TB coax - waarom ook (niet)?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
wouter schreef:
Maar goed, blijkbaar heeft niemand aandacht gehad voor het speciale filter - toch zie je het hier nooit gebruikt worden.
Wat is er zo speciaal aan dat filter? Er staan geen waarden bij, maar zo te zien is het een gewoon derde orde filter met voor de lowpass nog een correctienetwerkje.
Bijlagen
bang filtertje.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Beide heren hebben de openingspost gemist, met een passief hoogdoorlaat filter icm basreflex die precies symmetrisch werkt :relax:
Screenshot_20210830-092805_Chrome.jpg
Screenshot_20210830-093021_Chrome.jpg
Daarom 10 en 17 liter, en beide tot xmax uitgestuurd op 50hz
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

De kamelenbulttenafstelling. :lol:
(Of de borstenafstelling :lol: )

Dan kom je idd op een iets hoger volume uit met iets lagere afstemming.
Ik zou dat alleen eerder actief doen, had daarom niet helemaal door dat je dat hiermee ging doen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door pappaleo »

Ik heb de openingspost niet gemist, maar ik kijk op mijn telefoon en dan zijn die grafieken wat priegelig. Die berg onderdelen links beschouwde ik als een soort vervangingsschema. Ik had dat niet als filter gezien. Ik ken ajhorn ook niet dus weet de betekenis daar niet van.

Ik ging uit van het schema in post 9
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door Walt »

Dat mysterie is ook weer opgelost, Leo bouwt de laatste tijd alleen nog maar kleine speakers omdat anders de foto’s niet op zijn telefoon passen… :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

:lol: :rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door pappaleo »

Dat is toch geen mysterie?
IMG_20210831_210459~2_1280x889.jpg
Zeg nou zelf, dit soort plaatjes is toch geen gezicht?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door Walt »

Ben ik met je eens, alleen nog maar maximaal 3 inch woofertjes toegestaan, anders ban for life.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Ik dacht minimaal dubbel 21inch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door Walt »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Als we dan toch teruggrijpen op eigen werk :mrgreen:
Deze constructie had ik vorig jaar eens toegepast. Op zoek naar HOE de kast gebouwd zou kunnen worden.
Screenshot_20210901-001034_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210901-001038_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210901-001030_WhatsApp.jpg
Ik heb nog even zitten denken, het moet allemaal niet te ingewikkeld worden. Deze afwerking beviel me wel, multiplex zonder dat dit heel erg opviel. De sponning is zo groot dat 6mm blijft staan. En hier gaat een 6,3mm afrondfrees langs. Het materiaal op dr foto is Wisaplex, een lichtgewicht plaat met berken dekfineren.

Door alles uit 1 plaat te halen loopt de tekening rondom door. Ik zag zoiets ook bij Monitor Audio, die hebben gefineerd MDF een radius gegeven en daar zit zie je gewoon MDF maar door het in kleur te beitsen is dat helemaal niet storend.
https://www.canuckaudiomart.com/details ... s/1800094/

En dan de kast een beetje in de stijl van Omega Audio ofzo.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Ja, afwerking is meestal ook waar het hier vast loopt.

Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen :(
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door John P »

OWC schreef:
Ja, afwerking is meestal ook waar het hier vast loopt.

Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen :(
https://tkkrlab.nl/
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Enschede is een beetje ver weg, in Arnhem zit ook zoiets.

Heb in het verleden weleens naar gekeken, maar ik vind de kosten gewoon niet opwegen, voor die paar keer.
Sowieso omdat ik de meeste dingen zelf al heb.

In Enschede zat ook een andere organisatie, maar die rekende al iets van 50 euro per uur om de CNC te gebruiken.
Dat was dan zonder materialen die je nog moest gebruiken.
Sorry, maar voor 200-500 euro heb je eigen CNC waar je prima MDF dingen enzo mee kunt frezen.

