regelbare hoogsp. voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Pjotr »

Tina niet geloven dan.........
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

PimDriessen schreef: do 17 mar 2022, 18:26
Er loopt volgens Tina software 1,3 mA door de potmeter van 220K.

Groet,
Pim
ScreenShot635.jpg
Beste Tim, Ik ken Tina natuurlijk niet, maar ik ga uit van het data blad van de 317 en kom uit op andere waarden. Zal er vanavond nog een keer opnieuw naar kijken, maar volgens mij wordt de stroom bepaald door die 240 ohm en de spanning over die weerstand.
Douwe
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door PimDriessen »

Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim
ScreenShot636.jpg
ScreenShot637.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door OWC »

Hogere waarde potmeter nemen kan ook, moet je wel feedback weerstandje even aanpassen.
Er zijn genoeg volledig geïsoleerde (meerslagen) potmeters te koop.
Vermogen is echt veel lager trouwens, bij 600k rond de 240mW, bij 200K rond de 80mW met een feedback weerstand van 2.2k (niet 240 ohm!)
P=V²/R

Anders zou een stroom spiegeltje ook wel werken denk ik.
De LM317 krijgt die hoge spanning niet te zien.
Dit is namelijk een zogenaamde floating-reglaar.

De spanningsval wordt door de FET opgesnoept, dmv de zener en de pnp, die FET moet ook een (flink) koelblok hebben.
Een PNP Darlington zal waarschijnlijk ook wel werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Pjotr »

Doe maar zo'n spiegeltje dan. Stroom door de loper van een potmeter laten lopen is vragen om ellende! Dat moet dan minstens een draadgewonden zijn.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

PimDriessen schreef: do 17 mar 2022, 19:58
Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim

Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 20:38
PimDriessen schreef: do 17 mar 2022, 19:58
Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim

Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?
Het is geen 4.4mA, het is een 2k2 weerstand ;)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: do 17 mar 2022, 20:36
Doe maar zo'n spiegeltje dan. Stroom door de loper van een potmeter laten lopen is vragen om ellende! Dat moet dan minstens een draadgewonden zijn.
Sinds wanneer is dat ellende?
Zolang je mag spec van de pot niet overschrijdt, werkt het prima.
Al meer dan een eeuw zo.

Even goed in de datasheet kijken.

Ook even googlen, deze schakeling is ook al zo oud als de weg naar Rome.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

OWC schreef: do 17 mar 2022, 20:41
douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 20:38
PimDriessen schreef: do 17 mar 2022, 19:58
Volgens de wet van Ohm lopen er de volgende stromen door 240 ohm en de 220 k potmeter.
Groet,
Pim

Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?
Het is geen 4.4mA, het is een 2k2 weerstand ;)
De Aanbevolen waarde is 240 ohm en de Max is 1K2.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317 ... e.com%252F
Douwe
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 20:59
OWC schreef: do 17 mar 2022, 20:41
douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 20:38

Ja ik zie het Pim, maar waar blijft dan die 4.4 mA?
Het is geen 4.4mA, het is een 2k2 weerstand ;)
De Aanbevolen waarde is 240 ohm en de Max is 1K2.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317 ... e.com%252F
Douwe
Aanbevolen waardes zeggen niks, ik weet niet waar jij die 1K2 vandaan haalt?

Voor zover ik weet heeft de LM317 enkel een minimum load current nodig.
Hoeveel die is, hangt een beetje van het smaakje af, er zitten er bij die met 5-6mA prima werken.
Er is volgens mij nog een andere versie die vanaf 1-2mA werkt?

Dat staat los van je terugkoppel weertstandjes, maar doorgaans kiezen zie die net zo dat die gelijk zorgt voor die minimale belasting.

