pappaleo schreef:Wat is er zo speciaal aan dat filter? Er staan geen waarden bij, maar zo te zien is het een gewoon derde orde filter met voor de lowpass nog een correctienetwerkje.wouter schreef:Maar goed, blijkbaar heeft niemand aandacht gehad voor het speciale filter - toch zie je het hier nooit gebruikt worden.
TB coax - waarom ook (niet)?
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Beide heren hebben de openingspost gemist, met een passief hoogdoorlaat filter icm basreflex die precies symmetrisch werkt
Daarom 10 en 17 liter, en beide tot xmax uitgestuurd op 50hz
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
De kamelenbulttenafstelling.
(Of de borstenafstelling
)
Dan kom je idd op een iets hoger volume uit met iets lagere afstemming.
Ik zou dat alleen eerder actief doen, had daarom niet helemaal door dat je dat hiermee ging doen.
(Of de borstenafstelling
Dan kom je idd op een iets hoger volume uit met iets lagere afstemming.
Ik zou dat alleen eerder actief doen, had daarom niet helemaal door dat je dat hiermee ging doen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Ik heb de openingspost niet gemist, maar ik kijk op mijn telefoon en dan zijn die grafieken wat priegelig. Die berg onderdelen links beschouwde ik als een soort vervangingsschema. Ik had dat niet als filter gezien. Ik ken ajhorn ook niet dus weet de betekenis daar niet van.
Ik ging uit van het schema in post 9
Ik ging uit van het schema in post 9
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Dat mysterie is ook weer opgelost, Leo bouwt de laatste tijd alleen nog maar kleine speakers omdat anders de foto’s niet op zijn telefoon passen… 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Dat is toch geen mysterie?
Zeg nou zelf, dit soort plaatjes is toch geen gezicht?
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Ben ik met je eens, alleen nog maar maximaal 3 inch woofertjes toegestaan, anders ban for life.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Als we dan toch teruggrijpen op eigen werk
Deze constructie had ik vorig jaar eens toegepast. Op zoek naar HOE de kast gebouwd zou kunnen worden.
Ik heb nog even zitten denken, het moet allemaal niet te ingewikkeld worden. Deze afwerking beviel me wel, multiplex zonder dat dit heel erg opviel. De sponning is zo groot dat 6mm blijft staan. En hier gaat een 6,3mm afrondfrees langs. Het materiaal op dr foto is Wisaplex, een lichtgewicht plaat met berken dekfineren.
Door alles uit 1 plaat te halen loopt de tekening rondom door. Ik zag zoiets ook bij Monitor Audio, die hebben gefineerd MDF een radius gegeven en daar zit zie je gewoon MDF maar door het in kleur te beitsen is dat helemaal niet storend.
https://www.canuckaudiomart.com/details ... s/1800094/
En dan de kast een beetje in de stijl van Omega Audio ofzo.
Deze constructie had ik vorig jaar eens toegepast. Op zoek naar HOE de kast gebouwd zou kunnen worden.
Ik heb nog even zitten denken, het moet allemaal niet te ingewikkeld worden. Deze afwerking beviel me wel, multiplex zonder dat dit heel erg opviel. De sponning is zo groot dat 6mm blijft staan. En hier gaat een 6,3mm afrondfrees langs. Het materiaal op dr foto is Wisaplex, een lichtgewicht plaat met berken dekfineren.
Door alles uit 1 plaat te halen loopt de tekening rondom door. Ik zag zoiets ook bij Monitor Audio, die hebben gefineerd MDF een radius gegeven en daar zit zie je gewoon MDF maar door het in kleur te beitsen is dat helemaal niet storend.
https://www.canuckaudiomart.com/details ... s/1800094/
En dan de kast een beetje in de stijl van Omega Audio ofzo.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Ja, afwerking is meestal ook waar het hier vast loopt.
Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen
Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
https://tkkrlab.nl/OWC schreef:Ja, afwerking is meestal ook waar het hier vast loopt.
Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Enschede is een beetje ver weg, in Arnhem zit ook zoiets.
Heb in het verleden weleens naar gekeken, maar ik vind de kosten gewoon niet opwegen, voor die paar keer.
Sowieso omdat ik de meeste dingen zelf al heb.
In Enschede zat ook een andere organisatie, maar die rekende al iets van 50 euro per uur om de CNC te gebruiken.
Dat was dan zonder materialen die je nog moest gebruiken.
Sorry, maar voor 200-500 euro heb je eigen CNC waar je prima MDF dingen enzo mee kunt frezen.
Het is meer ook de workflow, vaak wil ik gewoon even een uurtje of half uurtje prutsen naast mijn andere werkzaamheden.
