120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door WrineX »

daarvoor moet je Chris bedanken :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door richard »

In het draadje van de betonnen luidspreker had Peter een link geplaatst over het afstraalpatroon van een tweeweg bij de overgangsfrequentie.
https://www.ranecommercial.com/kb_artic ... ticle=2134

Nu heb jij de 'tweeter' naast de woofer (box op de kant) en zou je uitdoving ergens (op 30graden) in het horizontale vlak hebben. In hoeverre heeft het systeem hier last van? Ik meen dat de overgang op 400 Hz zat, misschien is de golflengte daarbij lang genoeg ten opzichte van de afstand tussen tweeter en woofer.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door WrineX »

richard schreef: vr 09 feb 2024, 20:14
Nu heb jij de 'tweeter' naast de woofer (box op de kant) en zou je uitdoving ergens (op 30graden) in het horizontale vlak hebben. In hoeverre heeft het systeem hier last van? Ik meen dat de overgang op 400 Hz zat, misschien is de golflengte daarbij lang genoeg ten opzichte van de afstand tussen tweeter en woofer.
400 Hz helpt, maar lost het niet geheel op. maar drivers naast elkaar is in geen enkele speaker handig voor horizontale afstraling :) links van de speaker zal het anders klinken/meten dan rechts van de speaker. Daarom is symmetrisch handiger, of boven elkaar, dan heb je wel dat probleem verticaal. jammer genoeg is bijna elke fullrange planar magnetic op deze manier opgebouwd. Symmetrisch zou al helpen, maar dat is onhandig wat betreft bouwen :) Apogee, Magnepan, Diptique, etc etc allemaal hebben ze het zelfde probleem, maar die crossen vaak nog hoger :(

daarom had ik een paneetlje waar je mid tweet mid had. dan is het horizontaal zowel links als rechts het zelfde.
Laatst gewijzigd door WrineX op za 10 feb 2024, 0:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door richard »

Het paneel dat Chris liet horen was toch MTM in verticale opstelling?

Ik kan me een elektrostaat herinneren waarbij de middelste draden werden aangestuurd voor het hoog en de rest aan weerszijden voor het laag. Het membraan is dan één aangedreven vel.
Wellicht dat zo iets ook voor een magnetostaat mogelijk is?
Gerhard had ooit een Italiaanse AMT met dat principe (geen idee wat daarvan gekomen is).
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door WrineX »

Ja die van Chris is een MTM
Bij een esl kan dat makkelijk inderdaad, wat je doet is eigenlijk alleen het hoog weg halen bij de rest. verder speelt het geheel laag, er is nog wel een beetje een discussie geloof ik of het bewegen van het folie invloed heeft op het hoog, bij een esl in theorie... zou het prima moeten zijn gezien het lineair zou moeten zijn. bij een planar magnetic is het een beetje moeilijke gezien de afstand van magneet tot spoel invloed heeft op de efficiëntie (en die is zelden lineair zelfs niet in push pull, wel beter) als je dat in het midden zou hebben als tweeter moduleert het mee op het laag. als je net als een esl het laag en hoog laat spelen dan heb je redelijk geklooi met meerdere spoelen in serie parallel etc , buiten dat is een spoel voor laag wat dikker dan een tweeter , en is dus ook te zwaar :(

ik had het ooit op deze manier soort van opgelost, niet echt een beauty :) maar klonk niet onaardig. ik ga het nog eens maken denk ik :)

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef: vr 09 feb 2024, 22:49
Het paneel dat Chris liet horen was toch MTM in verticale opstelling?

Ik kan me een elektrostaat herinneren waarbij de middelste draden werden aangestuurd voor het hoog en de rest aan weerszijden voor het laag. Het membraan is dan één aangedreven vel.
AudioStatic principe. Quad deed het nog ingewikkelder.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door WrineX »

ja alleen audiostatic deed het vrij beperkt, je kunt de stator verder op delen om het vlak te krijgen. ten kosten van spl.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door richard »

Hoe dan ook; de keren dat ik met grote elektro- of magnetostaten ben geconfronteerd; ze hebben iets aantrekkelijks wat je weinig in conventionele dynamische systemen aantreft.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door 90000006 »

Helemaal mee eens. Ben je daar eenmaal aan gewend, dan is er eigenlijk geen weg terug. In uiterste laag hebben ze mijns inziens wel ondersteuning nodig van een sub met lage Q, bij voorkeur ook in dipool opstelling. En de spreiding is vaak wel een dingetje waardoor de sweet spot vrij klein kan zijn.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat open baffle systemen met goede gewone drivers héél dicht in de buurt kunnen komen. Het meeste gaat kennelijk fout door het kastje. Gewoon niet doen dus, kastjes :hide:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door architect »

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1872223
deze is vrij extreem in die richting
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 120 cm lange Planar tweeter + frame voor Hengelo ZBA 2024

Bericht door richard »

90000006 schreef: za 10 feb 2024, 21:18
Helemaal mee eens, Ben je daar eenmaal aan gewend. ...
Aan de andere kant. Wie eet er iedere dag wat hij het lekkerst vindt?

Wat pleit voor het hebben van meerdere opties wat betreft de weergave van muziek.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”