120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
Moderator: Beheerdersteam
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
daarvoor moet je Chris bedanken 
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
In het draadje van de betonnen luidspreker had Peter een link geplaatst over het afstraalpatroon van een tweeweg bij de overgangsfrequentie.
https://www.ranecommercial.com/kb_artic ... ticle=2134
Nu heb jij de 'tweeter' naast de woofer (box op de kant) en zou je uitdoving ergens (op 30graden) in het horizontale vlak hebben. In hoeverre heeft het systeem hier last van? Ik meen dat de overgang op 400 Hz zat, misschien is de golflengte daarbij lang genoeg ten opzichte van de afstand tussen tweeter en woofer.
https://www.ranecommercial.com/kb_artic ... ticle=2134
Nu heb jij de 'tweeter' naast de woofer (box op de kant) en zou je uitdoving ergens (op 30graden) in het horizontale vlak hebben. In hoeverre heeft het systeem hier last van? Ik meen dat de overgang op 400 Hz zat, misschien is de golflengte daarbij lang genoeg ten opzichte van de afstand tussen tweeter en woofer.
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
400 Hz helpt, maar lost het niet geheel op. maar drivers naast elkaar is in geen enkele speaker handig voor horizontale afstralingrichard schreef: ↑vr 09 feb 2024, 20:14Nu heb jij de 'tweeter' naast de woofer (box op de kant) en zou je uitdoving ergens (op 30graden) in het horizontale vlak hebben. In hoeverre heeft het systeem hier last van? Ik meen dat de overgang op 400 Hz zat, misschien is de golflengte daarbij lang genoeg ten opzichte van de afstand tussen tweeter en woofer.
daarom had ik een paneetlje waar je mid tweet mid had. dan is het horizontaal zowel links als rechts het zelfde.
Laatst gewijzigd door WrineX op za 10 feb 2024, 0:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
Het paneel dat Chris liet horen was toch MTM in verticale opstelling?
Ik kan me een elektrostaat herinneren waarbij de middelste draden werden aangestuurd voor het hoog en de rest aan weerszijden voor het laag. Het membraan is dan één aangedreven vel.
Wellicht dat zo iets ook voor een magnetostaat mogelijk is?
Gerhard had ooit een Italiaanse AMT met dat principe (geen idee wat daarvan gekomen is).
Ik kan me een elektrostaat herinneren waarbij de middelste draden werden aangestuurd voor het hoog en de rest aan weerszijden voor het laag. Het membraan is dan één aangedreven vel.
Wellicht dat zo iets ook voor een magnetostaat mogelijk is?
Gerhard had ooit een Italiaanse AMT met dat principe (geen idee wat daarvan gekomen is).
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
Ja die van Chris is een MTM
Bij een esl kan dat makkelijk inderdaad, wat je doet is eigenlijk alleen het hoog weg halen bij de rest. verder speelt het geheel laag, er is nog wel een beetje een discussie geloof ik of het bewegen van het folie invloed heeft op het hoog, bij een esl in theorie... zou het prima moeten zijn gezien het lineair zou moeten zijn. bij een planar magnetic is het een beetje moeilijke gezien de afstand van magneet tot spoel invloed heeft op de efficiëntie (en die is zelden lineair zelfs niet in push pull, wel beter) als je dat in het midden zou hebben als tweeter moduleert het mee op het laag. als je net als een esl het laag en hoog laat spelen dan heb je redelijk geklooi met meerdere spoelen in serie parallel etc , buiten dat is een spoel voor laag wat dikker dan een tweeter , en is dus ook te zwaar
ik had het ooit op deze manier soort van opgelost, niet echt een beauty
maar klonk niet onaardig. ik ga het nog eens maken denk ik
Bij een esl kan dat makkelijk inderdaad, wat je doet is eigenlijk alleen het hoog weg halen bij de rest. verder speelt het geheel laag, er is nog wel een beetje een discussie geloof ik of het bewegen van het folie invloed heeft op het hoog, bij een esl in theorie... zou het prima moeten zijn gezien het lineair zou moeten zijn. bij een planar magnetic is het een beetje moeilijke gezien de afstand van magneet tot spoel invloed heeft op de efficiëntie (en die is zelden lineair zelfs niet in push pull, wel beter) als je dat in het midden zou hebben als tweeter moduleert het mee op het laag. als je net als een esl het laag en hoog laat spelen dan heb je redelijk geklooi met meerdere spoelen in serie parallel etc , buiten dat is een spoel voor laag wat dikker dan een tweeter , en is dus ook te zwaar
ik had het ooit op deze manier soort van opgelost, niet echt een beauty
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
AudioStatic principe. Quad deed het nog ingewikkelder.
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
ja alleen audiostatic deed het vrij beperkt, je kunt de stator verder op delen om het vlak te krijgen. ten kosten van spl.
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
Hoe dan ook; de keren dat ik met grote elektro- of magnetostaten ben geconfronteerd; ze hebben iets aantrekkelijks wat je weinig in conventionele dynamische systemen aantreft.
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
Helemaal mee eens. Ben je daar eenmaal aan gewend, dan is er eigenlijk geen weg terug. In uiterste laag hebben ze mijns inziens wel ondersteuning nodig van een sub met lage Q, bij voorkeur ook in dipool opstelling. En de spreiding is vaak wel een dingetje waardoor de sweet spot vrij klein kan zijn.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat open baffle systemen met goede gewone drivers héél dicht in de buurt kunnen komen. Het meeste gaat kennelijk fout door het kastje. Gewoon niet doen dus, kastjes
Maar ik moet eerlijk zeggen dat open baffle systemen met goede gewone drivers héél dicht in de buurt kunnen komen. Het meeste gaat kennelijk fout door het kastje. Gewoon niet doen dus, kastjes
Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1872223
deze is vrij extreem in die richting
deze is vrij extreem in die richting
