Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

CornelisJ schreef:
Camiel schreef:
Daarmee bedoel je of de speakeraansluitingen rood op rood zit en wit op wit? ofwel links en rechts goed op elkaar aangesloten zitten. Dat ga ik zeker nog een keer nalopen, thanks for the tip. Zoiets simpels zou je zomaar over het hoofd kunnen zien.
Ik bedoel niet links en rechts (die moeten ook goed zijn aangesloten), maar plus en min. De plus en min aansluiting van elke individuele driver moet op het juiste knooppunt van het filter zijn aangesloten, zoals aangegeven in het schema van het filter. De plus aansluiting van de driver is normaal gesproken gemerkt met een rode stip. Dit is geillustrustreerd in het plaatje hieronder. De plus aansluitingen van de uitgangen van het filter zijn relatief eenvoudig te vinden door het filter schema naast het opgebouwde filter te leggen. Hierbij neem ik aan dat je de componenten in het opgebouwde filter terug kunt herkennen in het schema.
Filter_Visaton_Atlas_DSM_MK2.png
PS: De uitleg van Walt hierboven is vermoedelijk duidelijker.
Hoe meer drivers er in een luidspreker zitten, hoe groter de kans dat er iets fout gaat bij het aansluiten van de drivers op het filter :lol: .
Dat hebben we inderdaad reeds gecontroleerd, door vergelijk van de aansluitingen in beide speakers. Het zit allemaal correct aangesloten.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

richard schreef:
Blijkbaar kun je de woofer sectie en mid-hoog sectie splitsen. Als je deze links en rechts afzonderlijk aansluit, hoor je dan nog steeds verschil in beide secties? Dat zou al weer een stap kunnen elimineren.

Zijn er ook geen fijne litze draadjes die ergens sluiting veroorzaken?

Ook zou je de filters kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Maar dat is best een klusje.

Hopelijk vind je snel de oplossing; dit is wel een van de iconen uit de zelfbouwhistorie.
Dat klopt inderdaad dat midden/hoog is gescheiden van laag. Het verlies blijft dan hetzelfde.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

timpert schreef:
Met zoveel wegen is het inderdaad lastig, omdat er geen frequentiegebied is waar niet minstens twee drivers significant herrie produceren. Maar door met een toongenerator app door het hele bereik te fietsen krijg je toch een wat scherper idee van de frequentiegebieden waar de problemen zitten. En je hoeft er niets speciaals voor aan te schaffen, alle hardware heb je waarschijnlijk al en er zijn genoeg gratis apps die doen wat je wil.

Je kan ook ruis afspelen over beide speakers en met een app als Spectroid kijken of er een verschil is in het weergegeven spectrum. Er is zelfs een RTA Audio analyzer beschikbaar (op Android tenminste, maar vast ook wel voor iOS), waarmee je sweeps kan afspelen en de respons kan meten. De absolute resultaten moet je natuurlijk met een korrel zout nemen omdat de microfoon in je telefoon niet echt geschikt is voor dit doel, maar voor een verschilmeting is het prima! Even zoeken in de app/play store levert aardig wat apps op waar je een heel eind mee moet komen.

En dan meteen nog een idee: speel roze ruis af (beslist geen witte ruis) en meet met bijvoorbeeld Spectroid heel dicht bij elke driver wat er uit komt en vergelijk tussen de twee speakers door screenshots te nemen. Zo pik je niet alleen een kapotte driver er uit, maar ook eventuele afwijkingen in de werking van het filter.
Dank voor de tip. Ik ga er van het weekend in duiken. I'll Keep you posted.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

wouter schreef:
Dit lijkt me meer een loshangende tak, waardoor de weg van de minste weerstand ergens anders langs gaat lopen.
Ik ken het problemen van een spelende unit, die met de filtertak niet compleet aangesloten is op plus en min. Maar via andere route krijg je wel signaal, maar zeker niet wat je wil.

Een losse massa kan resulteren in meerdere probleemgebieden.

Boxen recht tegenover elkaar zetten, 1 in fase en de andere uitfase. Roze ruis er op en het moet bijna stil zijn. koppel de probleembox los en de herrie moet klinken als ruis. Zit er nu bijv 1 middentoner verkeerd dat zou dat gebied niet uitgedoofd worden, dus dat speelt dan even luid als de goede box solo.

Je kunt vervolgens met een toongeneratoe of spl app controleren hoe luid het is, maar met een 4,5 weg lijkt me dat nog niet werken, omdat de overlap vrijwel overal zit vanaf het laagmidden.
thanks voor de tip Wouter. Baat het niet dan... Oorzaken uitsluiten wordt nu lastiger, dus dan maar het zekere voor het onzekere. Ik heb nog wel wat huiswerk te doen lees ik zo... ik ben de leek in mij achter me aan het laten merk ik al.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Walt schreef:
Nee, of de +/- van de afzonderlijke units goed op het filter zitten aangesloten, zie het schema een paar posts terug, sommige units staan in tegenfase: min van de units aan de plus filtertak.
Alles is gecheckd en vergeleken met de andere speaker. Het zit correct aangesloten
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door richard »

Camiel schreef:
richard schreef:
Blijkbaar kun je de woofer sectie en mid-hoog sectie splitsen. Als je deze links en rechts afzonderlijk aansluit, hoor je dan nog steeds verschil in beide secties? Dat zou al weer een stap kunnen elimineren.

