Sony TA-FA3ES Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Mwah, misschien geen LSD meer dan maar toch wel de nodige kommetjes Sake:
Zonie_ZBA.jpg
:lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Het is wel duidelijk dat dit niet in CAD gemaakt is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Waar overigens niets mis mee is. Het ziet er wel grappig en organisch uit :sure: Maar als Ray de kabels bij zijn baas op een dergelijke manier zou trekken? Kweenie...... :hide: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Het frontpaneel verwijderd om de schoon te maken. het schuimrubber rondom de rij LED´s ziet er op zich nog goed uit, maar dat is schijn. het verkruimeld onder je vingers en plakt als de neten. later (toen het front er weer zat) bedacht ik me dat ik dat goed zou kunnen vervangen door een stukje Flamex. :idea:
Voorkant.jpg
Vervolgens de motorvolumepot verwijderd, deze zit op een klein insteekprintje die op het mainbord achter het binnenpaneel gemonteerd zit.
Even alle pinnen doorgesoldeerd, en een drupje kontackt 61 erin.
Motorpot.jpg
En de hele zaak weer elkaar gezet. ziet er weer lekker fris en schoon uit.
Bovenkant.jpg
Ik had zo´n haast om hem in het rack te zetten en te beluisteren dat ik vergeten ben om de ruststroom en de DC offset te controleren. :oops:
Dus binnenkort nog wat meer te klussen eraan.
Testen bij zijn familie.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Henkjan »

mooi hoor zo

:hide: nu nog een champagne DAT ....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Nou...iets dergelijks zei mijn vrouw ook al... :D :yeah:

Die ga ik niet vinden voor onder +500, helaas.
Dan neig ik eerder naar een champagne kleurige Minidisc Recorder, zijn ook niet goedkoop, maar wel iets beschaafder in prijs.
De komende tijd daar maar naar uitkijken op Marktplaats en consorten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door hannesie »

:hide: Grappig, ik ga daar helemaal niet bij kwijlen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Kappa7 »

Nope ik ook niet. Ben meer van de zwarte doosjes.
Maar wel weer netjes gedaan allemaal.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

En toen was het stil. letterlijk. zo dood als een pier, zal ik maar zeggen. dus de versterker losgekoppeld en op de werkbank gezet.
Zekering door, zo te zien te originele van de fabriek nog. nou ja, mag het eens na 28 jaar ?
T3.15A gaat erin. voor de zekerheid eerst testen met een iets lichtere van 1A.
Inschakelen en weer poef. er is dus een serieus probleem want blijkbaar zit er een harde sluiting in. vreemd. vorige week werkte hij nog normaal.
We moeten dus gaan foutzoeken. de versterker heeft 1 transformator met twee secundaire wikkelingen, een symmetrische voor de audio, en een asymmetrische wikkeling voor de besturing/relais. er zijn ook 3 gescheiden voedingen, voorversterker, eindversterker, en besturing.

Na wat testjes blijkt de sluiting in de eindversterker te zitten.
Nu ga ik me toch wel een beetje zorgen maken want Japanse MOSFET's van 28 jaar oud is een lastige en dure zaak.
Eindtrap uitgebouwd, op de werkbank gelegd, en de koelblokkken met de eindtorren voorzichtig losgesoldeerd.
20230515_214821.jpg
De eerste metingen geven aan zo goed als een sluiting in de 2SK1530 en 2SJ201 van 1 kanaal (ongeveer 15 Ohm tussen de pinnen).
Die van het andere kanaal tussen de 600K en 1 Meg. die zou dus goed moeten zijn.
Vanavond verder meten en controleren, best kans dat er nog meer componenten wijlen zijn.
Schermopname (42).png
Ben al wat aan het zoeken geweest naar een leverancier voor deze onderdelen, natuurlijk zijn deze volop te krijgen bij Ali-express en dergelijke maar de kans op fake daar is natuurlijk levensgroot, en prijzen ook best wel fors.

Gelukkig vond ik in Zuid-Limburg de firma Hajé electronics die ze zou moeten hebben.
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/1489
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/21845
Zaak heeft goede recensies op internet, dus dat wekt wel vertrouwen.

