Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JRE99
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 22:23

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door JRE99 »

Hoi Wouter,
Na vervangen batterijtje: geeft de Bose '146928' woofer exact 4 Ohm aan.
Ik heb ook nog een andere multimeter geleend en ook die: exact 4 Ohm.

(een van die andere oude 301 woofer heeft nog maar 6,2 Ohm ipv 8 ...?!).

Ik ga (waarschijnlijk) dit weekend met jouw tips aan de slag.
Daarover nog 1 vraag:

Mijn (analoge) versterkers (en alle andere sets boxen en losse speakers) zijn allen 8 Ohm,
deze Bose Acoustimass versterker en Woofer daarin dus 4 Ohm.

Kan ik 4 en 8 Ohm rustig door elkaar gebruiken (dan uiteraard niet de boel overbelasten)?

Bedankt voor alle tijd & moeite :-)
JRE
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door wouter »

ja, klopt - 8 ohm en 4 ohm kun je allemaal rustig gebruiken. Los in de hand kan een woofer niet gek veel vermogen hebben en dat gaat heus allemaal goed.

Een 8 ohm luidspreker heeft meestal een gelijkstroom weerstand van rond 5,5-6 ohm dus dat is normaal.

Een 4 ohm luidspreker heeft meestal minder dan 3,5 ohm. Maar goed, je hebt een antwoord op mijn vraag: je woofer valt in de categorie 4 ohm.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door OWC »

3,5 ohm valt doorgaans officieel onder 6 ohm nominaal, maar dat is wellicht een beetje vergezocht. ;) :D
JRE99
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 22:23

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door JRE99 »

Afsluiten...

Een van mijn goede voornemens voor 2023 was het afsluiten (en eindconclusie) van het originele vraagstuk in deze berichtenreeks.
Nl. de en/of reparatie of vervanging van de defecte Bose 301 speakers (foam rand stuk).

Ondertussen (met enkele maanden ertussen) heb ik de foamrand van beide 301 'Woofers' (het zijn eigenlijk full range speakers) vervangen.

Is het de moeite van vervangen waard?

Ja én Nee...!

Ja : als je een 'puritein' ben en perse een originele Bose speaker erin wilt hebben.
Maar een goede foam rand reparatie (vervanging dus) is lastig & tijdrovend.
Én de rest van de speaker is nog steeds (in mijn geval) 30 jaar oud.
En als de foam rand stuk is dan is die speaker zeker 'uitvoerig' gebruikt en aan vele 'elementen' blootgesteld.

Nee : De Bose 301 stelt qua techniek niet zoveel voor.
Zijn plus ligt in het gegeven van een goed kast ontwerp en een goede full range Woofer.
Er kwam en komt nog een goed geluid uit met ruim voldoende bass.
Echter de door mij (ook) gebruikte vervangende woofer: 8" Visaton W 200 S - 8 Ohm is gewoon beter (en nieuw).
Niet heel veel beter, maar zeker hoorbaar beter.
De prijs is best redelijk, vervangen is zo gebeurd en klaar is kees.

Persoonlijk vind ik vervangen door de Visaton de betere keuze.


Vervangen foam rand in plaatjes (voor de volledigheid).

Ik heb de 'vele wasknijpertjes' methode gebruikt (onderstaande foto's zijn naderhand gemaakt, maar zijn wel op volgorde van 'reparatie').

1. Verwijderen oude foam rand en schoonmaken (geen foto):
- Ik heb de foam op de metalen rand verwijderd met een (ijzeren) houtbeitel, maar ieder 'scherp' plat voorwerp (van hout; metaal of kunstof) zou ook kunnen. Ga niet met een 'mes' aan de slag en gebruik ook niet iets wat breder is als de metalen rand. Na afschrapen foam heb ik met wasbenzine en een doekje de laatste resten verwijderd.
- Het verwijderen van de foam- & lijmresten op de 'cone' heb ik gewoon met mijn vingers en nagels gedaan. Je kunt daar eigenlijk niet met een 'scherp voorwerp' aan de slag. Het materiaal is veel te gevoelig voor beschadigingen en met een mes of scherp voorwerp zou je zo maar door het 'papier' kunnen snijden en dan is het te laat...