Zijn er ook geen fijne litze draadjes die ergens sluiting veroorzaken?

Ook zou je de filters kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Maar dat is best een klusje.

Hopelijk vind je snel de oplossing; dit is wel een van de iconen uit de zelfbouwhistorie.
Dat klopt inderdaad dat midden/hoog is gescheiden van laag. Het verlies blijft dan hetzelfde.
Dat zou betekenen dat je ten minste twee problemen hebt.
Verlies in het laag bij alleen per kant het laag aansluiten (dus zonder midden-hoog) en verlies in midden-hoog als je alleen het midden-hoog (zonder laag) aansluit.

Niet dat het niet kan, maar wellicht zit het probleem dan toch eerder in je keten.
Je hebt de speakers ook van plaats gewisseld? De kamerinrichting kan ook invloed hebben.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

Ik had voordat ik aan akoestische panelen begon het idee dat de linker luidspreker harder speelde en anders klonk.
naar het aanbrengen van de panelen is de weergave mooi in evenwicht, dus dat was uiteindelijk helemaal geen technisch probleem, meer een akoestisch probleem.

de indruk dat de linker luidspreker harder speelde en anders klonk had ik met de vorige setup ook, en met deze totaal nieuwe setup bleef het effect bestaan, maar nu dus, zoals gezegd, dankzij de akoestische panelen is dit effect weg genomen.

(anders gesteld had ik ook kunnen stellen dat de rechter luidspreker zachter en anders leek te klinken)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Kappa7 »

ff links en rechts wisselen om dat uit te sluiten dus.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Barry2001 »

Heb dat op mijn werkkamer ook, iets een ‘uit het midden’ geluid wat komt door opstelling (lees zooi) in die kamer. Dacht dat Camiel al gewisseld had, maar nu ik teruglees staat dat er (nog) niet.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Arno »

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

Kappa7 schreef:
ff links en rechts wisselen om dat uit te sluiten dus.
Precies! dat is de makkelijkste manier om te bepalen of het een technisch of een akoestisch probleem is.
Dat was uiteraard ook het eerste wat ik toentertijd deed, daardoor wist ik al dat het een akoestisch probleem was, maar het blijft uiteraard wel ergeren.
ik heb een asymmetrische huismaker waardoor één luidspreker wat meer in een hoek staat en de andere aan de kant naar de open keuken staat, dat geeft een totaal verschillend afstraal gedrag per luidspreker.
Door vooral de reflecties op de zijmuren en achter de luidsprekers in te perken is het geluidsbeeld nu mooi evenwichtig en klinkt het echt stereo in plaats van dat het "all over the place" is.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

richard schreef:
Camiel schreef:
richard schreef:
Blijkbaar kun je de woofer sectie en mid-hoog sectie splitsen. Als je deze links en rechts afzonderlijk aansluit, hoor je dan nog steeds verschil in beide secties? Dat zou al weer een stap kunnen elimineren.

Zijn er ook geen fijne litze draadjes die ergens sluiting veroorzaken?

Ook zou je de filters kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Maar dat is best een klusje.

Hopelijk vind je snel de oplossing; dit is wel een van de iconen uit de zelfbouwhistorie.
Dat klopt inderdaad dat midden/hoog is gescheiden van laag. Het verlies blijft dan hetzelfde.
Dat zou betekenen dat je ten minste twee problemen hebt.
Verlies in het laag bij alleen per kant het laag aansluiten (dus zonder midden-hoog) en verlies in midden-hoog als je alleen het midden-hoog (zonder laag) aansluit.

Niet dat het niet kan, maar wellicht zit het probleem dan toch eerder in je keten.
Je hebt de speakers ook van plaats gewisseld? De kamerinrichting kan ook invloed hebben.
De speakers zijn idd ook al van plek verwisseld maar dan verplaatst het probleem zich mee. Het zit dus echt in deze speaker. Dat het een meervoudig probleem is zou heel goed kunnen.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Olaf Markus schreef:
Ik had voordat ik aan akoestische panelen begon het idee dat de linker luidspreker harder speelde en anders klonk.
naar het aanbrengen van de panelen is de weergave mooi in evenwicht, dus dat was uiteindelijk helemaal geen technisch probleem, meer een akoestisch probleem.

de indruk dat de linker luidspreker harder speelde en anders klonk had ik met de vorige setup ook, en met deze totaal nieuwe setup bleef het effect bestaan, maar nu dus, zoals gezegd, dankzij de akoestische panelen is dit effect weg genomen.

