HYPEX UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

Leeuwarden schreef: zo 27 mar 2022, 15:59
ray5150 schreef: zo 27 mar 2022, 14:16
architect schreef: zo 27 mar 2022, 13:35
verder geen verdere optimalisaties?
Duik eens even in het archief :
viewtopic.php?t=1767
viewtopic.php?t=1687
viewtopic.php?t=4361
Dit zijn wel hele oude topics en sindsdien zijn er nieuwe versies uitgebracht. Dus mocht je gaan modificeren eerst wel even kijken of het voor jouw versie ook toepasbaar is.

Persoonlijk denk ik dat de laatste UCD versies met HXR niet veel aandacht behoeven qua verbetering.
weer tig berichten doorgescand en de volgende verbeterpunten gevonden :

- koppelcondensatoren kortsluiten - volgens mij heeft de opdendrc-da8 uitgangscondensatoren dus deze moet lukken
- buffercondensatoren vervangen door BC136 470uF had ik al gevonden
- uitgangscondensator vervangen door compacte MKP - op het op de onderzijde van de print past moet ik even bekijken in mijn opzet - Rifa PHE450 MKP of Philips 379 of Evox Rifa SMR10 (volgens mij zit standaard er al een MKP op zelfs de ST die ik heb)
- twisten voedingskabels en luidsprekerkabels

- daarnaast ga ik dus alle 22uF vervangen omdat sommigen hiervan niet goed meer zijn - ik denk aan Panasonic FC 22uF 63V EEU-FC1J220H
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

bestelling gedaan bij Mouser :
- 16x BC136 470uF 63V 594-MAL213668471E3
- 24x Panasonic FC 22uF 63V EEU-FC1J220H
- 2x Nichicon PHC1255250KN - mkp foliecondensator voor tweeters
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HYPEX UCD

Bericht door dre »

Goed bezig! :goedzo:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: HYPEX UCD

Bericht door SSassen »

Pro-tip: als je die 22uF condensatoren gaat desolderen doe dan een goede klodder soldeer op beide pootjes en verhit ze gelijktijdig terwijl je de condensator er aan de andere kant uittrekt. Ga je aan de slag met desoldeerlitze oid. dan sloop je gegarandeerd je print, die is namelijk van niet bijzonder goede kwaliteit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HYPEX UCD

Bericht door Pjotr »

Klopt, je hebt slechte kwaliteit desoldeer Litze categorie Chinese troep, dat is echt rotzooi! En goede kwaliteit Amerikaans "Soderwick" en dat werkt wel prima, maar is ook aan de prijs. Wat ook veel uitmaakt is of het "vers" is. Ligt het al een tijdje en is het geoxideerd dan kun je het weggooien. Het is sowieso wel beter dan een "desoldeer pomp" alias tinzuiger. Daarmee ruïneer je gegarandeerd doorgemetalliseerde printen tot Kliko conditie. Die is alleen geschikt voor enkelzijdige niet-doorgemetalliseerde printen.

Maar los daarvan schiet je helemaal niks op met het vervangen door "betere" koppel condensatoren in de signaalweg of überhaupt ze weglaten (kortsluiten). Op die plek worden ze nihil belast en vervormen ze gewoon niet! Het is bezigheidstherapie. Als je jezelf veel ellende en droefenis wilt besparen, laat ze lekker zitten!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

bedankt voor de reacties SSassen en Pjotr
vervangen is wel nodig, ik heb 1,3V op uitgang staan en veel ruis bij inschakelen, na een minuut lost zich dat op
Hypex heeft mij vertelt dat dat aan deze 22uF elco’s ligt - de ST modules zou ik wat dat betreft kunnen laten want die zijn veel nieuwer
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: HYPEX UCD

Bericht door rikpost »

Leeuwarden schreef: zo 27 mar 2022, 17:30
Nou, daar is het toverwoord “Ncore”. Mooie versterker maar het prijsverschil met een UCD HXR niet waard.

