Peerless XXLS12 in 140L

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

redheinz
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 19:33

Bericht door redheinz »

Ja je kunt in winisd pro alpha ook filters invoeren.
Zie plaatje
Wat ik meestal doe is het filter zo invoeren dat de respons lijkt op datgene wat ik in een test van de module heb gevonden. Heel erg nauw luistert het ook weer niet.
Bijlagen
winisd.jpg
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Omdat er verder niemand reageert, ben ik zelf weer een beetje gaan experimenteren.
Het enige filter type in WinIsd wat op een bassboost leek, is een "peaking 2nd order highpass"

Deze is dus op toegepast op 28 Hz met 6 dB:

http://i11.tinypic.com/2rra0jp.png

Maar als ik dan naar de group delay ga kijken:

http://i13.tinypic.com/2uoopdf.png

:?

Ook heb ik nog een meting gedaan van de maximum power en deze valt dus behoorlijk laag uit door de grote behuizing:

Afbeelding

Kom ik hiermee in de problemen als ik een Hypex DS2.0 ga gebruiken? (100W @ 8ohm)
Laatst gewijzigd door Huge_Cohones op vr 11 mei 2007, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Sorry voor de dubbelpost, maar stel ik dan echt zulke moeilijke/irritante vragen?

:roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hoi,

Je moet kijken naar de amplifier load. Waar de impedantiepiek van de woofer ligt gebruikt de woofer nagenoeg geen stroom. Dat zal bij een br ongeveer rond de poortafstemming liggen. En bij een gesloten kast bij de kastafstemming.

Wat je kan doen is kijken hoeveel vermogen er nodig is, zodat de woofer over zijn xmax heengaat. Dan weet je ongeveer wat je nodig hebt. Daarbij kan je ook het SPL grafiekje tevoorschijn halen. Het is dan interessant om het gesloten box en BR princiepe met elkaar te vergelijken. Als je echt heel erg laag wil gaan zie je dat een gesloten box beter is, maar als je boven de afstemming veel output wilt hebben heb je meer aan de br, maar lever je een bepaalde controle in het laag in.

Voor de rest hoef je je denk ik geen zorgen maken met een ds2.0..

Ik denk niet dat een boost goed na te bootsen is met winisd. Je weet de slope van de boost namelijk niet. Ik gok iets tussen de 12 en 18dB/octaaf, aangezien de meeste subs zo afvallen en dan max 6dB) Als je bij een gesloten kast op 20 Hz op -8dB zit, hoef je je geen zorgen te maken. Een subamp met een 6dB boost trekt dat wel recht samen met de roomgain.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Bedankt voor je reactie.

Ik zal binnenkort weer eens simuleren. Het project ligt nu weer even stil i.v.m. vakantie. Over 2 weken ga ik met de frees aan de slag.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Zo, en alweer een dubbelpost. :oops:

Maar deze keer met plaatjes!

Ik heb eerst al het MDF voor de behuizing op maat laten zagen bij de houthandel, zodat ik alleen nog maar hoefde te frezen en lijmen.

Hier het gezaagde zooitje bij elkaar:

Afbeelding

Daarna effe het 18mm MDF voor de wanden op elkaar lijmen:

Afbeelding

En voila, zes "plaatjes" hout van 36mm dik (hier de 2 zijkanten te zien):

Afbeelding

En toen had ik voor de eerste keer in mijn leven een bovenfrees in mijn handen:

Afbeelding

Toch goed gelukt vind ik zelf. :D

Helaas moet ik nu weer tot volgend weekend wachten om verder te klussen. Gelukkig is het een vrij simpel project als je de juiste bouwtekeningen en gereedschap voor handen hebt.

Volgende keer ga ik een cirkeltool maken om dit te fabriceren:

Afbeelding

:idea: En tot slot nog even een vraagje. :idea:

Wie weet er of de gegeven inbouwmaten van de hypex modules correct zijn? Niet dat ik dalijk een mooi kastje ga bouwen met de nodige uitsparingen hier en daar en dat ie uiteindelijk net niet past.

