Daar heb je inderdaad alleen mee te bij een streamer/mediaplayer.
CD Speler I2S connector inbouwen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Logisch....
Daar heb je inderdaad alleen mee te bij een streamer/mediaplayer.
Daar heb je inderdaad alleen mee te bij een streamer/mediaplayer.
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
In audiofiele kringen staat deze als "minderwaardig" bekend ten opzichte van een coaxiale verbinding.
Enige technische onderbouwing voor die stelling heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden.
Zoals met zoveel dingen zal dit ook wel zich tussen de oren bevinden.
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Yep, hoorde geen verschil.
Maar dat zal zich ook wel tussen mijn oren bevinden.
Maar dat zal zich ook wel tussen mijn oren bevinden.
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Die was er afgelopen zomer in Ermeloo. Ging toen over de hoorbaarheid van "jitter, een van de grote gebreken van S/PDIF/Toslink zoals men beweert. Je moet het echt wel heel veel slechter maken dan een gemiddelde Toslink/S/PDIF is, om een verschil te horen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Het eerst waar ik meestal naar vraag, is of mensen een foto kunnen maken van de kamer waarin ze luisteren en de speaker setup
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Zo te zien is er helemaal geen Toslink aanwezig achterop een CD930...
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Wat een gezeik allemaal weer. Er is er niet één die kan vertellen of een i2s stekkertje/aansluiting zit op de laser eenheid CDM-9
Dat zoek ik dan wel zelf wel uit.
Het is gewoon weer een gepensioneerde oude wijven afdeling hier.
Ik heb i2c gebruikt met kabels van 2 meter (en op de scoop gecheckt) waar het signaal nog prima doorkomt.
Dus zeik nou niet over dat het alléén op een printplaatje kan tussen componenten, anders zouden er geen connectors op audio zitten.
Maar ik heb het al weer gezien hier, lullen jullie maar lekker verder.
tot nooit weer ziens, stelletje zeikerds en speciaal de grootste zeikerd van het forum ds commercieel.
wat een mafkees!
Dat zoek ik dan wel zelf wel uit.
Het is gewoon weer een gepensioneerde oude wijven afdeling hier.
Ik heb i2c gebruikt met kabels van 2 meter (en op de scoop gecheckt) waar het signaal nog prima doorkomt.
Dus zeik nou niet over dat het alléén op een printplaatje kan tussen componenten, anders zouden er geen connectors op audio zitten.
Maar ik heb het al weer gezien hier, lullen jullie maar lekker verder.
tot nooit weer ziens, stelletje zeikerds en speciaal de grootste zeikerd van het forum ds commercieel.
wat een mafkees!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Ach als ze direct beginnen te schelden mis je er ook niets aan.
Als ik van Peter, Gerhard en Bart een gelijkluidend antwoord zou krijgen, ook al is de beleefdheidsheidsgraad verschillend, dan zou ik niet zo betweterig hoog van de toren blazen.
Als ik van Peter, Gerhard en Bart een gelijkluidend antwoord zou krijgen, ook al is de beleefdheidsheidsgraad verschillend, dan zou ik niet zo betweterig hoog van de toren blazen.
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Goed punt van je Leo.
Als ik dergelijke informatie zou willen weten zou ik mij uitgebreid verdiepen in de schema's en service manuals van de betreffende apparaten.
Die zijn ruimschoots voorhanden op internet.
Als ik dergelijke informatie zou willen weten zou ik mij uitgebreid verdiepen in de schema's en service manuals van de betreffende apparaten.
Die zijn ruimschoots voorhanden op internet.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 29 dec 2023, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Er komt nooit een I2S signaal uit het loopwerk zelf zo als ik al eerder zei. Heb even in het schema gekeken, er wordt een afgeleide vorm van I2S gebruikt naar de dac chip. Heb je helemaal niets aan. Begint er al mee dat links en rechts een aparte datalijn hebben.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Die datasheet van het loopwerk is van een computer drive trouwens, heb je hier helemaal niets aan.
