Blanke lS kabel?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

carbon

Bericht door carbon »

JuuL schreef:
En wat is je beredenering waarom het beter zou klinken?
Het middengebied is zeer zeker heel veel meer opener geworden dan voorheen.
Ik heb de koolstofkabel niet ingespeelt en de buizenversterkers niet echt warm later draaien...en ik weet dat koolstof rete lang nodig heeft om in te spelen.

Wat betreft de luidsprekerbekabeling later meer.

Tna
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als koolstof zo lang moet inspelen dan is dat volgens de Anti-cable theorie een slechte zaak. Dat betekent dat het di-elektricum in dit geval niet homogeen is en dat pas wordt na lang inspelen maar dat er altijd een negatief rest-effect zal blijven. Na ja, kleuring door koofstofkabel is blijkbaar mooi :wink: .
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

carbon

Bericht door carbon »

jeroen_d schreef:
Als koolstof zo lang moet inspelen dan is dat volgens de Anti-cable theorie een slechte zaak. Dat betekent dat het di-elektricum in dit geval niet homogeen is en dat pas wordt na lang inspelen maar dat er altijd een negatief rest-effect zal blijven. Na ja, kleuring door koofstofkabel is blijkbaar mooi :wink: .
Er is geen kleuring;-) het is erg neutraal die vd Hul.
Alleen het hoog moet nog loskomen, maar dat komt wel het is in ieder geval niet doffer geworden, eerder neutraler dan zilver.
En vooral opener, en dat was de doelstelling.
Na langer inspelen komt het hoog ook weer los van de rest, die ervaring had ik al eerder opgedaan.

Tna ;-)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik ben benieuwd wat de ohmse weerstand is per meter van die koolstofkabel. Ik neem aan dat het niet zuiver koolstof is?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Bericht door carbon »

dekkersj schreef:
Ik ben benieuwd wat de ohmse weerstand is per meter van die koolstofkabel. Ik neem aan dat het niet zuiver koolstof is?

Groet,
Jacco
100 % koolstof! .. het is net flueel.
Halve meter +- 24R afhankelijk van de temperatuur (het is wel termolabiel) maar daar zit een schomeling in van +- 5R))
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nou, ik geloof niet dat het 100% koolstof is die vezel. Wel genoeg om te geleiden. Ik heb bij een fabrikant in Japan gezien dat ze verschillende soorten fabriceerden. Daarbij is de weerstand per meter ook verschillend.

De vezeltjes die ik gebruik zijn zo'n 30 ohm per meter dus.

Jacco, In het topic Audion goes Carbon heb ik het een en ander laten zien van die carbonvezels.. effe keike as jut interessant genoeg vindt

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

audiomanics schreef:
KT88 schreef:
Ik zal wel e.e.a. over het hoofd zien.
Gelukkig las ik laatst een stukje waarin je de audiofile kabel in je voorversterker vervangen hebt met een stukje coax (RG58 ofzo)
Je was weer helemaal gelukkig.. Dit is welliswaar de andere kant op maar je merkte toch een enorm verschil op stukjes van pak-em-beet 20cm maximaal..
Kun je dat verklaren dan in R L en C?
Nee, wel in microfonie.
Blazen met de mond op de kabel gaf een duidelijke "whoosh" in de speakers.
Die gare MIT heeft ook erg veel losse draadjes, die allemaal los tegen elkaar liggen.
Goed, we hebben hier over luidsprekerkabels.. Luidsprekerkabel heb je meteen al meer van nodig en het is ook vaker een stuk duurder om te maken. Door deze gegevens zijn ze nou niet zo geweldig om mee te experimenteren. Kom ik weer bij mijn standpunt: Het is algemeen geaccepteerd dat de ene condensator of spoel van dit of dat merk beter klinkt maar een stuk draad kan niets uitmaken?
Ik hoopte slechts aan te tonen dat, in het voorbeeld van de AntiCables, de R,L en C waarden in theorie niets kunnen veranderen, of het zou de relatief hoge Rdc van 0.1 ohm moeten zijn.
Dit was dan wel voor 10 meter kabel, hetgeen ongebruikelijk lang is IMO.

Kabels met een duidelijk andere opbouw dan simpel koper, zoals jouw koolstof-strengen, hebben ook duidelijk een grotere afwijking in Rdc.

Volgens Jacco Met Verstand Van Mathematica **grijnz** zou dat wel degelijk hoorbaar kunnen worden.

