sample rate conversie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
heb je een schema?
en t ding kan wel SPDIF in en uit zonder die DIX4192?
en t ding kan wel SPDIF in en uit zonder die DIX4192?
Re: sample rate conversie
1. Gedeeltelijk. Ik moet even kijken wat er precies op zit.
2. Jazeker. De SRC4392 heeft namelijk zijn eigen, ingebouwde S/PDIF-ontvanger en -zender. De reden dat ik destijds een SRC4392 en een DIX4192 nodig had, was dat ik nog een digitaal filter tussen de S/PDIF-ontvanger en de SRC4392 wou zetten.
2. Jazeker. De SRC4392 heeft namelijk zijn eigen, ingebouwde S/PDIF-ontvanger en -zender. De reden dat ik destijds een SRC4392 en een DIX4192 nodig had, was dat ik nog een digitaal filter tussen de S/PDIF-ontvanger en de SRC4392 wou zetten.
Re: sample rate conversie
Het is momenteel zoiets. De aanpassingen die nodig zijn om het voor jou bruikbaar te maken (DIX eruit, Arduino erin, ander kristal, paar condensatoren en weerstanden aan de S/PDIF-uitgang van de SRC4392), moet ik nog tekenen.
Re: sample rate conversie
De vraag is nu natuurlijk: heb je er wat aan, aan een experimenteerprint van 9 cm bij 10 cm, 4 kHz...216 kHz S/PDIF in, 44,1 kHz S/PDIF uit, die een voeding van 5 V nodig heeft?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
Bedankt! leuk projectje wel, doet precies wat ik zoek.
ljkt me dat ik dat wel in die kast kwijt kan (jij bent wat sneller met tekenen dan ik met die kast open maken
)
is dat schema in Kicad? als je dat kan delen, dan ga ik eens layouten
ljkt me dat ik dat wel in die kast kwijt kan (jij bent wat sneller met tekenen dan ik met die kast open maken
is dat schema in Kicad? als je dat kan delen, dan ga ik eens layouten
Re: sample rate conversie
Hoi Henkjan,
Die schema's zijn getekend met een antieke versie (van voor 2015) van KiCad. Inlezen in modernere versies moet wel kunnen, maar wat minder makkelijk dan met schema's uit een moderne KiCad. Er is een of andere bibliotheektabel die mijn KiCad niet aanmaakt.
Ik zie drie mogelijkheden, het is mij niet helemaal duidelijk wat jouw voorkeur heeft:
A. Ik pas wat er op mijn experimenteerprintje zit aan tot het schema van 1 februari en stuur het naar jou, jij vergoedt de portokosten en de paar nieuwe onderdelen die er nodig zijn. Het schema van 1 februari zit zo in elkaar dat het aantal aanpassingen zo klein mogelijk is en ik zoveel mogelijk gebruik kan maken van ouwe zooi die nog bij mij op zolder ligt. In dit geval is er geen reden waarom jij een print zou moeten layouten.
B. Ik stuur mijn experimenteerprintje tegen portokosten in de huidige toestand aan jou en laat de rest aan jou over.
C. Ik laat mijn experimenteerprintje op zolder liggen en jij bouwt een nieuwe schakeling op een door jou gelayoute print. In dat geval wil ik nog een paar kleine aanpassingen aan het schema maken, want optimaliseren op wat er bij mij op zolder ligt slaat dan nergens op.
Laat maar weten wat jouw ideeen erover zijn.
Marcel
Die schema's zijn getekend met een antieke versie (van voor 2015) van KiCad. Inlezen in modernere versies moet wel kunnen, maar wat minder makkelijk dan met schema's uit een moderne KiCad. Er is een of andere bibliotheektabel die mijn KiCad niet aanmaakt.
Ik zie drie mogelijkheden, het is mij niet helemaal duidelijk wat jouw voorkeur heeft:
A. Ik pas wat er op mijn experimenteerprintje zit aan tot het schema van 1 februari en stuur het naar jou, jij vergoedt de portokosten en de paar nieuwe onderdelen die er nodig zijn. Het schema van 1 februari zit zo in elkaar dat het aantal aanpassingen zo klein mogelijk is en ik zoveel mogelijk gebruik kan maken van ouwe zooi die nog bij mij op zolder ligt. In dit geval is er geen reden waarom jij een print zou moeten layouten.
