Zandor, bedankt voor de kennis.
Wat betreft de baffle step maak ik mij idd voor mijn woofer niet zo'n zorgen: zijpaneel (want sidefire) = 32 cm, dus F3baffle-step= 360 Hz. No problem met kantelfreq. op 120 Hz.
Jeroen: nuttige info over Pritex!
En what about wat extra demping om schijnbaar kastvolume van laagkast wat te vergroten? Is schapenwol het beste? Dempingsmateriaal moet daartoe volgens mij meest effectief zijn rond f3 (ca. 35 Hz).
Kast- en paneeldempingen
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
[quote="jeroen_d"]Kijk naar wat Marc Heijligers is overkomen door zijn woofer midden op de baffle te zetten. Ik vind het een afrader. Wat dat aangaat zou je dan beter kunnen plaatsen volgens Golden ratio: 1:1.618. Sowieso vind je op de site van Marc ook erg veel info over demping, zowel van staande golven als paneel- en driverresonanties.
[quote]
Waar vind ik Marcs' escapades met zijn woofer?
[quote]
Waar vind ik Marcs' escapades met zijn woofer?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
zou ik zeker niet doen Hans.Hans Nootdorp schreef:
En what about wat extra demping om schijnbaar kastvolume van laagkast wat te vergroten?
je verliest dat lekker droog knorrend strak geluid als je gaat (over)dempen, en dan vooral in de bas regio.
Aangezien het hier over sub frekwenties gaat zou ik bij de aanvang zowieso geen demping gebruiken. Beter kast wat groter maken of indien madamma daartegen is, de grondfrekwentie iets optrekken. Klink nog steeds mooier dan een "op papier" door stuffing verlaagde grondfrekwentie.
Wat ik zou doen is Pritex of Vilt tegen de tegenoverliggende wand plaatsen
en verder niets. Dan eerst proefluisteren.
Als je een staande golf vreest en je wilt een beter dan goede oplossing, overweeg dan een Helmholz resonator berekend op de grootste lengte in de kast.
Alle andere middelen doen afbreuk op je strak (voor het laag) en open (voor het mid) klankgedrag!
Groeten,
Ed.
Ik heb je al verteld dat je dat niet moet doen omdat het zaakje in zijn geheel door de backwave op en neer gaat bewegen in de kast. Onderschat de grote mate van beweging van de luchtdeeltjes niet als je in het basgebied zit. Als je kleuring niet erg vindt (zoals in een TL) pas het dan gerust toe.Hans Nootdorp schreef:Jeroen: nuttige info over Pritex!
En what about wat extra demping om schijnbaar kastvolume van laagkast wat te vergroten? Is schapenwol het beste? Dempingsmateriaal moet daartoe volgens mij meest effectief zijn rond f3 (ca. 35 Hz).
Voor de escapes van Marc zie http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... ening.html Kleine correctie wat dat betreft: ik dacht dat hij rubber had gebruikt om de woofer magneet te ontkoppelen maar het was vilt.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
