TabCam stelt zichzelf voor
Moderator: Beheerdersteam
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Het kan natuurlijk ook prima werken met OB. De vraag is meer of je er ook wat mee opschiet. Basextensie zal het niet gaan worden, je kunt nou eenmaal niet onder de F_s van de speaker gaan. Maar de Q_ts en vervorming kun je er wel mee beïnvloeden.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Bedoel je de FS van de woofer zelf? Die van de PAP OB15 Neo zou 40.4 moeten zijn maar tot 27 Hz is zeker mogelijk. En basextensie is toch ook het vergroten van het signaal bij lagere frequenties waardoor je maxSPL daar misschien niet zo groot wordt maar bij lager volume krijg je dan toch wel meer bas?
Re: TabCam stelt zichzelf voor
In een OB is de F_s toch min of meer gelijk aan F_b? En nee een woofer met een eigen F_s van 40Hz ga je niet naar 20Hz krijgen. Ook niet met MFB en al helemaal niet met een OB. Ga je dat wel doen dan ga je ook een bak vervormingsextensie krijgen....
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Ja en nee, hangt een beetje af van de constructie van de driver en hoeveel druk je wilt maken. Sommige drivers kunnen inderdaad niet onder hun Fs omdat ze daarvoor kracht te kort komen, een te stugge ophanging hebben, tegen Xmax aanlopen of thermisch het loodje leggen. Maar er zijn ook drivers waarbij je wel zonder gevaar onder Fs kan spelen zolang je ze niet volledig belast.
Iets dergelijks heb ik gedaan bij de eerste Little/One woofertjes die met een fs van rond de 60hz met 12 dB terugkoppeling tot 30hz doorliepen zoals te horen was tijdens mijn eerste luisterdagen in Breda. Zolang je ze maximaal 35 watt voert en je content onder de 60hz aftopt bij groter volume blijven ze heel en valt de vervorming reuze mee.
In mijn ervaring is mfb vooral handig om Fbox naar beneden te krijgen door de driver te dwingen de input te volgen ongeacht de weerstand vanuit de kast. Bij open baffle is er geen kast en geen Fb ... dus. Voor zover ik begrijp hebben specialistische OB woofers een relatief hoge Q en Cms om vooral bij laag vermogen toch nog voldoende excursie te kunnen maken, vandaar dat stug opgehangen drivers - bijna alle PA chassis - meestal tot mindere resultaten leiden. Tenzij je ze een mfb loopje geeft en daarmee dwingt om bij laag volume toch de nodige Xmax te maken.
Vandaar mijn opmerking dat goede OB woofers zoals die PAP dingen op vermindering van D2, D3 na weinig tot geen baat hebben bij MFB,
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Die vermindering van D2 en D3 is niet mij eerste behoefte. Dat klinkt raar maar ik beschouw in het midbasgebied vrijwel alles onder de 0.5% en lower bass onder 2% op een D2 uitschieter naar 5% na als meer dan goed genoeg. Het koppelen van een subwoofer aan een OB zie ik ook niet als de juiste weg dus het blijft zoeken hoe de laagextensie beter te krijgen.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
De hoorn heb ik ooit in Veldhoven gehoord. En wat ik eigenlijk bijna altijd heb met hoorns, heb ik hier ook. In eerste instantie indrukwekkend, maar uiteindelijk vind ik ze te 'forward' om lang naar te luisteren. En bij open baffle verlies je natuurlijk het dipool effect. De Voxativs vind ik fijn, maar hebben voor mijn smaak te weinig 'karakter'. En daarmee vind ik ze het geld gewoon niet waard, eerlijk gezegd. Er zijn voldoende mooie alternatieven voor leukere prijzen te vinden. Maar het komt bij full range drivers erg neer op smaak.TabCam schreef: ↑hoe vind jij Quintet Voxativ en heb je de hoorn1 ook beluisterd? Was altijd benieuwd hoe de Voxatiefvariant zou klinken. Vind Voxativ op shows totnogtoe tegenvallen maar weet ook hoe moeilijk plaatsen in een vreemde ruimte kan zijn.
Ik heb bedacht me laatst dat ik geen Quintet meer heb maar een Sextet en heb er nu een actief aangestuurde drieeneenhalfweg van gemaakt. Nu nog digitaal maar ben erg benieuwd naar jouw analoog actieve filter!
Het filter dat ik gebruik is een enigszins aangepaste versie van het MOB3W filter van Jeroen. Ik heb dat over kunnen nemen en verbouwd voor mijn set up. Hierbij een link naar een lang en oud draadje over het filter:
viewtopic.php?t=17615