Als je Googled op LM317 minimum load, kun je al deze antwoorden ook zelf vinden overigens.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

De waarde van 1K2 haal ik uit het data blad van TI.
De link staat erbij.
De minimum load stroom heeft naar mijn idee betrekking op de uitgang stroom van de schakeling.
Oh ja, dat bedoel je natuurlijk ook.
Als je de waarde van R1 (240 ohm aanbevolen) te hoog maakt loop je de kans dat het spul gaat oscilleren.
Ook zal de temperatuur van de 317 de uitgang spanning beïnvloeden.
Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
Het is altijd nuttig om de data bladen goed door te lezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Pjotr »

Minimum load is i.d.d. typical 5mA, dat klopt wel. Bij de dimensionering van de stroom door de instelweerstand gaat NS er van uit dat de stroom op de regelingang 50uA is. Om een beetje nauwkeurig te blijven neemt men daarvoor aan 1% van de instelstroom --> Instelstroom 5mA.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: do 17 mar 2022, 22:13
Minimum load is i.d.d. typical 5mA, dat klopt wel. Bij de dimensionering van de stroom door de instelweerstand gaat NS er van uit dat de stroom op de regelingang 50uA is. Om een beetje nauwkeurig te blijven neemt men daarvoor aan 1% van de instelstroom --> Instelstroom 5mA.
OK Peter. Duidelijk.
Ik ga toch eerdaags even met de schakeling aan de slag.
Bij een weerstand van 1k2 zal de de schakeling dan in ieder geval zodanig belast moeten worden dat er 4 mA stroom gaat lopen.
Het vermogen in de potmeter is dan 5 keer zo klein.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 21:52
Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
Voorschrift is minimum load, die zorgt voor de stabiliteit.
(plus evt condensatoren voor de loop compensatie)
Laatst gewijzigd door OWC op do 17 mar 2022, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

OWC schreef: do 17 mar 2022, 23:07
douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 21:52
Ik houd me het liefst aan de voorschriften van de fabrikant.
Voorschrift is minimum load, die zorgt voor de stabiliteit.
Ik ga er volgende week mee aan de slag en houd je op de hoogte.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: do 17 mar 2022, 16:24
douwebakker schreef: do 17 mar 2022, 15:09
...................
Daarvoor is in elk geval een potmeter 100K lin. van 2 a 3 Watt nodig.
Douwe
En bij dat vermogen is een doorgebrande potmeter op den duur niet onwaarschijnlijk. Dan staat er wel ook gelijk de volle mep op de uitgang. Erg fail safe is het dus niet... :-"


Was even zoeken in de archieven maar toch gevonden. Thyristor pre-regulator:

Prereg.GIF

De fase aansnijding wordt hier geregeld met een Programmable Unijunction Transistor (PUT) X1. Die werkt vergelijkbaar als een Diac. Maar i.t.t. een Diac die op een vaste spanning doorslaat, is de doorslagspanning bij een PUT instelbaar: Zodra V_AK groter wordt dan V_GK slaat hij door en vormt de verbinding VA-VK een kortsluiting. Dan ontlaadt C1 zich door X1 en ontsteekt de thyristor. Het moment waarop dit gebeurd wordt geregeld door Q1. Zodra de spanning op C2 15V groter wordt dan de uitgangspanning gaat deze transistor middels D1 geleiden en voorkomt dat de thyristor nog langer kan ontsteken.
Bedankt voor je bericht Peter. Ik had het even over het hoofd gezien.
Denk niet dat ik er aan begin. Te ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Pjotr »

Het is i.d.d. een wat kritisch schakelingetje v.w.b. componentenwaarden maar het werkt wel prima! Je hebt er zeker een scoop voor nodig om e.e.a. af te checken. Maar je moet het wel goed doorgronden, anders niet aan beginnen. Staat overigens een foutje ingeslopen met overtrekken. De IN4148 moet een 1N4007 zijn i.v.m. de spanning. Mocht je er ooit eens aan willen wagen wil ik het met alle plezier wel simuleren voor je.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door OWC »

Oh trouwens, wat potmeters en spanningen betreft, dat staat ook gewoon gespecificeerd in de datasheet (ivm kruipafstanden ed).
Let wel even op DC en AC waardes.

Het draaigedeelte is eigenlijk altijd elektrisch verbonden met het chassisdeel van de potmeter, dus zolang je die netjes aan ground gooit, is het onmogelijk dat daar iets mis mee gaat natuurlijk.

