Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door snoef3 »

die hifi rose is toch gewoon een android met usb dac en versterker? of ben ik te snel nu?

en @ds23man: Vermarkten van service ja. De invoed van aandeelhouders steeg terwijl service afnam? Dat is ongeveer dezelfde grafiek in dezelfde periode als dat bnp steeg terwijl welzijn afnam. En het einde van het verhaal van trickle down economics. Maar ik dwaal af nu.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door dre »

Heb je goed gekeken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door hannesie »

De HIFI Rose is er in verschillende smaken inmiddels, alleen de streamer als functie is dan de laatste.

https://eng.hifirose.com/RS130
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door Pjotr »

Tja, mikt duidelijk op de haaiend consument en niet op de gewone met al die fantasie prietpraat bla bla. Specially processed aluminium... toe maar!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

Ben eigenlijk al blij dat iets 5 jaar werkt....

Een kleine opsomming over 23 jaar:

In 2000 over van analoge lijn naar ISDN-2 zodat we konden internetten ( isa kaart in de PC). Zaten wel gelijk vast aan Quatrovox telefooncentrale. Paar jaar later over op ADSL, de KPN modem had geen router dus kon zelf 1 aanschaffen. Weer een paar jaar later kwam ADSL+. Weer een nieuwe modem/router kopen. Inmiddels wel een flitsende snelheid van 5 MB op gunstige momenten, krijg je als je 6km van de wijkcentrale zit. Toen kwam VDSL, HOERA! Maar niet voor ons, is gebundelde 2 lijnen maar hier komt alleen 1 lijn binnen.... Een aantal jaren geleden vond de KPN het nodig om ISDN-2 op te heffen maar bood niet meer de mogelijkheid om twee diensten op 1 lijn aan te bieden, dus in ons geval een analoge lijn of ADSL met VOIP. Maar wacht even, we hebben een alarmcentrale die via een analoge kiezer in verbinding staat met de meldkamer. Dus ADSL eruit, modem en telefooncentrale ( 2 eigenlijk, had er 1 nieuw in doos als reserve liggen) op de schroothoop en een overbodige UPS voor de telefooncentrale. En 60 euro per maand abbo flat rate. Nog steeds geen glasvezel door dit debacle:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1030412/ ... -niets-van

Dus nu internet via een 4G router a 30 euro per maand.

Dan het TV verhaal. Geen kabel hier in het buitengebied. Dus begonnen met een analoge sat ontvanger voor de commerciële zenders en een hark op het dak. Analoog werd digitaal, weer een stukje schroot. Je kon ook gelijk je LNB vervangen en de schotel opnieuw uitrichten. Een ontvanger op 2/3 TV's is onhandig, dus nieuwe ontvanger die met 2 tuners 2 kanalen kon ontvangen op 1 smartcard. De satboer vond het toen nodig om de codering te veranderen. Dus 3 Dreamboxen erin die via ethernet 1 kaart konden delen. Ondertussen begonnen ze de NED zenders te verdelen over 2 Astra's, dus weer een andere LNB. Gelijk een multisat schotel geplaatst met speciale verdeler. Ondertussen kwamen de HD kanalen en werden de SD streams uitgeschakeld en dus weer 3 ontvangers op de schroothoop. Ondertussen hadden ze ook de refresh rate van de kaarten aangepast zodat je voor elke ontvanger een aparte kaart moest hebben ( extra abbo). Ondertussen diverse overleden LNB's ( ALPS!) en verdeler. En dan hebben we het nog niet eens over het regelmatige wisselen van de transponders en frequenties waardoor je steeds je zenderlijst handmatig weer moet indelen. En dat voor elke ontvanger. Inmiddels heeft dit grapje denk ik 5000 euro gekost en de abbo kosten liggen inmiddels op 50 euro per maand voor 2 TV's.

Dan denk je hoera, glasvezel. Toen de uitrol hier in het buitengebied begon was Kabelnoord de provider. Perfect, TV via DVB-C na de modem en geen gezeur met beperkingen qua aantallen en kaarten. Al mijn TV's kunnen overweg met DVB-C. Kabelnoord heeft op een gegeven moment de stekker eruit getrokken omdat Rodin er een puinhoop van maakte. Alle andere glasvezel providers werken met IPTV, heel leuk maar de enige TV die dat zou kunnen ( de grote Pannie in de slaapkamer) wordt niet ondersteund omdat dat ding met FireFox TV OS werkt. Moet je nagaan een toestel uit 2018. Dus dat worden weer allemaal extra kastjes ( en AB's) met de nodige (abbo) kosten.