B. Ik stuur mijn experimenteerprintje tegen portokosten in de huidige toestand aan jou en laat de rest aan jou over.
C. Ik laat mijn experimenteerprintje op zolder liggen en jij bouwt een nieuwe schakeling op een door jou gelayoute print. In dat geval wil ik nog een paar kleine aanpassingen aan het schema maken, want optimaliseren op wat er bij mij op zolder ligt slaat dan nergens op.
Laat maar weten wat jouw ideeen erover zijn.
Marcel
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
ik denk dan aan een combi van B & C, want als ik het op TH componenten wil houden dan zal dat adapterprintje (TQFP48 naar 2,54 mm raster) met een SRC4392 erop wel wenselijk zijn. of is die SRC4392 er ook als TH?
Re: sample rate conversie
Nee, die TQFP-48-versie met zijn steek van 0,5 mm is de versie die het makkelijkste met de hand te solderen is...
Re: sample rate conversie
Overigens zijn die adapterbordjes voor TQFP-48 en TQFP-56 bedoeld, en de nummering is voor 56. Bij 48 zijn de buitenste poten van elke kant open.
Nummering adapterbord - Nummering TQFP-48
1 - nvt
2 - 1
3 - 2
...
13 - 12
14 - nvt
15 - nvt
16 - 13
17 - 14
...
27 - 24
28 - nvt
29 - nvt
30 - 25
31 - 26
...
41 - 36
42 - nvt
43 - nvt
44 - 37
45 - 38
...
55 - 48
56 - nvt
Nummering adapterbord - Nummering TQFP-48
1 - nvt
2 - 1
3 - 2
...
13 - 12
14 - nvt
15 - nvt
16 - 13
17 - 14
...
27 - 24
28 - nvt
29 - nvt
30 - 25
31 - 26
...
41 - 36
42 - nvt
43 - nvt
44 - 37
45 - 38
...
55 - 48
56 - nvt
Re: sample rate conversie
Als het met onderdelen moet die goed verkrijgbaar zijn, maar niet per se bij mij op zolder hoeven te liggen, zou ik er zoiets van maken:
De LM317 voor de 3,3 V in de vorige versie zit op het randje van drop-out, met een LF33CV heb je dat niet. Eventueel kun je de 74AHCU04 met kristal, condensatoren en weerstand vervangen door een kant en klare kristaloscillator, liefst eentje die op 3,3 V werkt zodat R13, R14 en C17 eruit kunnen, maar die lijken weer lastig verkrijgbaar te zijn als je geen SMD wilt. De 1N4002's over de spanningsregelaars zijn alleen nodig als de 5 V bij uitschakelen heel snel naar 0 V getrokken wordt, wat meestal niet het geval is.
Ik hoop dat dit in te lezen valt in KiCad:
De LM317 voor de 3,3 V in de vorige versie zit op het randje van drop-out, met een LF33CV heb je dat niet. Eventueel kun je de 74AHCU04 met kristal, condensatoren en weerstand vervangen door een kant en klare kristaloscillator, liefst eentje die op 3,3 V werkt zodat R13, R14 en C17 eruit kunnen, maar die lijken weer lastig verkrijgbaar te zijn als je geen SMD wilt. De 1N4002's over de spanningsregelaars zijn alleen nodig als de 5 V bij uitschakelen heel snel naar 0 V getrokken wordt, wat meestal niet het geval is.