Ik heb Jeroen het verschil eens horen demonstreren bij hem thuis .
Ik vond het toch wel een heel groot verschil , wanneer ik zou updaten zou dat mijn eerste gedachte zijn :rock:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: HYPEX UCD

Bericht door FR_Aad »

Ik heb de UCD HG HXR en de NCore een paar weken thuis naast elkaar gehad.
Er was wel wat verschil maar mijn oren vonden de verschillen klein.


Edit: Mocht ik weer vanuit "0" beginnen dan zou ik wel voor de nCore gaan. Maar het was toen niet voldoende om te gaan vervangen.
Laatst gewijzigd door FR_Aad op wo 30 mar 2022, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HYPEX UCD

Bericht door Pjotr »

architect schreef: wo 30 mar 2022, 7:34
bedankt voor de reacties SSassen en Pjotr
vervangen is wel nodig, ik heb 1,3V op uitgang staan en veel ruis bij inschakelen, na een minuut lost zich dat op
Hypex heeft mij vertelt dat dat aan deze 22uF elco’s ligt - de ST modules zou ik wat dat betreft kunnen laten want die zijn veel nieuwer
Tja, als Hypex er slechte Chinese troep in heeft gestopt houdt het op natuurlijk... :roll: Of zitten ze soms verkeerd om? Dat gaat ook niet goed met elco's. 1,3V op de uitgang is merkwaardig veel. Dan zit er structureel iets niet goed. De ST 180 modules die ik hier in gebruik heb zijn van het allereerste begin van het UcD avontuur van Hypex. Nergens last van tot nu toe...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

Pjotr - ik ga ze vervangen - ze hebben 9 jaar hun werk gedaan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HYPEX UCD

Bericht door Pjotr »

Succes! En hou die tip van Sander: Beide pootjes tegelijk verhitten met een brede punt en de eco eruit halen. Daarna schoonmaken met goede kwaliteit desoldeerlitze en beslist NIET met een tinzuiger.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

mijn broer heeft me even geholpen en alle condensatoren netjes voor me verwijderd :)
de nieuwe BC136 470uF/63V en Panasonic FC 22uf/63V kan ik nu gaan plaatsen
Bijlagen
FD29DA2B-0F26-4647-8F6A-61D60FFE8B28.jpeg
AD240F12-97AE-4968-9F6D-EED580595144.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HYPEX UCD

Bericht door dre »

Lekker bezig!
Dan zijn ze op tijd klaar voor de luisterdag! :sure:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

komt er een luisterdag ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HYPEX UCD

Bericht door dre »

Ja zeker!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

datum, tijd, plaats ? is al bekend ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HYPEX UCD

Bericht door dre »

architect schreef: do 07 apr 2022, 20:51
datum, tijd, plaats ? is al bekend ?
Nog niet.......
Maar dat gaat goed komen!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

Beetsterzwaag ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HYPEX UCD

Bericht door ray5150 »

Alphen ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HYPEX UCD

Bericht door ray5150 »

Of toch Breda ?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

Beetsterzwaag lijkt mij beter
hier heb je heel weinig files, dat rijdt lekker door :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HYPEX UCD

Bericht door Pjotr »

architect schreef: vr 08 apr 2022, 15:34
Beetsterzwaag lijkt mij beter
hier heb je heel weinig files, dat rijdt lekker door :mrgreen:
Valt het niet te regelen dan om Beetsterzwaag naar de Randstad te verkassen? Ruilen voor Schiphol misschien? :think: :relax:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

En dan alle autos in friesland parkeren zeker
Ik tink ut net!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: HYPEX UCD

Bericht door architect »

En dan alle autos in friesland parkeren zeker
Ik tink ut net!
Bijlagen
F1C1A430-BE54-403F-9F84-1C6F658C7F22.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: HYPEX UCD

Bericht door pappaleo »

architect schreef: vr 08 apr 2022, 18:00
En dan alle autos in friesland parkeren zeker
Ik tink ut net!
Jij dacht dat we uit de randstad met de fiets naar die mega parkeerplaats (Fr) komen?

Wilde je nog luisteraars op de luisterdag?

PS. Wat doen die plaatjes van UCD's in dit luisterdag topic? :mrgreen:
Plaats reactie