Sony TA-FA3ES Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Mwah, misschien geen LSD meer dan maar toch wel de nodige kommetjes Sake:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Waar overigens niets mis mee is. Het ziet er wel grappig en organisch uit
Maar als Ray de kabels bij zijn baas op een dergelijke manier zou trekken? Kweenie......

Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Het frontpaneel verwijderd om de schoon te maken. het schuimrubber rondom de rij LED´s ziet er op zich nog goed uit, maar dat is schijn. het verkruimeld onder je vingers en plakt als de neten. later (toen het front er weer zat) bedacht ik me dat ik dat goed zou kunnen vervangen door een stukje Flamex.
Vervolgens de motorvolumepot verwijderd, deze zit op een klein insteekprintje die op het mainbord achter het binnenpaneel gemonteerd zit.
Even alle pinnen doorgesoldeerd, en een drupje kontackt 61 erin.
En de hele zaak weer elkaar gezet. ziet er weer lekker fris en schoon uit.
Ik had zo´n haast om hem in het rack te zetten en te beluisteren dat ik vergeten ben om de ruststroom en de DC offset te controleren.
Dus binnenkort nog wat meer te klussen eraan.
Vervolgens de motorvolumepot verwijderd, deze zit op een klein insteekprintje die op het mainbord achter het binnenpaneel gemonteerd zit.
Even alle pinnen doorgesoldeerd, en een drupje kontackt 61 erin.
En de hele zaak weer elkaar gezet. ziet er weer lekker fris en schoon uit.
Ik had zo´n haast om hem in het rack te zetten en te beluisteren dat ik vergeten ben om de ruststroom en de DC offset te controleren.
Dus binnenkort nog wat meer te klussen eraan.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Nou...iets dergelijks zei mijn vrouw ook al...
Die ga ik niet vinden voor onder +500, helaas.
Dan neig ik eerder naar een champagne kleurige Minidisc Recorder, zijn ook niet goedkoop, maar wel iets beschaafder in prijs.
De komende tijd daar maar naar uitkijken op Marktplaats en consorten.
Die ga ik niet vinden voor onder +500, helaas.
Dan neig ik eerder naar een champagne kleurige Minidisc Recorder, zijn ook niet goedkoop, maar wel iets beschaafder in prijs.
De komende tijd daar maar naar uitkijken op Marktplaats en consorten.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Voor het betere kwijlwerk...
https://www.hifiwigwam.com/forum/topic/ ... supernova/
https://www.hifiwigwam.com/forum/topic/ ... supernova/
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Nope ik ook niet. Ben meer van de zwarte doosjes.
Maar wel weer netjes gedaan allemaal.
Maar wel weer netjes gedaan allemaal.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
En toen was het stil. letterlijk. zo dood als een pier, zal ik maar zeggen. dus de versterker losgekoppeld en op de werkbank gezet.
Zekering door, zo te zien te originele van de fabriek nog. nou ja, mag het eens na 28 jaar ?
T3.15A gaat erin. voor de zekerheid eerst testen met een iets lichtere van 1A.
Inschakelen en weer poef. er is dus een serieus probleem want blijkbaar zit er een harde sluiting in. vreemd. vorige week werkte hij nog normaal.
We moeten dus gaan foutzoeken. de versterker heeft 1 transformator met twee secundaire wikkelingen, een symmetrische voor de audio, en een asymmetrische wikkeling voor de besturing/relais. er zijn ook 3 gescheiden voedingen, voorversterker, eindversterker, en besturing.
Na wat testjes blijkt de sluiting in de eindversterker te zitten.
Nu ga ik me toch wel een beetje zorgen maken want Japanse MOSFET's van 28 jaar oud is een lastige en dure zaak.
Eindtrap uitgebouwd, op de werkbank gelegd, en de koelblokkken met de eindtorren voorzichtig losgesoldeerd.
De eerste metingen geven aan zo goed als een sluiting in de 2SK1530 en 2SJ201 van 1 kanaal (ongeveer 15 Ohm tussen de pinnen).
Die van het andere kanaal tussen de 600K en 1 Meg. die zou dus goed moeten zijn.
Vanavond verder meten en controleren, best kans dat er nog meer componenten wijlen zijn.
Ben al wat aan het zoeken geweest naar een leverancier voor deze onderdelen, natuurlijk zijn deze volop te krijgen bij Ali-express en dergelijke maar de kans op fake daar is natuurlijk levensgroot, en prijzen ook best wel fors.
Gelukkig vond ik in Zuid-Limburg de firma Hajé electronics die ze zou moeten hebben.
