regelbare hoogsp. voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Beste Tim, Ik ken Tina natuurlijk niet, maar ik ga uit van het data blad van de 317 en kom uit op andere waarden. Zal er vanavond nog een keer opnieuw naar kijken, maar volgens mij wordt de stroom bepaald door die 240 ohm en de spanning over die weerstand.PimDriessen schreef: ↑do 17 mar 2022, 18:26Er loopt volgens Tina software 1,3 mA door de potmeter van 220K.
Groet,
Pim
ScreenShot635.jpg
Douwe
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: regelbare hoogsp. voeding
Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Hogere waarde potmeter nemen kan ook, moet je wel feedback weerstandje even aanpassen.
Er zijn genoeg volledig geïsoleerde (meerslagen) potmeters te koop.
Vermogen is echt veel lager trouwens, bij 600k rond de 240mW, bij 200K rond de 80mW met een feedback weerstand van 2.2k (niet 240 ohm!)
P=V²/R
Anders zou een stroom spiegeltje ook wel werken denk ik.
De LM317 krijgt die hoge spanning niet te zien.
Dit is namelijk een zogenaamde floating-reglaar.
De spanningsval wordt door de FET opgesnoept, dmv de zener en de pnp, die FET moet ook een (flink) koelblok hebben.
Een PNP Darlington zal waarschijnlijk ook wel werken.
Er zijn genoeg volledig geïsoleerde (meerslagen) potmeters te koop.
Vermogen is echt veel lager trouwens, bij 600k rond de 240mW, bij 200K rond de 80mW met een feedback weerstand van 2.2k (niet 240 ohm!)
P=V²/R
Anders zou een stroom spiegeltje ook wel werken denk ik.
De LM317 krijgt die hoge spanning niet te zien.
Dit is namelijk een zogenaamde floating-reglaar.
De spanningsval wordt door de FET opgesnoept, dmv de zener en de pnp, die FET moet ook een (flink) koelblok hebben.
Een PNP Darlington zal waarschijnlijk ook wel werken.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Doe maar zo'n spiegeltje dan. Stroom door de loper van een potmeter laten lopen is vragen om ellende! Dat moet dan minstens een draadgewonden zijn.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?PimDriessen schreef: ↑do 17 mar 2022, 19:58Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Het is geen 4.4mA, het is een 2k2 weerstanddouwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 20:38Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?PimDriessen schreef: ↑do 17 mar 2022, 19:58Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Sinds wanneer is dat ellende?
Zolang je mag spec van de pot niet overschrijdt, werkt het prima.
Al meer dan een eeuw zo.
Even goed in de datasheet kijken.
Ook even googlen, deze schakeling is ook al zo oud als de weg naar Rome.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
De Aanbevolen waarde is 240 ohm en de Max is 1K2.OWC schreef: ↑do 17 mar 2022, 20:41Het is geen 4.4mA, het is een 2k2 weerstanddouwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 20:38Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?PimDriessen schreef: ↑do 17 mar 2022, 19:58Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim
![]()
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317 ... e.com%252F
Douwe
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Aanbevolen waardes zeggen niks, ik weet niet waar jij die 1K2 vandaan haalt?douwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 20:59De Aanbevolen waarde is 240 ohm en de Max is 1K2.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317 ... e.com%252F
Douwe
Voor zover ik weet heeft de LM317 enkel een minimum load current nodig.
Hoeveel die is, hangt een beetje van het smaakje af, er zitten er bij die met 5-6mA prima werken.
Er is volgens mij nog een andere versie die vanaf 1-2mA werkt?
Dat staat los van je terugkoppel weertstandjes, maar doorgaans kiezen zie die net zo dat die gelijk zorgt voor die minimale belasting.
Als je Googled op LM317 minimum load, kun je al deze antwoorden ook zelf vinden overigens.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
De waarde van 1K2 haal ik uit het data blad van TI.
De link staat erbij.
De minimum load stroom heeft naar mijn idee betrekking op de uitgang stroom van de schakeling.
Oh ja, dat bedoel je natuurlijk ook.
Als je de waarde van R1 (240 ohm aanbevolen) te hoog maakt loop je de kans dat het spul gaat oscilleren.
Ook zal de temperatuur van de 317 de uitgang spanning beïnvloeden.
Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
Het is altijd nuttig om de data bladen goed door te lezen.
De link staat erbij.
De minimum load stroom heeft naar mijn idee betrekking op de uitgang stroom van de schakeling.
Oh ja, dat bedoel je natuurlijk ook.
Als je de waarde van R1 (240 ohm aanbevolen) te hoog maakt loop je de kans dat het spul gaat oscilleren.
Ook zal de temperatuur van de 317 de uitgang spanning beïnvloeden.
Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
Het is altijd nuttig om de data bladen goed door te lezen.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Minimum load is i.d.d. typical 5mA, dat klopt wel. Bij de dimensionering van de stroom door de instelweerstand gaat NS er van uit dat de stroom op de regelingang 50uA is. Om een beetje nauwkeurig te blijven neemt men daarvoor aan 1% van de instelstroom --> Instelstroom 5mA.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
OK Peter. Duidelijk.Pjotr schreef: ↑do 17 mar 2022, 22:13Minimum load is i.d.d. typical 5mA, dat klopt wel. Bij de dimensionering van de stroom door de instelweerstand gaat NS er van uit dat de stroom op de regelingang 50uA is. Om een beetje nauwkeurig te blijven neemt men daarvoor aan 1% van de instelstroom --> Instelstroom 5mA.
Ik ga toch eerdaags even met de schakeling aan de slag.
Bij een weerstand van 1k2 zal de de schakeling dan in ieder geval zodanig belast moeten worden dat er 4 mA stroom gaat lopen.
Het vermogen in de potmeter is dan 5 keer zo klein.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Voorschrift is minimum load, die zorgt voor de stabiliteit.douwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 21:52Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
(plus evt condensatoren voor de loop compensatie)
Laatst gewijzigd door OWC op do 17 mar 2022, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ik ga er volgende week mee aan de slag en houd je op de hoogte.OWC schreef: ↑do 17 mar 2022, 23:07Voorschrift is minimum load, die zorgt voor de stabiliteit.douwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 21:52Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Bedankt voor je bericht Peter. Ik had het even over het hoofd gezien.Pjotr schreef: ↑do 17 mar 2022, 16:24En bij dat vermogen is een doorgebrande potmeter op den duur niet onwaarschijnlijk. Dan staat er wel ook gelijk de volle mep op de uitgang. Erg fail safe is het dus niet...douwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 15:09...................
Daarvoor is in elk geval een potmeter 100K lin. van 2 a 3 Watt nodig.
Douwe![]()
Was even zoeken in de archieven maar toch gevonden. Thyristor pre-regulator:
Prereg.GIF
De fase aansnijding wordt hier geregeld met een Programmable Unijunction Transistor (PUT) X1. Die werkt vergelijkbaar als een Diac. Maar i.t.t. een Diac die op een vaste spanning doorslaat, is de doorslagspanning bij een PUT instelbaar: Zodra V_AK groter wordt dan V_GK slaat hij door en vormt de verbinding VA-VK een kortsluiting. Dan ontlaadt C1 zich door X1 en ontsteekt de thyristor. Het moment waarop dit gebeurd wordt geregeld door Q1. Zodra de spanning op C2 15V groter wordt dan de uitgangspanning gaat deze transistor middels D1 geleiden en voorkomt dat de thyristor nog langer kan ontsteken.
Denk niet dat ik er aan begin. Te ingewikkeld.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Het is i.d.d. een wat kritisch schakelingetje v.w.b. componentenwaarden maar het werkt wel prima! Je hebt er zeker een scoop voor nodig om e.e.a. af te checken. Maar je moet het wel goed doorgronden, anders niet aan beginnen. Staat overigens een foutje ingeslopen met overtrekken. De IN4148 moet een 1N4007 zijn i.v.m. de spanning. Mocht je er ooit eens aan willen wagen wil ik het met alle plezier wel simuleren voor je.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Oh trouwens, wat potmeters en spanningen betreft, dat staat ook gewoon gespecificeerd in de datasheet (ivm kruipafstanden ed).
Let wel even op DC en AC waardes.
Het draaigedeelte is eigenlijk altijd elektrisch verbonden met het chassisdeel van de potmeter, dus zolang je die netjes aan ground gooit, is het onmogelijk dat daar iets mis mee gaat natuurlijk.
Evt kun je idd een overspanningbeveiliging erin zetten.
Enige nuttige pre-regulator lijkt me een DC-DC buck converter.
Anders stook je op elke andere manier nog steeds veel vermogen weg, enkel op een andere manier.
Dat is naar mijn mening een circuit nodeloos ingewikkeld maken.
Ik heb al een tijd verder met zo'n DC-DC converter gespeeld, maar ivm tijdgebrek kom ik er niet aan toe.
Als 310/320V genoeg is, zou ik gewoon een trafo nemen met twee 115V uitgangen en die dan kunnen laten schakelen.
Dat scheelt al de helft natuurlijk.
Vergeet overigens ook niet dat max vermogen enkel is op laagste spanning op de uitgang.
Dus heel vaak zul je dat denk ik niet gebruiken.
30-40W dissiperen met een actief fannetje is daarnaast ook zeer goed te doen.
ipv een LM317 kun je ook een LT3085 oid nemen, die hebben een veel lagere minimum current load.
Let wel even op DC en AC waardes.
Het draaigedeelte is eigenlijk altijd elektrisch verbonden met het chassisdeel van de potmeter, dus zolang je die netjes aan ground gooit, is het onmogelijk dat daar iets mis mee gaat natuurlijk.