Ik hoop dat dit in te lezen valt in KiCad:
Re: sample rate conversie
Tja, maar dan kun je er net zo goed gelijk een Atmelletje in DIL jasje in klussen. Al moet je dan wel een ISP hebben. En een paar LEDs die de binnenkomende samplerate aangeven is misschien ook wel leuk als je het universeel gaat houden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
een hele bak libraries missing idd
en toen stond er dit op t scherm:
bij remappen dat de meeste missende uit de cache gehaald wordenThis schematic currently uses the project symbol library list look up method for loading library symbols. KiCad will attempt to map the existing symbols to use the new symbol library table. Remapping will change some project files and schematics may not be compatible with older versions of KiCad. All files that are changed will be backed up to the “remap_backup” folder in the project folder should you need to revert any changes. If you choose to skip this step, you will be responsible for manually remapping the symbols.
CODE: Selecteer alles
Info: Adding library “SRC-rescue”, file “${KIPRJMOD}/SRC-rescue.lib” to project symbol library table.
Info: Created project symbol library table.
Symbol “SRC4392IPFB” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “C” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “LM317AT” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “CP” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “CP” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “74AHCU04” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “74AHCU04” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “Crystal” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “74AHCU04” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “74AHCU04” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “74AHCU04” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “74AHCU04” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “BNC” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “CP” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “C” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “CP” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “CP” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “Arduino_Nano_33_IoT” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “C_Small” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “BNC” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “LED” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “R” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “LED” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “C” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “GND” mapped to symbol library “power”.
Symbol “D” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “D” mapped to symbol library “Device”.
Symbol “7805” mapped to symbol library “SRC-rescue”.
Info: Symbol library table mapping complete!Re: sample rate conversie
Ik heb ze gewoon genummerd van 1 tot en met 15 en van 16 tot en met 30. Ik meen me te herinneren dat op arduino.cc de pootnummers net even anders zijn.
Overigens heeft Pjotr gelijk: in plaats van een Arduino Nano 33 IoT kun je ook wat anders gebruiken dat een 3,3 V laag-actieve reset kan opwekken en een 3,3 V I2C-bus aan kan sturen en er bij opstarten de nodige configuratiedata in kan schrijven. Ik vind die Arduino's handig omdat je ze via een USB-kabeltje kunt programmeren, maar het kan ook anders.
Fijn dat het inlezen van het schema gelukt is.
Overigens heeft Pjotr gelijk: in plaats van een Arduino Nano 33 IoT kun je ook wat anders gebruiken dat een 3,3 V laag-actieve reset kan opwekken en een 3,3 V I2C-bus aan kan sturen en er bij opstarten de nodige configuratiedata in kan schrijven. Ik vind die Arduino's handig omdat je ze via een USB-kabeltje kunt programmeren, maar het kan ook anders.
Fijn dat het inlezen van het schema gelukt is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
die 5V, moet dat nog "schoon" zijn, of kan dat bijvoorbeeld een foonlader zijn?
Re: sample rate conversie
Goeie vraag. Ik zou er zo een USB-voedinkje aan hangen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen met een andere mening zijn.
In principe kan storing op de voeding de kristaloscillator enigszins moduleren, maar de jitter die daardoor ontstaat zou de DAC dan weer moeten onderdrukken. Ik denk dat je uiteindelijk alleen gevoelig bent voor storing op heel lage frequenties en vlakbij kristalharmonischen, niet voor de schakelfrequentie en de eerste tig harmonischen van zo'n schakelend USB-voedinkje.
In principe kan storing op de voeding de kristaloscillator enigszins moduleren, maar de jitter die daardoor ontstaat zou de DAC dan weer moeten onderdrukken. Ik denk dat je uiteindelijk alleen gevoelig bent voor storing op heel lage frequenties en vlakbij kristalharmonischen, niet voor de schakelfrequentie en de eerste tig harmonischen van zo'n schakelend USB-voedinkje.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
dat scheelt weer
begrijp ik het nu goed dat die U2A, U2B etc die op t schema apart staan, dat die in werkelijkheid gezellig samen in 1 chip zitten?
begrijp ik het nu goed dat die U2A, U2B etc die op t schema apart staan, dat die in werkelijkheid gezellig samen in 1 chip zitten?