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/1489
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/21845
Zaak heeft goede recensies op internet, dus dat wekt wel vertrouwen.
Ik lees op Circuits online wel wat verhalen over vervangen door IRFP240 en IRFP9240, die heb ik zat op voorraad, maar vind ik niet verstandig.
De dagwaarde van deze versterker is er de laatste paar jaar in ieder geval niet minder op geworden. dus wil ik de boel zo origineel mogelijk houden.
Zekering door, zo te zien te originele van de fabriek nog. nou ja, mag het eens na 28 jaar ?
T3.15A gaat erin. voor de zekerheid eerst testen met een iets lichtere van 1A.
Inschakelen en weer poef. er is dus een serieus probleem want blijkbaar zit er een harde sluiting in. vreemd. vorige week werkte hij nog normaal.
We moeten dus gaan foutzoeken. de versterker heeft 1 transformator met twee secundaire wikkelingen, een symmetrische voor de audio, en een asymmetrische wikkeling voor de besturing/relais. er zijn ook 3 gescheiden voedingen, voorversterker, eindversterker, en besturing.
Na wat testjes blijkt de sluiting in de eindversterker te zitten.
Nu ga ik me toch wel een beetje zorgen maken want Japanse MOSFET's van 28 jaar oud is een lastige en dure zaak.
Eindtrap uitgebouwd, op de werkbank gelegd, en de koelblokkken met de eindtorren voorzichtig losgesoldeerd.
De eerste metingen geven aan zo goed als een sluiting in de 2SK1530 en 2SJ201 van 1 kanaal (ongeveer 15 Ohm tussen de pinnen).
Die van het andere kanaal tussen de 600K en 1 Meg. die zou dus goed moeten zijn.
Vanavond verder meten en controleren, best kans dat er nog meer componenten wijlen zijn.
Ben al wat aan het zoeken geweest naar een leverancier voor deze onderdelen, natuurlijk zijn deze volop te krijgen bij Ali-express en dergelijke maar de kans op fake daar is natuurlijk levensgroot, en prijzen ook best wel fors.
Gelukkig vond ik in Zuid-Limburg de firma Hajé electronics die ze zou moeten hebben.
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/1489
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/21845
Zaak heeft goede recensies op internet, dus dat wekt wel vertrouwen.
Ik lees op Circuits online wel wat verhalen over vervangen door IRFP240 en IRFP9240, die heb ik zat op voorraad, maar vind ik niet verstandig.
De dagwaarde van deze versterker is er de laatste paar jaar in ieder geval niet minder op geworden. dus wil ik de boel zo origineel mogelijk houden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 17 mei 2023, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja, als er maar "Fet" op staat hè. Maakt voor de Champagne kleur toch niet uit? Blijft hetzelfde!Ik lees op Circuits online wel wat verhalen over vervangen door IRFP240 en IRFP9240, die heb ik zat op voorraad, maar vind ik niet verstandig.
De dagwaarde van deze versterker is er de laatste paar jaar in ieder geval niet minder op geworden. dus wil ik de boel zo origineel mogelijk houden.
Die Toshiba zijn ook geen ouderwetse laterale audio fets maar gewone ouderwetse verticale powermosfets. Dus dat dat kun je prima proberen.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ter info de link naar de discussie : https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... ht=2sk1530
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik denk dat ik nog twee paartjes heb liggen .
Moet nu de deur uit om te badmintonnen maar ik zal vanavond even voor je kijken Ray.
Moet nu de deur uit om te badmintonnen maar ik zal vanavond even voor je kijken Ray.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik heb de printscreen van het schema in de post van gisteren aangepast aan die van het defecte kanaal.
Enkele meetresultaten.
Ik schreef al eerder dat de eindtorren kapot zijn, dat zijn dus Q613 en Q614.
De grote voedingselco's zaten in de weg op de PCB, dus losgesoldeerd en opgemeten.
opgaaf is 10000 uF met een tolerantie van 20%.
9574 uF en een ESR van 0.66R.
9389 uF en een ESR van 0.67R.
Lijkt me heel redelijk gerelateerd aan de leeftijd ?
De fusible weerstanden R617 en R618 zouden beiden 47R moeten zijn, maar meten bijna het dubbele.
De fusible weerstanden R627 en R628 zouden beiden 100 moeten zijn, eentje meet bijna 2K, de ander is oneindig hoog.
Die 4 moeten dus vervangen worden. de rest van de weerstanden meet vooralsnog goed.
De bias transistor Q610 gemeten, die is in orde zo te zien, maar de waarde wijkt wel enigzins af van die van het andere kanaal.
