Digital coax kabel hapert?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Digital coax kabel hapert?
Ja, vooral de Ryan/Neutrik stekkers kunnen erg zwaar gaan. Eigenlijk bizar dat je een superduper gouden cinch plugje met een geavanceerde aardverbinding kan kopen voor een luttele 10-tallen euries per stuk waar dan de pin contact moet gaan maken met een blikje in het chassisdeel.
Dat heb ik gemeten en de coax maakt geen contact met de mantel
Ik zou je kabel wel eens willen meten om te zien wat er aan mankeert.
Ik heb hier een Anritsu van het werk en die kan prima laten zien of de kabel echt niet goed is.
Ben alleen nog even aan het herstellen van Covid dus je moet wel even geduld hebben maar het lijkt me best interessant om te zien wat er mis is.
Ik heb hier een Anritsu van het werk en die kan prima laten zien of de kabel echt niet goed is.
Ben alleen nog even aan het herstellen van Covid dus je moet wel even geduld hebben maar het lijkt me best interessant om te zien wat er mis is.
Zowel de dac als streamer open gehad om de coax aansluiting te bekijken en door te meten. Zie niks geks en maakt contact met de pcb. Ook geen barsten in het soldeer of iets dergelijks.
Ik zou ook eens beide kabels meten en kijken of je verschil ziet. Ik had een kabel met op eerste oog gewoon contact maakte, maar bleek bij meten te fluctueren. Die was dus niet goed.
Deze avond bij opabert geweest met de kabel.
Capaciteit gemeten, die was goed voor een 75ohm coax kabel.
Daarna aan de ene kant signaal er op gezet en de andere kant aan de scope. Geen problemen te vinden. Nog vergeleken met andere coax kabels maar alle resultaten waren hetzelfde.
Daarna aan de ene kant signaal er op gezet en de andere kant aan de scope. Geen problemen te vinden. Nog vergeleken met andere coax kabels maar alle resultaten waren hetzelfde.
Raar maar helemaal waarhardbats schreef: ↑ma 03 apr 2023, 21:43Deze avond bij opabert geweest met de kabel.
Ik kan alleen maar aan een externe oorzaak denken
de Dropveter ( goedkoop RCA Mediamarkt kabeltje waar de massa van de stekker aan beide zijden met het dropvetertje verbonden is ) minder gevoelig voor is , ik kan niet hoger dan 70 mhz kijken tot 252 mhz signaal met een griddipper in gekoppelt door de kabel in een lus rondom de oscillator spoel te leggen
Bij 5 mhz Bleef er van 1 volt pp blok niks over , idem met de Gouden Kanarie kabel meer HF dan blok op de scoop
Dropveter 27€ bij Bax voor 1,5 mtr blijkt niks minder HF dicht als de gouden kanarie kabel.
Kan geen conclusie trekken
Iets klopt er niet maar wat ? Geen idee
Nog naar de cinch aansluitingen op zijn Dakje gekeken en doorgemeten?
Dat had Bas niet bij hem Peter
Maar dan is het wel erg raar als die DAC wel muziek geeft met de Mediamarkt kabel en geen muziek met de Canare kabel.
Bas gaf ook aan dat hij op de DAC kon zien dat dat hij geen stabiele datastroom was met de Canare kabel , mischien een soort phase locked loop ?
Ik vind het uiterst vreemd er is iets veranderd in de 6 weken waardoor hij wel muziek geeft op de dropveter van de media markt en niet op de 75 ohm kabel van Canare
Ik denk dat bas misschien die dac is open moet maken en naar de Chassis deel van de Dac moet kijken stel dat de Pin RCA stekker Canare kabel er verder in gaat en iets raakt de Gnd bijvoorbeeld
En het mediamarkt rca stekker iets korter is zomaar een gedachte
Ik heb de dac en streamer al open gehad om te bekijken van binnen en door te Meten. Daar is ook niks aan de hand. Meet goed en geen gebroken soldeerverbindingen.
Ja, zoiets was al eerder geopperd. Dus vandaar. Dit soort Voodoo is vrijwel altijd een brakke connectie ergens. Destijds heel wat fouten gezocht in pro video montagesets: Check eerst alle interface D-connectors visueel. 10 tegen 1 dat er ergens een pinnetje terug gedrukt zit. Of stuk lastiger, een soldering van een connector in de print die door gebruik los is gaan zitten.
Schrijf je nou dat de canare kabel zijn massa/shield maar aan 1 kant (1 cinch) vast heeft zitten? Of begrijp ik het verkeerd?OpaBert schreef: ↑ma 03 apr 2023, 23:45[...]hardbats schreef: ↑ma 03 apr 2023, 21:43Deze avond bij opabert geweest met de kabel.
de Dropveter ( goedkoop RCA Mediamarkt kabeltje waar de massa van de stekker aan beide zijden met het dropvetertje verbonden is ) minder gevoelig voor is[...]
Dat heb je goed gezien. Omdat het alleen als afscherming wordt gebruikt en aan beide kanten aansluiten voor aardlussen kan zorgen.
inderdaad. geen wonder dat het niet werkt. nu loopt je 'gnd' via chassis, y-condensatoren, veiligheidsaarde, de lucht, parasitaire c's in de trafotjes (mits aanwezig), je voeten.. Joost mag het weten.
Sluit de shield netjes aan beide kanten aan, wedden dat hij het doet.
Sluit de shield netjes aan beide kanten aan, wedden dat hij het doet.
Hij deed het al zoals de kabel nu is, dus met de schielding maar aan 1 kant aangesloten. Er loopt ook geen informatie over de gnd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Welke gek heeft dit bedacht, een asymmetrische verbinding met aan 1 kant de aarde/nul losgekoppeld.

- VintageHarry
Ik vermoed toch dat de aarde/nul, net als het signaal, over een “gewoon” draadje van plug naar plug gaat? En dat daarnaast de afscherming maar aan 1 zijde gekoppeld is aan die nul ?
https://www.canare.co.jp/en/products/ca ... d=4_010_2v Is gewoon een 75 coax met "double braided shield". Maar als dat nog niet goed genoeg is kun je i.d.d. maar beter dropveter gebruiken blijkt 
Toch de shielding aan beide kanten aangesloten nu en de kabel lijkt weer te werken. Blijft toch raar dat hij weken gewerkt heeft met de shielding los aan de dac kant en dat het na mijn trip in de US niet meer werkte... ach het lijkt opgelost 
Ja i.d.d. heel raar. Dus of niet meer naar de US of geen Spooky Canare meer gebruiken
Maarreh..... doe ons een lol en sluit het voortaan ordentelijk aan.
Over het algemeen bevalt zowel de VS als Canare kabel me prima. Dan zal ik voortaan alles maar gewoon aan elkaar solderen en de adviezen van de doorgewinterde kabelbouwers in de wind slaan.
Afscherming kabel Aan de signaal gevende kant vast aan de stekker en los aan de onvangende kant
Dus je stekker die in je dac zit of pick up daar moet de shield aan de stekker vast powerflux ?
Ik heb het nog nooit nodig gehad en met een dhz snoer ook beide stekkers aan de afscherming gesoldeerd
Dus je stekker die in je dac zit of pick up daar moet de shield aan de stekker vast powerflux ?
Ik heb het nog nooit nodig gehad en met een dhz snoer ook beide stekkers aan de afscherming gesoldeerd