Dus per maand lekt er hier 140 euro per maand weg ex de mobiele abbo's. En dan hebben we nog niet eens Netflix achtige dingen.


Eigenlijk ben ik er wel klaar mee.....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door pappaleo »

Tja, als je zo afgelegen woont.....
DtbyhprWsAAZyWJ.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door Pjotr »

Geen verleden, geen heden, geen toekomst... :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

5 km vanaf een plaats met stadsrechten? Heb hier op 3km afstand een kleine AH en op 5 km de grootste AH van de provincie Groningen.

Dus wat is afgelegen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door pappaleo »

Alles wat je nu noemt is te relativeren. :mrgreen:

Maar troost je, ik heb ook gewoon nog ADSL. Deze week legt de KPN overigens wel glasvezel hier in de straat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

ADSL is gewoon een drama als je wat verder van de wijkcentrale af zit:
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door Pjotr »

Het zal inmiddels ook al wel een tijdje VDSL2 zijn. Zeker waar Leo woont.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

Ja, bij telefoonkabels die na de jaren 80 zijn aangelegd. Toch wel verbazingwekkend dat ik met een kabel uit 1952 op 6 km nog 3-5MB haalde.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door snoef3 »

... en bij elke stap nieuwe streaming apparatuur!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door Pjotr »

Had het ook over de situatie bij Leo. Hier ligt al een jaar of 6 VDSL. Haalt standaard 100Mb down en 20Mb up en met bonding het dubbele. Meer hebben we helemaal niet nodig. Ook niet voor 2 TV kijken.
ds23man schreef: di 15 aug 2023, 17:37
Ja, bij telefoonkabels die na de jaren 80 zijn aangelegd. Toch wel verbazingwekkend dat ik met een kabel uit 1952 op 6 km nog 3-5MB haalde.
Daarmee stream je toch met gemak internet radio? En leuter je hier heel wat af... :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

Ja, alleen was upload slechts 300kp/s. Plaatje posten op dit forum was een bakkie koffie halen, dat is nou net de A in ADSL....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

Mijn huidige verbinding via 4G:
Knipsel.PNG
Maar let op: max 5 Gig per 24 uur. (up/down). Ga ik daar overheen mag ik GRATIS 1 Gig bijkopen op de site van Tele 2 via een verbinding van 320kbs... De volgende 1 Gig's mag dan via dezelfde brakke verbinding "bijkopen".
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door SSassen »

Eén van de redenen dat ik weer terug ben naar CD’s …
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ray5150 »

Ik ben nooit weggeweest daarvan... 8-[
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door hannesie »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ds23man »

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef: di 15 aug 2023, 15:26
Ben eigenlijk al blij dat iets 5 jaar werkt....

Een kleine opsomming over 23 jaar:

In 2000………………

Eigenlijk ben ik er wel klaar mee.....
Lijkt mij helder: verhuizen naar de grote stad :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door hannesie »

Dan heb sinds kort dan een nieuwe Chromecast TV die 4K doet en dat merk je wel met de F1TV als er gestreamd wordt.

Voor de TV/telefoon/Internet heb ik dan een € 72 maandelijks en vrij bellen en 2x TV kastjes van Amino.
Alleen als er buiten de afspraken is gebeld zie ik de rekening een paar dubbeltjes stijgen.

Ik kan alleen niet zoveel PV panelen neerleggen als jij doet. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door Pjotr »

Tsja.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door ray5150 »

Eindelijk heb ik eens iets dat beter, sneller en goedkoper is dan dat van Gerhard. :mrgreen:
Naamloos2.png
En dat over een simpel coax kabeltje van 40 jaar oud. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe toekomstbestendig is streaming apparatuur?

Bericht door Kappa7 »

Kan ook al gewoon draadloos hoor.
Heb je geen kabeltje meer voor nodig.
Screenshot_20230819_135114_Speedtest.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”