Weer een Soup.....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Bericht door indoubt »

Rob Dingen schreef:
Hoi

Wat zeer goed werkt bij de Thiel tweeters is een stuk vilt er op met een gat wat ietsje groter is als het membraan.
Daar word hij vlakker van en klinkt rustiger.

Rob
Je moet dan wel even met een blikschaar het rooster eraf knippen, volgens mij zit dat niet los. Of heb je ze op een andere manier eraf gekregen?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

indoubt schreef:
Rob Dingen schreef:
Hoi

Wat zeer goed werkt bij de Thiel tweeters is een stuk vilt er op met een gat wat ietsje groter is als het membraan.
Daar word hij vlakker van en klinkt rustiger.

Rob
Je moet dan wel even met een blikschaar het rooster eraf knippen, volgens mij zit dat niet los. Of heb je ze op een andere manier eraf gekregen?
Je kunt het vrij makkelijk er af wippen. Maar het hoeft er niet af. Het vilt kun je ook gewoon op plakken, tweeter corresponderend dieper uitfresen.
Bijlagen
IMG_2112c.jpg
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Het rooster gewoon laten zitten.
Je kunt het vilt ook in een frontje verwerken zoals avalon ook doet.
Anders is de tip van Geenius ook erg netjes.
Het gat op de foto is wel te groot zelf zie ik het liever iets kleiner.

Rob
indoubt

Bericht door indoubt »

Ah zo,

Ik had begrepen dat de reflecties hoofdzakelijk achter het rooster onstaan en had aangenomen dat de demping dus ook daar geplaatst moest worden. Het is me nu duidelijk
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

indoubt schreef:
Ah zo,

Ik had begrepen dat de reflecties hoofdzakelijk achter het rooster onstaan en had aangenomen dat de demping dus ook daar geplaatst moest worden. Het is me nu duidelijk
Op zich zou het ook het beste zijn om daar de demping te plaatsen. Voorkomen is beter dan genezen. Maar als je niet teveel wilt hobby-en, dan kan je er ook gewoon vilt op plakken.

Het moet wel dikke vilt zijn, niet zo'n dun flapje, want dat doet niets.

Ikzelf werk momenteel met 2 stukken vilt op elkaar. Ik merkte afgelopen week dat er bij de 8kHz nog steeds een uplift in het hoog was van een 2dB, en dat gaf de hele tijd wat onrust in het hoog. Door het extra vilt kan ik in het filter het hoog met dik een faktor 2 verhogen, terwijl het toch niet schel wordt!!!

Marc
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

rdv300b833

Plafondplaat

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond,

Duck-Twacy heeft gelijk: ik heb het plafond voorzien van zo'n 8 m2 "piramideschuim". Dat spul heb ik jaren geleden betrokken bij een nu ter ziele zijnde firma die akoestiek-problemen aanpakte. Destijds had ik speakers die (ook na inspelen) te fel hoog af gaven. En daar het filter ingegoten zat.......heb ik het probleem op een andere manier opgelost.
En die platen scheelden echt wel ! Niet verwonderlijk in een moderne betonflat........

Voor wat betreft de Soup's: eerst inspelen. Pas daarna ga ik met vilt en dergelijke aan de gang. En van inspelen komt nu niet zoveel want ik ben veel op oefening.

De opmerkingen over de spoelen: daarin hebben jullie gelijk. Je behoort spoelen haaks op elkaar te plaatsen. En hoe meer door de spoel loopt; hoe groter het veld; dus hoe groter de mogelijke onderlinge beinvloeding.
Nou zijn deze Mundorfknollen van het maatje absurd; en alleen daar al om zal het externe veld stukken minder zijn. Als je nou van die dramaspoeltjes neemt die in vele commerciele producten zitten (....stuk potlood met enkele wikkelingen koper er om heen....) is het bittere noodzaak.
De bevestiging van de spoel aan de zijkant van he kastje is een beetje tricky; en ik wil het fraaie houtwerk van John niet mollen.
Oplossing: eerst inspelen en dan ga ik eens zien of het uitmaakt als ik tussen de spoelen een 0,5 mm dikke mumetaal plaat monteer.

Er was ook nog een vraag waarom ik met de Soup's ben begonnen. Meerdere antwoorden:
1. Met de vorige speakers was ik klaar; kon niet verder. En een gedeelte van de audiohobby is ook het bouwen.
2. De betere helft thuis wilde graag niet de standaard box-vorm en zeker geen ronde modellen. En ook nog eens graag in Esdoorn ....want dat past zo goed bij de tafel.....
Dan is een Avalon-idee wel erg voor de hand liggend !

