Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

Olaf Analogue schreef: vr 21 jun 2024, 8:11
Met hypex modules ga je een stuk resolutie en karakter van deze luidsprekers inleveren, ze zullen hun fraaie vloeiende karakter verliezen.
Ik zou er voor kiezen om de huidige filter indien nodig van onderhoud te voorzien en ze mooi origineel houden.
een hypex versterker, 4 x UcD700LZ, geen dps plaat versterker ofzo. Nu hangt die tijdelijk aan een fosi v3 gewoon doorgelust en dat klinkt al goed, ik zie niet hoe de hypex usd wat weg zouden halen, is puur versterking
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

Pjotr schreef: vr 21 jun 2024, 11:13
Kweenie, OB mid i.c.m. kastlaag blijft een moeizaam huwelijk. Zou ik eerder denken aan een OB laag tot ca 70 - 80 Hz er onder en een losse sub voor het onderste octaaf.
ja dit was ik dus van plan voordat ik hem hoorde, en hij klinkt echt al heel goed, daarom minder haast en wilde ik het stap voor stap doen, woofer tijdelijk erin laten, elke stap kost ook geld.. het idee was dus een dipole sub te bouwen en dus nog een bass woofer van 80 naar de 500 hz. Alleen hoeft dat allemaal niet in een keer klaar. En dat was de reden dat ik alles los wilde koppelen zodat ik wat vrijheid heb..

En even tegen de misverstanden, ik wil dus niet met dsp gaan werken met deze setup, maar met analoge actieve crossover, de lnk had ik er al bij.

Dus https://www.xkitz.com/collections/activ ... d-xover-3b
En dan 4 x (of nou ja moet er dus 2 bij kopen en dus 6) x https://www.hypex.nl/products/amplifier ... d700lz-oem
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Uhh die ML is een twee weg speaker. Dan heb je twee van deze nodig toch… https://www.xkitz.com/collections/activ ... d-xover-2b
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

Olaf Analogue schreef: vr 21 jun 2024, 8:11
Met hypex modules ga je een stuk resolutie en karakter van deze luidsprekers inleveren, ze zullen hun fraaie vloeiende karakter verliezen.
Ik zou er voor kiezen om de huidige filter indien nodig van onderhoud te voorzien en ze mooi origineel houden.
Het is al wat jaren geleden dat Gerhard de eerste Hypex Fusion amps mee nam naar een luisterdag op een setje monitors uit het populaire segment, daar kon ie binnen 5 minuten een actieve speaker van maken middels wat jumpers om te steken, ik denk dat iedereen die daarbij was vanaf die dag wel de potentie en mogelijkheden van actief filteren begreep. Maar maak niet de fout om te denken dat het makkelijker is, resolutie en karakter verliezen? Denk dat die monitors toen er echt stappen op vooruit gingen en dat waren al goed bekend staande modellen zeg maar...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Pjotr »

Die wel toen. Maar de ESL's van deze ML's hebben een resolutie de wel een paar stappen verder gaat dan tijdens die demo. Niet alleen dat, dat hebben ze zowel op hoger volume als juist ook op laag volume. En dat laatste hebben maar weinig conus speakers. Dat is echt karakteristiek voor ESL's en alu ribbons. Dat wil je graag behouden en voor zover het kan, doortrekken naar het laag. In die zin ben ik het wel met Olaf eens en zou een reguliere Ucd ook niet mijn keuze zijn. Dan ligt Purifi/Nilai meer voor de hand.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

Ik denk dat je het met beide goed kan doen, passief of actief, maar ook fout en dan worden de keuzes van een ontwerper als snel aangezien als 'verlies aan resolutie bij het actief aansturen van speakers' ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: vr 21 jun 2024, 16:22
Die wel toen. Maar de ESL's van deze ML's hebben een resolutie de wel een paar stappen verder gaat dan tijdens die demo. Niet alleen dat, dat hebben ze zowel op hoger volume als juist ook op laag volume. En dat laatste hebben maar weinig conus speakers. Dat is echt karakteristiek voor ESL's en alu ribbons. Dat wil je graag behouden en voor zover het kan, doortrekken naar het laag. In die zin ben ik het wel met Olaf eens en zou een reguliere Ucd ook niet mijn keuze zijn. Dan ligt Purifi/Nilai meer voor de hand.
Zeker minimaal Fusion met Ncore idd.
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

Leeuwarden schreef: vr 21 jun 2024, 15:46
Uhh die ML is een twee weg speaker. Dan heb je twee van deze nodig toch… https://www.xkitz.com/collections/activ ... d-xover-2b
ja ik kan tellen :| ik wil er dus nog een sub bij, dat maakt drie
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

Maar okay, ik laat de crossover voorlopig lekker zitten en maak eerst een sub voor eronder.

En ja purify amp boards zat ik ook naar te kijken maar die zijn echt duur. Ik maak eerst dit af, kan het altijd nog vervangen. Maar als ik wat mis weet ik dat het eventueel daaraan kan liggen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Nou, mooi, dan tellen we maar af tot het project ook af is…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

raymondvanmil schreef: vr 21 jun 2024, 16:58
Maar okay, ik laat de crossover voorlopig lekker zitten en maak eerst een sub voor eronder.

En ja purify amp boards zat ik ook naar te kijken maar die zijn echt duur. Ik maak eerst dit af, kan het altijd nog vervangen. Maar als ik wat mis weet ik dat het eventueel daaraan kan liggen.
Ik denk dat je begint bij de juiste verbeterpunten....
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door rikpost »

Ik vond de Hypex dsp ook altijd minder klinken dan mijn Groundsound dsp .
Dat merkte ik op bij KII en Grim audio net of je een beetje de muziek weghaalde .

Totdat ik de Kad 7 op de beurs hoorde ( ook hypex ) klonken super gedetailleerd en ook muziekaal .
Het heeft toch gewoon meer met de implementatie te maken dan met de techniek
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

Plus dat jij met 'de Hypex dsp' de DLCP bedoeld denk ik? En de KAD zit er ff 10 jaar aan ontwikkeling achter...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door rikpost »

Ik weet eerlijk gezegd niet of het de DCLP is in de KAD 7 het
Is hun laatste model volgens mij !
Er zit een 32 bit sigma dsp in als die informatie klopt !

https://www.analog.com/en/product-categ ... 20products.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

Nee de KAD zit de nieuwere OEM dsp in, ik bedoelde de vergelijking van de DLCP met jouw Groundsound t.o.v. de laatste serie dsp in Hypex z'n programma, daar zit heel veel verandering in op papier, maar als ik het goed begreep was de DLCP meer een oefening die beschikbaar gemaakt is voor de DIY gemeenschap.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Ben wel benieuwd hoe je met een 3-weg actief filter zonder dsp een sub gaat aansturen…
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door rikpost »

Ah oké !
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Shadow »

We gaan behoorlijk off topic idd, excuses.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”