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Okee. dat had ik niet gezien.
Bijlage is verwijderd. zonde van de ruimte op de server om te laten staan.
Bijlage is verwijderd. zonde van de ruimte op de server om te laten staan.
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Nee. Wat uit de laser eenheid komt is geen i2s, dat gaat eerst in het IC in dat de laser eenheid bestuurt, uit dat ic komt i2s dat dan naar het DAC is gaat.
Het is i2s niet i2c....jerolee schreef: ↑vr 29 dec 2023, 7:47Ik heb i2c gebruikt met kabels van 2 meter (en op de scoop gecheckt) waar het signaal nog prima doorkomt.
Dus zeik nou niet over dat het alléén op een printplaatje kan tussen componenten, anders zouden er geen connectors op audio zitten.
Maar ik heb het al weer gezien hier, lullen jullie maar lekker verder.
i2s op de print tussen de IC's is TTL, dat wat je op de 2meter kabel heb gezien is dan meestal eerst omgezet in een LVDS signaal dat aan de ontvangende kant weer TTL van gemaakt wordt.
Wij van WC-eend wensen u een prettige jaarwisseling.
Ps. en niet stiekem nog kijken heh!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Dat was ook mijn gedachte.
Niet het antwoord krijgen waar je op hoopte en dan vervolgens beetje boos gaan lopen doen.
Sorry, maar dan heb ik ook weinig zin meer om te gaan helpen.
Het is ook niet alsof ik al vele jaren PCB's met I²S signalen ontwikkel enzo......
Zoals ik al direct zei, ja er zijn mensen die het wel via kabels doen, and your mileage may vary. (weet ik uit ervaring)
Het is oorspronkelijk nooit voor die manier ontwikkeld.
Dat betekent niet dat het absoluut onmogelijk is, maar wel dat je niet weet wat voor rotzooi je krijgt.
Terwijl de voordelen tov een SPDIF uit (die er al is) minimaal zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Ik ben uit beleefdheid even het schema ingedoken en zoals ik al verwachte is er geen bruikbaar I2S signaal af te takken. Ding is uit 1991 en ondanks dat Philips I2S in 1986 ontwikkelde wil het niet zeggen dat ze het in hun producten toepasten.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
Volgens mij ondersteunt het gewoon normaal I²S als ik de datasheet bekijk;ds23man schreef: ↑vr 29 dec 2023, 9:59Er komt nooit een I2S signaal uit het loopwerk zelf zo als ik al eerder zei. Heb even in het schema gekeken, er wordt een afgeleide vorm van I2S gebruikt naar de dac chip. Heb je helemaal niets aan. Begint er al mee dat links en rechts een aparte datalijn hebben.
http://www.dalojan.nl/tube/saa7350_bw.pdf
Dat gezegd hebbende, hangt het er maar weer vanaf wat er aan de receiver kant wordt ondersteund.
edit: Hij staat nu ook in Sony serial format 16 bits.
Trouwens, het is ook maar een 20 bits DAC, met een DR van 98dB en THD van -96dB.
Dan zit er ook nog een sm5840a tussen, terwijl de spdif direct uit de PCF3523 komt (leuk dat er trouwens een typo zit in de manual!
Dus volgens de logica en wensen van de TS, zou dit zelfs een betere oplossing zijn.
Het is vooral eerst een probleem creëren en daar dan een oplossing voor zoeken.
Wel vermakelijk om weer eens zo'n oude service manual door te spitten.
Tegenwoordig zit het allemaal in 1 IC verwerkt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CD Speler I2S connector inbouwen
De SAA7350 kan I2S doen maar zo is het niet geïmplementeerd in deze speler. En om het helemaal verwarrender te maken, deze speler is ook geleverd met een TDA bitstream dac die GEEN I2S kan doen.