Re: sample rate conversie
Wat ik nog vergeten was te melden: de kristaloscillator is bedoeld voor kristallen met een belastingscapaciteit van 18 pF a 20 pF. Als je een kristal gebruikt dat voor een heel andere belastingscapaciteit geslepen is, moeten er misschien een paar condensatoren worden aangepast. Of dat dan nodig is, hangt er vanaf hoe nauwkeurig die 44,1 kHz moet zijn om de DAC goed te laten werken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: sample rate conversie
ik zal er op lettenMarcelvdG schreef: ↑vr 10 feb 2023, 0:10Wat ik nog vergeten was te melden: de kristaloscillator is bedoeld voor kristallen met een belastingscapaciteit van 18 pF a 20 pF. Als je een kristal gebruikt dat voor een heel andere belastingscapaciteit geslepen is, moeten er misschien een paar condensatoren worden aangepast. Of dat dan nodig is, hangt er vanaf hoe nauwkeurig die 44,1 kHz moet zijn om de DAC goed te laten werken.
Re: sample rate conversie
Om de SRC4392 duidelijk te maken wat er van 'm verwacht wordt, zul je een Arduino-programmaatje moeten schrijven dat de juiste configuratiedata via de I2C-bus in de configuratieregisters zet. Het I2C-adres is 1110000 binair als de poten 21 en 19 laag zijn (zoals in mijn schema).
Ik heb net de hele lijst met configuratieregisters in de datasheet bekeken, en denk dat dit de juiste configuratiedata zijn:
Register 01 hex:
00100111 binair
Register 07 hex:
01111100 binair
Register 08 hex:
00000000 binair
Register 09 hex:
00000110 binair
Register 0D hex:
00001000 binair
Register 0E hex:
00001000 binair
PLL1-configuratie:
P = 2, J = 8, D = 7075,
dat wil zeggen:
Register 0F hex:
00100010 binair
Register 10 hex:
00011011 binair
Register 11 hex:
10100011 binair
Register 2D hex:
00000010 binair
Register 2E hex:
00100000 binair
Register 2F hex:
11000000 binair aangezien je DAC een 16 bit DAC is
Register 30 hex:
00000010 binair (-1 dB) of 00000000 binair (0 dB)
Register 31 hex:
00000010 binair (-1 dB) of 00000000 binair (0 dB)
Met -1 dB wordt bij een intersample overshoot de SRC4392 nog steeds overstuurd, maar de DAC waarschijnlijk niet. Daarom zou -1 dB mijn voorkeur hebben.
Verder viel het me op dat er volgens de datasheet een wat kleiner signaal op TX+ staat dan ik dacht. Daarom kan R18 beter 120 ohm worden, in plaats van 100 ohm.
Voor het geval ik vergeten ben het te melden: R13, R14 en C17 moeten dichtbij poot 25 geplaatst worden.
Ik heb net de hele lijst met configuratieregisters in de datasheet bekeken, en denk dat dit de juiste configuratiedata zijn:
Register 01 hex:
00100111 binair
Register 07 hex:
01111100 binair
Register 08 hex:
00000000 binair
Register 09 hex:
00000110 binair
Register 0D hex:
00001000 binair
Register 0E hex:
00001000 binair
PLL1-configuratie:
P = 2, J = 8, D = 7075,
dat wil zeggen:
Register 0F hex:
00100010 binair
Register 10 hex:
00011011 binair
Register 11 hex:
10100011 binair
Register 2D hex:
00000010 binair
Register 2E hex:
00100000 binair
Register 2F hex:
11000000 binair aangezien je DAC een 16 bit DAC is
Register 30 hex:
00000010 binair (-1 dB) of 00000000 binair (0 dB)
Register 31 hex:
00000010 binair (-1 dB) of 00000000 binair (0 dB)
Met -1 dB wordt bij een intersample overshoot de SRC4392 nog steeds overstuurd, maar de DAC waarschijnlijk niet. Daarom zou -1 dB mijn voorkeur hebben.
Verder viel het me op dat er volgens de datasheet een wat kleiner signaal op TX+ staat dan ik dacht. Daarom kan R18 beter 120 ohm worden, in plaats van 100 ohm.
Voor het geval ik vergeten ben het te melden: R13, R14 en C17 moeten dichtbij poot 25 geplaatst worden.