Evt kun je idd een overspanningbeveiliging erin zetten.
Enige nuttige pre-regulator lijkt me een DC-DC buck converter.
Anders stook je op elke andere manier nog steeds veel vermogen weg, enkel op een andere manier.
Dat is naar mijn mening een circuit nodeloos ingewikkeld maken.
Ik heb al een tijd verder met zo'n DC-DC converter gespeeld, maar ivm tijdgebrek kom ik er niet aan toe.
Als 310/320V genoeg is, zou ik gewoon een trafo nemen met twee 115V uitgangen en die dan kunnen laten schakelen.
Dat scheelt al de helft natuurlijk.
Vergeet overigens ook niet dat max vermogen enkel is op laagste spanning op de uitgang.
Dus heel vaak zul je dat denk ik niet gebruiken.
30-40W dissiperen met een actief fannetje is daarnaast ook zeer goed te doen.
ipv een LM317 kun je ook een LT3085 oid nemen, die hebben een veel lagere minimum current load.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Het is de bedoeling om straks de uitgang- spanning en stroom te kunnen uitlezen ven een peaktech led meter.
Voor wat betreft de stroom is een weerstand van 1 ohm in de uitgang opgenomen. De meter kan dan tot 200 mA meten. Zoals de foto toont werk dat goed. Een tweede meter geconfigureerd van het zelfde type om de spanning tot 500V te meten gaat ook goed.
Beide meters worden gevoed met een 9V spanning. Alles galvanisch gescheiden Ze werken afzonderlijk van elkaar prima, maar als ik ze echter tegelijk voedt werken geen van beide meters niet meer goed. Dat is raar en ik heb er geen verklaring voor.
Iemand een idee?
Voor wat betreft de stroom is een weerstand van 1 ohm in de uitgang opgenomen. De meter kan dan tot 200 mA meten. Zoals de foto toont werk dat goed. Een tweede meter geconfigureerd van het zelfde type om de spanning tot 500V te meten gaat ook goed.
Beide meters worden gevoed met een 9V spanning. Alles galvanisch gescheiden Ze werken afzonderlijk van elkaar prima, maar als ik ze echter tegelijk voedt werken geen van beide meters niet meer goed. Dat is raar en ik heb er geen verklaring voor.
Iemand een idee?
Re: regelbare hoogsp. voeding
Voeding voor de twee meters moeten wel volledig gescheiden zijn. Is er ergens een kontakt tusen de twee ?
Voor de spanningsmeting kun je wel de +15V die er al is gebruiken maar voor de stroom zit de hele boel aan de +uit.
Anne
Voor de spanningsmeting kun je wel de +15V die er al is gebruiken maar voor de stroom zit de hele boel aan de +uit.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Weet ik Anne, daarvoor had ik een voedingsprintje gemaakt met een Gerth trafo 304.12.2
Deze heeft 2 gescheiden wikkelingen van 6V. Na gelijkrichten en afvlakken houd ik zo'n 8.5 Volt over.
Dat is eigenlijk ook aan de krappe kant maar is niet de oorzaak van het probleem.
Ik denk dat er in de trafo ondanks de gescheiden wikkelingen toch een bepaalde koppeling is die de boel verstoort.
Er is wel een spanningsverschil tot 400 V tussen de twee meters.
Ben er trouwens ook achter gekomen dat de meters bij een te lage voedingsspanning een hogere waarde aangeven.
Daarom heb ik besloten een nieuw printje te maken met 2 trafo's van 9V en een 7809 na de afvlakking
Deze heeft 2 gescheiden wikkelingen van 6V. Na gelijkrichten en afvlakken houd ik zo'n 8.5 Volt over.
Dat is eigenlijk ook aan de krappe kant maar is niet de oorzaak van het probleem.
Ik denk dat er in de trafo ondanks de gescheiden wikkelingen toch een bepaalde koppeling is die de boel verstoort.
Er is wel een spanningsverschil tot 400 V tussen de twee meters.
Ben er trouwens ook achter gekomen dat de meters bij een te lage voedingsspanning een hogere waarde aangeven.
Daarom heb ik besloten een nieuw printje te maken met 2 trafo's van 9V en een 7809 na de afvlakking
Re: regelbare hoogsp. voeding
Heb je wel de GND van de voeding van de module verbonden met de -in van de meter? Op zich moet dat gewoon werken met zo'n trafootje met dubbele wikkeling.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Meet je nog steeds 9V Douwe op beide meters als ze aangesloten zijn (en dus niet werken)?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Zoals ik al eerder schreef ongeveer 8,5 Volt. Ook als beide meters zijn aangesloten.
Eigenlijk is 8,5 V ook aan de lage kant. Bij 7,5 V gaan de meters afwijken naar boven.