De driver MOSFET's Q611 en Q612 krijg ik geen hoogte van.
Beide geven ze dit aan op het meetapparaatje :
(het is ook voor het eerst dat ik een mosfet in het apparaatje meet, weet dus niet wat hij zou moeten aangeven.)
Zal vanavond of morgen ter referentie eentje uit het andere kanaal meten.
Maar ik denk wel dat ik voor de zekerheid een nieuw setje bestel.
Enkele meetresultaten.
Ik schreef al eerder dat de eindtorren kapot zijn, dat zijn dus Q613 en Q614.
De grote voedingselco's zaten in de weg op de PCB, dus losgesoldeerd en opgemeten.
opgaaf is 10000 uF met een tolerantie van 20%.
9574 uF en een ESR van 0.66R.
9389 uF en een ESR van 0.67R.
Lijkt me heel redelijk gerelateerd aan de leeftijd ?
De fusible weerstanden R617 en R618 zouden beiden 47R moeten zijn, maar meten bijna het dubbele.
De fusible weerstanden R627 en R628 zouden beiden 100 moeten zijn, eentje meet bijna 2K, de ander is oneindig hoog.
Die 4 moeten dus vervangen worden. de rest van de weerstanden meet vooralsnog goed.
De bias transistor Q610 gemeten, die is in orde zo te zien, maar de waarde wijkt wel enigzins af van die van het andere kanaal.
De driver MOSFET's Q611 en Q612 krijg ik geen hoogte van.
Beide geven ze dit aan op het meetapparaatje :
(het is ook voor het eerst dat ik een mosfet in het apparaatje meet, weet dus niet wat hij zou moeten aangeven.)
Zal vanavond of morgen ter referentie eentje uit het andere kanaal meten.
Maar ik denk wel dat ik voor de zekerheid een nieuw setje bestel.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Zo, het proces om aan nieuwe onderdelen te komen is ook in gang gezet.
Bij elektro Andijk zijn 2 stuks 2SD2012 besteld.
Bij Haje elektronics de 2SK2013 en de 2SJ313 besteld maar die zijn met vakantie tot de 30e. dus zal nog even duren voordat dat uitgeleverd word.
Paulus heeft een setje 2SJ201 en 2SK1530 beschikbaar gesteld, en Timpert neemt de fusible resistors mee in een Mouser bestelling.
Zal nog even duren voordat dat allemaal hier is, en zelf ga ik over ruim 2 weken met vakantie.
In ieder geval zit alles in de pijplijn.
Bij elektro Andijk zijn 2 stuks 2SD2012 besteld.
Bij Haje elektronics de 2SK2013 en de 2SJ313 besteld maar die zijn met vakantie tot de 30e. dus zal nog even duren voordat dat uitgeleverd word.
Paulus heeft een setje 2SJ201 en 2SK1530 beschikbaar gesteld, en Timpert neemt de fusible resistors mee in een Mouser bestelling.
Zal nog even duren voordat dat allemaal hier is, en zelf ga ik over ruim 2 weken met vakantie.
In ieder geval zit alles in de pijplijn.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ray ,
Ik heb een paartje 2SK2013 en een paartje 2SJ313 liggen . Komen uit een Kenwood versterker .
Ik heb een paartje 2SK2013 en een paartje 2SJ313 liggen . Komen uit een Kenwood versterker .
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Patrick.
Dat is heel genereus van u,
Maar ik had al 2 setjes nieuwe besteld.
Wel zijn vandaag de fusible resistors binnengekomen via zeer gewaardeerd forumlid Timpert.
Dat is heel genereus van u,
Maar ik had al 2 setjes nieuwe besteld.
Wel zijn vandaag de fusible resistors binnengekomen via zeer gewaardeerd forumlid Timpert.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Inmiddels zijn alle benodigde onderdelen binnengekomen, echter ontbreekt het aan tijd om deze in te bouwen en de versterker te testen.
Zaterdag ochtend op vakantie maar er moeten nog allerhande zaken afgehandeld worden. maar goed, het is in huis en dat geeft wel een goed gevoel.
Zaterdag ochtend op vakantie maar er moeten nog allerhande zaken afgehandeld worden. maar goed, het is in huis en dat geeft wel een goed gevoel.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Nee, er gaat geen koffer mee.
Wel een paar grote sporttassen achterin de auto.
Wel een paar grote sporttassen achterin de auto.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Volgens mij moet je gewoon het symbool van een MosFet zien. Moet je die niet linksboven in de voet zetten?
Ik heb ook zo’n soort testertje, maar daar werkt het alleen bij die eerste drie openingen in de houder. (Onder 1-2-3)