Evt kun je idd een overspanningbeveiliging erin zetten.

Enige nuttige pre-regulator lijkt me een DC-DC buck converter.
Anders stook je op elke andere manier nog steeds veel vermogen weg, enkel op een andere manier.
Dat is naar mijn mening een circuit nodeloos ingewikkeld maken.
Ik heb al een tijd verder met zo'n DC-DC converter gespeeld, maar ivm tijdgebrek kom ik er niet aan toe.

Als 310/320V genoeg is, zou ik gewoon een trafo nemen met twee 115V uitgangen en die dan kunnen laten schakelen.
Dat scheelt al de helft natuurlijk.

Vergeet overigens ook niet dat max vermogen enkel is op laagste spanning op de uitgang.
Dus heel vaak zul je dat denk ik niet gebruiken.
30-40W dissiperen met een actief fannetje is daarnaast ook zeer goed te doen.

ipv een LM317 kun je ook een LT3085 oid nemen, die hebben een veel lagere minimum current load.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

Het is de bedoeling om straks de uitgang- spanning en stroom te kunnen uitlezen ven een peaktech led meter.
Voor wat betreft de stroom is een weerstand van 1 ohm in de uitgang opgenomen. De meter kan dan tot 200 mA meten. Zoals de foto toont werk dat goed.
stroom.jpg
Een tweede meter geconfigureerd van het zelfde type om de spanning tot 500V te meten gaat ook goed.

Beide meters worden gevoed met een 9V spanning. Alles galvanisch gescheiden
spanning.jpg
Ze werken afzonderlijk van elkaar prima, maar als ik ze echter tegelijk voedt werken geen van beide meters niet meer goed. Dat is raar en ik heb er geen verklaring voor.
Iemand een idee?
allebei.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Ah!buis »

Voeding voor de twee meters moeten wel volledig gescheiden zijn. Is er ergens een kontakt tusen de twee ?
Voor de spanningsmeting kun je wel de +15V die er al is gebruiken maar voor de stroom zit de hele boel aan de +uit.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

voeding lcd meter.jpg
Weet ik Anne, daarvoor had ik een voedingsprintje gemaakt met een Gerth trafo 304.12.2
Deze heeft 2 gescheiden wikkelingen van 6V. Na gelijkrichten en afvlakken houd ik zo'n 8.5 Volt over.

Dat is eigenlijk ook aan de krappe kant maar is niet de oorzaak van het probleem.
Ik denk dat er in de trafo ondanks de gescheiden wikkelingen toch een bepaalde koppeling is die de boel verstoort.
Er is wel een spanningsverschil tot 400 V tussen de twee meters.
Ben er trouwens ook achter gekomen dat de meters bij een te lage voedingsspanning een hogere waarde aangeven.
Daarom heb ik besloten een nieuw printje te maken met 2 trafo's van 9V en een 7809 na de afvlakking
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Pjotr »

Heb je wel de GND van de voeding van de module verbonden met de -in van de meter? Op zich moet dat gewoon werken met zo'n trafootje met dubbele wikkeling.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door Barry2001 »

Meet je nog steeds 9V Douwe op beide meters als ze aangesloten zijn (en dus niet werken)?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: zo 20 mar 2022, 16:24
Heb je wel de GND van de voeding van de module verbonden met de -in van de meter? Op zich moet dat gewoon werken met zo'n trafootje met dubbele wikkeling.
Dat zou zo maar eens de oorzaak kunnen zijn Peter. Zal er vanavond nog even mee aan de slag.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: regelbare hoogsp. voeding

Bericht door douwebakker »

Barry2001 schreef: zo 20 mar 2022, 17:34
Meet je nog steeds 9V Douwe op beide meters als ze aangesloten zijn (en dus niet werken)?
Zoals ik al eerder schreef ongeveer 8,5 Volt. Ook als beide meters zijn aangesloten.
Eigenlijk is 8,5 V ook aan de lage kant. Bij 7,5 V gaan de meters afwijken naar boven.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”