Overigens is mij gebleken dat Maggies, met hun resistief karakter, verregaand immuun zijn voor verschillende kabeldiktes.
Een te dunne kabel geeft enkele tienden dB verlies, wel, dan draaien we de volumeknop iets verder open, toch? :twisted:
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 19 nov 2006, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Tja, waar er kleine stromen vloeien is enige serieweerstand toelaatbaar. Maar even over LS kabel. Ik heb op de site van VdH gevonden dat ze 70 mOhm per meter doen. Ook zijn er te vinden die veel minder hebben. Maar als ik me beperk tot die 70 milliOhm en ik heb 3 meter te overbruggen, dan kom ik op 6*70m = 0.42 Ohm. En dat is vrij veel, ik kan mij dan ook goed voorstellen dat bij een "moeilijke" luidspreker enige kleuring zal optreden.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

dekkersj schreef:
...= 0.42 Ohm. En dat is vrij veel, ik kan mij dan ook goed voorstellen dat bij een "moeilijke" luidspreker enige kleuring zal optreden.

Groet,
Jacco
De demping op de woofer wordt minder wat het laag 'warmer' maakt en het werkingspunt van het filter zal ook enigzins veranderen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dekkersj schreef:
ik kan mij dan ook goed voorstellen dat bij een "moeilijke" luidspreker enige kleuring zal optreden.
Als die kleuring maar lekker in het gehoor ligt is het nog niet zo verkeerd... myfi toch? 0% afwijking is toch niet te halen en als dat wel te doen is is het nog maar de vraag of dat wel is wat je wil horen..

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: carbon

Bericht door KT88 »

terugnaaraf schreef:
[...en ik weet dat koolstof rete lang nodig heeft om in te spelen.
Wanneer stopt dat proces?
Is dat na een week, een maand, of gaat het continue door?
Zodat je na 3 jaar een set topkabels hebt, die met het klimmen der jaren alleen nog maar beter wordt?

Of stopt het proces zodra je een nieuwe, nog weer betere kabel gaat gebruiken? :mrgreen:
Er is geen kleuring;-) het is erg neutraal die vd Hul.
Alleen het hoog moet nog loskomen, maar dat komt wel het is in ieder geval niet doffer geworden, eerder neutraler dan zilver.
En vooral opener, en dat was de doelstelling.
Na langer inspelen komt het hoog ook weer los van de rest, die ervaring had ik al eerder opgedaan.
Dat begrijp ik niet.
Volgens de site van Anti-Cable is dat de meest neutrale kabel die menselijkerwijs mogelijk is, dus absoluut geen kleuring of toevoeging.

Dan kan die van jou toch nooit nog neutraler zijn?
Zoiets van "als een triode lineair is, dan is een aftakking op de trafo ultra-lineair"? :twisted:
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 19 nov 2006, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: carbon

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Of stopt het proces zodra je een nieuwe, nog weer betere kabel gaat gebruiken? :mrgreen:
Dan stop 't zeker!!
Ik laat mijn kabels lekker een paar weken op de cable-fryer inbranden..
Of dat echt wat uitmaakt? 't zal wel, kweetniet.. Ik doe 't gewoon, 'k heb zo'n ding dus..Waarom ook niet?

Ik merk ook wel dat ik mijn filter iets bij moet programmeren na een maandje koolstof.. (kan ook een buisje zijn dat aan het veranderen is?)

Kees
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: carbon

Bericht door carbon »

KT88 schreef:
terugnaaraf schreef:
[...en ik weet dat koolstof rete lang nodig heeft om in te spelen.
Dat begrijp ik niet.
Volgens de site van Anti-Cable is dat de meest neutrale kabel die menselijkerwijs mogelijk is, dus absoluut geen kleuring of toevoeging.

Dan kan die van jou toch nooit nog neutraler zijn?
Zoiets van "als een triode lineair is, dan is een aftakking op de trafo ultra-lineair"? :twisted:
Ik zeg niet dat die vd Hull neutraler is dan die Anti-Cable, die kabel heb ik nog nooit gehoord.
Ik had het er over dat het neutraler is dan zilver bekabeling en had ik het even niet over LS bekabeling.

Koolstof is erg neutraal zonder kleuring, hoe dat met die koolstof LS kabel is weet ik niet, ook nog niet uitgeprobeert maar in ieder geval is het als interlink en inwendige bekabeling erg leuk spul ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: carbon

Bericht door audiomanics »

terugnaaraf schreef:
hoe dat met die koolstof LS kabel is weet ik niet, ook nog niet uitgeprobeerd
Dat ga je ook niet meemaken of je moet net de jackpot gewonnen hebben...

Kees
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: carbon

Bericht door carbon »

audiomanics schreef:
terugnaaraf schreef:
hoe dat met die koolstof LS kabel is weet ik niet, ook nog niet uitgeprobeerd
Dat ga je ook niet meemaken of je moet net de jackpot gewonnen hebben...