(anders gesteld had ik ook kunnen stellen dat de rechter luidspreker zachter en anders leek te klinken)
Dat heb ik reeds uitgesloten daar ik de kabels heb omgewisseld en ook de speakers zijn in opstelling omgewisseld, het probleem verplaatst zich in beide gevallen mee. De speaker klinkt gewoon zachter, minder helder en minder diep in het laag. Dus een akoestisch probleem lijkt vooralsnog uitgesloten.
Laatst gewijzigd door Camiel op vr 24 sep 2021, 8:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Er staat niet bij of dit voor de MK1 MK2 of MK3 is, dit is toch niet universeel? Het geheel ziet er heel anders uit als wat ik er in heb zitten. En als ik maar op 1 speaker de filters vervang zal dat ook weer zo zijn verschil tussen de twee kunnen gaan opleveren kan ik mij zo voorstellen?
Laatst gewijzigd door Camiel op vr 24 sep 2021, 8:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door beijert »

Hoe is het met de binnenste woofers gesteld?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Walt »

Je zou ook eens de drive units kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verplaatst.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Walt schreef:
Je zou ook eens de drive units kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verplaatst.
Dat kan zeker ook nog uitgeprobeerd worden. Tot nu toe alleen de grote sub overgezet zonder gewenst resultaat. Ik heb nog wel wat te doen zo, zijn flinke klussen. Maar alles op alles om deze prachtige speakers te behouden.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

beijert schreef:
Hoe is het met de binnenste woofers gesteld?
Die ga ik van het weekend losschroeven en nader onderzoeken. Thanks for the tip.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door wouter »

Camiel schreef:
Ook dank voor het welkom. Het lijkt er langzaam aan in te zijn geslopen. Het is me de eerste jaren, heb ze nu 15 jaar, in ieder geval niet opgevallen. De laatste 5 jaar lijkt het te zijn toegenomen.
Heb je ze gebouwd, of gebouwd gekocht? Ik heb altijd een zwak gehad voor deze speakers, vooral vanwege de uitzonderlijke laagconstructie.

Filters van een andere serie (of dezelfde) er in zetten kan helpen, maar ik denk dat jouw onderdelen beter zijn en het risico dat het probleem mee verhuist heb je ook. Als je verwacht dat het een oplossing kan zijn, verwissel dan de filters van de goede box met die van de probleembox. Waar het probleem daarna zit verklaard of het in de box, of in de filters zit. Maar zoals gezegd, dit is zo'n complex geheel - het is voor het komen tot een oplossing van geluk spreken dat 1 box wel goed werkt.

Met ca 100kg per stuk snap ik dat ze langsbrengen lastiger is dan iemand uitnodigen. We houden het in gedachten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door wouter »

Zo goed en kwaad als het gaat in Boxsim het filter nagebouwd, met andere (sub)woofers. De isobarische constructie met de 2e woofer (binnenin) is ook niet echt na te bouwen.

Maar bij trouble shooten kijk ik toch met name naar de impedantieplots.
Eerst bij de filters, daarna bij de luidsprekerchassis. En als laatste pas akoestische metingen.
filter elektrisch geheel
filter elektrisch geheel
filter elektrisch
box spl
box spl
spl geheel
spl 8" 2" 1" midhoog
spl 8" 2" 1" midhoog
8"+2"+1" spl en impedantieplot
midhoog zonder 8 2 en 1 inch aangesloten
midhoog zonder 8 2 en 1 inch aangesloten
impedantie midhoog filter los
filter midhoogsectie chassis los
filter midhoogsectie chassis los
beide woofers impedantie en spl
beide woofers impedantie en spl
impedantie woofersectie los
impedantie woofersectie los
filter woofersectie met woofers los
filter woofersectie met woofers los
Ik controleer mijn filters altijd zonder luidsprekers er aan, gewoon op de impedantieplot - pieken en dalen moeten overeenkomen. Dit is heel handig en vlot, je hoeft niet eerst alles in te bouwen om te checken of het filter correct is. Gewoon even 2 klemmen erop, en een impedantiemeting doen. Moet je wel ook een vergelijkbare simulatie hebben van het filter zonder units er aan.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door timpert »

Ik denk dat dat nou juist het probleem is, Camiel heeft geen spullen om een impedantiemeting te doen dus vandaar de voorstellen om wat houtje-touwtje akoestische metingen te doen (er zijn gratis apps voor op de telefoon/tablet die dat kunnen).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door wouter »

daarom heb ik maat even een plan gemaakt, want al die tips zijn aardig bedoeld maar gaan enkel tijd kosten en hooguit helpen constateren waar het probleem gezocht moet worden, niet hoe het opgelost kan worden.

Camiel heeft er best wat voor over om het opgelost te krijgen, en ondanks dat ik het uit huis niet aantrekkelijk vind denk ik dat ik komende maand bij hem langs ga. maar mocht iemand dit oppakken, dan graag.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

Het is dat het zo ver weg is, anders had ik mijn hulp reeds aangeboden .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Shadow »

Ik moest ff kijken hoe zat dat nou alweer?
atlasdsmmkiii_tz1.gif
Compound woofers :think:
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Shadow schreef:
Ik moest ff kijken hoe zat dat nou alweer?

atlasdsmmkiii_tz1.gif

Compound woofers :think:
Dit plaatje lijkt me van een MK1. Hier mist de binnenste woofer. De terminal heeft 1 kabel richting mid/hoog filter en 1 kabel richting het laag filter voor de twee wooferts.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”