Gevoegd een foto van de plafondplaten.
En wat foto's van het nieuwe versterkerproject direct erna. En daar lopen weer vele amperes doorheen en staan de spoelen/trafo's keurig haaks.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
IMG_4803.JPG
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op zo 03 dec 2006, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv300b833

nieuwe versterker

En nu wel braaf met haaks geplaatste trafo's en spoelen om de onderlinge beinvloeding van velden te minimaliseren.

Grtz,
Reinout
Bijlagen
IMG_2194.JPG
IMG_2186.JPG
rdv300b833

Inspelen goed op weg !

Goedemiddag Zelfbouwaudio-forum,

Via een goede audio-kennis kreeg ik een hardstikke leuke versterker te leen om de Soup's eens goed in te laten spelen. Want met die 833-bakken is inspelen wat lastig.
Ten eerste kost dat werkelijk bakken energie;
Ten tweede is de temperatuur na een paar uur zeker gestegen (laat staan 3 weken volcontinue aan...);
Ten derde verwachtte ik een inval van de drugspolitie (.....er was al weken zo'n vreemd schijnsel en het stroomverbruik....dat moet een wietkwekerij zijn...).

De Perreaux versterker is een krachtpatsertje van 2 x 25 Watt. Een muzikale dondersteen ! Maar na 3 weken aan te hebben gestaan ('s nachts zachtjes...wel aan) heb ik de boel net weer op de 833's over gezet.

Ik denk dat het inspelen wel voorbij is. Natuurlijk zullen er nog details bij gaan trekken....maar het "grote verschil" is er nu wel uit. En verschil was er zeker t.o.v. de eerste luisterindrukken !
- de bas is nu echt losgekomen. En toch gecontroleerd. De surround is lekker ingespeeld en een bas STAAT ! Voor mijn kamer zelfs (te) veel bas als ik op buur-onvriendelijke vermogens ga werken. Maar dan luister je niet naar de kwaliteit van de speakers, doch naar de beperking van de akoestiek.
- het venijnige scherpje van het begin is er af. gelukkig. Want je werd rap luistermoe. En nu zit ik al uren de buren te pesten.......want ik kan het nog wel hebben.
- het midden is heerlijk los.
Zeker nu terugkijkend vielen vooral het scherpe begin-hoog en het flabberende ongecontroleerde bas op. Echter de winst zit in het gemakkelijke midden. In het begin was dat niet zo opvallend vanwege de zo duidelijke minpunten aan de extremen. Maar nu hoor je het gemak in het midden; klasse.

Voor het inspelen heb ik een "inbrandCD" gebruikt. Gewoon 3 weken lang ruis, piepjes en spannende tonen in diverse volumes. De cd duurt 60 minuten; en dat op repeat. Mijn betere helft thuis werd al aardig gek.........

Natuurlijk is het filter na een paar weken ook wel gesetteld.
Optisch is het filter nu ook klaar; de glasplaatjes zijn binnengekomen en vallen keurig in het filterkastje.

Over een paar weken ga ik eens rommelen met een plaat mumetaal tussen de filterspoelen om te kijken of daar winst te behalen is. Je weet nooit. Mijn buren zijn in ieder geval niet blij met deze verandering; de bas is ECHT aanwezig. Ook op lagere volumes (en dat was bij m'n vorige speakers beslist niet het geval; die kwamen pas serieus tot leven bij hardere volumes).

In ieder geval de beste Kerstwensen en een muzikaal 2007 toegewenst !
En nogmaals dank naar audiokennis Ben voor de Perreaux-leen.

Groetsels uit Ede
Reinout
Bijlagen
Filter van boven gezien. Sigle wiring + de aansluiting van het navelstreng naar de Soup zelf
Filter van boven gezien. Sigle wiring + de aansluiting van het navelstreng naar de Soup zelf
Filter van de zijkant gezien. Het 1 cm dikke glas steekt iets boven het filter uit. Het glas is gepolijst aan de randen.
Filter van de zijkant gezien. Het 1 cm dikke glas steekt iets boven het filter uit. Het glas is gepolijst aan de randen.
Fotootje zijkant. De plaatsing van de speakers doe ik pas definitief als er echt niets meer in te spelen valt.
Fotootje zijkant. De plaatsing van de speakers doe ik pas definitief als er echt niets meer in te spelen valt.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

8)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Geenius schreef:
8)
Dat is een understatement.

(Misschien leuk om dit setje nu het ingespeeld is mee te nemen naar de ddiy dag 2007? :mrgreen: )
Mike.M

Mooie Speaker

Bericht door Mike.M »

Inderdaad fijn gedaan filter is ook goed bedacht.

Gr M.
Gesloten