1.Mojo77-7 schreef: ↑ma 20 feb 2023, 19:32Okay @bert, ik heb je bericht nog is 5x gelezen en nog is goed over nagedacht en wil met je voorstel aan de slag. Ik heb daar nog wel n paar vragen over.
1. Is uiteindelijk de voorwand (speakerzijde, raam) of de achterwand (deur) de betere optie? Beiden zijn wel mogelijk namelijk, allebei met voor- en nadelen. Bij het raam zou ik dan een demontabel element maken dat ook echt voor het raam komt. En de speakers dan op een beugel aan de wand zetten, heel of half verdiept in de wand (flush mounted).
2. Moet de subwoofer ook flush mounted?
3. Je geeft aan dat er het beste geen tafel kan staan, maar mijn draaitafel staat voor de speakers, dat is al n redelijke oppervlakte. En mijn flexibel bureau staat ook in de kamer, daar zit ik aan als ik aan het producen ben, wanneer het geluid het beste moet zijn dus. Met het gegeven dat die 2 nodig zijn en moeten blijven staan, is het dan nog steeds de moeite?
4. Kan de isolatie aan de wand ook zonder spouw? Anders blijft er wel heel weinig kamer over...
Thanks voor de hulp. Much appreciated
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waar je de speakers moet plaatsen? Aan de kant tegenover het raam zit toch een deur? Dat lijkt me onhandig, maar waarschijnlijk begrijp ik er niks van.
2.
Sub doet normaal gesproken iets onder de 100 Hz, met golflengten van groter dan 3.4 meter, dus die hoeft niet flush.
Je kunt ook een double bass array maken, dan ben je meteen van een helehoop gedonder af
3.
Tafel geeft altijd reflecties in het mid; je kunt ook een akoestisch transparant meubel maken van bijvoorbeeld een metalen rooster, geperforeerde plaat of zoiets. Eventueel een doek erover zodat je pen of zo er niet door valt.
4.
Je moet wel of de speaker aan de zijkant flushmounten. Hij is uiteraard ingedraaid dus je hebt een ruimte tussen de zijkant/voorkant van de speaker en de muur, die moet je opvullen.
Ga je nog wat meten? Dat is namelijk leuk en maakt het proces inzichtelijk, ook voor de rest die dit misschien grappig vindt om te volgen. Room EQ Wizard is gratis en werkt heul goed. ARTA is niet helemaal gratis maar je kunt het volgens mij wel gebruiken, alleen niet opslaan of zo.