2. Ik ben met de binnenste rand begonnen. Bij de foamringen heb ik ook de bijbehorende plaksel gekocht. Lijkt op houtlijm, echter deze lijm is en blijft elastischer en plakt als de beste. Ik heb zowel de cone als de foamrand ingesmeerd (gewoon met een dun kwastje). Van de voren heb ik de beste erop passende 'pot' gezocht. In dit geval deze 'Venco' pot. Ik heb de Foamring zo goed mogelijk op het oog gecentreerd (mbv. van de buitenste schroefgaatjes. Deze niet aangedrukt (ook geen testgeluid gebruikt bij het aanbrengen) en daarna de pot er voorzichtig bovenop geplaatst en daarna de fles wasbenzine daarop weer voorzichtig in het midden geplaatst zodat deze als 'aandrukgewicht' kon dienen. Daarna de boel zo voor minimaal 24 uur op kamertemperatuur laten drogen (dat is dus bij 19 á 20 graden celcius...).
Daarna heb ik voorzichtig met zowel een beetje wat naar links en recht draaien de pot verwijderd (de lijm kan namelijk ook aan de pot plakken; wat in mijn geval ook zo was).

3. Daarna met wat knijpertjes tussen de metalen rand en de foamrand (om zo de foamrand wat op te tillen) heb ik zowel de buitenste foamrand en de metalen rand met lijm ingesmeerd (weer met een dun kwastje). Daarna de knijpertjes verwijderd waarop de foamrand zich eigenlijk al vanzelf centreerde. Uiteraard wel rondom gecontroleerd of de foamrand overal even ver van de buitenrand lag. Daarna voorzichtig rondom enkele knijpertjes geplaatst om daarna de rest van de knijpertjes te plaatsen. Ook dit geheel weer minimaal 24 uur laten drogen om daarna de knijpertjes voorzichtig (niet trekkend maar ook weer een beetje naar links en rechts bewegend) de knijpertjes te verwijderen.

4. Daarna heb ik met een hobby mesje de overtollige lijm verwijderd op de metalen rand. Dit doe je dus je dus niet op de cone!
Als op de cone zichtbare lijmresten zitten (wat ook in mijn geval zo is); dan laat je die gewoon zitten. Verwijderen kan tot schade leiden en dan is je speaker waarschijnlijk naar de 'kl'te'. Ik heb niets hoorbaar gemerkt dat er nog lijmresten zaten.

De bijbehorende plaatjes:
Start
Start
Vervanging Foam Cone (midden) deel 01
Vervanging Foam Cone (midden) deel 01
Vervanging Foam Cone (midden) deel 02
Vervanging Foam Cone (midden) deel 02
Vervanging Foam Buitenring deel 01
Vervanging Foam Buitenring deel 01
Vervanging Foam Buitenring deel 02
Vervanging Foam Buitenring deel 02
Eindresultaat
Eindresultaat
That's all, veel succes!
JRE
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door richard »

Leuk en leerzaam verslag!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door wouter »

Leuk!

Komende weken mag ik ook weer, heb voor een kennis een set Bose 601 MK3 te repareren gekregen. Zowel de piramide kappen bovenop moeten gerepareerd worden als ook de 4 woofers van nieuwe randen worden voorzien. Ik overweeg rubber voor ze, want ze willen deze kasten nooit meer weg doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door Barry2001 »

Populaire speaker (like it or not). Verslagje forum?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door Marp »

Ik ben straks wel benieuwd naar die rubberen randen. Hier staat nog een stel mk1 die ik graag nog eens aan de Akai AA-5800 hang.
JRE99
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 22:23

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door JRE99 »

Veel succes!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door wouter »

Die MK1 heb ik hier ook staan, maar die heeft vervangen woofers voor Visaton W200 en dat is geen goed idee. Echt jammer, maar dit was de staat waarin ze te leen waren. Toen wist ik zeker dat refoamen zinvol is, want de kapotte originele woofers klinken ruim beter dan de W200 als drop in (geen laag, veel mid waardoor het goede van het hoog ook overstemd wordt door mid en het geheel geen hoog en geen laag meer heeft.

Ben ook bezig de kappen die gebroken zijn te herstellen, dit d.m.v. een 3D print ontwerp. De nieuwe printer haalt het formaat dus moet goed komen, de eerste test paste er 'klik-klik' perfect in. Alleen kon ik met die printer de hoogte niet halen, inmiddels staat de nieuwe klaar - maar wil niet lekker calibreren.
bose kap 601.png
prototype
prototype
Plaats reactie