MVG, Ruud
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

je kunt ook wachten tot je de versterker binnen hebt, maar volgens mij klopt alles wel binnen een halve mm nauwkeurig, was bij de mijne in ieder geval wel zo.
Ik zou alleen bij je versterking die randen niet te smal maken. Zo lang het gat minimaal net zo groot is als Sd, hoef je je volgens mij nergen zorgen over te maken, maar bredere randen is wel stijver.
Gaat volgens mij wel een heftige sub worden 8)
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Ok, dan zit ik sowieso wel goed met de maten. Misschien wacht ik sowieso nog even met het versterker-gedeelte totdat ie binnen is. Hangt af van de voortgang van het project en het geld.

Ik snap alleen niet precies wat je nou bedoelt met "die randen" en de Sd.

Dat ie heftig wordt ga ik wel vanuit ja. :)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Onderstaande randen bedoel ik

Het tekeningetje eronde, zo zou ik het doen. Daar wordt het denk ik minimaal 100x sterker van. Sd is het oppervlak van de luidspreker (bij jou iets van 450cm^2 dacht ik)
Bijlagen
52fs2fa.png
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie. :)
Volgens mij is het wel stevig genoeg om het stijf te maken, maar jouw idee is idd veel steviger nog. Ik zal eens gaan experimenteren. Ik heb toch nog niets gezaagd/gefreesd aan die platen.

EDIT: Sd is volgens mij 466 cm2 ja. Ik wist niet of je het nou over die module of opeens over de driver had, vandaar.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hoi,
Zou me toch aan boppo's voorstel houden :!: Dit is inderdaad misschien wel meer dan 100 x steviger! Heb een beetje ervaring met sub-jes en ben werktuigbouwer, en het zou zonde zijn als het niet stevig genoeg blijkt....Zeker met MDF! dan heeft jou oplossing in het midden gedeelte absoluut weinig tot geen effect, juist daar waar je het nodig hebt!! Dan kun je het net zo goed weg laten, daar jou suggestie alleen bracing geeft aan de randen, daar waar je het niet nodig hebt, want daar zitten de zijpanelen al.
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Precies! :lol: Want de spanningsconcentraties zitten in de lange stukken, niet in de hoeken(alleen in het uiterste hoekje). Eigenlijk kan het nog steviger (zonder meer materiaal te gebruiken)!

Dit komt nog meer in de buurt van optimaal:
Bijlagen
bracing.GIF
bracing.GIF (3.77 KiB) 3931 keer bekeken
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Boppo84 schreef:
Precies! :lol: Want de spanningsconcentraties zitten in de lange stukken, niet in de hoeken(alleen in het uiterste hoekje). Eigenlijk kan het nog steviger (zonder meer materiaal te gebruiken)!

Dit komt nog meer in de buurt van optimaal:
Bedankt voor je duidelijke tips! :D

Ik heb een compromis tussen je eerste en tweede idee gemaakt met gewoon rechthoekige uitsnedes. Die bogen zou ik anders allemaal met de hand uit moeten zagen en daar ben ik niet zo'n held in.

Hier weer de nodige plaatjes:

Horizontale bracingplaat:

Afbeelding

Verticale Bracingplaat:

Afbeelding

Stevig genoeg?

En zo moet het er uit gaan zien als je het hele bouwpakket in elkaar flanst:

Afbeelding

Afbeelding

Alle binnenste randen zal ik uiteindelijk nog netjes afronden met de frees.

EDIT: Oh ja, vergeten om het kastje voor de versterkermodule te tekenen... :lol:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Uit de hand zagen is toch niet zo'n probleem....
Gewoon een kwestie van groot uitprinten, vastnieten oid en dan overtrekken. Daar dan langs met de decoupeerzaak. Of gewoon opmeten en aftekenen. De afrondingen kun je dan met bv een blikje doen.
Dan moet je echt ECHT heel onhandig zijn om er verder dan 2mm vanaf te zitten.

En al schiet je uit, niemand die het ziet. Ik denk ook wel dat het wat sneller werkt dan alles frezen met geleiding.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Inderdaad, die bracing zie ik straks toch niets meer van. Ik blijf wel aan het prutsen met die tekeningen zo. :P

Dit moet in de buurt komen toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met het oude bracing-ontwerp kwam ik uit op een netto inhoud van 139,5 L. Ik denk dat ik nu weer wat liters in moet leveren helaas.