Helemaal nu we allemaal veel thuis werken.
Heb in het verleden weleens naar gekeken, maar ik vind de kosten gewoon niet opwegen, voor die paar keer.
Sowieso omdat ik de meeste dingen zelf al heb.
In Enschede zat ook een andere organisatie, maar die rekende al iets van 50 euro per uur om de CNC te gebruiken.
Dat was dan zonder materialen die je nog moest gebruiken.
Sorry, maar voor 200-500 euro heb je eigen CNC waar je prima MDF dingen enzo mee kunt frezen.
Het is meer ook de workflow, vaak wil ik gewoon even een uurtje of half uurtje prutsen naast mijn andere werkzaamheden.
Helemaal nu we allemaal veel thuis werken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Wij hebben 3 jaar geleden een (klus)huis gekocht, met onder andere een garage en berging van 6x6 met zolder. Ik mag mij geheel uitleven in wat wij thuis gekscherend "Het Atelier" noemen.OWC schreef:Ja, afwerking is meestal ook waar het hier vast loopt.
Al helemaal wanneer je amper ruimte hebt om zulke dingen te doen
Eigenlijk heb je aan een accuboor en bovenfrees bijna al genoeg, de rest is leuk om verder mee te werken. Ik kan me voorstellen dat een invalzaag of zaagtafeltje ook prettig is, maar met handig laten zagen in de bouwmarkt (stroken) kun je ook ver komen. Het afwerken met bijv. 2 of 1mm MDF heb ik ook al eens laten zien, dan hoeft er niets onder verstek. Verstek kan bij kleine afmetingen ook weer met de frees.
Ik heb geen directe CNC frees toegang, dus ik doe veel met de zaagmachine, en freesmachines (bovenfrees en HBM freestafel).
Schuurpapier op een plank en een blokvijl (zonder handvat, half zoet, 3zijdig gekapt) is om haaks af te werken wel een must.
Had ik al gezegd lijmklemmen? Kun je niet genoeg van hebben
Ik heb inmiddels de units binnen, wauw! Een NAWI membraam met enorme ruimte voor lange slag, dus die 4,5mm Xmax wordt niet meteen teniet gedaan door een harde "lock up".
Intussen nog wat hersenscheten hier, en ik kwam de Volt CX220.1 welke in de Devine Audio Reference zit. Toch een tweeter op een steeltje, met verder wel een positieve review. Gewoon leuk, website: https://www.devineaudio.com/reference-monitor.html
Een review: https://wallofsound.ca/audioreviews/rea ... rettyPhoto Het korfje van de TB W5-938 komt volgens mij overeen met de W5-1138SM, alleen is die nog 5mm dieper totaal.
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Ik zie wel dat ze een stuk schuim rondom de tweeter hebben zitten waarschijnlijk om de diffractie wat te dempen. Zoiets zou je natuurlijk ook kunnen proberen maar dan moet je wel het effect op de directiviteit van de speaker checken.Intussen nog wat hersenscheten hier, en ik kwam de Volt CX220.1 welke in de Devine Audio Reference zit. Toch een tweeter op een steeltje, met verder wel een positieve review.
Ik zelf vind het jammer dat er maar een beperkt aantal fatsoenlijke coax drivers voor zelfbouw op de mark zijn. Vrijwel allemaal zijn een drama off-axis waar niet de volledige potentie eruit gehaald wordt. Alleen de Omnes Audio CX 3.1 ziet eruit als een redelijke kandidaat:
Momenteel alleen niet verkrijgbaar. Daarnaast echt bedoelt voor een 3-weg ontwerp waar het laag onder de 200 - 300 Hz wordt overgedragen aan een (sub)woofer.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TB coax - waarom ook (niet)?
Die Omnes Audio heb ik nog wel liggen, in de DreiZwo scoorde die heel erg goed en ook Quint-Audio heeft er leuke ontwerpen mee gemaakt.
Ik heb zelf met schuim gemeten en geëxperimenteerd. Dit is alleen niet de "driver" waarmee ik heel veel trucjes wil gaan uithalen. Evt een flens 3D printen zou nog kunnen, zoals met die Scan-Speak coax van A.O.S.
Onderstaande heb ik nog als inspiratie opgedaan:
Ik heb zelf met schuim gemeten en geëxperimenteerd. Dit is alleen niet de "driver" waarmee ik heel veel trucjes wil gaan uithalen. Evt een flens 3D printen zou nog kunnen, zoals met die Scan-Speak coax van A.O.S.
Onderstaande heb ik nog als inspiratie opgedaan:
