergens op gebaseerd, laatst zijn er meerdere mensen geweest op diyaudio die het hebben getest en het doet meer kwaad dan goed.
Zeker als het gaat om compressie en turbulentie + de bak aan (intermodulatie)vervorming die daar vanaf komt

Voor mensen met een beetje achtergrond in thermodynamica viel dat ook wel te verwachten, maar het is mooi om ook daadwerkelijk praktische metingen te zien.

Het doet overigens niks met de buisresonantie, omdat die gelijk is aan de lengte.
Q-factor als reden geven is maar een rare, daar kun je gewoon op ontwerpen of anders is een stuk dempingsmateriaal tussen de woofer en de poort veel effectiever.

Dus, nee het werkt niet en het valt ook alles behalve aan te raden.

Maar goed er zijn altijd mensen die in sprookjes geloven, besef wel dat die meningen niet zijn gebaseerd op daadwerkelijk objectieve wetenschappelijke resultaten.
In de meeste gevallen is het zelfs gewoon papegaai-gepraat.
Laatst gewijzigd door OWC op di 10 sep 2024, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

markbakk schreef: ma 09 sep 2024, 20:31
OK, en nu de situatie dat de woofer tegenover de PR zit, op de resonantiefrequentie van het systeem? Dan heft het qua krachtenoverdracht via de lucht elkaar toch ook op?
Nee, zoals terecht aangegeven is er een fase verschil (dat kan ook niet anders), daarnaast zijn de maxima van de cone excursie ook totaal anders.
Niet alleen de uitwijking, maar ook de frequentie.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

Ik weet niet of de onderdelen al zijn aangeschaft, maar zo'n vervormingspiek wordt je natuurlijk alles behalve blij van;
Bijlagen
SS_distortion.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door wouter »

Zou dat een rolrand resonantie kunnen zijn? En los even van de meting, wat volgens mij alleen een verhoogde 2e orde harmonische laat zien (bij hoeveel dB trouwens?), de woofer en het ontwerp bevallen gewoon prima. Maar upgraden met een PR achterop zou wel eens kunnen tegenvallen, omkleed met redenen. Vanuit mij geen harde feiten, aangezien er ook goede resultaten zijn met de PR, zie Buchardt Audio. Maar volgens mij is het idee er wel dat de basreflex kan blijven, met rietjes als ze bevallen - want volwassenen geloven niet in sprookjes en als een forumlid het uitvoerig heeft vergeleken noem ik dat ook geen napappegaaien.
CSD
Berichten: 33
Lid geworden op: za 25 sep 2021, 13:16
Locatie: Utrecht

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door CSD »

aangezien er ook goede resultaten zijn met de PR, zie Buchardt Audio
@wouter: dat is precies ook mijn inspiratie bron geweest. Een vriend van mij heeft een paar S400 staan, ze zijn ook vrij dicht tegen de wand te plaatsen. Los van discussie over de kwaliteit van de speaker, waarvan ik persoonlijk denk dat deze bevredigend is, vind het ik design ook erg strak. Mooi speakers klinken toch beter! (volgens mij allemaal SB acoustics drivers, maar Waveguide van tweeter is volgens mij uit de Satori reeks maar tweeter zelf goedkopere serie, heb ik niet terug kunnen vinden)

Toen ik mij bedacht de Scanspeaks weer in te gaan bouwen in een betonnen behuizing wil ik de reflex sowieso niet aan de voorkant (optische en praktische reden: inklemmen van de binnenmal om opdrijving door beton te voorkomen). Daarentegen BR achterzijde vraagt plaatsing speakers meer van de achterwand, maar ook ik heb daar niet alle ruimte toe. Dus de PR leek mij een welkome toevoeging. Maar om prototypes te gaan bouwen, metingen te verrichten en verschillende filters te bouwen, bleek niet mijn cup of tea. Dus na jullie feedback durf ik een rücksichtlose plaatsing niet aan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Barry2001 »

@OWC: heb jij eigenlijk wel eens een speaker gebouwd en hier ook naar geluisterd? Of alleen na papegaaien wat je op diy audio leest?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Shadow »

Ik ben wel nieuwsgierig naar die Buchardt's :relax:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door markbakk »

OWC schreef: di 10 sep 2024, 15:40
markbakk schreef: ma 09 sep 2024, 20:31
OK, en nu de situatie dat de woofer tegenover de PR zit, op de resonantiefrequentie van het systeem? Dan heft het qua krachtenoverdracht via de lucht elkaar toch ook op?
Nee, zoals terecht aangegeven is er een fase verschil (dat kan ook niet anders), daarnaast zijn de maxima van de cone excursie ook totaal anders.
Niet alleen de uitwijking, maar ook de frequentie.
Dat faseverschil is er niet op Fb. En: de krachten bij twee tegenovergestelde PR's heffen elkaar alleen maar op wanneer je ze direct aan elkaar knoopt. Anders brengen ze de kastwanden nog steeds in beweging.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Wieger61 »

Op maar één frequentie zijn de krachten van PR en driver nominaal gelijk. Zie boven. Als je de argumentatie niet volgt, doe dan een test in de praktijk en kom tot je conclusie.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Walt »

Wat mark zegt klopt, de wanden voelen nog steeds dezelfde krachten, maar de krachten van kast naar ondergrond die heffen elkaar wel op, dus de sub stuitert een stuk minder.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

markbakk schreef: wo 11 sep 2024, 8:53
OWC schreef: di 10 sep 2024, 15:40
markbakk schreef: ma 09 sep 2024, 20:31
OK, en nu de situatie dat de woofer tegenover de PR zit, op de resonantiefrequentie van het systeem? Dan heft het qua krachtenoverdracht via de lucht elkaar toch ook op?
Nee, zoals terecht aangegeven is er een fase verschil (dat kan ook niet anders), daarnaast zijn de maxima van de cone excursie ook totaal anders.
Niet alleen de uitwijking, maar ook de frequentie.
Dat faseverschil is er niet op Fb. En: de krachten bij twee tegenovergestelde PR's heffen elkaar alleen maar op wanneer je ze direct aan elkaar knoopt. Anders brengen ze de kastwanden nog steeds in beweging.
Dat klopt, anders zou het systeem ook niet optellen op Fb ;)
Probleem is alleen wel dat de excursie niet perse hetzelfde hoeft te zijn tov de woofer.
Daarnaast is meestal ook de Mms (helemaal) niet gelijk, dus daardoor ook de reactiekracht niet.

Aan elkaar knopen gaat niet goed komen, de druk in de kast is enkel positief of negatief en de PR's bewegen vervolgens daarop mee.
De PR's staan schematisch gewoon parallel aan elkaar, dus dubbele Sd, dubbele Mms, Cms wordt gehalveerd. (of zeg ik die laatste twee nou precies andersom, ik haal ze altijd door elkaar lol).
Dus ze moeten daarom ook precies op dezelfde manier bewegen.

Het klopt idd dat de kastwanden zullen bewegen.

Overigens om even weer een stap terug te nemen en te kijken naar het totaal plaatje, is het naar mijn mening nogal overdreven voor een simpel 2-weg systeem met een woofer met beperkte cone excursie.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

wouter schreef: di 10 sep 2024, 21:45
Zou dat een rolrand resonantie kunnen zijn?
Ziet er meer uit als mechanische mismatch in stijfheid.
Rolrand resonanties geven meestal niet zulke problemen.
Fraai is het niet, en ik zou het absoluut niet aan een klant willen adviseren.
Al helemaal niet voor dit bedrag, dan zijn er genoeg speakers die een stuk beter presteren.
wouter schreef: di 10 sep 2024, 21:45
want volwassenen geloven niet in sprookjes
Juist, dus de aarde is plat en van vaccinaties krijg je autisme?

Maar goed, als iemand er blij van wordt, ga je gang.
Ik ben het namelijk eens dat is wel hetgeen wat bepalend is.
Het bewijst alleen helemaal niks en het kan ZEKER NIET zo worden geformuleerd als absolute waarheid.
Kom dan gewoon met gedegen experimenten en resultaten.
Anders is het gewoon een hypothese en een hoop geklets.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

Barry2001 schreef: wo 11 sep 2024, 7:07
@OWC: heb jij eigenlijk wel eens een speaker gebouwd en hier ook naar geluisterd? Of alleen na papegaaien wat je op diy audio leest?
Ik werk nu al meer dan 15 jaar in dit vakgebied, dus ja, ik heb er ruime ervaring mee.
Misschien niet elke dag, maar zeker wekelijks.
Daarnaast heb ik ook dagelijks gesprekken met andere professionals en businesspartners over dit soort onderwerpen.

Kijk jij trouwens ook wel eens naar iemands achtergrond of ervaring?

Dat kan namelijk erg nuttig zijn om iemands achtergrond en ervaring te begrijpen.
Overigens kan ik het waarderen wanneer mensen op inhoud reageren, dank u.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Wieger61 »

Ik ben wel benieuwd naar de bewijzen dat rietjes niet werken :-)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door OWC »

https://www.diyaudio.com/community/thre ... es.388264/

Er zijn al meerdere discussies gevoerd over rietjes en kleinere poorten, inclusief resultaten.
Uit die resultaten blijkt dat kleinere poorten vaak minder goed presteren op het gebied van compressie, verliezen en daardoor ook de (intermodulatie) vervorming.
Deze zijn namelijk inherent met elkaar verbonden.
Vanuit dat oogpunt kun je dus redelijkerwijs concluderen dat meerdere kleine poorten (zoals rietjes) nooit beter zullen en kunnen presteren.

Maar goed, ik ga ervan uit dat mensen met een gedegen achtergrond en kennis in thermodynamica hier al over nagedacht hebben.

Daarnaast is het belangrijk dat we concreet bewijs zien, door middel van goed uitgevoerde experimenten, waaruit blijkt dat ze inderdaad wel goed werken.
Tot op heden heb ik dergelijke resultaten nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door markbakk »

Wieger61 schreef: wo 11 sep 2024, 17:48
Ik ben wel benieuwd naar de bewijzen dat rietjes niet werken :-)
Rietjes werken wel. Ze doen alleen wat anders dan wat sommigen vermoedelijk willen geloven. Ook zonder τ te snappen, kun je bedenken dat de stromingsweerstand flink hoger wordt met rietjes. Met -zoals ik wil geloven- vermindering van de output en verhoging van de poortruis tot gevolg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Shadow »

Iets met laminair en turbulent, grenslagen en stromingsweerstand?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door beijert »

Hoe kies je eigenlijk de juiste pr? Ik heb een partij liggen van de Scan Speak classic, maar die wil ik eigenlijk ook wel gebruiken bij andere units dan Scan Speak zelf.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Passieve driver voor Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Shadow »

Nobody knows
Plaats reactie