Voor de rest: Bouwtekeningen even schaal 1:1 uitprinten, uitknippen, overtrekken en zagen maar!
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

WOW :D
Dat ziet er meer dan stevig genoeg uit!

Het enige wat nu nog veel uitmaakt is of die sleuven precies goed komen. Te klein en het past niet, te groot en je bent een groot deel van de sterkte kwijt. Maar dat kun je dan weer 'eenvoudig' oplossen door in de hoeken balkjes te lijmen die de delen dan weer goed verbinden (zie tekeningetje)

(je kunt het ingeleverde volume bepalen door een assembly te maken van alleen wat in de kast zit en dan daar het volume van te bepalen (mass properties) Neem de totale assembly, neem daar het volume van, doe dat maal 0,7 en je hebt wat het gaat wegen aan MDF )
Bijlagen
balkjes.PNG
balkjes.PNG (2.19 KiB) 3729 keer bekeken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Of met deuvels werken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Oké!

Ik heb de breedte van de sleuven getest door er vast een plaat in te schuiven. Die moest ik met een rubber hamer aanslaan en heb hem daarna met brute kracht weer eruit kunnen krijgen. Ik heb ze dus net krap genoeg gefreesd.

Deuvels vind ik ook een goed idee om de verbinding nog steviger te maken ja. :D

EDIT: Oh, je bedoelt natuurlijk die sleuven in de bracing. :lol: Moet ook wel goed komen.

:)

EDIT#2: Hoe ik via SW de massa uit kon rekenen wist ik al ja. Ik heb zelfs voor iedere part al een custom material ingesteld met een density van 0,7, dus ik kan na iedere verandering zo het gewicht zien. De netto inhoud is nu 135,6 Liter.
De behuizing zelf is 60 kilo schoon aan de haak.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Zo, ik heb vandaag maar eens de decoupeerzaag ter handen genomen. Alleen de gleuf en afrondingen in de hoeken heb ik met de frees gedaan, want ik wil niet het risico lopen dat het straks voor geen meter in elkaar past.

Daarna even alles netjes in schaal 1:1 uitgeprint en overgetrokken:

Afbeelding

En voila, één plaat af en nog vier ( :shock: ) te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Langzaam maar zeker komt dit project wel af. Ooit. :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Netjes hoor.. Ook strak over lijntjes 8) .

Volgens mij ben ik de enige die bracing zonder aftekenen of wat dan ook zomaar uit de losse pols zaagt :oops: . Later zie je er nooit meer wat van en voor de klank maakt het niets uit.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

haha
ik ook hoor. Die bracing is toch alleen maar uit de losse pols... je hebt m nodig om de kast steviger te maken, maar hoeveel? en hoeveel kun je eruit halen? Wat jer er allemaal uithaalt is toch alleen maar gewichtsbesparing of om 'vrij te kunnen ademen'
Daar zou nou eens onderzoek naar gedaan moeten worden!

Ziet er verder strak uit!
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Martijn M schreef:

Volgens mij ben ik de enige die bracing zonder aftekenen of wat dan ook zomaar uit de losse pols zaagt :oops: . Later zie je er nooit meer wat van en voor de klank maakt het niets uit.
nee hoor, ik zaag uit en ga daarna met de decoupeer of gatenzaag aan de slag :)
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Ik ben vandaag weer iets verder gekomen. Een wijze les voor de volgende keer is wel om goed uitgeslapen te beginnen. :P
Maar op een flinke uitschieter met de zaag na, vind ik het eigenlijk best goed gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Eventjes zonder lijm in elkaar geflanst.

Afbeelding

Precies goed, want het past nét niet. De wandjes staan dus goed op spanning.

:D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Huge_Cohones schreef:
Precies goed, want het past nét niet. De wandjes staan dus goed op spanning.

:D
Oei, ik weet niet of het wel verstandig is om het geheel onder spanning vast te lijmen ... erhmm ... er is ergens een draadje met een opmerking van iemand die hier vervelende ervaringen mee heeft (gehad) naden die na verloop van tijd weer zichtbaar worden etc. Ik geloof in een van de draadjes van Asterduc.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”