Ik lees op Circuits online wel wat verhalen over vervangen door IRFP240 en IRFP9240, die heb ik zat op voorraad, maar vind ik niet verstandig.
De dagwaarde van deze versterker is er de laatste paar jaar in ieder geval niet minder op geworden. dus wil ik de boel zo origineel mogelijk houden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 17 mei 2023, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Ik lees op Circuits online wel wat verhalen over vervangen door IRFP240 en IRFP9240, die heb ik zat op voorraad, maar vind ik niet verstandig.
De dagwaarde van deze versterker is er de laatste paar jaar in ieder geval niet minder op geworden. dus wil ik de boel zo origineel mogelijk houden.
Ja, als er maar "Fet" op staat hè. Maakt voor de Champagne kleur toch niet uit? Blijft hetzelfde! :mrgreen:

Die Toshiba zijn ook geen ouderwetse laterale audio fets maar gewone ouderwetse verticale powermosfets. Dus dat dat kun je prima proberen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Ter info de link naar de discussie : https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... ht=2sk1530
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door pvanlingen »

Ik denk dat ik nog twee paartjes heb liggen .
Moet nu de deur uit om te badmintonnen maar ik zal vanavond even voor je kijken Ray.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Dat zou heel tof zijn, Paul. :goedzo:
Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door pvanlingen »

Ray, zie PB.

Paul.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Ik heb de printscreen van het schema in de post van gisteren aangepast aan die van het defecte kanaal.

Enkele meetresultaten.

Ik schreef al eerder dat de eindtorren kapot zijn, dat zijn dus Q613 en Q614.

De grote voedingselco's zaten in de weg op de PCB, dus losgesoldeerd en opgemeten.
opgaaf is 10000 uF met een tolerantie van 20%.
Elco 1.jpg
9574 uF en een ESR van 0.66R.
Elco 2.jpg
9389 uF en een ESR van 0.67R.

Lijkt me heel redelijk gerelateerd aan de leeftijd ?

De fusible weerstanden R617 en R618 zouden beiden 47R moeten zijn, maar meten bijna het dubbele.
De fusible weerstanden R627 en R628 zouden beiden 100 moeten zijn, eentje meet bijna 2K, de ander is oneindig hoog.
Die 4 moeten dus vervangen worden. de rest van de weerstanden meet vooralsnog goed.
Weerstand 47R.jpg
De bias transistor Q610 gemeten, die is in orde zo te zien, maar de waarde wijkt wel enigzins af van die van het andere kanaal.
Bias L Q610.jpg
Bias R Q510.jpg
De driver MOSFET's Q611 en Q612 krijg ik geen hoogte van.
Beide geven ze dit aan op het meetapparaatje :
Q611 - 2SK2013.jpg
(het is ook voor het eerst dat ik een mosfet in het apparaatje meet, weet dus niet wat hij zou moeten aangeven.)
Zal vanavond of morgen ter referentie eentje uit het andere kanaal meten.
Maar ik denk wel dat ik voor de zekerheid een nieuw setje bestel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Zo, het proces om aan nieuwe onderdelen te komen is ook in gang gezet.
Bij elektro Andijk zijn 2 stuks 2SD2012 besteld.
Bij Haje elektronics de 2SK2013 en de 2SJ313 besteld maar die zijn met vakantie tot de 30e. dus zal nog even duren voordat dat uitgeleverd word.
Paulus heeft een setje 2SJ201 en 2SK1530 beschikbaar gesteld, en Timpert neemt de fusible resistors mee in een Mouser bestelling.
Zal nog even duren voordat dat allemaal hier is, en zelf ga ik over ruim 2 weken met vakantie.
In ieder geval zit alles in de pijplijn. :D
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door meanman64 »

Ray ,
Ik heb een paartje 2SK2013 en een paartje 2SJ313 liggen . Komen uit een Kenwood versterker .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Patrick.
Dat is heel genereus van u, :goedzo:
Maar ik had al 2 setjes nieuwe besteld.

Wel zijn vandaag de fusible resistors binnengekomen via zeer gewaardeerd forumlid Timpert. :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Inmiddels zijn alle benodigde onderdelen binnengekomen, echter ontbreekt het aan tijd om deze in te bouwen en de versterker te testen.
Zaterdag ochtend op vakantie maar er moeten nog allerhande zaken afgehandeld worden. maar goed, het is in huis en dat geeft wel een goed gevoel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Henkjan »

is er nog ruimte in je koffer?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door pvanlingen »

is er nog ruimte in je koffer?

Hoezo, ben je aan vacantie toe?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Nee, er gaat geen koffer mee.
Wel een paar grote sporttassen achterin de auto.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef: wo 17 mei 2023, 10:05
het is ook voor het eerst dat ik een mosfet in het apparaatje meet, weet dus niet wat hij zou moeten aangeven.)
Zal vanavond of morgen ter referentie eentje uit het andere kanaal meten.
Maar ik denk wel dat ik voor de zekerheid een nieuw setje bestel.
Volgens mij moet je gewoon het symbool van een MosFet zien. Moet je die niet linksboven in de voet zetten?
Ik heb ook zo’n soort testertje, maar daar werkt het alleen bij die eerste drie openingen in de houder. (Onder 1-2-3)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Ik zal het morgen eens proberen. :goedzo:
Plaats reactie