Akoestische behandeling homestudio

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door bert stoltenborg »

Mojo77-7 schreef: ma 20 feb 2023, 19:32
Okay @bert, ik heb je bericht nog is 5x gelezen en nog is goed over nagedacht en wil met je voorstel aan de slag. Ik heb daar nog wel n paar vragen over.

1. Is uiteindelijk de voorwand (speakerzijde, raam) of de achterwand (deur) de betere optie? Beiden zijn wel mogelijk namelijk, allebei met voor- en nadelen. Bij het raam zou ik dan een demontabel element maken dat ook echt voor het raam komt. En de speakers dan op een beugel aan de wand zetten, heel of half verdiept in de wand (flush mounted).

2. Moet de subwoofer ook flush mounted?

3. Je geeft aan dat er het beste geen tafel kan staan, maar mijn draaitafel staat voor de speakers, dat is al n redelijke oppervlakte. En mijn flexibel bureau staat ook in de kamer, daar zit ik aan als ik aan het producen ben, wanneer het geluid het beste moet zijn dus. Met het gegeven dat die 2 nodig zijn en moeten blijven staan, is het dan nog steeds de moeite?

4. Kan de isolatie aan de wand ook zonder spouw? Anders blijft er wel heel weinig kamer over...

Thanks voor de hulp. Much appreciated
1.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waar je de speakers moet plaatsen? Aan de kant tegenover het raam zit toch een deur? Dat lijkt me onhandig, maar waarschijnlijk begrijp ik er niks van.

2.
Sub doet normaal gesproken iets onder de 100 Hz, met golflengten van groter dan 3.4 meter, dus die hoeft niet flush.
Je kunt ook een double bass array maken, dan ben je meteen van een helehoop gedonder af :lol:

3.
Tafel geeft altijd reflecties in het mid; je kunt ook een akoestisch transparant meubel maken van bijvoorbeeld een metalen rooster, geperforeerde plaat of zoiets. Eventueel een doek erover zodat je pen of zo er niet door valt. :lol:

4.
Je moet wel of de speaker aan de zijkant flushmounten. Hij is uiteraard ingedraaid dus je hebt een ruimte tussen de zijkant/voorkant van de speaker en de muur, die moet je opvullen.

Ga je nog wat meten? Dat is namelijk leuk en maakt het proces inzichtelijk, ook voor de rest die dit misschien grappig vindt om te volgen. Room EQ Wizard is gratis en werkt heul goed. ARTA is niet helemaal gratis maar je kunt het volgens mij wel gebruiken, alleen niet opslaan of zo.
Mojo77-7
Berichten: 11
Lid geworden op: di 17 jan 2023, 7:45

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door Mojo77-7 »

Thanks voor je reactie.

1. Mijn vraag is niet geheel duidelijk zie ik inderdaad. Ik bedoelde of ik de wand aan raamzijde of de wand aan deurzijde het beste kan isoleren? Op basis van dit stukje had ik geinterpreteerd dat ik OF de raamwand OF de deurwand kon isoleren: "Als je een valse wand met flush mounted speakers maakt moet je in plaats van de voorwand de achterwand van de ruimte van een flinke laag absorptie voorzien (met die spouw, dat is het goedkoopst)."
Ik begrijp uit jouw reactie dat ik dat mogelijk verkeerd begrepen heb. Klopt dat?

Ps. Als deurzijde oplossing was ik tot een oplossing gekomen om dan een paneel met scharnier te maken die ik open kan klappen als ik ga produceren :)

2. Okay, zal eens googlen :p

3. Dat is niet echt realistisch, ik zal het moeten doen met het bureau dat ik nu heb, die is namelijk wegklapbaar en zo houd ik de kamer enigszins flexibel voor gebruik.

4. Ik begrijp jou op dit punt niet helemaal. Bedoel je dat ik wel met spouw moet isoleren aan de zijwanden?

Ik zal dit weekend eens proberen wat te meten :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door bert stoltenborg »

Mojo77-7 schreef: do 23 feb 2023, 21:35
Thanks voor je reactie.

1. Mijn vraag is niet geheel duidelijk zie ik inderdaad. Ik bedoelde of ik de wand aan raamzijde of de wand aan deurzijde het beste kan isoleren? Op basis van dit stukje had ik geinterpreteerd dat ik OF de raamwand OF de deurwand kon isoleren: "Als je een valse wand met flush mounted speakers maakt moet je in plaats van de voorwand de achterwand van de ruimte van een flinke laag absorptie voorzien (met die spouw, dat is het goedkoopst)."
Ik begrijp uit jouw reactie dat ik dat mogelijk verkeerd begrepen heb. Klopt dat?

