Kast- en paneeldempingen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Zandor, bedankt voor de kennis.

Wat betreft de baffle step maak ik mij idd voor mijn woofer niet zo'n zorgen: zijpaneel (want sidefire) = 32 cm, dus F3baffle-step= 360 Hz. No problem met kantelfreq. op 120 Hz.

Jeroen: nuttige info over Pritex!

En what about wat extra demping om schijnbaar kastvolume van laagkast wat te vergroten? Is schapenwol het beste? Dempingsmateriaal moet daartoe volgens mij meest effectief zijn rond f3 (ca. 35 Hz).
Hans Nootdorp

[quote="jeroen_d"]Kijk naar wat Marc Heijligers is overkomen door zijn woofer midden op de baffle te zetten. Ik vind het een afrader. Wat dat aangaat zou je dan beter kunnen plaatsen volgens Golden ratio: 1:1.618. Sowieso vind je op de site van Marc ook erg veel info over demping, zowel van staande golven als paneel- en driverresonanties.
[quote]
Waar vind ik Marcs' escapades met zijn woofer?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:

En what about wat extra demping om schijnbaar kastvolume van laagkast wat te vergroten?
zou ik zeker niet doen Hans.

je verliest dat lekker droog knorrend strak geluid als je gaat (over)dempen, en dan vooral in de bas regio.
Aangezien het hier over sub frekwenties gaat zou ik bij de aanvang zowieso geen demping gebruiken. Beter kast wat groter maken of indien madamma daartegen is, de grondfrekwentie iets optrekken. Klink nog steeds mooier dan een "op papier" door stuffing verlaagde grondfrekwentie.
Wat ik zou doen is Pritex of Vilt tegen de tegenoverliggende wand plaatsen
en verder niets. Dan eerst proefluisteren.
Als je een staande golf vreest en je wilt een beter dan goede oplossing, overweeg dan een Helmholz resonator berekend op de grootste lengte in de kast.
Alle andere middelen doen afbreuk op je strak (voor het laag) en open (voor het mid) klankgedrag!

Groeten,
Ed.
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Een dag later zeg je: "Vilt dooft de middengebied.
En doet weinig met het laag."
Sorry , ik bedoel met laag alles onder de 100 Hz, en midden alles erboven tot zo'n 2Khz.

Ik denk dat hier het misverstand zit. :oops:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hans Nootdorp schreef:
Jeroen: nuttige info over Pritex!

En what about wat extra demping om schijnbaar kastvolume van laagkast wat te vergroten? Is schapenwol het beste? Dempingsmateriaal moet daartoe volgens mij meest effectief zijn rond f3 (ca. 35 Hz).
Ik heb je al verteld dat je dat niet moet doen omdat het zaakje in zijn geheel door de backwave op en neer gaat bewegen in de kast. Onderschat de grote mate van beweging van de luchtdeeltjes niet als je in het basgebied zit. Als je kleuring niet erg vindt (zoals in een TL) pas het dan gerust toe.

Voor de escapes van Marc zie http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... ening.html Kleine correctie wat dat betreft: ik dacht dat hij rubber had gebruikt om de woofer magneet te ontkoppelen maar het was vilt.
Hans Nootdorp

Ok, ok heren. ik ben overtuigd. Ik bestel de 10kg wol wel weer af. :wink:

En Jeroen: erg nuttige info op de site van Marc. Veel te lezen. Nu nog tijd vinden er voor. Tnx voor de link.
Plaats reactie