Het is meer ook de workflow, vaak wil ik gewoon even een uurtje of half uurtje prutsen naast mijn andere werkzaamheden.
Helemaal nu we allemaal veel thuis werken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

OWC schreef:
Ja, afwerking is meestal ook waar het hier vast loopt.

Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen :(
Wij hebben 3 jaar geleden een (klus)huis gekocht, met onder andere een garage en berging van 6x6 met zolder. Ik mag mij geheel uitleven in wat wij thuis gekscherend "Het Atelier" noemen. :rock:

Eigenlijk heb je aan een accuboor en bovenfrees bijna al genoeg, de rest is leuk om verder mee te werken. Ik kan me voorstellen dat een invalzaag of zaagtafeltje ook prettig is, maar met handig laten zagen in de bouwmarkt (stroken) kun je ook ver komen. Het afwerken met bijv. 2 of 1mm MDF heb ik ook al eens laten zien, dan hoeft er niets onder verstek. Verstek kan bij kleine afmetingen ook weer met de frees.

Ik heb geen directe CNC frees toegang, dus ik doe veel met de zaagmachine, en freesmachines (bovenfrees en HBM freestafel).
Schuurpapier op een plank en een blokvijl (zonder handvat, half zoet, 3zijdig gekapt) is om haaks af te werken wel een must.

Had ik al gezegd lijmklemmen? Kun je niet genoeg van hebben :mrgreen:

Ik heb inmiddels de units binnen, wauw! Een NAWI membraam met enorme ruimte voor lange slag, dus die 4,5mm Xmax wordt niet meteen teniet gedaan door een harde "lock up".

Intussen nog wat hersenscheten hier, en ik kwam de Volt CX220.1 welke in de Devine Audio Reference zit. Toch een tweeter op een steeltje, met verder wel een positieve review. Gewoon leuk, website: https://www.devineaudio.com/reference-monitor.html
Een review: https://wallofsound.ca/audioreviews/rea ... rettyPhoto
Screenshot_20210902-223740_Chrome.jpg
Het korfje van de TB W5-938 komt volgens mij overeen met de W5-1138SM, alleen is die nog 5mm dieper totaal.
IMG-20210901-WA0017.jpeg
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door PA5cAL1 »

Intussen nog wat hersenscheten hier, en ik kwam de Volt CX220.1 welke in de Devine Audio Reference zit. Toch een tweeter op een steeltje, met verder wel een positieve review.
Ik zie wel dat ze een stuk schuim rondom de tweeter hebben zitten waarschijnlijk om de diffractie wat te dempen. Zoiets zou je natuurlijk ook kunnen proberen maar dan moet je wel het effect op de directiviteit van de speaker checken.

Ik zelf vind het jammer dat er maar een beperkt aantal fatsoenlijke coax drivers voor zelfbouw op de mark zijn. Vrijwel allemaal zijn een drama off-axis waar niet de volledige potentie eruit gehaald wordt. Alleen de Omnes Audio CX 3.1 ziet eruit als een redelijke kandidaat:
Omnes-Audio-CX-30-31-5-7589.png
Momenteel alleen niet verkrijgbaar. Daarnaast echt bedoelt voor een 3-weg ontwerp waar het laag onder de 200 - 300 Hz wordt overgedragen aan een (sub)woofer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Die Omnes Audio heb ik nog wel liggen, in de DreiZwo scoorde die heel erg goed en ook Quint-Audio heeft er leuke ontwerpen mee gemaakt.

Ik heb zelf met schuim gemeten en geëxperimenteerd. Dit is alleen niet de "driver" waarmee ik heel veel trucjes wil gaan uithalen. Evt een flens 3D printen zou nog kunnen, zoals met die Scan-Speak coax van A.O.S.

Onderstaande heb ik nog als inspiratie opgedaan:
Screenshot_20210911-181424_Chrome.jpg
Screenshot_20210901-135134_Chrome.jpg
Screenshot_20210901-134857_Chrome.jpg
Screenshot_20210901-140140_Chrome.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”