Ps. Als deurzijde oplossing was ik tot een oplossing gekomen om dan een paneel met scharnier te maken die ik open kan klappen als ik ga produceren :)

2. Okay, zal eens googlen :p

3. Dat is niet echt realistisch, ik zal het moeten doen met het bureau dat ik nu heb, die is namelijk wegklapbaar en zo houd ik de kamer enigszins flexibel voor gebruik.

4. Ik begrijp jou op dit punt niet helemaal. Bedoel je dat ik wel met spouw moet isoleren aan de zijwanden?

Ik zal dit weekend eens proberen wat te meten :)
"1. Mijn vraag is niet geheel duidelijk zie ik inderdaad. Ik bedoelde of ik de wand aan raamzijde of de wand aan deurzijde het beste kan isoleren? Op basis van dit stukje had ik geinterpreteerd dat ik OF de raamwand OF de deurwand kon isoleren: "Als je een valse wand met flush mounted speakers maakt moet je in plaats van de voorwand de achterwand van de ruimte van een flinke laag absorptie voorzien (met die spouw, dat is het goedkoopst)."
Ik begrijp uit jouw reactie dat ik dat mogelijk verkeerd begrepen heb. Klopt dat?

Ps. Als deurzijde oplossing was ik tot een oplossing gekomen om dan een paneel met scharnier te maken die ik open kan klappen als ik ga produceren :)"

Je kunt beide kanten gebruiken, je kunt zelfs op beide wanden absorptie aanbrengen. Dus je moet iets bedenken dat infrastructureel voordeel levert.

"4. Ik begrijp jou op dit punt niet helemaal. Bedoel je dat ik wel met spouw moet isoleren aan de zijwanden?"

stel dat je de luidspreker met de achterkant, dus z'n kont, tegen de zijwand zet, dan moet je hem indraaien om de tweeter op de luisterpositie te richten. Dan heb je dus een (driehoekige) ruimte tussen de wand (waar de speaker met de kont tegenaan zit) en de voorkant van de zijkant. Die diepte kun je vullen met absorptie.
Anders bedenk maar maar je wilt, dan maak ik daar een schetsje van met mijn ideeën. Als we dan toch iets doen kunnen we het net zo goed fatsoenlijk proberen te doen :-).
Mojo77-7
Berichten: 11
Lid geworden op: di 17 jan 2023, 7:45

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door Mojo77-7 »

Hello! Ik heb weer wat nieuwe dingen in de plattegrond geschetst, hopelijk wordt het er wat duidelijker van.

Schuine streep arcering = geïsoleerde voorzetwand.
Groene blokjes zijn de speakers.

Optie A. De rode voorzetwand aan de raamzijde, waar de speakers met de kont naartoe staan. Als ik voor die kant kies wordt het een vaste voorzetwand met een demontabel element (bruin ingetekend) voor het raam, zodat ik ook daglicht heb als ik wil. De speakers zijn half verzinkt in de wand en komen op een steun tegen de muur.

Optie B. De blauwe voorzetwand aan de deurzijde, waar de speakers heen gericht staan. Als ik voor die kant kies wordt het een vaste voorzetwand naast de deur met een geïsoleerd paneel op een scharnier die open en dicht kan, zodat ik de deur kan blijven gebruiken :lol:
In dit geval zou ik, als ik het goed begrijp, ook een soort plaat (piepschuim bijv?) om de speakers heen moeten maken om ze flush mounted te maken voor de geluidsgolven die er anders omheen krullen.

De 1e vraag is: welke optie gaat een beter resultaat opleveren?

Ps. de isolatie aan zijwanden en plafonds heb ik niet getekend.
Ps2. prachtige tekenskills he :P
Bijlagen
Plattegrond ingetekend.png
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door bert stoltenborg »

Zoiets zou ik ook doen. Ben benieuwd!
Mojo77-7
Berichten: 11
Lid geworden op: di 17 jan 2023, 7:45

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door Mojo77-7 »

bert stoltenborg schreef: zo 26 feb 2023, 14:17
Zoiets zou ik ook doen. Ben benieuwd!
Ik wil kiezen tussen optie A en optie B. Welke is beter denk je?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door bert stoltenborg »

Bij optie B kun je de speakers toch gewoon flushmounten in de te bouwen wand, bijvoorbeeld een MDF-wand of zo?
Ik zou niet weten wat je met piepschuim moet.
Als je dat doet krijg je een soort Reflection Free Zone constructie, je moet dan de raamkant van absorptie voorzien.
Hoeveel absorptie? Je kunt een aantal pakken steen- of glaswol halen en eens meten wat die doen als je ze tegen de achterwand plaatst.
Als het niet bevalt breng je ze terug.

Verder kan optie A ook, dan hoef je geen scharnierende wand te maken; ik heb niet echt zoiets van: dit is beter!
Plaats reactie