Zelfbouw GM70 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Shadow »

Nou eigenlijk nog geen problemen daarmee gehad, die ik bij Audiophonics besteld heb idem. Reichelt vraagt er ongeveer hetzelfde voor...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door SSassen »

De ALPS RK27 serie (blue velvet) is één van de meest gekopieerde potmeters van ALPS, als sinds midden 2000 worden deze aangeboden, sommige kopiëen zijn overtuigender dan andere, maar het is een wildgroei van (Chinese) aanbieders, want kennelijk is het een populair artikel?
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

SSassen schreef: za 30 sep 2023, 12:59
Even ter info, er zijn veel, heel veel, namaak ALPS in omloop, gezien de prijs is die van AD vrijwel zeker een Chinese kopie. Koop dus van een officiële ALPS distributeur en vraag naar de herkomst van de potmeter.
Bedankt voor de info!
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Alvast een begin gemaakt met het plaatsen van de componenten van de Classic One.
Smoorspoelen komen aan de onderkant.
Bijlagen
Layout2.png
WhatsApp Image 2023-10-01 at 14.39.56_fa1d1914.jpg
WhatsApp Image 2023-10-01 at 14.42.15_b0a67634.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

Ik heb wat voor je klaar liggen Walter en daar een pb over gestuurd, heb je die gezien :?: (rechtsbovenaan 'Priveberichten')
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Ontwerp voor de Classic One is klaar. Nu nog alle kastdelen laten maken en dan kan het feest beginnen.

Overigens heb ik besloten om de volume regelaar van Guido te gaan gebruiken.
Bijlagen
Classic One Ontwerp behuizing.jpg
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Iemand ervaring met connectoren en sockets van EIZZ?
Normaal vermijd ik Chinese componenten als de pest, maar deze zien er toch wel goed uit.

http://www.jjyaudio.com/productview.asp?sid=7570

Audiophonics verkoopt ze ook:
https://www.audiophonics.fr/en/rca-sock ... -9894.html
Bijlagen
20170506220758525852.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Leeuwarden »

Even een volume-nabrander! Een Muses van https://www.academyaudio.com/. Voor mij de grootste verbetering die ik op volumeregelaarding gebied heb mogen ervaren.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door tigradekat »

WalterVN schreef: ma 09 okt 2023, 11:00
Iemand ervaring met connectoren en sockets van EIZZ?
Normaal vermijd ik Chinese componenten als de pest, maar deze zien er toch wel goed uit.

http://www.jjyaudio.com/productview.asp?sid=7570

Audiophonics verkoopt ze ook:
https://www.audiophonics.fr/en/rca-sock ... -9894.html
Ik heb de vergulde versie gebruikt in mijn Pass "Whammy" hoofdtelefoonversterker, is prima spul.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door 211audio »

WalterVN schreef: wo 13 sep 2023, 8:33
Iemand toevallig een paar Sylvania 6DW4B op de plank liggen?
Zeker, ik denk nog een stuk of 4 6DW4B. Let je wel op dat je NOVAR buisvoeten nodig hebt?
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

211audio schreef: ma 16 okt 2023, 11:58
WalterVN schreef: wo 13 sep 2023, 8:33
Iemand toevallig een paar Sylvania 6DW4B op de plank liggen?
Zeker, ik denk nog een stuk of 4 6DW4B. Let je wel op dat je NOVAR buisvoeten nodig hebt?
NOVAR buisvoeten heb ik inderdaad nog niet. En die zijn moeilijk te vinden merk ik?
Zijn er anders (betere) alternatieven voor de 6DW4B?
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Trafokappen zijn er in verschilende afmetingen, maar allemaal net niet wat ik wil. De enige kap die wat afmetingen betreft goed was vond ik qua bouw niet goed genoeg.

Vandaag ben ik gaan experimenteren met een zelfgemaakte kap uit de 3D printer. De binnenkant ga ik bekleden met koperfolie voor de afscherming. In de hoeken heb ik schroefdraad getapt voor montage met M3 boutjes.
De kap ga ik spuiten in aluminium kleur. Eerst glad schuren op een vlakke ondergrond. Laagje primer en dan een dun laagje spuitplamuur. Weer schuren en dan in kleur spuiten. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Bijlagen
Inventor.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.34.59_78ef9ddc.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.35.00_98f6c600.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.53.43_b617145b.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.35.00_24912c2e.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.35.01_18b3cc2c.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.35.01_732f4024.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.39.13_d38b5ff0.jpg
WhatsApp Image 2023-10-21 at 13.35.01_e52324bc.jpg
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

tigradekat schreef: ma 09 okt 2023, 16:20
Ik heb de vergulde versie gebruikt in mijn Pass "Whammy" hoofdtelefoonversterker, is prima spul.
Thanks, dan denk ik dat ik een setje ga bestellen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

Leuk idee om die kappen te printen, waarom ook niet. Benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Marp »

Waar print je dit soort toepassingen eigenlijk mee? Is daar vlamvertragend filament met een hoog smeltpunt voor nodig, of voldoen de meeste soorten wel?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

Soms willen met name voedingstrafo’s nog wel eens warm worden idd. Trouwens, hoe print je een horizontaal vlak eigenlijk?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door douwebakker »

Barry2001 schreef: za 21 okt 2023, 17:49
Trouwens, hoe print je een horizontaal vlak eigenlijk?
Ik zou 'm op de kop printen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

Als laagje(s) en dan de wanden opzetten. Ja klinkt logisch.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Als filament gebruik ik nu nog PLA en dat is niet hittebestendig (glastransitietemperatuur van 50 tot 80 graden), maar deze kap is nog maar een prototype om te kijken hoe het eindresultaat er uit gaat zien. Voor de definitieve kappen ga ik ABS gebruiken en dat is meer hittebestendig (glastransitietemperatuur van 105 graden). Ik ga ervan uit dat de voedingstrafo niet meer dan 50 graden zal worden, hooguit 60 (trafo's van AE)
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Barry2001 schreef: za 21 okt 2023, 17:49
Trouwens, hoe print je een horizontaal vlak eigenlijk?
douwebakker schreef: za 21 okt 2023, 18:00
Ik zou 'm op de kop printen.
Inderdaad op z'n kop.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Marp schreef: za 21 okt 2023, 17:40
Waar print je dit soort toepassingen eigenlijk mee? Is daar vlamvertragend filament met een hoog smeltpunt voor nodig, of voldoen de meeste soorten wel?
Beste inderdaad een filament met een hoog smeltpunt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door democles »

Ik heb de ervaring dat AE trafo,s bloed heet kunnen worden.
Misschien is een rooster in de top nog niet zo verkeerd.
Met wat chassis gaten onderin.
Wel mooi geprint :goedzo:
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

democles schreef: za 21 okt 2023, 20:54
Ik heb de ervaring dat AE trafo,s bloed heet kunnen worden.
Misschien is een rooster in de top nog niet zo verkeerd.
Met wat chassis gaten onderin.
Wel mooi geprint :goedzo:
Ik heb het inderdaad gelezen. Enig idee welke temperatuur? Ik heb nog nooit een trafo meegemaakt die ik niet meer aan kon raken.
Ik kan Nylon filament gebruiken. Daar is de smelttemperatuur nog hoger van dan ABS (dacht 170 graden).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Shadow »

Ik zou dat eens opmeten als je versterker speelt?
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Shadow schreef: za 21 okt 2023, 21:33
Ik zou dat eens opmeten als je versterker speelt?
Die moet nog gebouwd worden
Plaats reactie