Afsluiten...
Een van mijn goede voornemens voor 2023 was het afsluiten (en eindconclusie) van het originele vraagstuk in deze berichtenreeks.
Nl. de en/of reparatie of vervanging van de defecte Bose 301 speakers (foam rand stuk).
Ondertussen (met enkele maanden ertussen) heb ik de foamrand van beide 301 'Woofers' (het zijn eigenlijk full range speakers) vervangen.
Is het de moeite van vervangen waard?
Ja én Nee...!
Ja : als je een 'puritein' ben en perse een originele Bose speaker erin wilt hebben.
Maar een goede foam rand reparatie (vervanging dus) is lastig & tijdrovend.
Én de rest van de speaker is nog steeds (in mijn geval) 30 jaar oud.
En als de foam rand stuk is dan is die speaker zeker 'uitvoerig' gebruikt en aan vele 'elementen' blootgesteld.
Nee : De Bose 301 stelt qua techniek niet zoveel voor.
Zijn plus ligt in het gegeven van een goed kast ontwerp en een goede full range Woofer.
Er kwam en komt nog een goed geluid uit met ruim voldoende bass.
Echter de door mij (ook) gebruikte vervangende woofer: 8" Visaton W 200 S - 8 Ohm is gewoon beter (en nieuw).
Niet heel veel beter, maar zeker hoorbaar beter.
De prijs is best redelijk, vervangen is zo gebeurd en klaar is kees.
Persoonlijk vind ik vervangen door de Visaton de betere keuze.
Vervangen foam rand in plaatjes (voor de volledigheid).
Ik heb de 'vele wasknijpertjes' methode gebruikt (onderstaande foto's zijn naderhand gemaakt, maar zijn wel op volgorde van 'reparatie').
1. Verwijderen oude foam rand en schoonmaken (geen foto):
- Ik heb de foam op de metalen rand verwijderd met een (ijzeren) houtbeitel, maar ieder 'scherp' plat voorwerp (van hout; metaal of kunstof) zou ook kunnen. Ga niet met een 'mes' aan de slag en gebruik ook niet iets wat breder is als de metalen rand. Na afschrapen foam heb ik met wasbenzine en een doekje de laatste resten verwijderd.
- Het verwijderen van de foam- & lijmresten op de 'cone' heb ik gewoon met mijn vingers en nagels gedaan. Je kunt daar eigenlijk niet met een 'scherp voorwerp' aan de slag. Het materiaal is veel te gevoelig voor beschadigingen en met een mes of scherp voorwerp zou je zo maar door het 'papier' kunnen snijden en dan is het te laat...
2. Ik ben met de binnenste rand begonnen. Bij de foamringen heb ik ook de bijbehorende plaksel gekocht. Lijkt op houtlijm, echter deze lijm is en blijft elastischer en plakt als de beste. Ik heb zowel de cone als de foamrand ingesmeerd (gewoon met een dun kwastje). Van de voren heb ik de beste erop passende 'pot' gezocht. In dit geval deze 'Venco' pot. Ik heb de Foamring zo goed mogelijk op het oog gecentreerd (mbv. van de buitenste schroefgaatjes. Deze niet aangedrukt (ook geen testgeluid gebruikt bij het aanbrengen) en daarna de pot er voorzichtig bovenop geplaatst en daarna de fles wasbenzine daarop weer voorzichtig in het midden geplaatst zodat deze als 'aandrukgewicht' kon dienen. Daarna de boel zo voor minimaal 24 uur op kamertemperatuur laten drogen (dat is dus bij 19 á 20 graden celcius...).
Daarna heb ik voorzichtig met zowel een beetje wat naar links en recht draaien de pot verwijderd (de lijm kan namelijk ook aan de pot plakken; wat in mijn geval ook zo was).
3. Daarna met wat knijpertjes tussen de metalen rand en de foamrand (om zo de foamrand wat op te tillen) heb ik zowel de buitenste foamrand en de metalen rand met lijm ingesmeerd (weer met een dun kwastje). Daarna de knijpertjes verwijderd waarop de foamrand zich eigenlijk al vanzelf centreerde. Uiteraard wel rondom gecontroleerd of de foamrand overal even ver van de buitenrand lag. Daarna voorzichtig rondom enkele knijpertjes geplaatst om daarna de rest van de knijpertjes te plaatsen. Ook dit geheel weer minimaal 24 uur laten drogen om daarna de knijpertjes voorzichtig (niet trekkend maar ook weer een beetje naar links en rechts bewegend) de knijpertjes te verwijderen.
4. Daarna heb ik met een hobby mesje de overtollige lijm verwijderd op de metalen rand. Dit doe je dus je dus niet op de cone!
Als op de cone zichtbare lijmresten zitten (wat ook in mijn geval zo is); dan laat je die gewoon zitten. Verwijderen kan tot schade leiden en dan is je speaker waarschijnlijk naar de 'kl'te'. Ik heb niets hoorbaar gemerkt dat er nog lijmresten zaten.
De bijbehorende plaatjes:

- Start

- Vervanging Foam Cone (midden) deel 01

- Vervanging Foam Cone (midden) deel 02

- Vervanging Foam Buitenring deel 01

- Vervanging Foam Buitenring deel 02

- Eindresultaat
That's all, veel succes!
JRE