Kees
Hee :cry: die heb ik net niet gewonnen haha
Maarja eerst maar even die LS kabel zonder ommanteling, en eens luisteren of Loesje gelijk heeft ;-)

Wat beterft de carbon inwendig kan ik alleen maar tevreden over zijn na een avondje intensief luisteren ;-)..het gaat steets beter worden met het hoog.
Jan morks!!.. (en voor al het applaus) is meer om me heen dan voorheen, zelfs achter mij!
Dus het belooft goede dinngen :-)

Terugnaaraf
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier zie je de invloed van kabelinductiviteit van 5uH, van een kabel van ca 5 meter. Dit is een voorbeeld waarbij ik deze inductiviteit voor het passieve filter van mijn luidspreker zet en dan kijk wat er gebeurt op de tweeterklemmen. Rood is met de kabelinductiviteit voor het filter, groen zonder. Elke horizontale stippellijn is 1 dB, de verschillen zitten dus in ordegrootte van tienden van dB's.

Afbeelding

Ik heb wel eens in een A/B vergelijk de kabels van Tony Gee gehoord bij Montana thuis. De kabels van Tony zijn opgebouwd uit CAT5 LANkabel die getwist is waardoor de inductiviteit verwaarloosbaar is. Deze kabel klonk inderdaad helderder. Maar als je dat wilt kun je natuurlijk ook je scheidingsfilter ietsje aanpassen en je gewone kabel lekker laten zitten.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

coolstof

Bericht door carbon »

Tenzij je geen scheidingsfilter hebt :-)
En Breedbanders gebruikt..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: coolstof

Bericht door voodooless »

terugnaaraf schreef:
Tenzij je geen scheidingsfilter hebt :-)
En Breedbanders gebruikt..
Ik dat geval kun je een 5 uH spoeltje gebruiken :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad. In bijna alle praktijkvoorbeelden zul je een (weliswaar zeer lichte) afval in het hoog terugzien. Voor de een zal dat beter hoorbaar zijn dan voor de ander.

Echter, bij een breedbander met van zichzelf sterk oplopende impedantie in het hoog, zal de invloed van die 5uH minder groot zijn. Hoe laagohmiger de luidspreker, hoe groter de invloed. Denk aan bv een zwaar capacitieve belasting door een ESL.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik vind dit soort verklaringen allemaal leuk en aardig, maar dat verkaard absoluut niet de observaties, zoals opener beeld, meer rust, meer "zwart" tussen de instrumenten, en nog wat van die vage termen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
opener beeld, meer rust, meer "zwart" tussen de instrumenten, en nog wat van die vage termen..
Heel vaag die termen, ja... Als je het nooit gehoord hebt spreekt het ook niet aan.. :mrgreen:

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
voodooless schreef:
opener beeld, meer rust, meer "zwart" tussen de instrumenten, en nog wat van die vage termen..
Heel vaag die termen, ja... Als je het nooit gehoord hebt spreekt het ook niet aan.. :mrgreen:
Daar gaat het niet om. Ik snap best wat er met het een en ander bedoeld wordt. Dat wil nog niet zeggen dat het geprojecteerd kan worden op de gemeten verschillen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik wou dat het zo eenvoudig was.. Dan kon ik een knopje maken om in te regelen wat ik wil horen.. Dan was het ook veel eenvoudiger voor iedereen om het mooiste van het mooiste te maken..
We weten hoe we weerstand, capaciteit en zelfinductie kunnen beinvloeden.. We laten er een handvol formules op los (als we het niet snappen sturen we Jacco er op af, bijvoorbeeld) en we hebben het ideale product..toch??? (of toch niet...)
Ik weet het helaas ook niet, dus kloot ik nog maar even verder met van alles.. En geloof me.. ook dan moet ik nog wel eens eenpaar stapjes terug als er een terugweg mogelijk is dan..

Kees
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Volgens mij is de enige weg de weg van systematiek. Stapje voor stapje in kaart brengen van wat wel werkt en wat niet en vooral ook waarom. Als daar vage termen bij horen die niet eenduidig zijn gedefinieerd, zo zal het dan zijn. Maar dat mag geen dooddoener zijn die verhindert om vooruit te komen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat mij betreft zijn er geen verschillen die niet aantoonbaar zijn met de gevestigde formules. Ik heb nog geen aanwijzing gezien waarom dat niet zo zou zijn. Zoals mijn nick zegt, ik geloof niet in voodoo. Als er daadwerkelijk een hoorbaar verschil waarneembaar is, dan is dat te meten en te kwantificeren. Iets anders maak je me niet wijs.
Plaats reactie