Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door TabCam »

Woutertje schreef: za 13 mei 2023, 0:13
Heb tijdens de bouw ook de vraag over dempingsmateriaal hier op het forum gesteld. Uiteindelijk bij 2 maten van me wat spul gekocht.
Eerst een ontdreuningslaag erin verwerkt.
20220830_144439.jpg
Is dat alubutyl?
Woutertje schreef: za 13 mei 2023, 0:13
Daarna op advies van m'n vriendjes dit er met 2 lagen in verwerkt:

https://www.heatshieldings.com/nl/2m2-12mm-vilt.html
20220830_172533.jpg
20220830_175015.jpg

Dat was een stuk voordeliger dan de intertechnik damping 30 kan ik jullie vertellen
Ziet er in ieder geval erg mooi uit!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Walt »

Zoals ik het begreep heeft hij het filter zelf ontworpen, dus geen kopie van Tony, maar ben met je eens dat dit niet echt duidelijk is beschreven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef: za 13 mei 2023, 8:44
Walt schreef: vr 12 mei 2023, 15:59
Ha Joram,

Ik hoef er zelf ook niks mee, maar ben benieuwd naar de gekozen topologie en component keuze.
Nou hij heeft in overleg met Tony dit gebouwd, lijkt me dat het filter gewoon een zusje is van wat Tony erin zet.
Leeuwarden schreef: vr 12 mei 2023, 16:44
Woutertje heeft alleen de kast en driverkeuze overgenomen van Tony G. Dat maakt het zeker interessant wat hij met het filter heeft gedaan gezien Tony m.i. een professional is qua filter ontwerp en Woutertje is… uhhh… timmerman.
Nou hij heeft in overleg met Tony dit gebouwd, lijkt me dat het filter gewoon een zusje is van wat Tony erin zet.

Ik ken weinig topics waar het posten van het filter tot positieve feedback heeft geleid, meestal zeuren over goud/platinum/unobtanium
Oh ja en nabouwen zonder toestemming, want dit is nog steeds een ontwerp van een pro die het ontwerp niet vrijgegeven heeft :goedzo:
Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 20:01
Filter zelf ontworpen in Vituix, ben tevreden met het resultaat. Nu een tijd lekker luisteren en daarna daar nog wat mee rommelen
Gaat het, Joram? :shock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Shadow »

Gaat prima Jan, dankjewel :goedzo:
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Haha de kibbellende mannen zijn weer wakker hoor :lagge:

Er zit nu geen extra vulling in de kast dan wat ik eerder liet zien, stond ook niet in het ontwerp.

En voor de duidelijkheid: het filter heb ik zelf ontworpen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dat wil leren. Tevens is het ook best wel prijzig om dat door de grootmeester te laten doen. Tony is wel even bij me thuis geweest tijdens het meten omdat ik gekke resultaten kreeg. Eenmaal aangekomen had ik dat net opgelost en hebben we een uurtje over de speakers gepraat. :bakkie:
IMG-20230504-WA0002.jpeg
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

TabCam schreef: za 13 mei 2023, 9:05
Woutertje schreef: za 13 mei 2023, 0:13
Heb tijdens de bouw ook de vraag over dempingsmateriaal hier op het forum gesteld. Uiteindelijk bij 2 maten van me wat spul gekocht.
Eerst een ontdreuningslaag erin verwerkt.
20220830_144439.jpg
Is dat alubutyl?

Jazeker, ook bij m'n vriendjes gekocht.

https://www.heatshieldings.com/nl/2-mm- ... plaat.html
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Shadow »

Hardstikke goed :goedzo:
Woutertje schreef: za 13 mei 2023, 9:38
Haha de kibbellende mannen zijn weer wakker hoor :lagge:

Er zit nu geen extra vulling in de kast dan wat ik eerder liet zien, stond ook niet in het ontwerp.

En voor de duidelijkheid: het filter heb ik zelf ontworpen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dat wil leren. Tevens is het ook best wel prijzig om dat door de grootmeester te laten doen. Tony is wel even bij me thuis geweest tijdens het meten omdat ik gekke resultaten kreeg. Eenmaal aangekomen had ik dat net opgelost en hebben we een uurtje over de speakers gepraat. :bakkie:
IMG-20230504-WA0002.jpeg
:goedzo:
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Voetjes eronder 8-[

Nu even wachten op de laatste onderdelen om de spikes eronder te monteren, wordt ook een zelfbouw pakketje van verschillende onderdelen...
20230513_143445.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Leeuwarden »

8) Best aardig voor een eerste poging
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Shadow »

Wow! :rock:
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Ik kan natuurlijk even m'n frd en zma bestandjes delen met jullie, ben erg benieuwd wat er uit de hoge hoed kan komen.
Als er behoefte aan is lees ik dat wel. En ben je in de buurt van Hoorn kan je altijd even komen luisteren uiteraard.
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Leeuwarden schreef: za 13 mei 2023, 15:49
8) Best aardig voor een eerste poging
Vond ik zelf ook wel, ga denk ik wel de baffles nog een keer over doen, dat hoogglans zwart is verrekte lastig ](*,)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door MechanicalAnimal »

pwoah, wat een prachtige luidspreker zeg, supernetjes gemaakt, grote klasse!!!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door WrineX »

ziet er super uit !!!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door hardbats »

Knappe speaker hoor! Wanneer is deze op een luisterdag te bewonderen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marcel27
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 13:04
Locatie: Twente

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Marcel27 »

Veel te mooi!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door rikpost »

Deze was even aan mij voorbij gegaan maar mijn complimenten zeg ! :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”